FB vs FC vs FD vs RX8 för banåka!
|
jocket2 |
Publicerat 01-05-2012 18:15
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Håller på för fullt att bygga på min fc som kommer bli ban/gatbil men blir mer och mer sugen på ren banåka /TA osv. Var ute en sväng idag och bilen rör sig
RIKTIGT bra trots lite TPS problem!
Hur står sig FC´n mot dom andra wankelmazdorna, man får ju utgå från att chassit ifråga för vardera modell redan har
coilovers/stumma bussningar/uppgraderade bromsar/bur/slicks osv.
Är det
i helt fel ände att börja med en FC eller är det bara för att uptäcka att
100.000kr senare blir man ändå piskad av orginal råttor och FD´s.....?
Motivera gärna era svar |
|
|
|
Combat |
Publicerat 01-05-2012 18:51
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
FC är väl tyngre
än FB men i gengäld så är väl chassit bättre och lite mer motor är det väl också.
Eller,
den som har mest pengar, rätt kunskap och kontakter samt talang bakom ratten är alltid snabbast
oavsett utgångsmaterialet
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 01-05-2012 18:58
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
"Eller, den som har mest pengar, rätt kunskap och kontakter samt talang bakom ratten är alltid snabbast oavsett utgångsmaterialet"
Det ligger nått i det.
Sen är det ju alltid lättare att utgå ifrån ett så bra utgångsmaterial som möjligt.
Destå nyare RX destå bättre
chassie men tyvärr ökar även vikten...
Kolla i ErCup tex, där får
STCC E90 BMWn pisk av Opel Mantra med Volvomotor, det säger en del. Vikten är av
största vikt speciellt om man bygger för ett speciellt reglemente.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 01-05-2012 19:45
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Är inte FD lättare än FC.
FDn har väl dessutom ett mer konventionellt bra chassi med A-armar runt om.
______________________________________
Bo Hugsén, Växjö, Rx-7 1986 (N/A)
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 01-05-2012 20:30
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
I staterna kör dom mest me FC och där verkar uppfattningen vara att att dom är
enklast att få fart på.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 01-05-2012 22:45
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Jag tror att FC:n är styvare än
FD:n men styvast är Rx8:an JJJJJJJAAAAAAAAAA. Så det så.
Med detta sagt kan ni stänga tråden för all framtid.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 01-05-2012 22:53
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Lennart skrev:
Jag tror att FC:n är styvare än FD:n men styvast är Rx8:an JJJJJJJAAAAAAAAAA. Så det så.
Med detta sagt kan ni stänga tråden för
all
framtid.
För att göra barn i sovrummet behöver mannen vara styv, en styv gymnast däremot vinner inga tävlingar
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 01-05-2012 23:09
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
Combat skrev:
Lennart skrev:
Jag tror att FC:n är styvare än FD:n men
styvast är Rx8:an
JJJJJJJAAAAAAAAAA. Så det så.
Med detta sagt kan ni stänga tråden för all framtid.
För att göra barn i
sovrummet behöver mannen vara styv, en styv gymnast däremot
vinner inga tävlingar
Vi är alla grymma gymnaster som vunnit en simtävling som
startade i sovrummet.
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 02-05-2012 02:35
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Mest för
pengarna
skulle nog vara en rx8 den är ju duktigt snabb på banan från början...
Alla går att få att gå jäkligt fort kostar dock endel...
Jag är ju såld på FC och FD
så är det... Båda
ser bra ut i min värld....
Två snabba FC som säker de flesta har sett men men en gång till skadar ju inte !!!
http://www.youtub...XjzLaVvhjU
JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 02-05-2012 09:07
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Jag hade valt FD alla gånger med tanke på hur lätt o
driftsäkert man får strax över 300Hk. Om du inte planerat att stoppa i FD motor i RX-8an så är FC
andra valet.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 02-05-2012 09:11
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Synd att man (nästan) aldrig ser dessa fantastiska FDs på bana, de verkar lida av separationsångest med
sitt garage.
Satsa på nått som inte kräver MASSOR av garagetid. Köra är bättre än meka.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
marcus56 |
Publicerat 02-05-2012 10:43
|
Användare
Inlägg: 78
Registrerad: 30.11.08
|
Du får iaf se en på söndag, kommer till Mantorp.
Marcus Almqvist, Örebro
RX-7 -98
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 02-05-2012 11:43
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
När jag hade motor i min så gick den alla träffar året om. Räknar med att den kommer göra det med nya motorn med.
Problemet är att de
flesta överskjuter på projekten. Det går att köra FD och få mycket körtid. Marcus56 och Mäcen är bra förebilder på den fronten.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 02-05-2012 12:00
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
FC har jag inte provat.
FD föredrar jag alla dagar före RX-8. Mer pulver i
Råttan, och den hade varit lite intressantare.
En FD som är mappad av en kunnig person och med uppgraderad vatten-
och luftkylning står sig riktigt bra på
bana.
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 02-05-2012 13:51
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Jag vet att det finns några FDs som går bra och mkt på bana men erkänn det är inte många.
Tror nog om vi tar och jämför RX-
8or Vs FDs så har
RX-8orna mer totalmil på bana än FD.
FDn är en jättetrevlig bil och kan ganska enkelt bli snabbare än en RX-8a men ändå så ser man dem inte på bana...
Min poäng i
inlägget ovan är inte att "dissa" FDns bankapacitet utan att påpeka att det är roligare att köra än att meka.
RX-8an är mer pang
på ut på bana. Det är inte FDn med några år på
nacken, de flesta verkar ha svårt att ens få dem till att gå utanför gaeraget. Vilket är jättetråkigt, jag hade
gärna sett 10 FDs på varje banträff men så ser det inte ut.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Lennart |
Publicerat 02-05-2012 14:14
|
Användare
Inlägg: 2750
Registrerad: 24.10.07
|
fastlane skrev:
Jag vet att det finns
några FDs som går bra och mkt på bana men erkänn det är inte
många.
Tror nog om vi tar och jämför RX-8or Vs FDs så har RX-8orna mer totalmil på bana än FD.
FDn är en jättetrevlig bil
och kan ganska enkelt
bli snabbare än en RX-8a men ändå så ser man dem inte på bana...
Min poäng i inlägget ovan är inte att "dissa" FDns bankapacitet utan att påpeka att
det är
roligare att köra än att meka.
RX-8an är mer pang på ut på bana. Det är inte FDn med några år på nacken, de flesta verkar ha svårt att ens få dem
till att gå utanför gaeraget. Vilket är
jättetråkigt, jag hade gärna sett 10 FDs på varje banträff men så ser det inte ut.
+1
Lennart Pettersson
Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
|
|
|
|
erajk |
Publicerat 02-05-2012 14:20
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
Kom till Anderstorp den 12:e,
så ska ni få se en ca 380hp singelturbo
Rx7 som går hårt och mycket på bana. Så dom finns allt dom också!
Synd som Ingemar säger att dom inte är vanligare, för dom är ju bara så jävla tuffa!
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 02-05-2012 14:26
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Vet inte om de direkt dräller av 8or på svenska
banor heller.. Men de verkar som dom flesta 7orna används mer som rakt
fram bilar eller långtidsbyggen å de är ju synd.
skulle vilja påstå att om man
kostar på ca 20.000 på en 7a så kan de gå bra fort!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 02-05-2012 14:42
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Nej det gör ju
tyvärr inte det heller men jag ser iaf fler än FDs.
Kanske beror på vilka event man åker på? Jag undviker de flashiga banträffarna och försöker helst slinka in
på
träningsdagar och liknande.
Nu flyter jag OT men jag lägger inte längre tid och pengar på att åka på "sparka på däck i depå" träffarna, det
kostar och tar tid att köra bana då vill
jag också få ut nått av det.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
erajk |
Publicerat 02-05-2012 15:22
|
Användare
Inlägg: 1145
Registrerad: 18.10.11
|
Ska bli kul att marcus56 ska med till Mantorp med sin 7a iaf!
Ju mer wankel desto bättre
! |
|
|