RX4 4portars förgasare
|
Atarena |
Publicerat 21-09-2009 16:08
|
Användare
Inlägg: 26
Registrerad: 01.03.08
|
Hej
jag undrar om man kan ändra på förgasaren så dom två andra större portarna kan börja jobba
tidigare ?
nu börjar dom jobba vid 6k i varv och
det märks för bilen går som fan då !
vill att dom ska jobba vid 4.5k i varv, går det med någon enkel
justering?
MVH
Kim
Mazda Rx4 -76
Mycket att fixa men helt perfekt !!
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 21-09-2009 16:18
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Sekundärspjällen styrs av
vakumklocka på din förgasare gissar jag.
Du kan ju alltid fixa en mekanisk lösning
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
GL |
Publicerat 21-09-2009 17:49
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
nu är jag inte någon expert på rx4 och de gamla 13b men
generellt gäller att ju snabbare gashastighet desto högre fyllnadsgrad, därför håller man nere
volymen vid låg/mellanregister, att öka volymen redan vid låga
varv där man inte har tillräckligt med "flås" gör att du istället saktar ner hastigheten och får då en sämre fyllnadsgrad
vilket ger dig ett sämre
mellanregister.
Vart den optimala gränsen ligger för var sekundärspjället skall öppna vet inte jag men eftersom sekundärspjället öppnar via vacuum så borde
detta
justeras automatiskt när ruset/suget blir så pass högt i motorn att det öppnar av sig självt.
Var inte meningen att skriva en hel novell men nu
blev det så
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Atarena |
Publicerat 21-09-2009 17:54
|
Användare
Inlägg: 26
Registrerad: 01.03.08
|
okej några idéer angående en mekanisk lösning ?
Mazda Rx4 -76
Mycket att fixa men helt perfekt !!
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 21-09-2009 18:22
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
http://www.rx7clu...did=157717
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 21-09-2009 18:27
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Byta till weber?/holly
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 21-09-2009 19:48
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Har du kollat efter vacuumläckage, den borde öppna lite tidigare väl. |
|
|
|
FB |
Publicerat 21-09-2009 19:53
|
Användare
Inlägg: 460
Registrerad: 16.10.07
|
Har nog aldrig hittat nån värdeful info om detta på jänkarnas sidor. Sök på
ausrotary.com så hittar du betydligt mer info som i nedanstående länkar!
Har
mekaniska sekundärer på min och den svarar bra och drar förbaskat bra.
Man känner övergången och lär sig snabbt hur man kan använda den...
[url]http://www.ausrotary.com/viewtopic.php?
f=4&t=163610&hilit=mechanical+secondaries[/url]
[url]http://www.ausrotary.com/viewtopic.php?f=4&t=105645&hilit=mechanical+secondaries
+pictures[/url]
Redigerat av FB den 21-09-2009 19:55
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984
"Black Edition"
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 21-09-2009 19:56
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Finns igentligen inget
specifikt varvtal som den skall öppna på utan det sköts av undertrycket och hur pass gasspjället är påverkat.
Om man
låser 2:a steget så får man ingen acc
funktion på detta steg och på låga varvtal så kommer troligtvis motorn dö till vid hastigt gaspådrag pga mager blandning.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|