De finns
färdiga kompressionstestare att köpa men den här är nästan
lika dyr men skojigare att bygga. Lite semesterterapi för en elektroniknörd. Kan även användas till att logga de flesta sensorvärdena med
hög precision och
frekvens. Finns också möjlighet att läsa en givare, modda värdet och skicka det till ECU om man skulle se något behov av att göra detta.
Vi börjar med
datainsamlingen, på
något sätt måste vi få in mätvärden till en dator. Jag använde denna men det finns många olika typer:
1500kr typ.
Sen behöver vi samla in mätvärdena och presentera dem på skärmen
och lagra dem. Mätburken ansluts via USB till en PC. Detta program kräver ingen kunskap om programmering så då slapp jag lära mig
I bilden tar jag in 0-10Volt från tryckgivaren motsvarande 0-16Bar, skriver till disk och
ritar ett diagram. Väldigt
enkelt faktiskt.
Själva givaren, en standard industrigivare för tryckluft (tål olja och lösningsmedel). Tråka din bästa vän
som är begåvad med en mindre mekanisk verkstad och svarva av
gängorna på givaren och slakta ett tändstift.
Limma ihop delarna på kompressiongivaren:
[img]
http://3pkonsulting.se/bilder/kompression_110717/hoplimmad.jpg[/img]
Koppla ihop hela systemet:
Cigguttaget
kopplas ur när man drar startmotorn så jag blev tvungen att
komplettera med ett batteripack. Systemet fungerade faktiskt över förväntan, jag hade sämre kompression på rotor vilket kan förklara
bilens trötthet. Mer i
annan tråd. Vill någon bygga så kan jag lägga upp detaljerad information.
Lycka kan köpas för pengar.
|