Camberjustering.
|
sa22 |
Publicerat 11-11-2012 22:26
|
Användare
Inlägg: 30
Registrerad: 03.11.07
|
Hej.
Jag lämnade in min 82:a för en tid sedan för hjulinställning. Han som skulle göra det sa att det var
omöjligt för honom att justera cambern
eftersom karossen troligen är för skev. Jag vet att bilen har varit med om någon slags olycka tidigt i sitt liv så det är inte omöjligt. Hur som helst, jag
funderar på om det är någon idé att montera camber-plattor på fjäderbenstornen för att "kringgå" skevheten?
Jag har kollat runt lite och det verkar
inte finnas plattor för SA/FB. Är
det någon som vet om plattor till FC skulle kunna passa, även med viss modifiering?
Detta alternativet finns ju också,
men tänkte försöka hålla mig borta från det så länge som möjligt:
http://www.racingbeat.com/RX7-1975-1985/Suspension/14006.html
Plattor till FC:
http://viewitem.eim.ebay.se/MAZDA-RX7-RX7-FC3S-8691-front-Coilovers-Camber-Plate-Plates-
Adjustable/221151474896/item
Johan Andersson
Onsala
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 12-11-2012 00:25
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Oj hur krokig är bilen?
Tror han svamlar, det var ju Camber du ville ha.Åt
vilket håll ska du?
Viss justering finns i dag. Både på caster och camber, topplagringen är lite
excentrisk. Det går dessutom att fila lite till på
befintliga hål. Kanske det kan räcka innan man skaffar camberplattor.
De plattor du visade tror jag funkar med lite mod.
/Rikard
Rikard Niva Luleå
Rx7
FB SILVER RS-Budget
Rx7 FC BLÅ, RC-budget
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 12-11-2012 02:09
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Jag tror jag kan få tag i camberplattor
till Fb...
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 12-11-2012 10:44
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
http://db.tt/Llew...
Redigerat av Arvika den 12-11-2012 11:07
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 12-11-2012 14:47
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Håll koll på
dimensionen på stötdämparens topplagring om du ska ha camberplattor. De
flesta passar inte på standarddämparna. Om jag minns rätt passar inte FC:s
topplagringar på FB-ben.
Det är ju inte speciellt mycket man kan justera innan (original) topplagringen går emot plåten
även om man filar. Fast det borde ju
räcka för att kompensera även för en mindre krockskada. Hur ser egentligen spel och passning ut i fronten på den? Är den helt sned?
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
fastlane |
Publicerat 12-11-2012 15:20
|
Användare
Inlägg: 3571
Registrerad: 23.10.07
|
Vad har bilens skevhet med camberinställningen att göra?
I sådan fall
måste hjulupphängningen,fjäderbenen/fjädertornen vara krokig??
Mindre
karosseriskevhet kan justeras/kompenseras på justerbara coilovers men då får det
vara mindre som sagt.
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat
Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 12-11-2012 16:55
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Vad innebär "skev" för killen som ska göra
hjulinställningen?
Inte säkert att det är samma som det gör för oss olika som läser och skriver här....
Men i vilket
fall; är den så krockad att man
inte kan få till cambern så måste det synas att bilen är deformerad. Var och hur det nu är.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
sa22 |
Publicerat 12-11-2012 17:45
|
Användare
Inlägg: 30
Registrerad: 03.11.07
|
Jag
gissar på att bilen har varit i ett dike någongång för B-stolpen och bakåt är uppenbart rätade om man tittar
bakom panelerna, det blir också små sprickor i lacken där baksidan dörrarna möter taket
så att säga.
Anledningen till att jag tror att det hände tidigt i
bilens liv är att den tydligen var värd att reparera över huvudtaget samt att det sitter ett klistermärke från Mazda original
reservdelar i högerdörren. Hålen
för topplagringen är redan uppfilade ganska ordentligt nästan precis så att lagringen går emot. Inställningskillen sa att han troligen behövde strax över 5 mm till
och det går inte som det ser ut nu.
Johan Andersson
Onsala
|
|
|
|
sa22 |
Publicerat 12-11-2012 17:50
|
Användare
Inlägg: 30
Registrerad: 03.11.07
|
Måste vara fel
plattor på bilden. Min topplagning har fyra bultar. :S
Johan Andersson
Onsala
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 12-11-2012 19:57
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
sa22 skrev:
Måste vara fel plattor på bilden. Min topplagning har fyra bultar. :S
Ja, det ska vara fyra bult, men jag
tror Cusco vet vad som passar.
Gissar att bilden finns som exempel bara.
Jag kan ge dig andra tips om du vill göra det enkelt och billigt??
I
England kan man köpa oborrade excentriska plattor riktigt billigt...
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 12-11-2012 20:39
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 12-11-2012 21:03
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi skrev:
Skrytmåns
villocksåhasådana
Rikard Niva Luleå
Rx7
FB SILVER RS-Budget
Rx7 FC BLÅ, RC-budget
|
|
|
|
Magnus |
Publicerat 12-11-2012 21:41
|
Administratör
Inlägg: 164
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi skrev:
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/2008/200803_hackman_07.JPG[/img]
Ground Control eller Re-Speed?
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
|
|
|
|
sa22 |
Publicerat 12-11-2012 22:08
|
Användare
Inlägg: 30
Registrerad: 03.11.07
|
Nu har jag kollat
runt lite till. Jag hittar bara Cuscos plattor till
FC. Re-Speeds verkar fina men Ground Controls ser riktigt bra ut, verkar dock som om man behöver bygga om de lite grann med det verkar ju inte
helt hopplöst.
http://www.jicked...nsion.html
På Ground Controls hemsida står bara "Stock must be machined to
5/8". Vet
inte riktigt vad de menar?
Är det fjäderbenet eller plattan som behöver moddas?
Någon som monterat dessa plattor?
Redigerat av sa22 den 12-11-2012 22:08
Johan Andersson
Onsala
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 13-11-2012 05:42
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Ground Control är mycket riktigt väldigt fina
och välgjorda!
Det är kolven till stötdämparen
som måste svarvas till en annan diameter i toppen.
Eller så byter man till Tokicodämpare som passar
drekt. Kolla på mazdatrix!
Galaxi, ta ett foto på dem med!
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 13-11-2012 13:00
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Hackman skrev:
Ground Control är mycket riktigt väldigt fina och välgjorda!
Det är
kolven till stötdämparen som måste svarvas till en
annan diameter i toppen.
Eller så byter man till Tokicodämpare som passar drekt. Kolla på mazdatrix!
Galaxi, ta ett foto på dem med!
[img]
http://www.worlddisease.net/swr/2008/200803_hackman_04.JPG[/img]
Redigerat av Galaxi den 13-11-2012 13:00
|
|
|
|
sa22 |
Publicerat 13-11-2012 19:27
|
Användare
Inlägg: 30
Registrerad: 03.11.07
|
Har tittat lite på Tokicodämparna men inte riktigt bestämt mig för om jag behöver justeringsmöjligheten. De
är ju ändå nästan dubbelt så dyra som KYB. Måste man göra den där utfräsningen
som han gjorde på bilden i min länk? Får man isåfall med mallen med plattorna?
Johan Andersson
Onsala
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 13-11-2012 22:23
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
sa22 skrev:
Har tittat lite på Tokicodämparna men inte riktigt bestämt mig för om jag behöver justeringsmöjligheten.
De är ju ändå nästan
dubbelt så dyra som KYB. Måste man göra den där utfräsningen som han gjorde på bilden i min länk? Får man isåfall med mallen med plattorna?
Om du menar
fräsa ur
på toppen? Ja annars kan du inte använda justeringen på camber plattorna... Jag fick ingen mall med, eller fick jag det Hackman?
http://www.mazdat...susp-1.htm
TOKICO "Improved Touring" Adjustable Front Struts (81-85)
These struts are
recommended for 79-85 ITA, ITS, Pro7, RX, and similar cars. (The 79-80's need to be updated to
(81-85). The upper shaft diameter fits the spherical bearing
of the camber/caster plates without any modification - just please remember to request the plates with the extra bushing. They are also
stiffer than the
BZ1069's found in the suspension section. Note: these will NOT fit original equipment strut tops - they are specifically for the camber/caster plate applications.
Ända fördelen som jag direkt sett med mina ställbara dämparen är att jag använde bilen vardagligen. Och då var det skönt att kunna ställa ner
dämparna till mjukare.
Sen åkte jag till
och från banorna oxå då gjorde jag samma sak...
Redigerat av Galaxi den 13-11-2012 22:24
|
|
|
|
sa22 |
Publicerat 13-11-2012 22:55
|
Användare
Inlägg: 30
Registrerad: 03.11.07
|
Så om jag fattat det rätt så passar de ombyggda dämparna från Mazdatrix
rätt i Ground Controls
plattor, men inte de vanliga Tokicodämparna. Så även om jag köper de justerbara dämparna från RB Europe och slipper moms/skatt/tull/frakt-smällen så måste jag ändå
svarva om
dem?
Redigerat av sa22 den 13-11-2012 23:15
Johan Andersson
Onsala
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 14-11-2012 00:34
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Jag tror GAZ kit för camber kan funka också!
Ser jävligt bra ut på bild, plus att dom finns i England.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|