grenrörs rördia?
|
fastlane |
Publicerat 23-09-2010 19:38
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Svetsa ihop RF grenröret i en
jigg så slipper du problem med att det slår sig.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 23-09-2010 20:51
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
fastlane skrev:
Svetsa ihop RF grenröret i en jigg så slipper du problem med att det slår sig.
Är absolut ingen expert men hur ska en jigg
förhindra att en en för
tunn fläns ska slå sig ?
Visst en jigg kan hjälpa mellan turbo och motorflänsen ! Men har svårt att se att det skulle förhindra
"flänsen" från att slå sig ?
Dvs som jag ser
det är det en tjock fläns som motstår vermepåverkan "krympningen" alt motsvets !
Mvh Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 23-09-2010 21:16
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Tänkte iofs inte
just på
flänsen men det borde gå där med? måste se hur den ser ut först. Sätt den mot ett tjockare stål med bultarna dragna mot den tjockare plåten vid
svetsning. visst kan man hålla på med motsvetsning.
Tjockgods är iofs alltid bättre, dock ingen garanti att det inte slår sig iaf, när jag tigade ihop
en midpipe till rx-8an svetsade jag 20mm RF fläns som slogs sig utan en riktig jigg.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
GL |
Publicerat 24-09-2010 09:29
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Jag har alltid
kört jigg på mina grenrör men främst för att få turbon att sitta där jag vill..
även för att rf rör sig rätt bra, jag brukar även svetsa på insidan av rören
(anslutning rör-fläns) så jag får planslipa flänsarna iaf..
Redigerat av GL den 24-09-2010 09:30
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 24-09-2010 11:51
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Bild på fläns mot
rotorhus !
Vänster hus s4 höger hus S5 i princip
samma som S6...
Johan_K bifogade följande bild:bild:
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 24-09-2010 11:51
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Närbild...
Johan_K bifogade följande bild:bild:
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 24-09-2010 17:15
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Ser helt ok ut de där Johan. Men.. skulle kan kunna ta upp hålen lite större kanske så
man kan
skjuta in röret och svetsa de också. Tänkte då man får mindre diameter.
Hur är de med certifierade svartrör, kan man köra sånna?
Har bara hört om en som
fått skräp in i
turbon utav grenröret. Men blästrar man och glödgar ska de ju vara lugnt.
Nu är jag omöjlig känner jag, men svart är ju så enkelt och
leka i som material.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|