April 25 2024 22:10:33
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Medlemsforum, endast synligt för medlemmar med ett » Elektronik, styrsystem, ljud med mera.
 Skriv ut ämne
grenrörs rördia?
hedis
Undrar vad man

kör med för material och

diameter på rören vid tillverkning av grenrör till wankel.

Svart/.rostfritt?
42 eller 48, kanske större?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Johan_K
Jag skulle gå

på 48mm rostfritt :-) Beror ju klart på portning och vad

du siktar på !
fråga GL han har ju koll på detta...
Redigerat av Johan_K den 22-09-2010 09:48
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
exlex
annars är ju en taktik att gå så

stort som möjligt med så tjockt gods som möjligt för att få ner ljudvolymen och värmeutvecklingen i

motorrummet. Gör rätt stor skillnad när man går upp nån mm

i godset
 
GL
Jag kör 54x2 på mina rör, RF 316L
Redigerat av GL den 22-09-2010 10:45
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
hedis
Låter som att 48mm är minimum då.

Tänkte svetsa ett i

svart med 48 rör.. Är de bättre med rf?
Flänsen mot turbon är t3.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
exlex
Beror ju på om du ska bygga resten av systemet i rostfritt eller inte. Rostfritt expanderar ju mer än svartstål och ska du inte bygga resten i




rostfritt skulle jag kanske gå på svartstålet...
 
hedis
Tror inte jag måste bygga om avgassystemet bara för att jag gör ett RF grenrör

precis.. Skulle ju vara drygt nu isf när jag har systemet i titan Smile

Ska fixa

packningar att skära efter då ser jag lite mer vilken dia jag kan köra på.



Men är de 46mm hål så kör jag minst 48 iaf.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Johan_K
Hedis

skrev:

Tror inte jag måste bygga om avgassystemet bara för att jag gör ett RF grenrör precis.. Skulle ju vara drygt nu

isf när jag har systemet i titan

Smile

Ska fixa packningar att skära efter då ser jag lite mer vilken dia jag kan köra på.

Men är de 46mm hål så kör jag minst 48 iaf.








Har ritning på flänsen mot motor om du vill ha "DWG"

Mvh Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
fastlane
Bygg det i

Rostfritt, välj 321L eller

321Ti.

Om du har resten i titan så kör på 321Ti.

Svetsa det INTE i svart bonnstål, tror inte du vill ha skit som lossnar och far in i din avgasturbo.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
hedis
Johan: Ja de skulle jag gärna vilja ha! Har ju

tillgång till skärmaskiner. Maila över tack på: skavepojk snabel A hotmail punkt kom. Smile

Fastlane: Duger inte 316L (4303

eller 4404) som material?



Ska man bygga i svart material får man ju glödga allt och sedan blästra för att undvika materialsläpp.

Ställer detta som en viktig fråga då man ser så många



olika grenrör på marknaden och många tillverkar ju själv. Jag är en av dom som hellre gör allt själv än att köpa färdigt saker.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
fastlane
316L duger förvisso men du hittar bättre materialegenskaper i 321 som är



ett högtempsrostfritt material. Ti innebär titantätat. eg. är inte titan bästa materialvalet för grenrör men endast titantätat tar en del av de positiva

egenskaperna utan de direkt dåliga.




Kort svar men hoppas det räcker annars får du PMa så kan jag dra en längre, jobbar mkt med dessa rostfria mtrlen via

mitt jobb som QA/QC och IWSare inom petrokemin.

EDIT: gjorde en gång i

tiden en massa svar i en grenrörstråd på zatzy, undrar om jag kan hitta den.



EDIT2: http://www.zatzy....fritt.html
Redigerat av fastlane den 22-09-2010 20:00
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
fastlane
Ang. svart mtrl så är det endast bra för att göra en billig mock up innan du bygger ditt riktiga system.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
hedis
Oj oj oj Fastlane, att ni orkade med

den där tråden?! Johan är en helt crazy teoretiker, men praktiskt är de sämre

vad jag sett och vet.

Jag har tillgång både till 304 och 316, men 304 verkar ju vara mest lämpligt enligt Z

tråden.

Kan man hitta 321 annars på

typ ahlsell eller liknande. Behöver endast 4 böjar.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
fastlane
hehe ibland

jobbar man sig. är lite

mer kortfattad nu för tiden.

Ska se vad jag kan snoka upp om de lämpligaste mtrlen utan tillgång till min materialdatabas.



Johan känner jag ej mer än att jag snackat med han på z då

jag hängde där, många av hans svar är tyvärr av klipp och klistra karaktären. en mkt bra kille

på att slå i böcker. iofs är jag själv mer av en teoretiker också men försöker nu på senare år väga

upp det med att skitna ner händerna så mkt det bara går.



Ahlsell har absolut 321.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
fastlane
304L: http://www.sandme.../304L.html

316L: http://www.sandme...-316L.html

321: [url]http://www.sandmeyersteel.com/321

-321H.html[/url]

Hittar

ingen spec. på Ti titantätat utan min mtrl databas =(

Nu orkar jag inte läsa länkarna men fritt från minnet skulle jag

summera det så här: 304L har goda egenskaper i höga temperaturer,

lämpligt val till grenrör, 316L är så kallat syrafast och har eg. inga direkta egenskaper som

gör det till ett bättre val för grenrör än 304L. 321 har mer lämpliga egenskaper för höga

temperaturer.

Vanligast är att hitta 304L i grenrör men det

riktigt lyxiga är gjorda av 321. sen kan man välja ännu högre legerade material som inconell osv men kostnaden och sämre

svetsbarhet tycker jag inte väger upp

för vanliga bilar som vi använder oss av. tex RB kör med 304L, Ferritta som skryter så mkt om sina system använder blandad skräp från hyllan. PMI provade deras




midpipe för skojs skull och hittade allt möjligt skit blandat.

När du ändå är igång kör på 321 inte mkt dyrare.
Redigerat av fastlane den 22-09-2010 21:09
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Tha_MaazA
Jag körde med 60.2mm svartstålrör, lika stort som avgasportarna Smile Min motor var helt orginal, ingen portning.




Fick bra ladd redan vid 3,500varv

med en HX40. Smile
Redigerat av Tha_MaazA den 22-09-2010 21:48
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
Johan_K
Mail skickat ....

Glöm nu inte att ta kort på bygget !

// JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
hedis
Tackar Johan! Är den där flänsen skuren förut och använd på ett bygge?







Blir att köpa rätt rejäla rör då hålet var ovalt mellan 45-55mm, fast egentligen borde man kunna köra 48mm rör. Motorn är ju inte portad så effektmässigt

hänger grenröret med långt skulle jag

tippa.

Jag kommer ta så mycket kort de är möjligt på bygget, jag fotar allt i flera olika omgångar på alla byggen

jag gör.

Mvh
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Johan_K
Hedis skrev:
Tackar Johan! Är

den där flänsen skuren förut och använd på ett bygge?

Blir att köpa rätt rejäla rör då hålet var ovalt mellan 45-55mm, fast

egentligen borde man kunna

köra 48mm rör. Motorn är ju inte portad så effektmässigt hänger grenröret med långt skulle jag tippa.

Jag kommer ta så mycket kort de är möjligt på bygget, jag



fotar allt i flera olika omgångar på alla byggen jag gör.

Mvh


Testat flänsen på min motor och den passar ! Är i garaget i morgon kan ta

kort på hur det ser ut om du vill Cool



Gör nu flänsen ganska tjock så den den inte slår sig när du svetsar i den !

// Jk
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
hedis
Den

kommer göras i både 10 och 12mm. Har ju möjlighet med allt från 2mm till 300mm att skära Pfft

Ska skära i svart i morgon för att se lite hur

de blir, sen göra ett par i RF med.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.22 sekunder - 220 Förfrågningar 18,910,587 unika besök