Sprut och mappning
|
D0GG3 |
Publicerat 12-07-2010 13:08
|
Användare
Inlägg: 136
Registrerad: 10.11.07
|
Under min tid här på
wankelregistret har jag märkt att
Power FC:n rekomenderas friskt av flera anledningar men framför allt prismässigt. Men vilka andra sprut är riktigt bra till wankel om man vill ha lite fler
funktioner än vad PFC:n klarar av. Autronics har jag sett vissa prata om men vilka i Sverige mappar den i kombination med en wankel? Och varför skulle det vara
bättre än andra?
I framför allt
Australien men även i flera andra länder är ju Microtech populärt då det i första hand är gjort för wankel. Borde inte det
då vara ett bättre alternativ än "alla" andra sprut? Finns det
några här i Sverige som kan installera och mappa det?
Vad gillar ni annars för
sprut till wankel? Berätta om era åsikter och erfarenheter
Douglas Richardson
Kalmar
Rx-7 R2 -93[såld]
Rx-7 Re amemiya -94
|
|
|
|
Playpold |
Publicerat 12-07-2010 16:53
|
Användare
Inlägg: 163
Registrerad: 13.12.08
|
Vi-Pec är ett annat sprut som verkar vara populärt i austrailen har bara läst lite om det var Fredrik på Rotary Racing som rekomenderade det
till mig blir nog ett sånt sen när jag mappar rx-7an.
Patrick Laypold
Stenungsund
Rx-7 93
|
|
|
|
glc |
Publicerat 12-07-2010 17:56
|
Användare
Inlägg: 74
Registrerad: 23.05.10
|
Blir microtech här när jag väl ska
börja å lära mig de där me mappning
till vintern.
Kanske man eg skulle ta reda på om ett Vems-sprut kan bli att funka på en wankel då man samtidigt kommer att ha väldigt bra support på hemma
plan..
Finns ju annars haltech, link, wolf, autronic, motec och nåra till som funkar.
Det enklaste vore väl ta nån som man har i närheten för
supportens skull så man inte som brukare
är helt utelämmnad i fall det kör ihop sig.
/Micke
Redigerat av glc den 12-07-2010 17:57
Micke W Dalarna/djurås
Jönsson me nytt
nick..
070-0297279
|
|
|
|
Robert1 |
Publicerat 12-07-2010 20:25
|
Användare
Inlägg: 17
Registrerad: 13.12.09
|
Jag
kastade ur
Apexin i min och monterade ett Vipec plug and play.
Hur enkelt som helst att starta upp, förlänga kablarna till insugstempen gå in i menyn på
average fuel och vrida om nyckeln. Min startade på
en gång med 2400cc spridare. Väldigt skönt att slippa all koppling + att allt finns till boxen som tex
hastighetssignal. Då kan man göra som vi provat på min med launch upp till 10km/h utan att
behöva fippla med knapp + att man kan styra laddtryck efter
hastighet för att få en med lättkörd bil.
Vill man går det att bygga ut med tex 5bars mappsensor och annan tändning efter tycke och
smak.
PPF är
återförsäljare och har även mappat min.
Robert |
|
|
|
D0GG3 |
Publicerat 14-07-2010 21:17
|
Användare
Inlägg: 136
Registrerad: 10.11.07
|
Så PPF mappade din bil, vilken erfarenhet av
dom från wankel sen tidigare?
Visste att dom var duktiga men trodde främst det gällde otto motorer. Vad kostar ett vipec idag?
Playpold du skrev ju att
Fredrik på rotary racing
rekomenderade Vipec. Är det "extra" bra till just wankel eller är det mest för det är australiensiskt han skriver så?
Nån som vet om Vems funkar till wankel? Är flera av mina
vänner som kör Vems och är nöjda.
Douglas Richardson
Kalmar
Rx-7 R2 -93[såld]
Rx-7 Re amemiya -94
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 14-07-2010 22:47
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Vems är ju väldigt prisvärt också.. Jag har inte någon kolla på vad de andra kostar i och för sig men om man
jämför Vems med t.ex. Nira känns det som man
får väldigt mycket för pengarna!
Redigerat av Levinsson den 14-07-2010 22:48
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 15-07-2010 08:41
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
både VEMS och MS är kompatibla mot wankel om man vill de. De som gör vipec och autronic och dom lite dyrare spruten till dom bättre är att man
kan
ställa värdena lite finare.
PPF har väl inte hållt på jättemycket med wankel, men grunden för att mappa är den samma och där har ärtan snuskig kontroll på de
han gör. Man läser ju
avgastemp, lambda och knackljud mm för att optimera oavsett bil vid mappning.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Playpold |
Publicerat 15-07-2010 11:36
|
Användare
Inlägg: 163
Registrerad: 13.12.08
|
D0GG3 skrev:
Så PPF mappade din bil, vilken erfarenhet av dom från wankel sen tidigare?
Visste att dom
var duktiga men trodde främst det gällde
otto motorer. Vad kostar ett vipec idag?
Playpold du skrev ju att Fredrik på rotary racing rekomenderade Vipec.
Är det "extra" bra till just wankel eller är det mest för det är
australiensiskt han skriver så?
Nån som vet om Vems funkar till wankel? Är
flera av mina vänner som kör Vems och är nöjda.
Helt ärligt så har jag ingen aning om dom är bättre
till wankel är inte så insatt i ämnet för
att uttala mig. Fredrik rekommenderade vi-pec till mig och då letade jag lite info och det verkar vara populärt i Australien är några som kör det i usa
också
med bra resultat.
Hittade detta också.
Lasse wankel skrev:
Jag kan nu erbjuda både ett Stand Alone sprut/tändning samt PlugnPlay till
RX-7 FD för single
turbo.Made in Australia av Ray Hall, mannen som jobbat på Motec samt Autronic,men har nu tagit fram ett eget insprutssystem till ett
fördelaktigare pris. www.vi-pec.com är adressen där det finns
information och specifikation. V44 som täcker 13B motorerna med 4 bränsle/tändutgångar har b.l,a
Quick Tune som gör att förinställt lambda/afr värde mappas in i ECU på kort tid och förkortar
slitage på motor samt snabbar på mappningen. Det finns även
launch, flatshift,ALS samt traction control.Inbyggd mapsensor på 1.5 bar vilket räcker till de flesta prestanda wanklar samt closed loop
lambda.För priser m.m
PMa eller skriv i denna tråd. Kommer köra ett par egna motorer längre fram, både sug samt överladdat så det kommer finnas siffror. Med tanke på att Australien är ett
stort
wankelland så är givetvis systemet utprovat på wankelbilar både för gata och race. För priser m.m vänligen PMa.
Så är kanske bättre att
fråga lasse som säljer grejerna som är mer
insatt.
Patrick Laypold
Stenungsund
Rx-7 93
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 15-07-2010 12:50
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Playpold skrev:
D0GG3 skrev:
Så PPF mappade din bil, vilken erfarenhet av dom från wankel sen tidigare?
Visste att dom
var duktiga men trodde främst det gällde otto motorer. Vad kostar ett vipec idag?
Playpold du skrev ju att Fredrik på rotary racing
rekomenderade Vipec. Är det "extra" bra till
just wankel eller är det mest för det är australiensiskt han skriver så?
Nån som vet om Vems
funkar till wankel? Är flera av mina vänner som kör Vems och är nöjda.
Helt ärligt
så har jag ingen aning om dom är bättre till wankel är inte
så insatt i ämnet för att uttala mig. Fredrik rekommenderade vi-pec till mig och då letade jag lite info och det verkar vara populärt i
Australien är några som
kör det i usa också med bra resultat.
Hittade detta också.
Lasse wankel skrev:
Jag kan nu erbjuda både ett Stand Alone sprut/tändning
samt
PlugnPlay till RX-7 FD för single turbo.Made in Australia av Ray Hall, mannen som jobbat på Motec samt Autronic,men har nu tagit fram ett eget
insprutssystem till ett fördelaktigare pris. www.vi-
pec.com är adressen där det finns information och specifikation. V44 som täcker 13B motorerna med 4
bränsle/tändutgångar har b.l,a Quick Tune som gör att förinställt lambda/afr värde mappas in i
ECU på kort tid och förkortar slitage på motor samt snabbar på
mappningen. Det finns även launch, flatshift,ALS samt traction control.Inbyggd mapsensor på 1.5 bar vilket räcker till de flesta
prestanda wanklar samt closed
loop lambda.För priser m.m PMa eller skriv i denna tråd. Kommer köra ett par egna motorer längre fram, både sug samt överladdat så det kommer finnas siffror. Med tanke
på att Australien är ett stort wankelland så är givetvis systemet utprovat på wankelbilar både för gata och race. För priser m.m vänligen PMa.
Så är kanske bättre att fråga lasse som
säljer grejerna som är mer insatt.
Tror att vi-pec endast fungerar till singelturbomontering på
wankeln. Har för mig att lasse sa det, alltså inte till orginal dubbelturbon.
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 15-07-2010 13:40
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Vipec= Link...
Vipec tillverkar inte sprutet själv utan köper in det från
Link och sen slänger på sin dekal på sprutet .
Stödjer inte styrningen av riginal dubbelturbo system så vill man
köra det så blir det antingen non seq eller
singel turbo.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
D0GG3 |
Publicerat 15-07-2010 14:24
|
Användare
Inlägg: 136
Registrerad: 10.11.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Vipec= Link...
Vipec tillverkar inte sprutet själv utan köper in det från Link och sen slänger på sin dekal på sprutet .
Stödjer inte styrningen av riginal
dubbelturbo system så vill man köra det så blir det antingen non seq eller singel turbo.
Du som är duktig på wankel.
Vilka sprut
rekommenderar du och vilka skulle kunna vara
bra fast du inte testat dem än?
Link verkar ju vara bra grejer även om det i första hand verkar vara
utformat till rally bilar framför allt evo och wrx. Ska klara två rotors wankel utan
problem
Douglas Richardson
Kalmar
Rx-7 R2 -93[såld]
Rx-7 Re amemiya -94
|
|
|
|
Playpold |
Publicerat 15-07-2010 14:39
|
Användare
Inlägg: 163
Registrerad: 13.12.08
|
Mr Wankeltrim skrev:
Vipec= Link...
Vipec tillverkar inte sprutet själv utan köper in det från
Link och sen slänger på sin dekal på sprutet .
Stödjer inte styrningen av riginal dubbelturbo system så vill man köra det så blir det antingen non seq eller
singel turbo.
Verkar stämma har surfat lite på nätet och hittat lite mer info Vi-Pec v44 är samma som Link G4. Är tydligen nån som heter Ray
Hall som jobbade på Autronic innan, som har köpt in link ecu:er och
gjort egen programvara och satt på eget märke om jag förstår det rätt. Enligt Pure
Performance Factory ska det dock komma nån ny Vi-Pec version nu dock som skulle skilja lite hårdvarumässigt i
mellan vet dock inte om det gäller plugin
boxarna.
Här är det en tråd som diskuterar Vi-Pec sprutet på PPF
[url]http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?
t=26105&postdays=0&postorder=asc&start=171[/url]
Hittade dock inga direkta priser på Vi-Pec men link G4 kostade £898.00 på thor racing hade
varit intressant och veta vad Vi-
Pec kostar.
Jag som hade bestämt mig för Ví-Pec va mycket svårare det blev nu när man letade lite på nätet.
Men jag
vill i alla fall kunna köra med OMP och separat behållare med nån 2-
takts olja så vad finns det för annat bra som inte kostar en arm och lite till
Patrick Laypold
Stenungsund
Rx-7 93
|
|
|
|
Robert1 |
Publicerat 16-07-2010 20:03
|
Användare
Inlägg: 17
Registrerad: 13.12.09
|
Min bil var första
wankeln som PPF mappade, men Ärtan tyckte inte det
var nåt problem. Vipec plug and play kostar ca 12k. Link är i stort sett samma sak, men kolla att ni kan få kunnig support från åf:en som ni
väljer att handla
från. Ang smörjningen så finns det i Vipecen, går även att ställa efter eget tycke och smak.
Robert |
|
|
|
Heddde |
Publicerat 28-07-2010 22:22
|
Användare
Inlägg: 70
Registrerad: 30.07.09
|
Link G4 Vad har ni för erfarenhet av det? |
|
|
|
haggstrom |
Publicerat 17-08-2011 11:40
|
Användare
Inlägg: 84
Registrerad: 20.05.10
|
Har set att många verkar köra haltech i usa!! Finns även många begade haltech
e6k i staterna dessa är inte så dyra..
Klarar e6k av smörjningen??
Är det ett bra sprut till wankeln?
Daniel Häggström
Umeå
|
|
|