March 29 2024 13:55:17
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Marcus RX-7 -95
Marcus
Dags för en uppdatering. Efter mycket jobb med flytt till större gård och en renovering av häststallet, har bilen äntligen fått lite ompyssling.
Har börjat bytet av bussningar till SuperPro. Börjar bli lite ont om tid då det är dags för Timeattack i Bilsport Superstage i Emmaboda den 6:e juni.

Har inte kört ett skit i år, så vi får se hur det går och hur bilen mår. Smile
Marcus bifogade följande bild:bild:
img_1417_1.jpg

Redigerat av Marcus den 23-05-2015 20:23
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Galaxi
Var på tiden Wink
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Marcus
Nu är bilen äntligen nere på backen igen efter bussningsbytet.

Tyvärr strulade det med övre bakre kontrollarmen. De inre bussningarna ska pressas inifrån och ut. Detta upptäckte jag efter att jag förstört en kontrollarm.

Bussningen har nämligen en fläns i ena änden.
Marcus bifogade följande bild:bild:
img_1429.jpg

Redigerat av Marcus den 23-05-2015 20:23
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Marcus
Utpressning.
Marcus bifogade följande bild:bild:
img_1427.jpg

Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Marcus
Känner ingen press längre.
Marcus bifogade följande bild:bild:
img_1428.jpg

Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Marcus
Nya SuperPro-bussningarna installerade.
Marcus bifogade följande bild:bild:
img_1430.jpg

Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Marcus
Då var hjulinställningen också utförd. Blev 2.4 grader camber

bak och 2.2 fram, vilket är max.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Galaxi
Trevligt värre Smile Bara ut och åka?
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Marcus
Superstage idag, och det var stor skillnad i väghållning med nya bussningar och mer camber. Dessvärre hade jag bara 0.55 bar ladd. Felsökning pågår.
Redigerat av Marcus den 23-05-2015 20:23
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Galaxi
Marcus skrev:
Superstage idag, och det var stor skillnad i väghållning med nya bussningar och mer camber. Dessvärre hade jag

bara 0.55 bar ladd. Felsökning pågår.


Trist Sad
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Marcus
Dags för en liten uppdatering. Jag har nämligen äntligen hittat felet på varför jag har lågt laddtryck. Det började på Superstage hösten 2013 och på Superstage 2014 (som var den enda körningen det året) sänktes laddet ännu mer.

Efter flera timmars felsökning av vakuumsystemet började jag att trycksätta insugssidan. Jag ersatte luftfiltrerna med plastkassar, kopplade bort IC:n och satte plastkasse för cross over-röret. Sedan kopplade jag på kompressorn på slangen som går mellan primärturbon och wastegateklockan. Jag fick då ett läckage via charge relief (den som ser ut som en dumpventil). När jag skulle ta loss charge relief lossade jag vakuumslangen och upptäckte att det var vakuum i den slangen med motorn avstäng. Det var därför det läckte, då charge relief ska släppa ut laddluft från sekundärturbon på lågvarv när den får vakuum.
Jag satte tillbaka charge relief och utan vakuum höll den tätt.

Jag kopplade sedan in IC:n och satte för en plastkasse på utgången till IC:n och märkte då att det läckte från IC:n.
Plockade bort IC:n och upptäckte den fina sprickan... Smile
Marcus bifogade följande bild:bild:
img_2122s.jpg

Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
rovers
WOW.. Inte lilla sprickan i icn
Tony Granbom, BODEN
http://www.garage...ar=226041#
 
Marcus
Störst spricka vinner! Grin
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Galaxi
Du laddar för mycke Wink Den orkar inte hålla emot Smile
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Marcus
Oturen fortsätter. Tänkte byta primärturbon då den läcker olja. När jag skulle lossa turbona från grenröret nöp två bultar. Försökte borra ut kvarlevorna, men det gick inte så bra. Ett SMS till Wolf, och ett begagnat grenrör är på väg Smile
Jag upptäckte dessutom att avgaspackningen mellan turbona och grenröret behövde bytas. Jörgen hade nya på hyllan. Mazda hade det inte, men kunde få hem om 2-3 veckor...

Börjar närma sig Superstage 30/5 nu. Får hoppas att bilen kommer gå som den ska när den är ihop igen. Smile
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Galaxi
Vi hoppas Wink
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Marcus
Primärturbon läckte en del olja, så den ska bytas (har några på lager Smile ). När jag skulle lossa den från avgashuset nöp den sista bulten. Men som tur var kunde min duktiga garagepolare svetsa på en mutter och få ut resterna. Smile

I morgon början ihopmonteringen.
Marcus bifogade följande bild:bild:
img_2226.jpg

Redigerat av Marcus den 13-05-2015 07:46
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Marcus
Nu är turbona fixade, packningar och kopparbrickor bytta, IC:n lagad och motorn i igen. På lördag får vi se hur det går i Superstage. Smile
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Marcus
Jag har haft problem med ojämnt laddtryck efter 4500rpm när nåda turbona laddar. Efter att ha hittat trådar på rx7club där samma problem beskrevs, testade jag tipset att sänka duty för wastegaten i Power FC Commandern. Jag sänkte den med bara 2% till 35%, och efter det var det jämnt laddtryck igen. Smile

Jag har även hittat ett begagnat Hyperion skvalpskydd för $150 inkl. frakt från USA. Det ska nu vara möjligt att köra med 1/4-1/8 tank utan att pumpen suger luft i skarpa kurvor. Tidigare har det räckt att jag haft halv tank för att pumpen skulle börja suga luft.

[img]http://www.mazdaklubben.com/images/upload/IMG_2269_tumnagel.JPG[/img] is not a valid Image.
Redigerat av Marcus den 28-05-2015 20:10
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Marcus
Jag körde i helgen två dagar Superstage i Emmaboda. Lördagen bestod av regn, regn och regn. Söndag var något bättre med torrt och vått omvartannat. Asfalten var kall och hade precis torkat upp, och tiden slutade på 1.28.49. Jag har tidigare kört 1.28.66 på Yokohama A048 så det blev en liten, liten förbättring. På Toyo R888 har jag åkt 1.26.72 och 1.24.75 på slicks.

Jag har haft problem med lite lägre laddtryck på primärturbon, och hittade till slut att jag råkat byta slangen från primärturbons kompressorhus till Pre Control-klockan. Som tur var hade jag med mig den gamla slangen. Det är nämligen så att det sitter en restriktor i slangen som gör att klockan får ett lägre tryck, och därmed inte öppnar spjället för att pre spoola sekundärtrubon lika mycket som i sin tur leder till att primärturbon får mer avgaser och laddar mer.
Även wastegateslangen har en restriktor i sig, men den har jag tagit bort och ersatt med en justeringsnål.

Nu blir det till att försöka justera in pre control- och wastegate-klockorna för att få ett så jämnt och fint laddtryck genom hela registret. Det går nämligen att justera både i Power FC Commandern (duty control) och via justeringsnålen.
Redigerat av Marcus den 05-06-2015 20:49
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 1.76 sekunder - 229 Förfrågningar 18,737,285 unika besök