RX-4 -76
|
bjorn |
Publicerat 07-08-2010 13:14
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
glc skrev:
vad har du för soppa pump?
Bosch 044. Har inte haft problem med soppatillförsel under den
tid jag kört IDA.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 08-08-2010 22:16
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Visade sig att den tryckmätare som jag använt till att
justera
bränsletrycket inte fungerar som den ska... Då den visade 0.4 bar istället för 0.3 oavsett hur jag justerade så antog jag att returen var för liten så jag bytte både
matning och retur till
8mm kopparrör. Det gjorde dock ingen skillnad på mitt problem. Tryckregulatorn verkar fungera som den ska. Så det känns som jag är
tillbaka till att trixa med förgasaren...
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 11-08-2010 23:39
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Ute och provade idag. Jag kan inte kliva på direkt från
tomgång utan måste smyga upp den till runt
2500 för att sen ge på lite snabbare för att komma förbi den tvekan som är. När den väl börjat ladda så går allt finfint. 0.8 i lambda vid 8000. Lite
tråkigt
med tvekan vid gaspådrag och lägre varvtal. Har för tillfället 70 acc munstycken så jag ska testa att gå upp lite i storlek där. Om inte det hjälper kommer jag testa
att lägga igen första
progressionhålet och gå upp lite i storlek på lågfarten.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 11-09-2010 09:02
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Lade igen de två första progressionshålen och gick upp i lågfart från 70f8 till 70f6 samt att jag
bytte packning till locket över progressionshålen för att säkerställa att trycket i flottörhuset är lika högt som trycket i insuget. Nu har jag inga problem med
tvekan i övergången. Har dock lite
problem på vid tomgång så jag kommer ta bort en av pluggarna i progressionshålen och gå ner i lågfartsstorlek. Har lambda
0.8 mellan 3000 och 8000 vid fullgas så jag kanske ska gå ner i
huvudmunstycke från 250 till 230. Vid lägre varvtal och låg belastning får jag lambda 0.7 som
förhoppningsvis går upp lite vid minskning av lågfarten. Bilen går helt ok men det känns som att turbon
är för liten. Åker med 0.9 i laddtryck nu. Kan bygga
laddtryck från 1500rpm men har inte testat när jag når max laddtryck vid hög belastning och låga varvtal. När jag cruisar i landsvägsfart så
ligger trycket på
0.3 bar ungefär.
Under vintern är det tänkt att framvagnen ska få sig en översyn.
bjorn bifogade följande bild:bild:
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 11-09-2010 10:10
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Spännande projekt
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 30-10-2010 11:18
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Är
sedan igår lycklig ägare
till en spitfire. Jag har ännu inte bestämt mig om den ska få överta motorn från mazdan.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 09-11-2010 16:42
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Tufft, vad
skall du göra med Rx4'an isåfall?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 09-11-2010 21:19
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Om det blir motorbyte så måste jag hitta en till motor till mazdan. Skulle vara skoj att snickra ihop en högvarvig pp
alternativt en pp med
turbo. Får se vad sfro säger om mina planer.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 06-03-2011 21:15
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
Under gårdagen tog jag med mazdan på en trevlig
tillställning på storsjöns is. Dragracing
för veteranbilar
Det var 20 bilar av varierande modell. Allt från beach buggy till A-ford fanns att beskåda.
I mitt första race gick starten bra och jag hade ett par billängder till godo
när mållinjen passerades.
Det andra racet gick aningens mindre bra.. en
relativt tung högerfot innebar att den framhjulsdrivna bilen brevid mig segade sig ifrån och detta innebar att högerfoten
bara blev tyngre och tyngre... Väl
vid mål så hade jag trean i och lite drygt 8000 rpm men tyvärr så var jag inte först i mål
Jag kan informera att 13 tums isdäck är väldigt svårt att hitta
så därav blev det 145/85 16 på mina 7 och 8 tum breda sommarfälgar
bjorn bifogade följande bild:bild:
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
bjorn |
Publicerat 06-03-2011 21:16
|
Användare
Inlägg: 56
Registrerad: 17.10.07
|
En bild till.
bjorn bifogade följande bild:bild:
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 06-03-2011 22:27
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Såååå coolt
Att det går att få så smala däcka
att se coola ut : D
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|