Marcus RX-7 -95
|
Marcus |
Publicerat 29-05-2014 21:26
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Dags för en uppdatering. Efter mycket jobb med flytt till större gård och en renovering av häststallet, har bilen äntligen fått lite ompyssling.
Har börjat bytet av bussningar till SuperPro. Börjar bli lite ont om tid då det är dags för Timeattack i Bilsport Superstage i Emmaboda den 6:e juni.
Har inte kört ett skit i år, så vi får se hur det går och hur bilen mår.
Marcus bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Marcus den 23-05-2015 20:23
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 30-05-2014 00:59
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Var på tiden
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 03-06-2014 21:40
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Nu är bilen äntligen nere på backen igen efter bussningsbytet.
Tyvärr strulade det med övre bakre kontrollarmen. De inre bussningarna ska pressas inifrån och ut. Detta upptäckte jag efter att jag förstört en kontrollarm.
Bussningen har nämligen en fläns i ena änden.
Marcus bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Marcus den 23-05-2015 20:23
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 03-06-2014 21:40
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Utpressning.
Marcus bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 03-06-2014 21:41
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Känner ingen press längre.
Marcus bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 03-06-2014 21:41
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Nya SuperPro-bussningarna installerade.
Marcus bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 05-06-2014 09:57
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Då var hjulinställningen också utförd. Blev 2.4 grader camber
bak och 2.2 fram, vilket är max.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 06-06-2014 18:38
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Trevligt värre Bara ut och åka?
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 06-06-2014 19:49
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Superstage idag, och det var stor skillnad i väghållning med nya bussningar och mer camber. Dessvärre hade jag bara 0.55 bar ladd. Felsökning pågår.
Redigerat av Marcus den 23-05-2015 20:23
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 07-06-2014 15:35
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Marcus skrev:
Superstage idag, och det var stor skillnad i väghållning med nya bussningar och mer camber. Dessvärre hade jag
bara 0.55 bar ladd. Felsökning pågår.
Trist
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 22-03-2015 08:35
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Dags för en liten uppdatering. Jag har nämligen äntligen hittat felet på varför jag har lågt laddtryck. Det började på Superstage hösten 2013 och på Superstage 2014 (som var den enda körningen det året) sänktes laddet ännu mer.
Efter flera timmars felsökning av vakuumsystemet började jag att trycksätta insugssidan. Jag ersatte luftfiltrerna med plastkassar, kopplade bort IC:n och satte plastkasse för cross over-röret. Sedan kopplade jag på kompressorn på slangen som går mellan primärturbon och wastegateklockan. Jag fick då ett läckage via charge relief (den som ser ut som en dumpventil). När jag skulle ta loss charge relief lossade jag vakuumslangen och upptäckte att det var vakuum i den slangen med motorn avstäng. Det var därför det läckte, då charge relief ska släppa ut laddluft från sekundärturbon på lågvarv när den får vakuum.
Jag satte tillbaka charge relief och utan vakuum höll den tätt.
Jag kopplade sedan in IC:n och satte för en plastkasse på utgången till IC:n och märkte då att det läckte från IC:n.
Plockade bort IC:n och upptäckte den fina sprickan...
Marcus bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
rovers |
Publicerat 22-03-2015 09:40
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
WOW.. Inte lilla sprickan i icn
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 22-03-2015 11:16
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Störst spricka vinner!
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 27-03-2015 09:20
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Du laddar för mycke Den orkar inte hålla emot
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 07-05-2015 20:11
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Oturen fortsätter. Tänkte byta primärturbon då den läcker olja. När jag skulle lossa turbona från grenröret nöp två bultar. Försökte borra ut kvarlevorna, men det gick inte så bra. Ett SMS till Wolf, och ett begagnat grenrör är på väg
Jag upptäckte dessutom att avgaspackningen mellan turbona och grenröret behövde bytas. Jörgen hade nya på hyllan. Mazda hade det inte, men kunde få hem om 2-3 veckor...
Börjar närma sig Superstage 30/5 nu. Får hoppas att bilen kommer gå som den ska när den är ihop igen.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 08-05-2015 12:25
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Vi hoppas
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 10-05-2015 22:37
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Primärturbon läckte en del olja, så den ska bytas (har några på lager ). När jag skulle lossa den från avgashuset nöp den sista bulten. Men som tur var kunde min duktiga garagepolare svetsa på en mutter och få ut resterna.
I morgon början ihopmonteringen.
Marcus bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Marcus den 13-05-2015 07:46
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 25-05-2015 22:19
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Nu är turbona fixade, packningar och kopparbrickor bytta, IC:n lagad och motorn i igen. På lördag får vi se hur det går i Superstage.
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 28-05-2015 08:35
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Jag har haft problem med ojämnt laddtryck efter 4500rpm när nåda turbona laddar. Efter att ha hittat trådar på rx7club där samma problem beskrevs, testade jag tipset att sänka duty för wastegaten i Power FC Commandern. Jag sänkte den med bara 2% till 35%, och efter det var det jämnt laddtryck igen.
Jag har även hittat ett begagnat Hyperion skvalpskydd för $150 inkl. frakt från USA. Det ska nu vara möjligt att köra med 1/4-1/8 tank utan att pumpen suger luft i skarpa kurvor. Tidigare har det räckt att jag haft halv tank för att pumpen skulle börja suga luft.
[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/IMG_2269_tumnagel.JPG[/img] is not a valid Image.
Redigerat av Marcus den 28-05-2015 20:10
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 05-06-2015 20:11
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Jag körde i helgen två dagar Superstage i Emmaboda. Lördagen bestod av regn, regn och regn. Söndag var något bättre med torrt och vått omvartannat. Asfalten var kall och hade precis torkat upp, och tiden slutade på 1.28.49. Jag har tidigare kört 1.28.66 på Yokohama A048 så det blev en liten, liten förbättring. På Toyo R888 har jag åkt 1.26.72 och 1.24.75 på slicks.
Jag har haft problem med lite lägre laddtryck på primärturbon, och hittade till slut att jag råkat byta slangen från primärturbons kompressorhus till Pre Control-klockan. Som tur var hade jag med mig den gamla slangen. Det är nämligen så att det sitter en restriktor i slangen som gör att klockan får ett lägre tryck, och därmed inte öppnar spjället för att pre spoola sekundärtrubon lika mycket som i sin tur leder till att primärturbon får mer avgaser och laddar mer.
Även wastegateslangen har en restriktor i sig, men den har jag tagit bort och ersatt med en justeringsnål.
Nu blir det till att försöka justera in pre control- och wastegate-klockorna för att få ett så jämnt och fint laddtryck genom hela registret. Det går nämligen att justera både i Power FC Commandern (duty control) och via justeringsnålen.
Redigerat av Marcus den 05-06-2015 20:49
|
|
|