March 29 2024 07:50:21
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Marcus RX-7 -95
Marcus
Så har man varit och åkt Superstage i Emmaboda igen. Sista helgen i maj var jag nere för en tvådagars, men då blev det tyvärr inga torra varv. I går började dagen precis som förra gången; med regn. Strax innan 11 var banan halvtorr och tiderna smög sig ner till runt 1:30 på r-däck. Under lunchen skiftade jag hjul och slängde på slicksen. Tiderna sjönk under mitt gamla 1:24.75-rekord och bästa rundan blev 1:23,74. Jag var otroligt glad och nöjd. Bilen styrde in riktigt bra, och det märktes att slicksen fungerade bättre med den vassare hjulinställningen som gjordes förra året.

Vid 14-tiden drog en liten regnskur in och ställde till det för varvtidsjagarna. En timme senare hade banan torkat upp igen. Inför denna runda sänkte jag däckstrycket till 1.6 för att hoppas nå 1.8-1.9 fullt varma. Detta gjorde susen och snabbaste tiden i nästa runda blev 1:22,96. Ännu nöjdare än tidigare gav jag mig tusan på att prova sista rundan med betydligt mer attack än tidigare. Jag kände då att det hade behövts bredare däck bak då greppet saknades, och jag kom lite sent in i varje konparti. Trots detta blev tiden ännu bättre; 1:22,50

En otroligt kul dag där bilen levererade det jag gått och väntat på, efter all felsökning och justering. Smile

Mina två snabbaste varv för dagen. Tyvärr med en skakig mobilhållare.
YouTube video

Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Combat
Göttigt

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Marcus
Ja, jag tog ett rejält kliv på listan över snabbaste tider Grin

http://rejsa.nu/s...
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Marcus
En film till från en passagerares synvinkel.

YouTube video

Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
gzon
Snyggt kört!
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
Marcus
Besiktigad utan anmärkning och därmed godkänd för klassen Club Challenge i Time Attack nästa år.

I vinter blir det att bygga splitter och montera skvalskyddet i tanken.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Galaxi
Smile
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Marcus
Idag fick vårkänslorna fart på mig och bilen startades upp för första gången i år.
Förutom motoroljebyte byttes bromsbeläggen bak. Ett av bromsoken bak kärvade i kolven, så det blev till att byta ut det mot ett bättre begagnat. Dags att beställa renoveringskit till bromsoken.

Det hanns även med att äntligen montera skvalpskyddet i tanken. Härligt att stå med händerna ner i bensin och fippla med spännband. Smile
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-05-05-20-24-06_image.jpeg[/img] is not a valid Image.

På tur står bromsvätskebyte och nya framdäck, sen är bilen klar inför deltävling ett på Kinnekulle 4:e juni.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Marcus
Första deltävlingen på Kinnekulle gick åt skogen. Bilen misstände och jag valde att låta bilen stå och istället studera mina klasskamrater.
Felet är hittat och de är ännu en gång MSD-tändspolarna på leasingaffären som lagt av. Så nu blir det en HKS Twin Power igen och senare under säsongen eller till nästa år AEM-tändspolar.

Fick lite inspiration till splitter så förhoppningsvis sitter det på till Mantorp 9/7.

[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-06-08-21-22-05_image.jpeg[/img] is not a valid Image.

[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-06-16-22-40-49_speed.png[/img] is not a valid Image.

[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-06-16-22-42-19_rx-7.jpg[/img] is not a valid Image.
Redigerat av Marcus den 16-06-2016 22:50
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Marcus
Tändförstärkare inhandlad. Laddar nu inför Mantorp 9/7.

Passade på att köpa en ny hjälm, en Bell MAG-1. Tack till ML Motorsport i Göteborg för trevligt bemötande. :up:

[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-06-16-22-29-35_bel_mag1-helm_11.jpg[/img] is not a valid Image.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Marcus
Efter problem med MSD-tändspolarna på Kinnekulle och ingen varvtid värd att nämna, var jag laddad inför deltävling två på Mantorp. MSD-spolarna skickade jag all världens väg, kopplade in originalspolarna och köpte en begagnad HKS Twin Power-tändförstärkare.

Några få varv under första uppvärmningspasset hanns med och jag kunde känna lite på de nya Toyo R888R-däcken. Laptimern stannande på 1.35.9, vilket är en tiondel långsammare än mitt rekord från 2009. Jag tror inte att jag har kört på Mantorp sedan dess då det inte är någon favoritbana.

I första kvalet laddade jag på mer, och för varje varv kände jag att jag kom in i det mer och mer och kunde lita på däcken och bilen. 1.35-rekordet putsades ner till 1.33.045! Jag låg nu på en tiondeplats. Inte illa med tanke på att bilen har strax över 300hk; en bit i från toppen som ligger närmre maxgränsen på 450hk.

Efter lunch var det dags för andra kvalet och det var varmare i luften och i asfalten. Jag hamnade i trafik under de första varven och fick inte till någon bättre varvtid. Snabbaste varvet slutade på 1.33.82.

Redan på förmiddagen hade Krister Svan rasat växellådan på sin Porsche 930, så jag visste att det räckte att komma på plats 11 totalt för att få den tionde platsen och därmed få köra i la grande finale. Jag slutade på plats 12 efter Q1 och Q2, men hade turen att Klas Neander i sin Evo V inte kunde komma till start.

I finalen var det bara fullt som gällde. Efter flera dagars feber och en ihängande förkylning kändes det dock tungt. Efter fjärde varvet blinkade det till 1.32 på laptimern och jag kände att det fanns ett varv till att ge innan det var läge att börja kyla av bilen. Så fel jag hade. När jag skulle börja bromsa vid bromspunkten på långa rakan gick bromspedalen i botten. Ett pump till på pedalen och jag fick lite verkan, men jag fattade ett snabbt beslut att inte svänga utan istället fortsätta västerut och ut i lecakulorna, som fick stopp på bilen precis innan åkern tog vid.

Efter att få ha åkt hjullastare fick bilen stå och kyla ner sig. Jag kände mig nöjd med en 1.32-tid, men visste inte att tiden var 1.32.165 och att det räckte till en sjundeplats!

YouTube video

Redigerat av Marcus den 10-07-2016 18:55
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Chefen
Hoppas det gick bra med bilen och grattis till 7:e platsen
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Combat
Grattis till sjundeplatsen med sjuan.
Trodde FD-bromsar höll för lite banåka och att man slapp leka med leca.

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Marcus
Tack!
Siktar högre på de två kommande banorna, Gelleråsen och Knutstorp, där rakorna är kortare Smile

Ska kolla över bilen på onsdag. Skivorna får svarvas om och slitsas om det finna tillräckligt med gods kvar. För att få ner tempen på skivorna behöver jag bygga bromskylning.
Hittade inspiration i Damians tråd.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
gzon
Jag tror att du behöver lite vassare belägg Marcus, Montera Endless CCR så är dessa problem borta.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
Marcus
Carbotech XP10 tycker jag ska vara tillräckliga. Men kanske skulle gå upp till XP12 som tål över 1000 grader.

http://carbotechp...ounds2.asp
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
gzon
Jag har aldrig fårr CCR att fada på någon bil, inte ens när skivorna har glött hela slitytan har jag kännt någon skillnad i friktion.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
Marcus
Verkar som att CCR har ersatts av MX72.

MX72 har lägre heat range än XP10:

Specifications
Pad Composition: Ceramic-carbon-metallic
Category: Street/Light Track
Max Operating Temperature: 1300F
Dust: Low
Pad Wear: Low
Rotor Wear: Low
Friction value : 0.37 - 0.47
Heat range: 120 - 1300F (50 - 700C)



XP10: Fade resistance is in excess of 1475°F (801°C).
Redigerat av Marcus den 12-07-2016 10:42
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
gzon
De har ersatts av CCRg, specade till 800 grader men tål glödande skivor.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
EDC
Om pedalen går i botten för att vätskan kokar vad hjälper hårdare belägg? Kokar vätskan kan ju beläggen ta hur bra de vill så att säga....

Snyggt spakat.... Trevligt med uppdateringar o video. Keep up the good work.
Redigerat av EDC den 14-07-2016 00:01
Robert Pettersson



Rönninge
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 1.42 sekunder - 243 Förfrågningar 18,736,756 unika besök