Effekt/vridmoment Mazda RX-4 / RX-5?
|
Hackman |
Publicerat 10-10-2011 08:02
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Är det någon som vet vad det
officiellt uppgavs för
effekt och vridmoment för svensksålda RX-4 eller RX-5? Vad står det t ex i registreringsbevisen för bilarna? Eller har någon kanske en
försäljningsbroschyr där det finns data?
Alternativt om
någon kanske kan PM:a ergistreringsnumret på en RX-4 och/eller RX-5 så kan jag kolla själv i
bilregistret vad som står där.
Tittar man på nätet så finns alla möjliga uppgifter och de känns
minst sagt osäkra.
Funderar nämligen på vad
bilprovningen anser att en 13B av 70-tals modell har för effekt om man ska regbesikta med den.
Tyvärr vet jag inte vad motorn kommer från för bil
från
början men det är troligen en RX-4 (den hade svänghjul för manuell låda).
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 10-10-2011 08:30
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Svarar mig själv på den ena frågan, angående
effekt. Både RX-4 och RX-5 har 114 hk enligt registreringsbevisen. Hittade några regnummer på nätet och
kollade själv.
Dock återstår vridmoment. Någon som vet en officiell uppgift (för
svensk/europeisk version). Kan det stå i instruktionsboken. Eller i
någon reparationshandbok kanske?
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
magnusrx7 |
Publicerat 14-10-2011 12:56
|
Moderator
Inlägg: 532
Registrerad: 16.10.07
|
Kan kolla på det. Det bör finnas i mina gömmor
nån stans..
//
Magnus
Magnus Berglund, Gränna
Rx5 77 x 2
X Rx7 81 Mariah Mode 1
X Rx7 83
X Rx7 83
X Rx3 73
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 14-10-2011 15:39
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Hittar du något så vore det
trevligt!
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 14-10-2011 15:52
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Hittade detta på:
http://en.wikiped...Mazda_RX-4 Ok, inte svenska marknaden men bättre än ingenting alls
For the United States market, the RX-4 was sold
from 1974 through 1978, when
the RX-7 debuted. The 13B produced 110 hp (82 kW) and 117 lb·ft (159 N·m) in United States emissions form. Base pricing was
$4295, with the automatic transmission ($270) and air conditioning
($395) the only expensive options.
Redigerat av Combat den 14-10-2011 15:58
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 14-10-2011 17:22
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Ja det finns lite varierande siffror. En del säger 135 hk och 165 Nm också.... I USA alltså. 159 Nm hade
varit mycket intressant om det
gick att bekräfta för Svenska marknaden...
Blev nämligen sugen att montera min maskin i en (hemlig) bil där det maximalt
skulle tillåtas 141,6 hk (105,6 kW) och 160,6 Nm enligt reglerna om
"utbytt motor" (max 20% effektökning och 10% vridmomentsökning jämfört med
originalmotorn). Så 82 kW och 159 Nm hade varit helt perfekt.
Nåväl, ska man sätta en motor i en
annan bil och regbesikta den så vill bilprovningen
veta hur stark den är för att bestämma sig för om de kan acceptera motorbytet eller inte enligt reglerna ovan. Sen finns en massa olika regler
avgaser mm. Man
kan även besikta som ombyggt fordon. Fast det är inte det som detta resonemang handlar om.
Det bästa sättet att övertyga dem om effekt/vrid är om man kan hänvisa
till regnumret
på den bil motorn kommer från. Då kollar de uppgifterna själva (att motornumret stämmer samt vrid och effekt) och blir glada. Alternativt kan
man ha sån tur att tillverkaren vill intyga att motorn
med ett visst motornummer har en viss effekt/vrid. Eller att man har ett bromsningsintyg från någon som
de godkänner.
Själv har jag bara en motor av typ 13B av 70-tals utförande från en okänd
bil. Att hänvisa till bilens id går alltså inte. Att Mazda skulle
skriva intyg om en motor som är ca 35 år gammal är troligen bara att glömma. Återstår att man kan bromsa den. Fast det vill jag
undvika om jag kan (den kanske
fick någon extra hk vid renoveringen ). Man godkänner dessutom inte "strypta" bromsningar så den intygade effekten måste verka realistisk.
Möjligen kan
man klara sig om man hänvisa till att alla svensksålda RX-4 och RX-5 hade en en viss effekt/vrid och sen ge något regnummer som exempel. Eller visa en
broschyr, bok eller liknande.
Vad tror
ni?
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 15-10-2011 09:50
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Hmm 12A california/usa specad 99hk motor kan jag erbjuda papper
på. Vilket ligger mer än väl inom ditt behovs område. Men då
12A saknar 20mm för att bli en 13B vet jag inte om du kan använda datan till något, eller?..
Mvh/Rikard |
|
|
|
Hackman |
Publicerat 15-10-2011 10:28
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Ja ett sätt
hade ju kanske varit att regbesikta med 12A motor.
Alla 12A har ju vridmoment som ligger inom spec och det skulle vara betydligt enklare att visa upp en motor
som går att identifiera från en specifik bil (som man har reggnumret på). Sen byta till
min 13B när det är klart.
Fast då skulle jag ju behöva låna hela
motorn och montera i den till regbesiktningen...
Det är ju knappast sannolikt att det upptäcks 12A till 13B byte vid
kontrollbesiktning men samtidigt är
det ju trist att ändå ha fel motor i pappren.
Att det skiljer i längd är knappast något problem. Man får vara lite listig när man gör motorfästen bara.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 15-10-2011 10:39
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Hackman skrev:
Ja ett sätt hade ju kanske varit att
regbesikta med 12A motor. Alla 12A har ju vridmoment som ligger
inom spec och det skulle vara betydligt enklare att visa upp en motor som går att identifiera
från en specifik bil (som man har reggnumret på). Sen byta till min 13B när det är klart.
Fast då
skulle jag ju behöva låna hela motorn och montera i den
till regbesiktningen...
Det är ju knappast sannolikt att det upptäcks 12A till 13B byte vid kontrollbesiktning men samtidigt är det ju
trist att ändå ha
fel motor i pappren.
Att det skiljer i längd är knappast något problem. Man får vara lite listig när man gör motorfästen bara.
Förekommer
sånt !!
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|