Tips när inte intervall torkaren fungerar.
|
AndersE |
Publicerat 19-07-2011 12:07
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Min
intervalltorkare har inte fungerat sen jag köpte bilen. Heller inte funktionen när man drar i spaken så ska det spruta vatten och torka ett par
ggr.
Jag började mäta efter flödeschemat i
"94_body_electrical_troubleshooting_manual.pdf".
I flödesschemat kom jag fram till att
"intermittent relay" var trasig. Doohh!!
Frågan var nu, VAR SITTER RELÄET?? Det
finns ingen beskrivning i nån manual var det sitter.
Jag
trodde ju det var ett relä som var utbytbart som alla andra reläer..
Men nej, det sitter ett litet relä lödat på ett kretskort
vid torkarspaken.
Jag rev ner och hittade det, mätt o kom fram till att kontaktblecken i relät hade fastnat. Kunde höra att spolen
drog (när jag kopplat spänning direkt på det),
men att
blecken bara surrade. Mätte på det också o konstatera att det inte switchade.
Mätte spolens impedans, mätte kontaktstiftens dimensioner och kom
sen fram till att "kjell o co" hade
precis ett sånt relä. för 30:- [url]http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?
item=36102&path=[/url]Det är lite högre än original men passar direkt i lödhålen.
Jag
fick smälta bort lite material i plastkåpan kortet sitter i
för det skulle få plats (hade ingen dremel till hands)
Bytte samtidigt kondensatorerna, då de hade bulnat lite (tecken på att de var
dåliga).
Det
blåa är det NYA relät. Det gamla var svart.
AndersE bifogade följande bild:bild:
Redigerat av AndersE den 19-07-2011 12:11
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 19-07-2011 12:10
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
det jag smälte bort
Nu fungerar intervallen igen, dock låter detta reläet lite mer än original. Original var
ett sk tyst relä.
AndersE bifogade följande bild:bild:
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 19-07-2011 12:14
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Märkte också att motstånden som i kombination
med
kondensatorerna fixa de olika uppladdnings/urladdnings
tiderna inte hittas på kortet. Utan de sitter i spaken konstigt nog. De varierar mellan 6kohm upp
till 35kohm
tror jag det var. Så har
man nåt intervall läge som inte fungerar så är det garanterat ett bränt motstånd i spaken.
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
dezo |
Publicerat 19-07-2011 12:15
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Hårt!
Jag gillar DIY stil. =)
Redigerat av dezo den 19-07-2011 13:24
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
Antonic |
Publicerat 19-07-2011 13:19
|
Användare
Inlägg: 1114
Registrerad: 22.02.10
|
Snyggt jobbat!!
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 21-07-2011 07:11
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Detta kan komma många till hands senare också,
jag tar och klistrar in det i [url=http://wankelregistret.se/forum/viewthread.php?
thread_id=4257&pid=46453#post_40462]RX-7 FD FAQ:n[/url].
Bra
jobbat!
|
|
|