Jockes rääser FC3S TII-88!
|
jocket2 |
Publicerat 22-04-2012 23:06
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Efter att ha ägt bilen ca 1 månad anser jag det
dags att slänga upp en projekttråd!
Detta är Mr Tegheims gammla projekt som jag blåst liv i, bilen kommer byggas för att med
mindre modifikationer klara en
besiktning (läs byta turbo/ic/montera katalysator).
Bilen skall byggas för:
1. Bana/TA osv
2. Drifting
3. Strippen
4. Gatan (ja den kommer att vara
besiktad och rastas på stockholms gator imellanåt)
Bilen kommer INTE byggas för:
Komfort
Multimedia
Daily driver osv
Modifikationer i
skrivande stund:
Kaross:
-Fullt BOMEX kit
-Igenspacklade lister
-LED-blinkers på backspeglarna
-LED-nummerplåtsbelysning (man gör vad
man kan för den stackars 70A generatorn ><
-S5-Backlysen
(beställda ej monterade)
-2st momo stolar
-Batteri i skuffen
-Spolarvätska i
skuffen
-Rensad på asfaltsmatta osv
Chassi:
-Hårda bussningar i fram och bakvagn
-DTSS
eliminators
-Hårdare diffbussningar och en
"pinion snubber" (stavning?)
-Bromscylinder från icke ABS och således är allt relaterat med ABS bortplockat (mycket vikt)
-Styrsnäcka
från en
FC utan servo, allt servorelaterat bortplockat (mycket vikt)
-18" fälgar för gata, 16" FD fälgar för lek
-AC bortplockad (vikt igen)
-Rensad på
högtalare, larm,
centrallås osv.
Motor:
-Nyrenoverad motor (Rotary performance) dock helt standardblock.
-3" avgas hela vägen
-Greddy
clone FMIC (anländer i veckan)
-Relästyrd walbro 255lph
med nya kablar och slangar
-Öppet filter med 3" TID
-Linjär BTR
-Rtek 1.8 denna sommar
med 4*720cc spridare, borde räcka för org turbo
-Bredbandslambda
-Orginalturbo denna
sommar med maxportad wastgate.
-Alla onödiga emmissions borttagna
och ersatta med Block-off plattor.
-Blåa silikonslangar överallt
-Samco kylarslangar
-Spal Heavy duty elfläkt
-
Baffelplåt
-85psi
oljetrycksregulator
-Solid Oil Thermal pellet
-Dubbelremshjul till generator
-Bortplockad luftpump
-Throttelbodymod
-6-puckad sinter
-Nya oljor och
filter
överallt
Hoppas på ca 250hk i sommar på hyfsat lätt chassie. Kommer att besiktas i detta skede.
Sedan:
I sensommar/höst/vinter
(2012)
1-Coilovers modell värsting
2-
Eftermarknads-sprut (haltech eller link g4-rx med tändsteg och LS1 spolar)
3-Garrett gt35r eller t04r med
tillhörande grenrör och 50mm wastegate, 1000/1680 spridare
4-kylare modell monster
?-Bur/båge inte bestämt än
?-Kolfiberhuv
Då kör vi så mycket
som orginalblock orkar, kommer vid detta laget att skaffa en komplett S5 motor redo som kommer att portas förstärkas
osv....funderar på halv bridgeport då jag
ändå kommer att ha en besiktningsmotor och endast begränsat med körtid på gatan.
Fler byggbilder kommer i veckan
jocket2 bifogade följande bild:bild:
Redigerat av jocket2 den 22-04-2012 23:12
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 22-04-2012 23:08
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Framifrån
jocket2 bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 23-04-2012 04:24
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Är det Tegis gamla bil?
varför 4x720 spridare är inte dne
boxen för 550 prim och 720 sek ???
Det räcker mer än vällll på en s5 vilket typ bord evara samma som en s4a
Ska
bli kul att följa FC är fetta som fan !!!
Varför Brige ? Stor SP räcker
ju till otroligt mycket össss typ 500+++++
Kör hårt !!!
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 23-04-2012 08:02
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Ja de e tegis gammla, dock ca 40 tim effektivt arbete sedan, rtek
1.7
boxen jag köpte av bounter e gjord för 550/720 men det är bara att byta chipet i den ditlödda sockeln mot ett 1.8 som jag hade liggandes ( detta e min 3e fc) och då
skall man ha 4*720, jag vill
ha GOD marginal.
Efter att ha kollat mkt på amerikanska forum så är min bild att en halv bridge (rätt gjord och med rätt
kringsaker) spoolar bättre och får ett bredare register vilket är precis
det jag vill ha, även ljudet e värt en del! |
|
|
|
rovers |
Publicerat 23-04-2012 19:15
|
Användare
Inlägg: 1039
Registrerad: 10.11.10
|
Den där var riktigt tuff. Ser fram emot fler uppdateringar.
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 23-04-2012 21:36
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Idag
kom tomten med:
-4m
siliconslang i olika dimensioner (vacumslang)
-Baffelplåt
-Manuell styrsnäcka
-Icke ABS huvudbromscylinder
-Block off
plattorna
samt att mitt Greddy (clone) FMIC kit ligger hos
UPS och väntar!
I veckan/helgen åker motorn ur! påbörjade lite idag :-)
jocket2 bifogade följande bild:bild:
Redigerat av jocket2 den 23-04-2012 21:38
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 23-04-2012 21:39
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Baffelplåten
jocket2 bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 24-04-2012 05:15
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
jocket2 skrev:
Ja de e tegis gammla, dock ca 40 tim effektivt arbete sedan, rtek 1.7 boxen jag köpte av
bounter e gjord för
550/720 men det är bara att byta chipet i den ditlödda sockeln mot ett 1.8 som jag hade liggandes ( detta e min 3e fc) och då skall man ha
4*720, jag vill ha GOD marginal.
Efter att ha kollat
mkt på amerikanska forum så är min bild att en halv bridge (rätt gjord och med rätt kringsaker) spoolar
bättre och får ett bredare register vilket är precis det jag vill ha, även ljudet e värt en
del!
AHA ! Hade missat att det finns ett 1,8
chip... Vad är specen för den ???? Borde den inte vara för en hybridsnurra ???
Fan fick sjukt längtan till bilarna nu......
Fan när går nästa flyg
hem
När jag körde den gråa med S5 RE box 550+720 ca 1bar med s5 så gick den för fett så jag fick backa lite med safcen... Och då tyckte jag att det gick
jävligt bra
! Greddy FMIC luftfilter och raka rör
Orginal kopplingen började att ge sig efter 500 mil (HELT NY )
Så med 4x720 kan du ju vara jäkligt
lungn... Har en dynojet brebandslambda som ligger
och tar plats i en låda i garaget som inte kommer att användas på ett år om du behöver låna för att testa
Ja om den ens kommer att användas... Autronic har ju en trevlig som står på listan
hehehe....
Kul att se att bilen kommer i bra händer !
Jo
visst är BP häftigt ! Men vi snackar ju äkliga effekter
Kul att det finns folk som siktar högre än mig i en fc Kör
hårt !
Mvh JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 24-04-2012 06:56
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Min gamla pärla
9år hade vi ihop iaf, men jag kände ingen lust längre.
Tur att Jocke kom och räddade
honom/henne
Edit: Den är godkänd för små regskyltar om du vill byta, står i regbeviset
Redigerat av Tegheim den 24-04-2012 06:57
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 24-04-2012 07:31
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Johan_K
skrev:
jocket2 skrev:
Ja de
e tegis gammla, dock ca 40 tim effektivt arbete sedan, rtek 1.7 boxen jag köpte av bounter e gjord för 550/720 men det är bara att byta chipet i
den ditlödda
sockeln mot ett 1.8 som jag hade liggandes ( detta e min 3e fc) och då skall man ha 4*720, jag vill ha GOD marginal.
Efter att ha kollat mkt på amerikanska forum så
är min bild att
en halv bridge (rätt gjord och med rätt kringsaker) spoolar bättre och får ett bredare register vilket är precis det jag vill ha, även ljudet e
värt en del!
AHA ! Hade missat
att det finns ett 1,8 chip... Vad är specen för den ???? Borde den inte vara för en hybridsnurra ???
Fan fick sjukt längtan till bilarna nu...... Fan när går nästa flyg hem
När jag
körde den gråa med S5 RE box 550+720 ca 1bar med s5 så gick den för
fett så jag fick backa lite med safcen... Och då tyckte jag att det gick jävligt bra ! Greddy FMIC luftfilter och raka rör
Orginal kopplingen började
att ge sig efter 500 mil (HELT NY )
Så med 4x720 kan du ju vara jäkligt lungn... Har en dynojet brebandslambda som ligger och tar plats i en låda i garaget som inte
kommer att användas på ett år om du behöver låna för att testa
Ja om den ens kommer att användas... Autronic har ju en trevlig som står på listan
hehehe....
Kul att se att bilen kommer
i bra händer !
Jo visst är BP häftigt ! Men vi snackar ju äkliga effekter
Kul att det finns folk som
siktar högre än mig i en fc Kör hårt !
Mvh JK
1.8 chippet
bottnar du LMM med helt enkelt :-) så visst det klarar mindre hybrider. PM
dig om det blir aktuellt med bredbandaren men funderar på att köpa en faktiskt, dom ligger hyfsat i pris nu :-)
Så
höga effektmål vete tusan men brett
register, hållbarhet (självklart blir ju serviceintervaller tätare och man kanske måste byta tätningar oftare men då är det ju planerat!) sen om man får brap
brap på köpet så , hehe |
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 24-04-2012 22:48
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Idag var det
Julafton
igen! Intercoolerkittet dök upp :-)
Skillnader mellan riktiga greddy packetet som jag hade i min förra och denna kopia:
-Liiite sämre svetsar i
intercooler-rören, dessa får
jag putsa till (jobb ca 1 tim, kostnad 0kr )
-Saknade 2 st "brackets" som sitter mellan chassie och intercoolerns
påsvetsade fästen (jobb 1tim kostnad 0kr)
-Annan (inte
nödvändigtvis sämre) kvalitet/desigt på slangklämmorna
-Samma som ovan fast med siliconskarvarna
Intercoolern i sig verkar riktigt fin och jag ser ingen skillnad på kopian vs äkta!
4000:- vs 10.000kr+ och jag väljer denna alla dagar i veckan,
får se vad dynon säger i sommar!
jocket2 bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 25-04-2012 23:03
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Idag smaskade jag dit 720cc spridare på
sekundär/primär samt bytte chip i rtek
1.7 boxen till rtek 1.8 samt monterade boxen, sekundärspridarna är dock lågohmiga och jag hade högohmiga innan så jag
behöver motstånd att löda dit, funkar 20w 10 ohm någon? bara att klippa
pluskabeln till spridaren och löda på är min bild av det hela!?!?
Bytte även ut alla
slangar under insuget mot blåa silikon med slangklämmor på samt tog bort allt oviktigt.
Hoppas man klarar
avgaskraven utan luftpump/egr/katalysator med
3" rör igenom/ACV....gick dock utan problem på min -87 för ett par år sedan.
Upptäckte att orginalturbon hade ett kantstött impellerblad
(jävla
skit) samt att lambda kabeln var av vilket jag kunde löda/krympslanga.
Monterade även samco kylarslangar och måttade lite för FMIC, den verkar gå helt fritt
under BOMEX fronten.
Letar med ljus och lyckta efter en sjysst orginalturbo! s4/s5!! |
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 26-04-2012 07:49
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
jocket2 skrev:
Idag smaskade jag dit 720cc spridare på
sekundär/primär samt bytte chip i rtek 1.7 boxen till rtek 1.8 samt monterade boxen, sekundärspridarna är dock
lågohmiga och jag hade högohmiga innan så jag behöver motstånd att löda dit, funkar
20w 10 ohm någon? bara att klippa pluskabeln till spridaren och löda på är
min bild av det hela!?!?
Om jag fattat rätt har du kvar original kabelmatta?
På min NA sitter det
spridarmotrånd vid luftburken, eller
sitter det inga sådana på turbon? Om det sitter sådna borde de vara förbikopplade och då är det enklaste att koppla in dem igen.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 30-04-2012 20:42
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Idag har jag lödit motstånd för spridare samt
gjort klart mitt vacuumslangs/kylarslangs-projekt, efter mkt om och men ´med luftning av kylsystemet blev
det en provtur, lite hög tomgång efter ett jag fixat
2 vacuumläckor som jag hittade när jag bytte slangar (1100rpm va i helvete med bac ställd max in ><
Laddar 10 psi men creepar till
14 med orginal
IC och TID, Bra värden på smalbandslambdan med en bredbandare skall nog beställas i veckan innan man skruvar upp laddet och slänger på FMIC. Går för övrigt MYCKET bra
för att bara ha
chip/spridare/avgas/walbro-pump och 10psi (0,6bar?) ladd! |
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 02-05-2012 22:05
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Manuell styrsnäcka monterades
ikväll så nu är det bara en TPS, en hjulinställning (med nya styrsnäckan) samt bromsrör till icke abs bromscylindern kvar sedan besiktning!
Sedan börjar det
roliga byggandet :-B |
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 09-05-2012 22:03
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Fick idag ordning på sista vacumläckan vilkenvar tätningen mellan block och ena primärspridaren... Klippte
till egna distanser av blå siliconslang lite
tjockare än orginal och det funkade perfekt! Stabil tomgång på 750 rpm med full TB-mod gjord :-) dock drar den
bara 10-12 psi vacum på det varvet vilket gör mig konfunderad, nu är det bara 2
bromsrör kvar sen besiktning !!!! |
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 02-06-2012 21:34
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Dags för stor update!
Bilen är besiktad UA
samt i drift.
FMIC monterad
Pinion snubber monterad
Elfläktar monterade
Bagaget färdiglackar och rensat från
asfaltsmatterester
Remhjul för
dubbla remmar monterade
Innerskärmar monterade
Bromssystem ombyggt till icke abs (behöll dock huvudbromscylindern från abs varianten)
mm mm mm
Koyo
NFLOW kylare kommer på måndag och skall även skaffa någon seriösare lösning på att plugga vacuumrören
(mottager gärna tips på var man kan köpa
"vacuumhattar"
Lite bilder kommer
nedan... |
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 02-06-2012 21:35
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Ursäkta kvaliten men det fick bli telefonen....
Bagage samt cockpit
jocket2 bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 02-06-2012 21:37
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Motorutrymme...tog det precis innan jag monterade det nya remmhjulet samt fixade några vacuumslangar men är ungefär såhär det ser ut i
dagsläget
jocket2 bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 02-06-2012 21:41
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Intercoolern....tog bort krockbalk, kapade bort
"läpparna" på balkarna som krockbalken sitter fast i och flyttade back IC 2cm och upp 4cm, det
gjorde att den fick plats bakom Bomex fronten utan att
jag behövde kapa något alls förutom 1cm på djupet i "bromskanalerna" men det syns inte
jocket2 bifogade följande bild:bild:
|
|
|