March 28 2024 15:56:14
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Artiklar rangordning
Artiklar huvudsida » RX-8 » Sensorer för rätt lambdavärde
Sensorer för rätt lambdavärde

AFS - Air Flow Speed
Wankelmotorer kräver en avancerad kontroll av luftflödet in i motorn för att kunna få ut maximal effekt. RX-8ans motor har 3 olika valves.

  1. Sequential Shutter Valve - SSV: Detta valve gör att större luftvägar in i motorn öppnas vid ökat varvtal. Utan dessa extra luftvägar kommer motorn inte att få tillräckligt med luft vid höga varvtal. Om de hålls öppna konstant kommer luftflödet vid låga varvtal att vara för långsamt och resulterar då i minskad motoreffekt. Detta valve balanserar hastigheten av luftflödet för att ge högsta möjliga vridmoment och hästkrafter. Det öppnas mellan 4500-5500 rpm.
  2. Auxility Port Valve - APV: Detta är ytterligare ett valve som ökar luftflödet och dess hastighet in i motorn. Detta valve öppnar 5:e och 6:e portarna för att ge motorn ytterligare luft vid varvtal över 6300 rpm. Precis som SSV ovan, balanserar även detta valve hastigheten på luftflödet och mängden luft in i motorn.
  3. Variable Dynamic Intake Valve - VDIV: Detta sista valve ger en "supercharging-effekt" vid varvtal över 7600 rpm. Det öppnar passagen mellan varje rotor så att pulserna från insuget faktiskt ökar lufttrycket till den andra rotorn.

Det finns en detaljerad diskussion om hur och varför dessa valves fungerar i dokumentet "PFM Motec M400 Seminar June 2004.pdf" Alla 3 valves måste fungera för att motorn ska kunna ge max effekt. Om någon av dom är urkopplade eller inte fungerar kommer motorn att kännas svagare. Detta kan avläsas i en lambda-log.

 

Lambda
Vad exakt är en lambda och vad är ett lambdavärde? En lambdasensor avläser syret i avgassystemet. Den mäter inte luft/bränsle-blandningen, den mäter syrehalten i avgassystemet if örhållande till atmosfären. Mängden syre kan sen användas för att beräkna luft/bränsle-blandningen. Ett perfekt förbränning ger ett lambdavärde på 1.00, men det är inte där som max effekt uppnås. Racingmotorer kräver aningen mer bränsle för att försäkra sig om att allt syre förbränns.
MoTeC-enheten som kontrollerar AFS och samtliga valves som beskrivs ovan kontrollerar även mängden bränsle som tillförs i motorn. Den är programmerad att köra RENESIS-motorn med ett lambdavärde på 0.91-0.94.

En fet blandning ger ett lägre lambdavärde
En lätt blandning ger ett högre lambdavärde

Maxeffekten har Mazda mätt upp till att ligga vid 0.92-0.93 lambda

En rikare blandning än detta säger att det tillförs för lite luft eller för mycket bränsle
En mildare blandning än detta säger att det tillförs för mycet luft eller för lite bränsle

Ett lägre lambdavärde ("rich" blandning) kommer att försämra bränsleekonomin och resulterar även i minskad motoreffekt. Ett högre lambdavärde ("lean" blandning) ger höjda avgastemperaturer (EGT - Exhaust Gas Temperature) och därmed minskad motoreffekt. Om man kör motorn med för högt lambdavärde kan det ge upphov till motorn knockar.

Som ett exempel skulle man kunna säga att om APV-valvet inte öppnas vid dess angivna 6300 rpm, kommer lambdavärdet att bli för lågt och kanske hamnar någonstans neråt 0.8 lambda, istället för det optimala 0.91-0.94. Alltå ge en lägre motoreffekt än vad som är maximalt för RENESIS-motorn.

 

Bränsle
MoTeC M400 avläser även miljö-parametrar och korrigerar bränsleblandningen "on-the-fly" för att möta dessa olika miljöerna. Detta innebär att du kommer att få samma lambdavärde oavsett var du kör bilen. I kallt klimat, varmt klimat, havsnivå eller om du kör bilen högt upp i bergen flera tusen meter över havet. Det sitter 4 olika sensorer för detta på bilen som automatiskt reglerar bränsletillförsel och bränsleblandningen.

  • MAP - Manifold Air Pressure: eller air box sensor styrs av bränslelagen PV=nRT. Även denna gör kompensationer för densiteten i luften.
  • ET - Engine Temperature: Sensorer för temperaturen i motorn tillför bränsle när vattentemperaturen fär låg för att hjälpa vid kallstarter.
  • AT - Intake Air Temperature: Dessa sensorer anpassas delvis efter luftdensiteten baserat på insugsluftens temperatur. Även denna följer bränslelagen PV=nRT.
  • FP - Fuel Pressure: Bränsletillförsel, bränslemängd och bränsletryck är kritiska för att uppnå den "rätta" blandningen av bränsle/luft. Bränsletrycket står i förhållande till bränsleflödet genom insprutningen vilket ger stora fel om förhållandet är fel.

MAP Sensor
Manifold air pressure sensorn mäter lufttrycket i luftboxen. Man kan se den som en barometrisk tryckmätare som även tillgodoräknar det extra tryck som uppstår vid högre farter. Antalet luftmolekyler i en given yta ökar med trycket och lufttrycket förändras också beroende på höjd. Pga detta måste bränslemängden regleras. Det baseras på bränslelagen PV=nRT. Bilen går med samma lambdavärde oavsett om man kör på 3000m höjd i alperna eller i skåne. I ECUn ses detta som "EMAP". Målet med mätningarna är att behålla lambda 0.92-0.93.

Air Temp Sensor
Denna sensor mäter temperaturen på den luft som går in i motorn. Eftersom mängden luftmolekyler i en given yta förändras med temperaturen måste även bränslemängden justeras i förhållande till detta. Denna beräkning görs för att behålla samma lambdavärde inom gränsen 0-60 grader celcius (32-140 grader Farenheit). Även detta baseras på bränslelagen PV=nRT. Detta läses i ECUn som "AT" eller "Air Temp". Dessa sensorer är mycket känsliga och kan skadas genom vibrationer. Om sensorn går sönder kommer avläsningen att sjunka och till slut ge en "flatline" på 20 grader celcius som förutbestämt värde. Även detta för att behålla ett lambdavärde på 0.92-0.93.

Engine Temp Sensor
...mäter temperaturen på kylarvattnet. När motorn är kall tillsätts extra bränsle för att hjälpa till vid kallstarter. När väl motorn är varm behövs inte denna extra tillförsel av bränsle och sensorn ger inga juseringar längre. Många tidigare RX-8-ägare har upplevt vad som kallas "flooding" - att motorn får för mycket bränsle för att kunna starta när det är kallt ute. Detta har Mazda åtgärdat genom en uppdatering av ECUn.

  • Motortemperatur under 60 grader celcius: bränsle tillförs för att underlätta kallstarter
  • Motortemperatur från 60 - 100 grader celcius: ingen justering görs
  • Motortemperatur över 100 grader celcius: det tillförs en mindre mängd bränsle för att undvika överhettning (0-5% max)

Fuel Pressure Sensor
De kontrollfiler som finns i ECUn är baserade på ett bränsletryck på 40psi. Om trycket skulle överstiga 40psi blir blandningen för fet, under 40psi blir blandningen för tunn. Det finns begränsningar i ECUn - Den kommer bara att göra förändringar inom ramen av 36.3psi - 42.5psi. Alltså om bränsletrycket överstiger 42.5psi kommer ECUn att göra förändringar som om trycket vore 42.5psi. Likaså om bränsletrycket understiger 36.3psi men över 0psi, kommer ECUn att göra förändringar som om bränsletrycket vore 36.3psi.

Kommentarer
90 #1 fastlane
den December 21 2010 14:57:15
Denna artikel innehåller en hel del fel. Eller är väldigt slarvigt skriven.
Skriv en kommentar
Du måste logga in för att skriva en kommentar.
Omröstning
Röstning är tillgänglig endast för användare.

Var god logga in eller registrera dig för att rösta.

Inga röster.
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.37 sekunder - 53 Förfrågningar 18,734,676 unika besök