Så har man varit och åkt Superstage i Emmaboda igen. Sista helgen i maj var jag nere för en tvådagars, men då blev det tyvärr inga torra varv. I går började dagen precis som förra gången; med regn. Strax innan 11 var banan halvtorr och tiderna smög sig ner till runt 1:30 på r-däck. Under lunchen skiftade jag hjul och slängde på slicksen. Tiderna sjönk under mitt gamla 1:24.75-rekord och bästa rundan blev 1:23,74. Jag var otroligt glad och nöjd. Bilen styrde in riktigt bra, och det märktes att slicksen fungerade bättre med den vassare hjulinställningen som gjordes förra året.
Vid 14-tiden drog en liten regnskur in och ställde till det för varvtidsjagarna. En timme senare hade banan torkat upp igen. Inför denna runda sänkte jag däckstrycket till 1.6 för att hoppas nå 1.8-1.9 fullt varma. Detta gjorde susen och snabbaste tiden i nästa runda blev 1:22,96. Ännu nöjdare än tidigare gav jag mig tusan på att prova sista rundan med betydligt mer attack än tidigare. Jag kände då att det hade behövts bredare däck bak då greppet saknades, och jag kom lite sent in i varje konparti. Trots detta blev tiden ännu bättre; 1:22,50
En otroligt kul dag där bilen levererade det jag gått och väntat på, efter all felsökning och justering.
Mina två snabbaste varv för dagen. Tyvärr med en skakig mobilhållare. YouTube video
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk. www.gzontuning.se
Idag fick vårkänslorna fart på mig och bilen startades upp för första gången i år.
Förutom motoroljebyte byttes bromsbeläggen bak. Ett av bromsoken bak kärvade i kolven, så det blev till att byta ut det mot ett bättre begagnat. Dags att beställa renoveringskit till bromsoken.
Det hanns även med att äntligen montera skvalpskyddet i tanken. Härligt att stå med händerna ner i bensin och fippla med spännband.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-05-05-20-24-06_image.jpeg[/img] is not a valid Image.
På tur står bromsvätskebyte och nya framdäck, sen är bilen klar inför deltävling ett på Kinnekulle 4:e juni.
Första deltävlingen på Kinnekulle gick åt skogen. Bilen misstände och jag valde att låta bilen stå och istället studera mina klasskamrater.
Felet är hittat och de är ännu en gång MSD-tändspolarna på leasingaffären som lagt av. Så nu blir det en HKS Twin Power igen och senare under säsongen eller till nästa år AEM-tändspolar.
Fick lite inspiration till splitter så förhoppningsvis sitter det på till Mantorp 9/7.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-06-08-21-22-05_image.jpeg[/img] is not a valid Image.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-06-16-22-40-49_speed.png[/img] is not a valid Image.
[img]http://rejsa.nu/im/user/1601/2016-06-16-22-42-19_rx-7.jpg[/img] is not a valid Image.
Redigerat av Marcus den 16-06-2016 22:50
Efter problem med MSD-tändspolarna på Kinnekulle och ingen varvtid värd att nämna, var jag laddad inför deltävling två på Mantorp. MSD-spolarna skickade jag all världens väg, kopplade in originalspolarna och köpte en begagnad HKS Twin Power-tändförstärkare.
Några få varv under första uppvärmningspasset hanns med och jag kunde känna lite på de nya Toyo R888R-däcken. Laptimern stannande på 1.35.9, vilket är en tiondel långsammare än mitt rekord från 2009. Jag tror inte att jag har kört på Mantorp sedan dess då det inte är någon favoritbana.
I första kvalet laddade jag på mer, och för varje varv kände jag att jag kom in i det mer och mer och kunde lita på däcken och bilen. 1.35-rekordet putsades ner till 1.33.045! Jag låg nu på en tiondeplats. Inte illa med tanke på att bilen har strax över 300hk; en bit i från toppen som ligger närmre maxgränsen på 450hk.
Efter lunch var det dags för andra kvalet och det var varmare i luften och i asfalten. Jag hamnade i trafik under de första varven och fick inte till någon bättre varvtid. Snabbaste varvet slutade på 1.33.82.
Redan på förmiddagen hade Krister Svan rasat växellådan på sin Porsche 930, så jag visste att det räckte att komma på plats 11 totalt för att få den tionde platsen och därmed få köra i la grande finale. Jag slutade på plats 12 efter Q1 och Q2, men hade turen att Klas Neander i sin Evo V inte kunde komma till start.
I finalen var det bara fullt som gällde. Efter flera dagars feber och en ihängande förkylning kändes det dock tungt. Efter fjärde varvet blinkade det till 1.32 på laptimern och jag kände att det fanns ett varv till att ge innan det var läge att börja kyla av bilen. Så fel jag hade. När jag skulle börja bromsa vid bromspunkten på långa rakan gick bromspedalen i botten. Ett pump till på pedalen och jag fick lite verkan, men jag fattade ett snabbt beslut att inte svänga utan istället fortsätta västerut och ut i lecakulorna, som fick stopp på bilen precis innan åkern tog vid.
Efter att få ha åkt hjullastare fick bilen stå och kyla ner sig. Jag kände mig nöjd med en 1.32-tid, men visste inte att tiden var 1.32.165 och att det räckte till en sjundeplats!
YouTube video Redigerat av Marcus den 10-07-2016 18:55
Grattis till sjundeplatsen med sjuan.
Trodde FD-bromsar höll för lite banåka och att man slapp leka med leca.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Tack!
Siktar högre på de två kommande banorna, Gelleråsen och Knutstorp, där rakorna är kortare
Ska kolla över bilen på onsdag. Skivorna får svarvas om och slitsas om det finna tillräckligt med gods kvar. För att få ner tempen på skivorna behöver jag bygga bromskylning.
Hittade inspiration i Damians tråd.
Jag tror att du behöver lite vassare belägg Marcus, Montera Endless CCR så är dessa problem borta.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk. www.gzontuning.se
Jag har aldrig fårr CCR att fada på någon bil, inte ens när skivorna har glött hela slitytan har jag kännt någon skillnad i friktion.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk. www.gzontuning.se
De har ersatts av CCRg, specade till 800 grader men tål glödande skivor.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk. www.gzontuning.se