April 20 2024 08:59:31
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
RX-4 -76
bjorn
Har äntligen blivit färdig med vinterns mek och plockat ut kärleken på vägarna

igen.
Under vintern har jag
* svarvat bussningar i nylon till främre

bladfjäderinfästningen samt momentstagen
* svarvat bromsskivorna plana och bytt

belägg
* fixat handbromsen och bytt bromsrör på bakaxeln
* skaffat startmotor (som snurrar till skillnad

från min förra) som fått sig en fin bussning i

mässing
* justerat framvagnen.. behöver dock justera lite mer då jag upptäckte att den har lite toe out.
* bytt diverse oljor

Då jag

normalt

fraktar häcken i en alfa 147 1.6ts så blev jag riktigt nöjd över prestandan i mazdan.
Tappade fäste på trean vilket jag inte är så van vid.. (Kall röd asfalt verkar

inte vara det bästa

underlaget för fäste)

Förhoppningsvis får jag tummen ur och bygger en 90-graders förlängning till ida-insuget så jag kan montera

dco50.
Ska även testa att bygga en laddtrycksstyrning av

en tryckvakt från saab 9000 och en magnetventil.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
Galaxi
Det låter som fixat till bil riktigt bra!
Funkar IDAan dåligt eller är du bara nyfiken på och testa dco?
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
bjorn
Två anledningar till att jag ska på med

DCO'n.
Dels får jag längre insug

vilket gör att insugslängden passar mot det varvtalsområde jag brukar motorn i och
att DCO'n har plastflottör

som tål att trycksättas medan IDA'n har mässingsflottör som, enligt vad jag

läst,
har tendens att spricka när man trycksätter den.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
Galaxi
Bjorn skrev:
Två anledningar

till att jag ska på med DCO'n.
Dels får jag längre insug

vilket gör att insugslängden passar mot det varvtalsområde jag brukar motorn i och
att

DCO'n har plastflottör som tål att trycksättas medan IDA'n har mässingsflottör som, enligt vad jag

läst,
har tendens att spricka när man

trycksätter den.


Ahh du ska köra med förgasare och turbo?

Har oxå hört samma som du med loop(90-graders förlängning) med att man

flyttar

ner hela registret.
Kör själv med 48DCO. Men haft ett mindre helvete med bestyckningen. Och är inte bra än.
Har en tvekan när den byter mellan lågfart och

högfart...
Så jag

funderar på att testa IDA istället Smile
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Combat
Galaxi skrev:
Bjorn skrev:
Två anledningar till att jag ska

på med DCO'n.



Dels får jag längre insug vilket gör att insugslängden passar mot det varvtalsområde jag brukar motorn i och
att DCO'n har plastflottör som tål att

trycksättas medan

IDA'n har mässingsflottör som, enligt vad jag läst,
har tendens att spricka när man trycksätter den.


Ahh du ska köra

med förgasare och turbo?

Har oxå hört samma som du

med loop(90-graders förlängning) med att man flyttar ner hela registret.
Kör själv med 48DCO. Men

haft ett mindre helvete med bestyckningen. Och är inte bra än.
Har en tvekan när den byter

mellan lågfart och högfart...
Så jag funderar på att testa IDA

istället Smile


Har du startat motorn sedan den var hos brorsan min? Ge nuvarande förgasare en chans med nyrenoverad

motor innan du går vidare.

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
bjorn
Jag har också en liten tvekan mellan lågfart och högfart på IDA'n.
Om jag inte missminner mig så kan

man komma ifrån det genom att borra ett tredje

progressionshål för lågfarten. Har dock inte gjort det på min IDA och jag har inte kollat om det är möjligt på

DCO'n.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
Galaxi
Combat skrev:


Galaxi skrev:


Bjorn skrev:
Två anledningar till att jag ska på med DCO'n.
Dels får jag längre insug vilket gör att insugslängden passar mot det




varvtalsområde jag brukar motorn i och
att DCO'n har plastflottör som tål att trycksättas medan IDA'n har mässingsflottör som, enligt vad jag läst,



har tendens att spricka när man

trycksätter den.


Ahh du ska köra med förgasare och turbo?

Har oxå hört samma som du med loop(90-graders

förlängning) med att man flyttar ner hela registret.
Kör själv med

48DCO. Men haft ett mindre helvete med bestyckningen. Och är inte bra än.
Har en

tvekan när den byter mellan lågfart och högfart...
Så jag funderar på att testa IDA istället Smile





Har du startat motorn sedan den var hos

brorsan min? Ge nuvarande förgasare en chans med nyrenoverad motor innan du går vidare.


Göran hade samma problem, med sin motor som din bror




fixad!
Dock hade han mindre problem, så jag förväntar mej att min motor ska gå bättre nu.

Har oxå läst och sett lite förslag på att göra det bättre!
Har

testa och mixtrat ganska mycket

med min, MEN efter ha sett hur dåligt portad min motor var så förstår jag att jag hade världens problem att få till det!
Och

japp, ska ge DCOn en chans till nu!

Men du måste hålla denna

tråd uppdaterad så man vet hur det går för dig!!!
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
bjorn
Skulle ut och finåka lite men då

började den gå på en rotor.
Efter lite pillande konstaterades att den inte gick på främre rotorn.
Bytte plats på

tändkablarna mellan främre och bakre (dubbla msd 6a, wasted spark)
och

vipsi så gick den bra på båda.. mycket skumt..
Kan var att en av

msd'erna/blasterspolarna inte fungerar som den ska...
Ett bra insprutningssystem känns väldigt lockande just nu.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
Galaxi
Jo insprutning är lockande ja Smile

Skönt att höra att rotorn hoppade igång!
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
bjorn
Noterade precis att jag inte svarat på din fråga Grin

Galaxi skrev:
Ahh

du ska köra med förgasare och turbo?





Så här kommer hur min bil är bestyckad för tillfället:
* snäll streetport på både insug och avgas
* ida48
* rotomaster t04b med t04e

1.0 avgashus

och s3 kompressor
* grenrör med ca 14cm långa rör med 42mm innerdiameter
* 3 tums avgasrör som avslutas med två 2,5 tums ljuddämpare som ligger parallellt
*

en msd6a och

blasterspole per leadingstift kopplade som wasted spark, trailing standard
* lättat svänghjul från racingbeat, racingbeat street/strip

tryckplatta, 3 puckad sintrad lamell med stumt centrum
*

fördelare från rx-7 gen 1
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
Pettersson


Bjorn skrev:

Jag har också en liten tvekan mellan lågfart och högfart på IDA'n.
Om jag inte missminner mig så

kan man komma ifrån det genom att borra ett tredje progressionshål för

lågfarten. Har dock inte gjort det på min IDA och jag har inte kollat om det är möjligt

på DCO'n.


Vi är ett gäng som provat att istället klutta i lite kemisk metall i ett av

hålen (om det är hålen ovanför gasspjället på webern

du menar?). Det har blivit bättre iaf (på en 50DCO:n).
Linus Pettersson - Uppsala
 
http://skallerackers.se
bjorn
Nu är DCO-konverteringen igång.

Fick flänsar

frästa under förra veckan. Köpte ett RB insug för att slippa bygga 90 gradersböjar. RB-insuget bygger inte så mycket på höjden så förgasaren

ligger väldigt nära motorn. Detta medför att mitt plenum

inte får plats. Igår frästes därav en 40mm distansplatta för att få frigång mellan plenum och motor.

Även plenumet svetsades ihop. Idag provmonterade jag och distansplattan fyller sin uppgift men

plenumet är ca 10-15mm för långt så det tar i

oljepåfyllningsröret. Blir antingen att göra en S-böj på oljepåfyllningsröret eller korta plenumet.

Någon som vet hur oljepåfyllningsröret är

fäst i

mittengaveln?

/Björn
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
Bounter
När skall jag få komma och kolla i garaget ditt

Smile
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
Chefen
Tusan att man inte har sett denna tråden förr, ja har ju en DCO weber (tror ja) med loop insug som ja knappast kommer

använda... skulle däremot kunna

tänka mig en IDA.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
bjorn
Under morgondagen blir det montering och fixa tryckrör till plenumkammaren. Förhoppningsvis hinner jag med en liten uppstart också Grin
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
bjorn
Bilen startade finfint med nya

förgasaren. Väntar nu på en 90 graders böj till tryckröret.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
Janne
VI vill se BILDER Smile
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
bjorn
Janne skrev:
VI vill se BILDER

Smile


Tyvärr har jag inte orkat flytta bilder från telefonen till datorn men när det väl händer

så kommer några bilder upp här.
Idag har jag

försökt bestycka förgasaren men oavsett hur fett jag bestyckar så går den snålt när jag börja komma upp i varv.
Blir att riva och rengöra samt

kolla

flotörnivån, kanske gå ner i storlek på halsringarna.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
bjorn
Bytte till från 46 till 42mm

halsringar igår och den går fortfarande snålt oavsett hur fett (250 huvud, 120 luft, f2 e-rör) jag har

bestyckat högfarten. Lågfarten funkar finfint. Måste

vara något som spökar.. Idag blir det verifiering av soppatryck och att malpassin gör som den ska när det blir lite övertryck.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
glc
vad har du för soppa pump?
Micke W Dalarna/djurås

Jönsson me nytt

nick..

070-0297279
 
http://På G..
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.30 sekunder - 228 Förfrågningar 18,867,874 unika besök