Galaxi's Projekt tråd Mazda RX-7 FB -84
|
Galaxi |
Publicerat 30-11-2011 12:07
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Janne skrev:
Galaxi skrev:
Nyhet...
Bilen har bytt
hem...
Jösses...
Efter alla dessa timmar
Varför räknar man i timmar? Har ju hållt på i
flera ÅR
Sista bilden i garaget där den stod!
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/2011/201111_mazdan01.JPG[/img]
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 01-12-2011 00:21
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Och nu bor den i mitt egna garage
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/2011/201111_mazdan02.JPG[/img]
Inte kan jag sälja den som den är nu.
Måste få ihop allt och se om man trivs med dom nya sakerna
Nu har jag bara en
trappa ner och där står den,
slippa åka flera mil.
Så det vore fanken om jag inte ska få tiden att plocka ihop allt till sommaren!!!
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 01-12-2011 00:26
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Aah shit, det lät precis som du hade sålt den..
Det är inte snällt att skrämmas så
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 01-12-2011 08:17
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 01-12-2011 10:54
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Janne skrev:
Aah shit, det lät precis som du
hade sålt den..
Det är inte snällt att skrämmas så
+1
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 01-12-2011 11:50
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Lennart skrev:
Janne skrev:
Aah shit, det lät precis som du hade sålt den..
Det är inte snällt att skrämmas så
+1
hihi
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 07-03-2012 23:57
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Hej, kan du
stilla en fundering åt mig?
Dina Tokico
fram dämpare är de av modellen HBZ1086 eller HBZ1069?
Mvh/
Rikard |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 08-03-2012 00:26
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
nrx skrev:
Hej, kan du stilla en
fundering åt mig?
Dina Tokico fram dämpare är de av modellen HBZ1086 eller HBZ1069?
Mvh/
Rikard
För att förvirra dig mer så har jag båda...
Just nu
sitter det
H-BZ1069 på bilen.
Men jag har köpt H-BZ1086 som ligger och väntar plus en hel del annat till dessa...
Vad är det du undrar över?
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 09-03-2012 15:40
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi skrev:
nrx skrev:
Hej, kan du stilla en fundering åt mig?
Dina Tokico fram dämpare är
de av modellen HBZ1086 eller HBZ1069?
Mvh/
Rikard
För att förvirra dig mer så har jag
båda...
Just nu sitter det H-BZ1069 på
bilen.
Men jag har köpt H-BZ1086 som ligger och väntar plus en hel del annat till dessa...
Vad är det du undrar över?
Coolt att du
har båda sorterna!
Till frågan, vilken ska jag ha? Är det som jag funderar på. Hur nära är de i dämparkurvor, går kurvorna in varandra?
Sitter med en beställning
till RB och en
tii Mazdatrix. Det lutar mot att ta...1086.
Risken är att de har en för hård sättningsmån i förhållande till de fjädrar 60N/mm jag tänkte
använda.
Med nuvarande uppsättning av bilen uppför
sig den otroligt bra med "nästan" standard chassi och 888 R-däck.
Så därför kanske 1069.
he he/Rikard |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 09-03-2012 17:09
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Notera att det är skillnad på diametern på övre infästningen. Ska man ha
BZ1086 är det camberplates som gäller. Vilket jag skulle rekomendera.
Jag
tror 60 N/mm funkar. Om jag minns rätt säger Mazdaspeed 300 lbs/in som lägst med de dämparna: Det blir väl ca 54 N/mm om
jag räknar rätt. Eller så var det 350
lbs/in de sa.... Erik, vad står det på dina fjädrar?
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 09-03-2012 22:41
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Hackman skrev:
Notera att det är skillnad på diametern på övre
infästningen. Ska
man ha BZ1086 är det camberplates som gäller. Vilket jag skulle rekomendera.
Jag tror 60 N/mm funkar. Om jag minns rätt säger Mazdaspeed 300 lbs/in som lägst med de
dämparna:
Det blir väl ca 54 N/mm om jag räknar rätt. Eller så var det 350 lbs/in de sa.... Erik, vad står det på dina fjädrar?
Kan kolla
fjädrarna imorn... Har precis kommit hem från
kryssning
Annars Rikard så är det Hackman du ska lyssna på, det är av honom jag köpt grejorna och han
sitter med all "info"
Jag bara gör som han säger
hehe...
Kan bara säga att 1069 som nu sitter på bilen har funkat bra för mej, har
inget dåligt att säga om dom.
Ända anledningen till att jag har de andra var att jag visste att Hackman hade dom och
att jag fick dom till "bra"
pris och support, annars hade jag nog fortsatt på 1069 dämparna.
Redigerat av Galaxi den 09-03-2012 22:45
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 10-03-2012 17:11
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi skrev:
Hackman skrev:
Notera att det är skillnad på diametern på
övre infästningen. Ska man ha BZ1086 är det camberplates som
gäller. Vilket jag skulle rekomendera.
Jag tror 60 N/mm funkar. Om jag minns rätt säger
Mazdaspeed 300 lbs/in som lägst med de dämparna: Det blir väl ca 54 N/mm om jag räknar rätt. Eller så var
det 350 lbs/in de sa.... Erik, vad står det på dina
fjädrar?
Kan kolla fjädrarna imorn... Har precis kommit hem från kryssning
Annars Rikard så är det Hackman du ska lyssna
på, det är av
honom jag köpt grejorna och han sitter med all "info"
Jag bara gör som han säger
hehe...
Kan bara säga att 1069 som nu sitter på bilen har
funkat bra för
mej, har inget dåligt att säga om dom.
Ända anledningen till att jag har de andra var att jag visste att Hackman hade dom och att jag fick
dom till "bra" pris och support, annars hade
jag nog fortsatt på 1069 dämparna.
Ja ha, då är beställningen lagd, på 1086, men jag är
inte helt säker på att det var rätt. Än går det att ångra sig. Med risk för att det låter som
tjat vill du så har du möjlighet att avyttra det du har för
samma pris som M-trix + frakt. Inte mig i mot, då det kortar ner leveranstiden för mig. Självklart om du inte har tänkt använda dessa
och är nöjd med det som
sitter på. Eller har du kanske något annat förslag?
looking forward hearing from you/Rikard |
|
|
|
nrx |
Publicerat 10-03-2012 19:00
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Hackman skrev:
Notera att det är skillnad på diametern på övre infästningen. Ska man ha BZ1086 är det camberplates
som gäller. Vilket jag skulle rekomendera.
Jag tror 60
N/mm funkar. Om jag minns rätt säger Mazdaspeed 300 lbs/in som lägst med de dämparna: Det blir väl ca 54 N/mm om jag räknar rätt. Eller så
var det 350 lbs/in
de sa.... Erik, vad står det på dina fjädrar?
Härjar lite på din tråd Erik, men det var du som sa att jag skulle fråga Göran
Så några Hmm,
funderingar!
Först, runt "greppet" på den svarta och ditt val att gå upp från framfjäder runt 30N/mm till mer än en dubblering.
1. Hur
upplevde du din bil? rollade/pitchade mm den på R-däcken
och det var därför som du ville ha hårdare fjädrar.
2. Eller överstyrde den massor och fast du
justerade krängare enl. alla konstens regler så behövde du hårdare fram.
3. En annan faktor är
bilens vikter, vad vägde den svarta på sina ställen? Var den
för tung för så "mjuka fjädrar och det var därför som du vill gå upp i hårdhet?
4. Hade du tänkt att bygga "allt in"
racechassi, och det var
därför som >N/mm
Sen, "kan man" tolka dämparna som att 1069 är för R-däck och 1086 för slicks?
Alltså vet du i vilka racesammanhang de
respektive
används till?
Slutligen vad tycker du jag bör välja för fjädersättning och tillhörande dämpare. Ska vara ärlig och säga att det kommer inte
bara att användas till att åka roadsport/track-
race, utan huvuddel på vanliga gator/konbanor
Tacka på förhand/Rikard |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 11-03-2012 21:43
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Ej sälja 1086rna
Köpte dom för att kunna ställa in bättre eftersom jag fick camberplates med. Var ju ett komplett kit.
Mest för jag är
nyfiken på
se vilken skillnad det blir på olika inställningar
Fjädrarna jag fick med är.
Eibach 0700.250.0300
Length 700
Inside Dia 250
Rate 300 libs/in
|
|
|
|
erajk |
Publicerat 12-03-2012 07:28
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
Att jag
missat detta!!!
Kommer ju bli superbra detta! |
|
|
|
nrx |
Publicerat 12-03-2012 08:36
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi
skrev:
Ej sälja 1086 rna
Köpte dom för att kunna ställa in bättre eftersom jag fick camberplates med. Var ju ett komplett kit.
Mest för jag är
nyfiken på se vilken skillnad det blir på
olika inställningar
Fjädrarna jag fick med är.
Eibach 0700.250.0300
Length 700
Inside Dia 250
Rate 300 libs/in
Ja ja, du har övertygat mig. Delgiven både mål
och syfte med 1086. Är besegrad!!!
Enstaberga ligger det nära Nyköping?
Är påväg ner och ska jobba lite i Ox och har boende i Nyköping.
Hade gärnat komma förbi och hälsat på dig och
grejorna i em/kv.
Pm.ar mitt nr
Mvh/Rikard |
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 12-03-2012 12:58
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Erajk
skrev:
Att jag missat detta!!!
Kommer ju bli superbra detta!
Du det hoppas jag med
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 12-03-2012 13:22
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Det fanns nog flera orsaker till
att jag valde de hårdare… Först en kort summering.
Min svarta hade (har) en "sänkningssats" fabrikat Jamex och Racing Beat krängningshämmare fram. Bak
tog jag bort krängaren helt och hade dessutom mjukat upp bussningar och satt in kullager i wattlänken så den rörde sig betydligt bättre. Fjädrarna bak var också
Jamex. Dämparna var omschimsade röda
Koni. Däcken var Yokohama 048 på originalfälg. Diffbromsen var bytt till en Mazdaspeed som låste rejält när man la på
moment. Blev nästan lite som att köra med spole.
Bilen rollade en
del men inte extremt på något vis. RB-krängaren är mycket grov. Kolla på
http://www.kokos-...bilder.htm så kan du försöka bedöma (på de
bilder där den har originalfälgarna är
den försedd med Jamexfjädrar och Racingbeat-krängare). Dock lättade fortfarande innerhjulet bak i tvära och snabba kurvor men tack vare diffbromsen så drev
den
åtminstone framåt ganska bra utan att slira. Fast med ett hjul som lättar så tappar man som bekant kurvhastighet. Med andra ord kan man väl säga att den överstyrde pga
att den var för mjuk
fram. Hade det blivit för mycket fjäder fram var min plan att eventuellt bara ta bort RB-krängaren och sätta dit original igen och testa
med det. Att gå upp från original till så pass mycket
hårdare såg jag inte som en extrem ökning. Vet andra bilar med McPehrson som har betydligt hårdare fram
utan att de är olidliga att köra. Fast visst blir det en del skillnad från original.
Dessutom får man inte tillräckligt med camber fram utan mer drastiska
medel. Jag hade filat upp hålen för topplagringarna max men det gav inte så mycket. Framdäcken slits ojämnt på bana och mer
camber behövs definitivt. Därför
ville jag ha camberplates för att kunna köra med mer camber och caster.
Summan av detta blev att det kändes rätt att ta steget till Camberplates, 1086-
dämpare och "coilover-kit" så att jag dessutom kunde byta fjädrar enkelt om de skulle visa sig behöva vara för hårda eller för mjuka i realiteten. Att det
dessutom går att väga in den med
coilover-kitet var ju inte heller en nackdel.
Hade även fundering på att testa med en snällare diffbroms, om jag hade fått
till krängningen på en mer lagom nivå. Hade ju originalbromsen kvar i
garaget som skulle få en renoveringssats med högre förspänning. Den Mazdaspeedbroms som
sitter i nu ger nämligen en del intressanta växlingar mellan över och understyrning beroende på hur fort man
kör i kurvorna och hur mycket man gasar. Är man
inte van kan man bli lite överraskad. Difffen och renoveringssatsen såldes dock till Billy efter att bilen blev såld. Hamnade i hans RX-3.
Jag
tror det är att hårdra det lite att säga att de ena är för slicks och de andra för R-däck. 1069orna är nog mer att betrakta som "sport-dämpare" medan 1086
orna är mer
"clubsport"-race. Läser man på t ex RX7club så är det inte helt ovanligt att folk kör gata med 1086or och 300 lbs/in fjädrar. De verkar
inte helt missnöjda. Dock får man ju t ex ingen
gummidämpning i topplagringen (eftersom man kör camberplates) med dessa så det blir ju stötigare och mera
högljutt än med 1069 bara pga det. Med en hård fjäder så växer det ju givetvis...
Med plasthuv, borttagna bumperskenor, litet batteri i baksätet,
urplockad inredning och burbåge vägde den ca 1075 kg. Detta inklusive förare (80 kg med utrustning), passagerarstol samt ganska
mycket bränsle (40-50 liter).
Minns inte exakt men jag tror den låg på strax under 500 kg på bakaxeln och resten fram.
Hade jag beställt nu så hade jag valt samma faktiskt. Jag tror det
är helt ok även för gatbruk. Fast det där är ju väldigt personligt…. Man får ju acceptera att om man passerar en broskarv så smäller det så man tror bron
håller på att rasa. I alla fall om man
dessutom har R-däck monterat. Stumt. Fast jag gillar det på en sån typ av bil.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 12-03-2012 22:02
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Hackman skrev:
Det fanns nog flera orsaker till att jag valde de hårdare… Stumt. Fast jag gillar det på en sån typ av bil.
Tackar Göran, det gav
lite mer kött på
"fjäderbenen"!
//Rikard |
|
|
|
nrx |
Publicerat 12-03-2012 22:10
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Tack för gästfriheten, gott kaffe och nybakad rabarber/mandelmassa-bulla. Riktigt roligt att hälsa på, titta
och
snacka wankel.
//Rikard
ps. har du kollat om... ligger kvar på skåpet i garaget? ds |
|
|