Laddtrycksstyrning
|
hedis |
Publicerat 07-11-2010 20:37
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Tänkte kolla lite här om någon har vetot eller kunskapen inom min fråga.
Oftast köper man ju
ett boostcontroller kitt till sin bil för att få bättre respons på laddet och stabilare laddtryck. Dessa kitt är ju oftast rätt dyra och
tar mycket plats.
Har hittat en separat
laddtryckssolenoid som är lika dom man får med i kitt som jag nämde ovan.
Och Apexit som dom flesta kör med
(även jag) reglerar ju laddtryck genom Mazdas original laddtryckskontroll och
solenoider.
Skulle man om möjligt kunna klippa in sig på dom kablarna med en
"riktig" extern soenoid och få samma effektivitet som typ Greddy, HKS mm.. ??
Man kan ju ställa % i
Apexi sprutet och liknande för att få en
snabbare spool-up.
Är de någon som kan svara på de här? Isf kan man ju tjäna 2000 och uppåt, genom att bara köpa en lös solenoid. Eller är de
hastigheten på Apexiboxen som gör att man inte kan effektivisera detta?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Jaderlund |
Publicerat 07-11-2010 20:52
|
Användare
Inlägg: 396
Registrerad: 09.11.07
|
Finns ett färdigt kitt från
Apexi för att koppla samma solenoid man får med deras separata laddtrycksstyrningar. Finns bl a på Ebay.
Vänlig hälsning Kent Jäderlund - Sollentuna
FD3S -93
Mazda 6 2.0 Takara -12
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 08-11-2010 18:00
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Jaderlund skrev:
Finns ett färdigt kitt från
Apexi för att koppla samma solenoid man får med deras separata laddtrycksstyrningar. Finns bl a på Ebay.
Men att köpa ett kitt som ska
sammankoppla mot deras egna separata grejer är väl som att köpa en Greddy Profec isf? Eller menade du att man kan köpa kitt som man sedan kopplar mot
PFC i
bilen?
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Daniel Gardh |
Publicerat 09-11-2010 21:09
|
Användare
Inlägg: 604
Registrerad: 16.10.07
|
Menar
du att du tweakar laddtrycket genom sprutet,
eller att det bara är så att det går att ställa det. Dom allra flesta kör ju inte med laddtrycksstyrningen från
sprutet, men jag. Och några andra gör det. Jag skulle säga att det beror helt på
vilket laddtryck du vill köra med. Men jag har svårt att se att eftermarknads
spruten skulle vara bättre än Apexi's pfc med orginalsolenoider om du inte ska köra högt tryck.
|
|
|
|
GL |
Publicerat 09-11-2010 21:37
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
här finns lite info:
[url]http://www.rx7club.com/showthread.php?
t=900599&highlight=pfc+solenoid[/url]
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 09-11-2010 21:51
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Daniel: Jag
kontrollerar ju dutycycle och hur mycket jag vill ladda nu genom PFCn, men började tänkte lite på att
montera en "effektivare/snabbare" solenoid istället för originalsolenoiden bara.
GL: Har läst genom den där nu och de verkar ju funka rätt bra
att köra även med orig solenoiden.. Inställningarna han nämner i tråden, är de något du kan ändra vid mappning? Du kommer nog få
ställa in mitt sprut längre
fram mot sommarn.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
GL |
Publicerat 10-11-2010 07:07
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Hedis skrev:
Daniel: Jag kontrollerar ju dutycycle och hur mycket jag vill ladda nu genom PFCn, men började
tänkte lite på att
montera en "effektivare/snabbare" solenoid istället för originalsolenoiden bara.
GL: Har läst genom den där nu och de
verkar ju funka rätt bra att köra även med orig solenoiden..
Inställningarna han nämner i tråden, är de något du kan ändra vid mappning? Du kommer nog få
ställa in mitt sprut längre fram mot sommarn.
Japp ska inte vara några problem!
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 10-11-2010 21:27
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Ja kör med orginal solenoider och styr med apexit
och ja skulle vilja säga att man kan inte få snabbare laddtryck med extern boostcontroller om man
kopplat de rätt för wastegaten är helt stängd tills laddtrycket uppnåtts och därefter reglerar den
laddtrycket med "dutycycle".
De är lite pilligt
att ändra laddtryck och man kan inte ändra laddtryck mellan olika varvtal men ja tycker de funkar fint!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 10-11-2010 21:39
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
De låter ju kanon att de är beprövat med gott resultat! De
enda jag undrar lite över än är hur man ska koppla vaccumet? Ska ju köra extern WG och har
full översikt på vaccumet nu. En enkel beskrivning på om jag ska koppla vaccumet speciellt??
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 13-03-2011 21:48
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Uppdaterar tråden lite..
Orig solenoid blir använd på mitt singelbygge, men jag undrar om jag ska ansluta över
eller under ventilen på wgn.. Något säger mig att jag kör vaccumet på ovansidan och pluggar dom undre
anslutningarna..??
Rätta mig om jg har fel.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 14-03-2011 07:41
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Du kör laddtryck på både undersidan (öppna) och översidan (stänga) men via solenoiden till stänga sidan.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Olle_L |
Publicerat 14-03-2011 16:22
|
Användare
Inlägg: 253
Registrerad: 08.12.09
|
[img]http://www.npcompleteperformance.com/aem-vacuum-diagram.GIF[/img] is not a valid Image.
Busenkelt =) Sen måste du ju ha en slang från
exempelvis insuget till boostcontrollern samt laddtrycksmätaren också.
Försökte på denna sidan men
länken verkar bruten... Funkar dock på telefonen: www.negative-
camber.org/crispyrx7/gt35rpage3.htm
Redigerat av Combat den 14-03-2011 17:33
Mazda Rx7 FD -95
Turbobanditen.se
BMW 528iM -00. 193hk/290?nm.
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 14-03-2011 21:48
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Kom ihåg att du måste ha någon sorts dränering mellan solenoiden och wastegaten.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 14-03-2011 22:41
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Verkar ju riktigt vettigt enligt bilden.
Plutten: Dränering.. hmm ok?
Och hur är de tänkt
att man ska få till de då? Och varför behövs de?
Tänkte jag skulle koppla in allt i morgon så de är klart.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 28-03-2011 12:28
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Ojdå missade visst din
fråga här...
Jo du måste släppa ut luften mellan solenoiden och wastegaten annars ligger trycket kvar där
och håller wastegaten stängd! Räcker med ett litet hål på ca 2-3mm i slangen. Kan vara
fint med en ställbar pysventil där.
Vissa solenoider har detta
inbyggt, dom "tömmer" automatiskt men iaf på rx-7 FC så gör dom inte de
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
kof |
Publicerat 28-03-2011 13:26
|
Användare
Inlägg: 216
Registrerad: 02.08.09
|
Slänger in en fråga ang
wastegate... Om fjädern som sitter i är gjort för 0.5bar betyder de
att det är vad det går och ladda max? |
|
|
|
Olle_L |
Publicerat 28-03-2011 15:01
|
Användare
Inlägg: 253
Registrerad: 08.12.09
|
Nej tvärt om. Det är vad du minst kan ladda.
Mazda Rx7 FD -95
Turbobanditen.se
BMW 528iM -00. 193hk/290?nm.
|
|
|
|
kof |
Publicerat 28-03-2011 16:08
|
Användare
Inlägg: 216
Registrerad: 02.08.09
|
Jaha då är jag med |
|
|
|
Wolf |
Publicerat 14-07-2012 01:26
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Gammal tråd som uppdateras
ska dra lite vaccum imorn.. o då bilden nån la upp inte syns så ber ja nån förenkla
ska köra med oringal WG solenoid.. som egentligen tar luft från
insugsröret, men nu ska man ju mata med
med luft från trycksidan?
så
-från trycksidan till undre anslutingen på solenoiden
-från övre anslutingen
på solenoiden till översidan på WG
-från undersidan på WG till T-kors på
slangen mellan trycksidan o undre anslutingen...
är d rätt tänkt?
o vad
tusan är dräneringen o vart ska den sättas? ^^
ja är trött så missar väl nått =)
nån som har lust o
räta ut frågorna?
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 14-07-2012 02:04
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Jag provade massa olika lösningar på min, och
hade en som funkade riktigt bra! Kommer dock inte ihåg bara hur jag
kopplade vaccumet då :s
Undra om inte jag hade följande sista gången innan jag
monterade 3-ports solenoid:
Tryck - solenoid
Solenoid undre anslutning WG
övre anslutning ut i
atmosfären
Har som sagt för mig att jag hade
så innan jag köpte 3-port för att få snabbare spool och kontroll på laddet.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|