Portningsnivåer
Hur trimmade man wankelmotorer innan överladdning
såsom turbo eller kompressor förenat med avancerade datoriserade styrsystem
kom till motorernas hjälp? Jo, genom gammal hederlig portning. Givetvis portas
motorerna än idag, finns ingen anledning att sluta om man är på jakt efter effekt.
Portning och överladdning i en eller annan form är därtill förenligt. I huvudsak
är det insugskanalen och dess porttid som justeras, även avgaskanalen brukar
få en omgång utav slipstiftet. Dock är regeln att ju värre portning som tillämpas
desto mindre körbar till vardags blir motorn. Det finns en uppsjö av portningsvariationer,
de flesta baseras dock på de som presenteras här. Portningen sträcker sig ifrån
mild portning upp till periferiporten, de flesta går att förena med överladdning,
det är bara en kostnadsfråga och därtill en fråga om hur kunnig och envis du
själv är.
Denna guide visar olika portningstyper och
vad du vinner samt givetvis vad du förlorar.
Vänligen använd denna guide som enbart
en guide och vill du tillämpa det som skrivs här så bör du konsultera en specialist.
Förutom insugsportens utformning som nämns här så kräver själva insugskanalen också en del arbete för att det ska fungera optimalt.
Notera: Informationen på denna sida är
hämtad ifrån: http://www.mazdarotary.net/porting.htm
som i sin tur lånat ifrån: David Morris' (http://www.dmrh.com.au/)
artikel i Fast Fours and Rotaries magazine.
 |
STANDARDPORT
Standadporten
är vanligen förekommande i de äldre versionerna av Mazdas wankelmodeller
upp tilll RX-7 FB, porten är densamma både i 12A och 13B motorn. I 12A
är varianten god för runt 130hk. Med insugs och avgasmodifiering kan motorn
lämna upp till 180 hk med utmärkt körbarhet och bränsleekonomi.
FÖRDEL: Normal körbarhet och bränslekonomi.
KONSEKVENS: Begränsade möjlighet att hämta
effekt ur motorn. |
 |
STREETPORT
Mildport
En mildport är första steget i att porta en wankel. Denna version
har justerats lite lätt med slipstift i insugsportens ovankant för att
förlänga porttiden och därmed öka möjligheten för luft/bränsleblandningen
att komma in i motorn. Denna enkla portning passar motorns ordinartie
kringutrustning, motorn går bättre och påverkar inte körbarhet och bränsleekonomi
nämnbart mycket. 200 hk kan uppnås i detta stadie och är vanligt förekommande
hos de som vill ha en motor som går något bättre utan att motorns ursprungliga
karaktär går förlorad.
FÖRDEL: Fortfarande en trivsam motor att
köra lämplig för normal trafik.
KONSEKVENS: Något högre bränsleförbrukning.
|
 |
STREETPORT
Stor Streetport
Den
stora streetporten är en större version av föregående och fungerar bäst
med förbättrat insugs- och avgassystem. Nu börjar motorns karaktär förändras
och själv skulle jag vilja påstå att det börjar bli KUL! En viss förlust
av motorns lågvarvsegenskaper upp till 4000 rpm börjar bli märkbar. Å
andra sidan blir motorn allt roligare ju högre upp i varv den kommer.
Motorn är nu god för 220 hk och är en god kompromiss mellan körbarhet
i vanlig trafik och jakt på effekt.
FÖRDEL: Bra
effektökning med hyfsat bibehållen körbarhet .
KONSEKVENS: Märkbar ökning av bränslekonsumtion
och ljudnivå och behovet att anpassa kringsystemen för att få ut förväntad
effekt börjar visa sig med tydlighet. |
 |
BRIDGEPORT
Bridgeport
Den
Bridgeportade motorn har försetts med en smal port som löper parallelt
med den vanliga porten. Den nya porten ligger placerad i rotorhusets närhet.
Mellan dennna nya port och den gamla har det uppstått en bro därav namnet,
denna bro måste finnas kvar för att rotorns hörntätningar ska ha något
att vila på då rotorn passerar över insugsområdet. Motorns tomgång börjar
bli hög och orolig, insugsljudet börjar också göra sig hörbart. Det förbättrade
flödet ökar påtagligt motorns högvarvsegenskaper, däremot förloras motorns
normalt så trivsamma mjuka karaktär och körbarheten i vanlig trafik samt
bränsleförbrukningen börjar bli detaljer som inte är så kul till vardags.
Normalt effektområde med denna portning är 260-280hk (åtminstone en motor
i Sverige har med denna portning uppnått 302 hk under gynsamma förhållanden)
och val av kringutrsutning såsom insug förgasare, tändsystem och avgassystem
börjar bli viktiga faktorer för att uppnå de riktigt höga effekterna.
Motorn går som allra bäst ifrån runt 8000 rpm och uppåt. Olyckligtvis
för de som vill köra på gatan: snabbare betyder också bullrigare. Det
väsnas rejält både ifrån insugssidan och avgassidan. Denna portnings existens
härrör troligtvis ifrån det faktum att diverse tävlingsorganistioner ogillade
förekomsten av den periferiportade motorn, och då skapades denna portningskonfiguration.
FÖRDEL:
Mycket god potential för höga effekter.
KONSEKVENS:
Dålig körbarhet, hög bränsleförbrukning och framförallt högljudd. |
 |
BRIDGEPORT
Bridge J port även kallad Monster Port
Den
Bridge J portade motorn (även känd som monster port) är så stor en en
som en portning av gavlarna kan bli. Det är i grunden samma design som
Bridgeporten men är nu så mycket större att den når förbi rotorhusen vattentätningar.
Detta är en extremlösning som kräver specaillösningar för att separera
insugskanalen ifrån motorns kylkanaler. Motorns livslängd är högst begränsad,
kylvattnet kommer förr eller senare ta sig förbi speciallösningarna som
separerar insugskanalen ifrån kylkanalen. Denna port är god för 300 hk.
Även denna motorn går som allra bäst ifrån runt 8000 rpm och uppåt.
FÖRDEL:
Något bättre effekt än vanlig bridge port (5 to 10%).
KONSEKVENS:
Kort levnadstid, 6-12 månader / 5,000-10,000 km, Smalt effektområde,
i behov av mer eller mindre friflödande ljudligt avgassystem, usel körbarhet. |
 |
PERIFERIPORT
Den
ultimata formen av portning för en wankelmotor. Istället för att porta
de vanliga insugskanaler så fyllls dessa igen med exempelvis kemisk cement.
Istället har nu insugskanalen flyttats ut i rotorhuset. Dessa speciella
rotorhus finns att köpa ifrån Mazda, exempelvis RACING BEAT har sålt egentillverkade
sådan förr om åren. Om RACING BEAT fortfarande säljer dessa hemgjorda
PP-rotorhus vet jag inte. Med rätt utrsutsning går det att tillverka sådan
rotorhus själv. Motorns effektpotential är en bit över 300 hk men är framtagen
för tävlingssammanhang. Även denna motorn
går som allra bäst ifrån runt 8000 rpm och uppåt.
Risken för läckage av kylvatten såsom i Brige J port motorn existerar
inte men motorns livslängd är ändå påstått begränsad, det högre motorvarv
som krävs för att få ut förväntad effekt sliter hårt på motorn. Motorns
tomgång hamnar runt 2000 rpm . För att köra med denna kungamotor på gatan
för en shoppingrunda eller en sväng till korvkiosken så ska du uppfylla
följjande kriterier:
DU
ska vara oförskämt rik och ha ett eget raffinaderi på bakgården.
DU
ska med framgång ha lyckats muta besiktningsmän på Svensk Bilprovning
och alla poliser i landet ska vara dina bästa vänner.
FÖRDEL: Den ultimata formen av portning för en wankelmotor
som ska ge hög effekt
KONSEKVENS:
Högljudd, usel körbarhet och hög bensinförbrukning, smalt effektområde.
|
|