April 18 2024 13:15:40
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Medlemsforum, endast synligt för medlemmar med ett » Elektronik, styrsystem, ljud med mera.
 Skriv ut ämne
Laddtrycksstyrning
hedis
Tänkte kolla lite här om någon har vetot eller kunskapen inom min fråga.




Oftast köper man ju

ett boostcontroller kitt till sin bil för att få bättre respons på laddet och stabilare laddtryck. Dessa kitt är ju oftast rätt dyra och

tar mycket plats.
Har hittat en separat

laddtryckssolenoid som är lika dom man får med i kitt som jag nämde ovan.

Och Apexit som dom flesta kör med

(även jag) reglerar ju laddtryck genom Mazdas original laddtryckskontroll och

solenoider.
Skulle man om möjligt kunna klippa in sig på dom kablarna med en

"riktig" extern soenoid och få samma effektivitet som typ Greddy, HKS mm.. ??
Man kan ju ställa % i

Apexi sprutet och liknande för att få en

snabbare spool-up.

Är de någon som kan svara på de här? Isf kan man ju tjäna 2000 och uppåt, genom att bara köpa en lös solenoid. Eller är de




hastigheten på Apexiboxen som gör att man inte kan effektivisera detta?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Jaderlund
Finns ett färdigt kitt från

Apexi för att koppla samma solenoid man får med deras separata laddtrycksstyrningar. Finns bl a på Ebay.
Vänlig hälsning Kent Jäderlund - Sollentuna


FD3S -93
Mazda 6 2.0 Takara -12
 
hedis
Jaderlund skrev:
Finns ett färdigt kitt från

Apexi för att koppla samma solenoid man får med deras separata laddtrycksstyrningar. Finns bl a på Ebay.



Men att köpa ett kitt som ska

sammankoppla mot deras egna separata grejer är väl som att köpa en Greddy Profec isf? Eller menade du att man kan köpa kitt som man sedan kopplar mot

PFC i

bilen?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Daniel Gardh
Menar

du att du tweakar laddtrycket genom sprutet,

eller att det bara är så att det går att ställa det. Dom allra flesta kör ju inte med laddtrycksstyrningen från

sprutet, men jag. Och några andra gör det. Jag skulle säga att det beror helt på

vilket laddtryck du vill köra med. Men jag har svårt att se att eftermarknads

spruten skulle vara bättre än Apexi's pfc med orginalsolenoider om du inte ska köra högt tryck.
Hälsningar, Daniel Gardh Örebro

RE-Amemiya Touge inspired FD3S


http://www.garage...
 
http://www.garaget.org/chrno
GL
här finns lite info:

[url]http://www.rx7club.com/showthread.php?

t=900599&highlight=pfc+solenoid[/url]
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
hedis
Daniel: Jag

kontrollerar ju dutycycle och hur mycket jag vill ladda nu genom PFCn, men började tänkte lite på att

montera en "effektivare/snabbare" solenoid istället för originalsolenoiden bara.



GL: Har läst genom den där nu och de verkar ju funka rätt bra

att köra även med orig solenoiden.. Inställningarna han nämner i tråden, är de något du kan ändra vid mappning? Du kommer nog få

ställa in mitt sprut längre

fram mot sommarn. Smile
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
GL
Hedis skrev:
Daniel: Jag kontrollerar ju dutycycle och hur mycket jag vill ladda nu genom PFCn, men började

tänkte lite på att

montera en "effektivare/snabbare" solenoid istället för originalsolenoiden bara.

GL: Har läst genom den där nu och de

verkar ju funka rätt bra att köra även med orig solenoiden..

Inställningarna han nämner i tråden, är de något du kan ändra vid mappning? Du kommer nog få

ställa in mitt sprut längre fram mot sommarn. Smile


Japp ska inte vara några problem!
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Chefen
Ja kör med orginal solenoider och styr med apexit

och ja skulle vilja säga att man kan inte få snabbare laddtryck med extern boostcontroller om man

kopplat de rätt för wastegaten är helt stängd tills laddtrycket uppnåtts och därefter reglerar den

laddtrycket med "dutycycle".
De är lite pilligt

att ändra laddtryck och man kan inte ändra laddtryck mellan olika varvtal men ja tycker de funkar fint!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
hedis
De låter ju kanon att de är beprövat med gott resultat! De

enda jag undrar lite över än är hur man ska koppla vaccumet? Ska ju köra extern WG och har

full översikt på vaccumet nu. En enkel beskrivning på om jag ska koppla vaccumet speciellt??
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
hedis
Uppdaterar tråden lite..




Orig solenoid blir använd på mitt singelbygge, men jag undrar om jag ska ansluta över

eller under ventilen på wgn.. Något säger mig att jag kör vaccumet på ovansidan och pluggar dom undre

anslutningarna..??

Rätta mig om jg har fel. Smile
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Chefen
Du kör laddtryck på både undersidan (öppna) och översidan (stänga) men via solenoiden till stänga sidan.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Olle_L
[img]http://www.npcompleteperformance.com/aem-vacuum-diagram.GIF[/img] is not a valid Image.




Busenkelt =) Sen måste du ju ha en slang från

exempelvis insuget till boostcontrollern samt laddtrycksmätaren också.

Försökte på denna sidan men

länken verkar bruten... Funkar dock på telefonen: www.negative-

camber.org/crispyrx7/gt35rpage3.htm
Redigerat av Combat den 14-03-2011 17:33
Mazda Rx7 FD -95

Turbobanditen.se
BMW 528iM -00. 193hk/290?nm.
 
Chefen
Kom ihåg att du måste ha någon sorts dränering mellan solenoiden och wastegaten.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
hedis
Verkar ju riktigt vettigt enligt bilden.

Plutten: Dränering.. hmm ok?

Och hur är de tänkt

att man ska få till de då? Och varför behövs de? Smile

Tänkte jag skulle koppla in allt i morgon så de är klart.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Chefen
Ojdå missade visst din

fråga här...
Jo du måste släppa ut luften mellan solenoiden och wastegaten annars ligger trycket kvar där

och håller wastegaten stängd! Räcker med ett litet hål på ca 2-3mm i slangen. Kan vara

fint med en ställbar pysventil där.
Vissa solenoider har detta

inbyggt, dom "tömmer" automatiskt men iaf på rx-7 FC så gör dom inte de
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
kof
Slänger in en fråga ang

wastegate... Om fjädern som sitter i är gjort för 0.5bar betyder de

att det är vad det går och ladda max?
 
Olle_L
Nej tvärt om. Det är vad du minst kan ladda.
Mazda Rx7 FD -95

Turbobanditen.se
BMW 528iM -00. 193hk/290?nm.
 
kof
Jaha då är jag medPfft
 
Wolf
Gammal tråd som uppdateras






ska dra lite vaccum imorn.. o då bilden nån la upp inte syns så ber ja nån förenkla

ska köra med oringal WG solenoid.. som egentligen tar luft från

insugsröret, men nu ska man ju mata med

med luft från trycksidan?


-från trycksidan till undre anslutingen på solenoiden
-från övre anslutingen

på solenoiden till översidan på WG
-från undersidan på WG till T-kors på

slangen mellan trycksidan o undre anslutingen...

är d rätt tänkt?
o vad

tusan är dräneringen o vart ska den sättas? ^^

ja är trött så missar väl nått =)

nån som har lust o

räta ut frågorna? Pfft


Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
hedis
Jag provade massa olika lösningar på min, och

hade en som funkade riktigt bra! Kommer dock inte ihåg bara hur jag

kopplade vaccumet då :s

Undra om inte jag hade följande sista gången innan jag

monterade 3-ports solenoid:

Tryck - solenoid
Solenoid undre anslutning WG
övre anslutning ut i

atmosfären

Har som sagt för mig att jag hade

så innan jag köpte 3-port för att få snabbare spool och kontroll på laddet.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
 
www.garaget.org/corsa_rst
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.47 sekunder - 221 Förfrågningar 18,862,672 unika besök