April 19 2024 09:55:36
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Galaxi's Projekt tråd Mazda RX-7 FB -84
Galaxi
Janne skrev:
Galaxi skrev:



Nyhet...

Bilen har bytt

hem...


Jösses...
Efter alla dessa timmar Shock


Varför räknar man i timmar? Har ju hållt på i

flera ÅR Smile

Sista bilden i garaget där den stod!

[img]

http://www.worlddisease.net/swr/2011/201111_mazdan01.JPG[/img]
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Galaxi
Och nu bor den i mitt egna garage Smile

[img]

http://www.worlddisease.net/swr/2011/201111_mazdan02.JPG[/img]



Inte kan jag sälja den som den är nu.
Måste få ihop allt och se om man trivs med dom nya sakerna Smile
Nu har jag bara en

trappa ner och där står den,

slippa åka flera mil.
Så det vore fanken om jag inte ska få tiden att plocka ihop allt till sommaren!!!
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Janne
Aah shit, det lät precis som du hade sålt den..
Det är inte snällt att skrämmas så Wink
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Chefen
Smile
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Lennart
Janne skrev:
Aah shit, det lät precis som du

hade sålt den..
Det är inte snällt att skrämmas så Wink


+1 Angry
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Galaxi
Lennart skrev:
Janne skrev:
Aah shit, det lät precis som du hade sålt den..
Det är inte snällt att skrämmas så Wink



+1 Angry





hihi Smile
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
nrx
Hej, kan du

stilla en fundering åt mig?

Dina Tokico

fram dämpare är de av modellen HBZ1086 eller HBZ1069?

Mvh/
Rikard
 
Galaxi
nrx skrev:
Hej, kan du stilla en

fundering åt mig?




Dina Tokico fram dämpare är de av modellen HBZ1086 eller HBZ1069?

Mvh/
Rikard


För att förvirra dig mer så har jag båda...

Just nu

sitter det

H-BZ1069 på bilen.

Men jag har köpt H-BZ1086 som ligger och väntar plus en hel del annat till dessa...

Vad är det du undrar över?
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
nrx
Galaxi skrev:
nrx skrev:


Hej, kan du stilla en fundering åt mig?

Dina Tokico fram dämpare är

de av modellen HBZ1086 eller HBZ1069?

Mvh/
Rikard


För att förvirra dig mer så har jag

båda...

Just nu sitter det H-BZ1069 på

bilen.

Men jag har köpt H-BZ1086 som ligger och väntar plus en hel del annat till dessa...

Vad är det du undrar över?





Coolt att du

har båda sorterna!
Till frågan, vilken ska jag ha? Är det som jag funderar på. Hur nära är de i dämparkurvor, går kurvorna in varandra?
Sitter med en beställning

till RB och en

tii Mazdatrix. Det lutar mot att ta...1086.
Risken är att de har en för hård sättningsmån i förhållande till de fjädrar 60N/mm jag tänkte

använda.
Med nuvarande uppsättning av bilen uppför

sig den otroligt bra med "nästan" standard chassi och 888 R-däck.
Så därför kanske 1069.





he he/Rikard
 
Hackman
Notera att det är skillnad på diametern på övre infästningen. Ska man ha

BZ1086 är det camberplates som gäller. Vilket jag skulle rekomendera.
Jag

tror 60 N/mm funkar. Om jag minns rätt säger Mazdaspeed 300 lbs/in som lägst med de dämparna: Det blir väl ca 54 N/mm om

jag räknar rätt. Eller så var det 350

lbs/in de sa.... Erik, vad står det på dina fjädrar?
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Galaxi
Hackman skrev:
Notera att det är skillnad på diametern på övre

infästningen. Ska

man ha BZ1086 är det camberplates som gäller. Vilket jag skulle rekomendera.
Jag tror 60 N/mm funkar. Om jag minns rätt säger Mazdaspeed 300 lbs/in som lägst med de

dämparna:

Det blir väl ca 54 N/mm om jag räknar rätt. Eller så var det 350 lbs/in de sa.... Erik, vad står det på dina fjädrar?


Kan kolla

fjädrarna imorn... Har precis kommit hem från

kryssning Smile

Annars Rikard så är det Hackman du ska lyssna på, det är av honom jag köpt grejorna och han

sitter med all "info" Smile
Jag bara gör som han säger Wink
hehe...




Kan bara säga att 1069 som nu sitter på bilen har funkat bra för mej, har

inget dåligt att säga om dom.
Ända anledningen till att jag har de andra var att jag visste att Hackman hade dom och

att jag fick dom till "bra"

pris och support, annars hade jag nog fortsatt på 1069 dämparna.
Redigerat av Galaxi den 09-03-2012 22:45
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
nrx
Galaxi skrev:
Hackman skrev:
Notera att det är skillnad på diametern på

övre infästningen. Ska man ha BZ1086 är det camberplates som

gäller. Vilket jag skulle rekomendera.
Jag tror 60 N/mm funkar. Om jag minns rätt säger

Mazdaspeed 300 lbs/in som lägst med de dämparna: Det blir väl ca 54 N/mm om jag räknar rätt. Eller så var

det 350 lbs/in de sa.... Erik, vad står det på dina

fjädrar?


Kan kolla fjädrarna imorn... Har precis kommit hem från kryssning Smile

Annars Rikard så är det Hackman du ska lyssna

på, det är av

honom jag köpt grejorna och han sitter med all "info" Smile
Jag bara gör som han säger Wink
hehe...

Kan bara säga att 1069 som nu sitter på bilen har

funkat bra för

mej, har inget dåligt att säga om dom.
Ända anledningen till att jag har de andra var att jag visste att Hackman hade dom och att jag fick

dom till "bra" pris och support, annars hade

jag nog fortsatt på 1069 dämparna.


Ja ha, då är beställningen lagd, på 1086, men jag är

inte helt säker på att det var rätt. Än går det att ångra sig. Med risk för att det låter som

tjat Wink vill du så har du möjlighet att avyttra det du har för

samma pris som M-trix + frakt. Inte mig i mot, då det kortar ner leveranstiden för mig. Självklart om du inte har tänkt använda dessa

och är nöjd med det som

sitter på. Eller har du kanske något annat förslag?

Cool looking forward hearing from you/Rikard
 
nrx
Hackman skrev:



Notera att det är skillnad på diametern på övre infästningen. Ska man ha BZ1086 är det camberplates

som gäller. Vilket jag skulle rekomendera.
Jag tror 60

N/mm funkar. Om jag minns rätt säger Mazdaspeed 300 lbs/in som lägst med de dämparna: Det blir väl ca 54 N/mm om jag räknar rätt. Eller så

var det 350 lbs/in

de sa.... Erik, vad står det på dina fjädrar?


Härjar lite på din tråd Erik, men det var du som sa att jag skulle fråga Göran Wink

Så några Hmm,

funderingar!


Först, runt "greppet" på den svarta och ditt val att gå upp från framfjäder runt 30N/mm till mer än en dubblering.
1. Hur

upplevde du din bil? rollade/pitchade mm den på R-däcken

och det var därför som du ville ha hårdare fjädrar.
2. Eller överstyrde den massor och fast du

justerade krängare enl. alla konstens regler så behövde du hårdare fram.
3. En annan faktor är

bilens vikter, vad vägde den svarta på sina ställen? Var den

för tung för så "mjuka fjädrar och det var därför som du vill gå upp i hårdhet?
4. Hade du tänkt att bygga "allt in"

racechassi, och det var

därför som >N/mm

Sen, "kan man" tolka dämparna som att 1069 är för R-däck och 1086 för slicks?
Alltså vet du i vilka racesammanhang de

respektive

används till?

Slutligen vad tycker du jag bör välja för fjädersättning och tillhörande dämpare. Ska vara ärlig och säga att det kommer inte

bara att användas till att åka roadsport/track-

race, utan huvuddel på vanliga gator/konbanor

Tacka på förhand/Rikard
 
Galaxi
Ej sälja 1086Shockrna
Köpte dom för att kunna ställa in bättre eftersom jag fick camberplates med. Var ju ett komplett kit.
Mest för jag är

nyfiken på

se vilken skillnad det blir på olika inställningar Smile

Fjädrarna jag fick med är.
Eibach 0700.250.0300
Length 700
Inside Dia 250



Rate 300 libs/in
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
erajk
Att jag

missat detta!!! Shock

Kommer ju bli superbra detta! Grin
 
nrx
Galaxi

skrev:


Ej sälja 1086Shockrna
Köpte dom för att kunna ställa in bättre eftersom jag fick camberplates med. Var ju ett komplett kit.
Mest för jag är

nyfiken på se vilken skillnad det blir på

olika inställningar Smile

Fjädrarna jag fick med är.
Eibach 0700.250.0300
Length 700
Inside Dia 250



Rate 300 libs/in


Ja ja, du har övertygat mig. Delgiven både mål

och syfte med 1086. Är besegrad!!!

Enstaberga ligger det nära Nyköping?

Är påväg ner och ska jobba lite i Ox och har boende i Nyköping.
Hade gärnat komma förbi och hälsat på dig och

grejorna i em/kv.
Pm.ar mitt nr



Mvh/Rikard
 
Galaxi
Erajk

skrev:

Att jag missat detta!!!

Shock

Kommer ju bli superbra detta! Grin


Du det hoppas jag med Wink
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Hackman
Det fanns nog flera orsaker till

att jag valde de hårdare… Först en kort summering.
Min svarta hade (har) en "sänkningssats" fabrikat Jamex och Racing Beat krängningshämmare fram. Bak




tog jag bort krängaren helt och hade dessutom mjukat upp bussningar och satt in kullager i wattlänken så den rörde sig betydligt bättre. Fjädrarna bak var också

Jamex. Dämparna var omschimsade röda

Koni. Däcken var Yokohama 048 på originalfälg. Diffbromsen var bytt till en Mazdaspeed som låste rejält när man la på

moment. Blev nästan lite som att köra med spole.


Bilen rollade en

del men inte extremt på något vis. RB-krängaren är mycket grov. Kolla på

http://www.kokos-...bilder.htm så kan du försöka bedöma (på de

bilder där den har originalfälgarna är

den försedd med Jamexfjädrar och Racingbeat-krängare). Dock lättade fortfarande innerhjulet bak i tvära och snabba kurvor men tack vare diffbromsen så drev

den

åtminstone framåt ganska bra utan att slira. Fast med ett hjul som lättar så tappar man som bekant kurvhastighet. Med andra ord kan man väl säga att den överstyrde pga

att den var för mjuk

fram. Hade det blivit för mycket fjäder fram var min plan att eventuellt bara ta bort RB-krängaren och sätta dit original igen och testa

med det. Att gå upp från original till så pass mycket

hårdare såg jag inte som en extrem ökning. Vet andra bilar med McPehrson som har betydligt hårdare fram

utan att de är olidliga att köra. Fast visst blir det en del skillnad från original.



Dessutom får man inte tillräckligt med camber fram utan mer drastiska

medel. Jag hade filat upp hålen för topplagringarna max men det gav inte så mycket. Framdäcken slits ojämnt på bana och mer

camber behövs definitivt. Därför

ville jag ha camberplates för att kunna köra med mer camber och caster.

Summan av detta blev att det kändes rätt att ta steget till Camberplates, 1086-




dämpare och "coilover-kit" så att jag dessutom kunde byta fjädrar enkelt om de skulle visa sig behöva vara för hårda eller för mjuka i realiteten. Att det

dessutom går att väga in den med

coilover-kitet var ju inte heller en nackdel.
Hade även fundering på att testa med en snällare diffbroms, om jag hade fått

till krängningen på en mer lagom nivå. Hade ju originalbromsen kvar i

garaget som skulle få en renoveringssats med högre förspänning. Den Mazdaspeedbroms som

sitter i nu ger nämligen en del intressanta växlingar mellan över och understyrning beroende på hur fort man

kör i kurvorna och hur mycket man gasar. Är man

inte van kan man bli lite överraskad. Wink Difffen och renoveringssatsen såldes dock till Billy efter att bilen blev såld. Hamnade i hans RX-3.





Jag

tror det är att hårdra det lite att säga att de ena är för slicks och de andra för R-däck. 1069orna är nog mer att betrakta som "sport-dämpare" medan 1086

orna är mer

"clubsport"-race. Läser man på t ex RX7club så är det inte helt ovanligt att folk kör gata med 1086or och 300 lbs/in fjädrar. De verkar

inte helt missnöjda. Dock får man ju t ex ingen

gummidämpning i topplagringen (eftersom man kör camberplates) med dessa så det blir ju stötigare och mera

högljutt än med 1069 bara pga det. Med en hård fjäder så växer det ju givetvis...




Med plasthuv, borttagna bumperskenor, litet batteri i baksätet,

urplockad inredning och burbåge vägde den ca 1075 kg. Detta inklusive förare (80 kg med utrustning), passagerarstol samt ganska

mycket bränsle (40-50 liter).

Minns inte exakt men jag tror den låg på strax under 500 kg på bakaxeln och resten fram.


Hade jag beställt nu så hade jag valt samma faktiskt. Jag tror det



är helt ok även för gatbruk. Fast det där är ju väldigt personligt…. Man får ju acceptera att om man passerar en broskarv så smäller det så man tror bron

håller på att rasa. I alla fall om man

dessutom har R-däck monterat. Stumt. Fast jag gillar det på en sån typ av bil.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
nrx


Hackman skrev:
Det fanns nog flera orsaker till att jag valde de hårdare… Stumt. Fast jag gillar det på en sån typ av bil.

Tackar Göran, det gav

lite mer kött på

"fjäderbenen"! Wink

//Rikard
 
nrx
Tack för gästfriheten, gott kaffe och nybakad rabarber/mandelmassa-bulla. Riktigt roligt att hälsa på, titta

och

snacka wankel.

//Rikard
ps. har du kollat om... ligger kvar på skåpet i garaget? ds
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.44 sekunder - 196 Förfrågningar 18,864,172 unika besök