April 20 2024 09:44:41
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
RX-4 -76
bjorn
glc skrev:
vad har du för soppa pump?



Bosch 044. Har inte haft problem med soppatillförsel under den

tid jag kört IDA.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
bjorn
Visade sig att den tryckmätare som jag använt till att

justera

bränsletrycket inte fungerar som den ska... Då den visade 0.4 bar istället för 0.3 oavsett hur jag justerade så antog jag att returen var för liten så jag bytte både

matning och retur till

8mm kopparrör. Det gjorde dock ingen skillnad på mitt problem. Tryckregulatorn verkar fungera som den ska. Så det känns som jag är

tillbaka till att trixa med förgasaren...
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
bjorn
Ute och provade idag. Jag kan inte kliva på direkt från

tomgång utan måste smyga upp den till runt

2500 för att sen ge på lite snabbare för att komma förbi den tvekan som är. När den väl börjat ladda så går allt finfint. 0.8 i lambda vid 8000. Lite

tråkigt

med tvekan vid gaspådrag och lägre varvtal. Har för tillfället 70 acc munstycken så jag ska testa att gå upp lite i storlek där. Om inte det hjälper kommer jag testa

att lägga igen första

progressionhålet och gå upp lite i storlek på lågfarten.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
bjorn
Lade igen de två första progressionshålen och gick upp i lågfart från 70f8 till 70f6 samt att jag




bytte packning till locket över progressionshålen för att säkerställa att trycket i flottörhuset är lika högt som trycket i insuget. Nu har jag inga problem med

tvekan i övergången. Har dock lite

problem på vid tomgång så jag kommer ta bort en av pluggarna i progressionshålen och gå ner i lågfartsstorlek. Har lambda

0.8 mellan 3000 och 8000 vid fullgas så jag kanske ska gå ner i

huvudmunstycke från 250 till 230. Vid lägre varvtal och låg belastning får jag lambda 0.7 som

förhoppningsvis går upp lite vid minskning av lågfarten. Bilen går helt ok men det känns som att turbon

är för liten. Åker med 0.9 i laddtryck nu. Kan bygga

laddtryck från 1500rpm men har inte testat när jag når max laddtryck vid hög belastning och låga varvtal. När jag cruisar i landsvägsfart så

ligger trycket på

0.3 bar ungefär.
Under vintern är det tänkt att framvagnen ska få sig en översyn.
bjorn bifogade följande bild:bild:
dsc00068.jpg

Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
Janne
Spännande projekt Smile
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
bjorn
Är

sedan igår lycklig ägare

till en spitfire. Jag har ännu inte bestämt mig om den ska få överta motorn från mazdan.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
Bounter
Tufft, vad

skall du göra med Rx4'an isåfall?
Jonas Mattsson, Frösön (Östersund)
 
bjorn
Om det blir motorbyte så måste jag hitta en till motor till mazdan. Skulle vara skoj att snickra ihop en högvarvig pp

alternativt en pp med

turbo. Får se vad sfro säger om mina planer.
Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
bjorn
Under gårdagen tog jag med mazdan på en trevlig

tillställning på storsjöns is. Dragracing

för veteranbilar Grin
Det var 20 bilar av varierande modell. Allt från beach buggy till A-ford fanns att beskåda.



I mitt första race gick starten bra och jag hade ett par billängder till godo

när mållinjen passerades.
Det andra racet gick aningens mindre bra.. en

relativt tung högerfot innebar att den framhjulsdrivna bilen brevid mig segade sig ifrån och detta innebar att högerfoten

bara blev tyngre och tyngre... Väl

vid mål så hade jag trean i och lite drygt 8000 rpm men tyvärr så var jag inte först i mål Sad
Jag kan informera att 13 tums isdäck är väldigt svårt att hitta



så därav blev det 145/85 16 på mina 7 och 8 tum breda sommarfälgar Grin
bjorn bifogade följande bild:bild:
dsc00204.jpg

Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
bjorn
En bild till.
bjorn bifogade följande bild:bild:
dsc00207.jpg

Björn Eriksson, Östersund
RX-4 -76 Turbo
Triumph Spitfire -63
 
Bo_H
Såååå coolt Grin

Grin Att det går att få så smala däcka

att se coola ut : D
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.25 sekunder - 147 Förfrågningar 18,868,480 unika besök