Hej på er!
Sitter i solen och funderar över spridare… Tänkte bolla lite tankar med er andra här!
Vad har ni för erfarenhet av
div olika spridare, hur väljer ni spridare samt er syn på placering.
1. Hur stora spridare ska jag ha?
Många verkar köra på RX7.com:s
Fuel calculator.
Men denna verkar endast räkna på max vad spridaren kan ge vid högsta pulstid för spridaren.
Men som "IAN" på Autronic forumet
nämnde så ska ju spridaren leverera önskad mängd under den tiden som det tar för en wankel att göra en "cykel/varv" (Från spridarens syn…).
Tex
om man planerar att åka 9000rpm max blir ett "varv" 6,7 msek De flesta spridare ger max vid 10msek. Vi ska även ha med spridarens dödtid här på ca
0,5msek
Så en 1000cc
spridare kan endast ge runt 700cc vid 9000rpm på en wankel....
Dvs 6x1000 borde ge ca 650hp eller 770hp enligt Fuel calculator.
(85% Duty cycel)
Hur petigt är detta eller kommer man knappt
att märka det…
2 Vilket märke/typ ska jag ha...
Old style med nål
(EV1) vs fler håls (Typ EV12) som ger bättre spridarbild vid högre bränsletryck samt även trycket i
insuget…
Svårt att hitta info om vad som är det senare
och bättre mellan olika märken…
Tex så är ju de vanliga 1680cc bosch spridarna är ju jäkligt nervösa vid kort pulstid...
Har
tittat lite på Injector
Dynamic spridarna och de verkar ju sjukt bra.
Pojkarna i USA hävdar att det går att åka 4*2200cc spridare på en STD 13B motor... Med bra AFR på tomgång...
Detta pga
att det är duktigt linjära och stabila vid korta pulstiden...
3 Var ska jag placera dem....
Ju närmare insugsporten desto
mindre risk för wall wetting men bättre luft
bränsle blandning.
Som jag har fattat det kommer motorn att gå magert fram tills det att insuget efter
spridaren är ”dränkt” i soppa. Ju längre avstånd desto längre tid. Dvs sätter man
primärspridare på sekundärplatsen kanske den rent av blir svårstartad? Dvs
när sekundär spridarna kickar in ”första” gången som kommer motorn att gå magert.
Så jag fick tipset att åka 6*2200
spridare för att kunna maxa ur 700++rwh
på rejssås med KAI turbon... Dubbel staged... dvs 2+2+2
Men jag blir lite nervös över hur AFR på Tomgång kommer att bli... Funderar på 6*1000cc på 5 bar
(2+2+2) vilket borde ge runt 650hp på svänghjulet vilket borde vara mer än vad min T04Z med stort avgashus kan ge....
Tydligen kan man åka tripple stagged på SM4an
vilket gör att jag skulle
kunna åka 2+2+2+2 för KAI turbon men då måste sista banken spridarna monteras längre från motorn och då fråga 3......
Hur har
ni tänkt ????
Mvh Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|