April 20 2024 07:01:53
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Effekt/vridmoment Mazda RX-4 / RX-5?
Hackman
Är det någon som vet vad det

officiellt uppgavs för

effekt och vridmoment för svensksålda RX-4 eller RX-5? Vad står det t ex i registreringsbevisen för bilarna? Eller har någon kanske en

försäljningsbroschyr där det finns data?
Alternativt om

någon kanske kan PM:a ergistreringsnumret på en RX-4 och/eller RX-5 så kan jag kolla själv i

bilregistret vad som står där.

Tittar man på nätet så finns alla möjliga uppgifter och de känns

minst sagt osäkra.
Funderar nämligen på vad

bilprovningen anser att en 13B av 70-tals modell har för effekt om man ska regbesikta med den.
Tyvärr vet jag inte vad motorn kommer från för bil

från

början men det är troligen en RX-4 (den hade svänghjul för manuell låda).
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Hackman
Svarar mig själv på den ena frågan, angående

effekt. Både RX-4 och RX-5 har 114 hk enligt registreringsbevisen. Hittade några regnummer på nätet och

kollade själv.


Dock återstår vridmoment. Någon som vet en officiell uppgift (för

svensk/europeisk version). Kan det stå i instruktionsboken. Eller i

någon reparationshandbok kanske?
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
magnusrx7
Kan kolla på det. Det bör finnas i mina gömmor

nån stans..

//

Magnus
Magnus Berglund, Gränna
Rx5 77 x 2


X Rx7 81 Mariah Mode 1
X Rx7 83
X Rx7 83
X Rx3 73
 
Hackman
Hittar du något så vore det

trevligt!
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Combat
Hittade detta på:




http://en.wikiped...Mazda_RX-4 Ok, inte svenska marknaden men bättre än ingenting allsWink

For the United States market, the RX-4 was sold

from 1974 through 1978, when

the RX-7 debuted. The 13B produced 110 hp (82 kW) and 117 lb·ft (159 N·m) in United States emissions form. Base pricing was

$4295, with the automatic transmission ($270) and air conditioning

($395) the only expensive options.
Redigerat av Combat den 14-10-2011 15:58

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Hackman
Ja det finns lite varierande siffror. En del säger 135 hk och 165 Nm också.... I USA alltså. 159 Nm hade

varit mycket intressant om det

gick att bekräfta för Svenska marknaden...
Blev nämligen sugen att montera min maskin i en (hemlig) bil där det maximalt

skulle tillåtas 141,6 hk (105,6 kW) och 160,6 Nm enligt reglerna om

"utbytt motor" (max 20% effektökning och 10% vridmomentsökning jämfört med

originalmotorn). Så 82 kW och 159 Nm hade varit helt perfekt.


Nåväl, ska man sätta en motor i en

annan bil och regbesikta den så vill bilprovningen

veta hur stark den är för att bestämma sig för om de kan acceptera motorbytet eller inte enligt reglerna ovan. Sen finns en massa olika regler

avgaser mm. Man

kan även besikta som ombyggt fordon. Fast det är inte det som detta resonemang handlar om.
Det bästa sättet att övertyga dem om effekt/vrid är om man kan hänvisa

till regnumret

på den bil motorn kommer från. Då kollar de uppgifterna själva (att motornumret stämmer samt vrid och effekt) och blir glada. Alternativt kan

man ha sån tur att tillverkaren vill intyga att motorn

med ett visst motornummer har en viss effekt/vrid. Eller att man har ett bromsningsintyg från någon som

de godkänner.
Själv har jag bara en motor av typ 13B av 70-tals utförande från en okänd

bil. Att hänvisa till bilens id går alltså inte. Att Mazda skulle

skriva intyg om en motor som är ca 35 år gammal är troligen bara att glömma. Återstår att man kan bromsa den. Fast det vill jag

undvika om jag kan (den kanske

fick någon extra hk vid renoveringen Wink). Man godkänner dessutom inte "strypta" bromsningar så den intygade effekten måste verka realistisk.
Möjligen kan



man klara sig om man hänvisa till att alla svensksålda RX-4 och RX-5 hade en en viss effekt/vrid och sen ge något regnummer som exempel. Eller visa en

broschyr, bok eller liknande.
Vad tror

ni?
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
nrx
Hmm 12A california/usa specad 99hk motor kan jag erbjuda papper

på. Vilket ligger mer än väl inom ditt behovs område. Men då

12A saknar 20mm för att bli en 13B vet jag inte om du kan använda datan till något, eller?.. Wink




Mvh/Rikard
 
Hackman
Ja ett sätt

hade ju kanske varit att regbesikta med 12A motor.

Alla 12A har ju vridmoment som ligger inom spec och det skulle vara betydligt enklare att visa upp en motor

som går att identifiera från en specifik bil (som man har reggnumret på). Sen byta till

min 13B när det är klart.
Fast då skulle jag ju behöva låna hela

motorn och montera i den till regbesiktningen...

Det är ju knappast sannolikt att det upptäcks 12A till 13B byte vid

kontrollbesiktning men samtidigt är

det ju trist att ändå ha fel motor i pappren.
Att det skiljer i längd är knappast något problem. Man får vara lite listig när man gör motorfästen bara.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Lennart
Hackman skrev:
Ja ett sätt hade ju kanske varit att

regbesikta med 12A motor. Alla 12A har ju vridmoment som ligger

inom spec och det skulle vara betydligt enklare att visa upp en motor som går att identifiera

från en specifik bil (som man har reggnumret på). Sen byta till min 13B när det är klart.
Fast då

skulle jag ju behöva låna hela motorn och montera i den

till regbesiktningen...

Det är ju knappast sannolikt att det upptäcks 12A till 13B byte vid kontrollbesiktning men samtidigt är det ju

trist att ändå ha

fel motor i pappren.
Att det skiljer i längd är knappast något problem. Man får vara lite listig när man gör motorfästen bara.


GrinFrownSmileGrin Förekommer

sånt !!PfftWink
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.21 sekunder - 125 Förfrågningar 18,866,952 unika besök