Laddtrycksstyrning
|
Wolf |
Publicerat 14-07-2012 09:08
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
tryck till övre anslutingen på solenoid eller
undre?
o på den ett T-kors till undre på WG?
o wg's övre ut i atmosfär?
för kikar man hur solenoiden är koppla original så
är ju den undre
porten på den ut i atmosfären
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 14-07-2012 12:08
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Jag kopplade typ som denna sist:
De går ju typ att köra som de är orig om du har 2 undre portar
på WGn:
Tryck->WG->solenoid->atmosfär
http://forumbilde...121117d76e
Redigerat av hedis den 14-07-2012 12:13
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 14-07-2012 12:09
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
visar denna ett korrekt sätt att göra d på? =)
bild1
[img]
http://www.perrinperformance.com/shared/images/jeff_pics/boost_control/oemsolenoidopeninternalsm.jpg[/img]
eller ska det vara såhär?
bild2
http://legacygt.c...1319105399
Redigerat av Wolf den 14-07-2012 12:12
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 14-07-2012 12:16
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Båda 2 beskriver
en elekrtisk "blödning" så man kontrollerar trycket.
Följer du bild 1
på din så ska ju WG ha anslutningen i botten.
Jag köpte en 3-port så man har övertryck hela tiden (tills
solenoiden öppnar) och sen reglerar undre
portens luftflöde.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 14-07-2012 12:16
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Hedis skrev:
Jag kopplade typ
som denna sist:
De
går ju typ att köra som de är orig om du har 2 undre portar på WGn:
Tryck->WG->solenoid->atmosfär
http://forumbilde...121117d76e
jo jag kör ju en Precision WG, men bara 2 nipplar... så övre på WG ska va vent
ut i atmosfären bara?
finns alltså 3 anslutingar på wg men fick bara med 2 nipplar
Redigerat av Wolf den 14-07-2012 12:18
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 14-07-2012 12:18
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Ja precis. De går att ha den "pluggad" med, men då finns risk vid olika väder och tempraturer att man får lite
olika ladd.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 14-07-2012 12:20
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
okej, men som på bilden du la upp hedis, så kan
man ju egentligen eliminera de blåa strecket bara.. o bara lämna dem helt öpppet? eller gör d
nått?
Redigerat av Wolf den 14-07-2012 12:20
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 14-07-2012 12:22
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Exakt, de blåa strecket kan man skippa då de inte gör ett smak förutom att ta upp plats och vikt
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 14-07-2012 12:23
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
okei då kopplar
ja d så tänk att nå så enkelt kan
va svårt o förstå ibland
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 14-07-2012 12:26
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Fast egentligen inte. Tänker man
sig att den externa du ska
koppla nu fungerar bakvänt mot orig så säger de sig självt
Orig får luft för att öppna spjället och styr ut avgaserna.
Externa vill ha tryck för att lyfta ventilen och styr ut
avgaserna.
Skillnaden blir ju att orig vill ha tryck på översidan, medans du nu ska ha tryck
på undersidan.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 14-07-2012 12:28
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
ja men jag kan inget om sånthär .. lär mig as I go along liksom
trodde att extrn ville ha tryck
från översidan, aldrig tänkt helt på det... ja gör bara som folk säger o bygger efter egen tanke sen
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 14-07-2012 12:35
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Har man en 3port solenoid så har man övertryck
på både över och undersida på ventilen för
att sedan släppa ut från ovansidan genom solenoiden. Klassisk boost grej man gör på Subaru GT för att få snabbare
ladd och bättre kontroll.
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 14-07-2012 12:49
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
okei.. men vad köpte
du för solenoid då? o den funkar o koppla in på oringalkontakten?
o d vart snabbare o stabilare? =)
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
hedis |
Publicerat 14-07-2012 13:05
|
Användare
Inlägg: 620
Registrerad: 27.08.09
|
Jag köpte en klassisk MAC ventil.
Fick klippa in mig på origkablarna och jag upplever mitt ladd som snabbare nu än innan.
[url]http://badassparts.se/shop?
page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=636&category_id=517[/url]
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Glenn Hedström
Dalarna, Borlänge
FD3S -93 (singel och luftfjädring)
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 14-07-2012 19:33
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
oki
oki får se sen.. kör nu med original nu sålänge så får viväl se hur ja
upplever spool o stabiliteten i trycket =)
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|