April 24 2024 01:43:21
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Medlemsforum, endast synligt för medlemmar med ett » Elektronik, styrsystem, ljud med mera.
 Skriv ut ämne
Spridare
Johan_K
Hej på er!



Sitter i solen och funderar över spridare… Tänkte bolla lite tankar med er andra här!
Vad har ni för erfarenhet av

div olika spridare, hur väljer ni spridare samt er syn på placering.




1. Hur stora spridare ska jag ha?
Många verkar köra på RX7.com:s

Fuel calculator.
Men denna verkar endast räkna på max vad spridaren kan ge vid högsta pulstid för spridaren.


Men som "IAN" på Autronic forumet

nämnde så ska ju spridaren leverera önskad mängd under den tiden som det tar för en wankel att göra en "cykel/varv" (Från spridarens syn…).


Tex

om man planerar att åka 9000rpm max blir ett "varv" 6,7 msek De flesta spridare ger max vid 10msek. Vi ska även ha med spridarens dödtid här på ca

0,5msek
Så en 1000cc

spridare kan endast ge runt 700cc vid 9000rpm på en wankel....
Dvs 6x1000 borde ge ca 650hp eller 770hp enligt Fuel calculator.

(85% Duty cycel)
Hur petigt är detta eller kommer man knappt

att märka det…

2 Vilket märke/typ ska jag ha...
Old style med nål

(EV1) vs fler håls (Typ EV12) som ger bättre spridarbild vid högre bränsletryck samt även trycket i

insuget…
Svårt att hitta info om vad som är det senare

och bättre mellan olika märken…
Tex så är ju de vanliga 1680cc bosch spridarna är ju jäkligt nervösa vid kort pulstid...
Har

tittat lite på Injector

Dynamic spridarna och de verkar ju sjukt bra.
Pojkarna i USA hävdar att det går att åka 4*2200cc spridare på en STD 13B motor... Med bra AFR på tomgång...



Detta pga

att det är duktigt linjära och stabila vid korta pulstiden...

3 Var ska jag placera dem....
Ju närmare insugsporten desto

mindre risk för wall wetting men bättre luft

bränsle blandning.
Som jag har fattat det kommer motorn att gå magert fram tills det att insuget efter

spridaren är ”dränkt” i soppa. Ju längre avstånd desto längre tid. Dvs sätter man

primärspridare på sekundärplatsen kanske den rent av blir svårstartad? Dvs

när sekundär spridarna kickar in ”första” gången som kommer motorn att gå magert.
Så jag fick tipset att åka 6*2200

spridare för att kunna maxa ur 700++rwh

på rejssås med KAI turbon... Dubbel staged... dvs 2+2+2
Men jag blir lite nervös över hur AFR på Tomgång kommer att bli... Funderar på 6*1000cc på 5 bar



(2+2+2) vilket borde ge runt 650hp på svänghjulet vilket borde vara mer än vad min T04Z med stort avgashus kan ge....
Tydligen kan man åka tripple stagged på SM4an

vilket gör att jag skulle

kunna åka 2+2+2+2 för KAI turbon men då måste sista banken spridarna monteras längre från motorn och då fråga 3......

Hur har

ni tänkt ????

Mvh Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
jantore
Hei

Når det kommer til

injectorer så er ikke jeg noen ekspert. Men ut ifra hva jeg

har lest meg frem til så anbefales det å kjøre de nye ID dysene. Jeg har selv kjøpt 6x1000cc ID

dyser til min Bridge Port 13b og nærmer meg oppstart med den. De som har tunet wankel med ID dyser

sier at den er mye lettere å justere på cruise og over alt.

Mye bedere bilde og den reagerer med en gang. Det sies også at de blir bedere med litt høyere grunntrykk på dysene og.

Når det

kommer til effektivitet

osv utifra turtall osv så er dette noe man bare må prøve seg frem med. Men har man feks 6x2200cc dyser så har du nok bensin til 1000hk et sted og bør ikke tenke på

det. Med

nye dyser kan du fint tune frem til 90-95% duty cycle. Men altid lønsomt å få det lavere.

Jeg har kjørt med 96% på Bosch 1600 dyser og det gikk

bra.

Når det kommer til placering så

er det noen ting som spiller inn. For cruising så lønner det seg å ha de så nærme forbrenningskammeret som muligt.

Altså primær dyser i den midtre gavlen for FD motorer er å anbefale. For min

sugemotor 4 rotor, så sitter dysene i rotorhuset der olje injectorene sitter.

Dette ser ut til å virke meget bra, og jeg får en meget fin tomgang med det.

For sekundær dyser så kan de være

så langt oppe som muligt egentlig for å

få mest mulig kjøleeffekt og spredningseffekt som muligt.

Men orginal sekundær possisjon er hvor 99% kjører dysene sine vill jeg tro.

Jan-

Tore
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.12 sekunder - 62 Förfrågningar 18,903,175 unika besök