April 19 2024 13:47:33
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Camberjustering.
Hackman
Det är bara Tokico BZ1086 som passar i ground controls topplagningar. De är dessutom betydligt "hårdare" än

BZ1069.


Alternativt ska man kunna använda FC dämpare men då måste fjäderbenet byggas om (kortas och förses med ett annat fäste för dämparen).
Eller så

får man svarva om kolvstången på såna dämpare

som passar i standard topplagring (original eller t ex BZ1069).

Tror inte man fick med mallen på hur man

ska fila upp tornen. Fast den finns att hämta någonstans på nätet, minns tyvärr inte

riktigt var. Dock är det inget problem att mäta upp det själv. Det är inte

raketforskning utan handlar bara om att få frigång för justeringen.


Klart att det kan gå med GAZ topplagringar

eller något annat (Sellholm har ju t

ex massor av olika varianter). Fast frågan är väl om de passar på dämparens kolvstång. Blir inte precis bolt on i tornet heller. Men viss lär det gå att




anpassa!

Jag känner mig dock tveksam till att justerbara topplagringar är lösningen på ditt problem. Som sagt innan måste bilen vara väldigt

"vriden" i nosen för att det ska bli

bekymmer. Det handlar ju om flera centimeter det ska diffa. Undrar om det inte är något annat fel i grunden.

Sitter t ec framvagnsbalken assymetriskt monterad i bilen?
Syftet med de justerbara

topplagringarna är primärt att öka camber/caster på en racebil för att

slita däcken jämnare vid mycket hård kurvtagning (och får mer camber gain när man svänger).
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
sa22
Jag är




hyggligt händig så ombyggnaden som skulle krävas är inget problem, men det är skönt att slippa så långt man kan.
Men jag är ingen expert när det gäller

hjulvinklar.
Jag lägger upp

protokollet från mätningen och en bild på hur min topplagring står så kanske någon kunnig kan ge sin åsikt.
Vad jag kan tyda

från protokollet, och det är ju svårt att missa, är ju att cambern

vänster fram samt kurvtagningsvinkeln är heltokig och, som sagt, intällningskillen sa att

han troligen kunde lösa det om jag kunde flytta topplagringen en bit till.

https://www.dropb...okoll.jpeg
sa22 bifogade följande bild:bild:
img_1156_1.jpg

Johan Andersson
Onsala
 
http://www.garaget.org/?car=14407
Arvika
Är du säker

på att dina bärarmar är raka och bussningarna hela??
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
sa22
Bussningarna är hela, om än något torra. Om bärarmarna är krokiga så är det i

allafall inte så mycket att det är helt uppenbart. Jag har inte kollat jättenoga på dem, det

känns som om de borde vara mycket krokiga om det ska bli så mycket

fel. Men det är klart, hjulvinklar är känsligt.
Johan Andersson
Onsala
 
http://www.garaget.org/?car=14407
Hackman
Är




kurvtagningsvinkel ett annat ord för Ackerman eller vad förväntas det vara? Är det Ackerman skulle inte jag oroa mig för det.
Kolla om topplagringarna sitter

monterade rätt. De är inte

symmetriska så att lagret sitter mitt i. Det ska finnas en markering (som förhoppningsvis syns), tror dock den bara syns från inuti

fjädertornet (såvida inte man tar ur hela benet förstås). När jag

körde RX-7 vred jag mina så att jag maximerade camber/caster och om jag minns rätt så var det

inte så de satt i original. Det kan ju vara så att dina topplagringar sitter vridna åt olika håll så

att ena hjulet helt enkelt inte går att justera rätt.



Försök kolla så att inte fjäderbenet är krokigt. Inte ovanligt att McPehrson ben kan krökas vid närkontakt med kanter, hål eller

liknande. I så fall är det

troligen längst ner där röret ansluter till spindeln.
Galaxi, hade inte du ett krokigt fjäderben på din bil, eller var det någon annan? Minns inte...
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
sa22
Jag känner att mina ben är mycket köttigare nu. Eftersom bilen står avställd i

en lada över vintern så blir det att skruva ner allt så fort

den kommer ut till våren. Stötdämpare och fjädrar ska jag byta i vilket fall som helst.
Jag ska

också ta och korsmäta hela bilen så kanske jag kommer på vad den har varit ute för.
Men,

Hackman, du tycker alltså att jag kan vänta med camberplattor ett

tag då?
Johan Andersson
Onsala
 
http://www.garaget.org/?car=14407
Galaxi
Japp en av mina fjäderben var krockiga... Det märkte jag när

jag byte däck och på ena sidan tog däcket emot tallriken

till fjädern.
Kunde inte använda mina nya däck och fälgar tills jag köpte ett nytt fjäderben...




Ska du köra mycke banan? Om inte då finns det ingen anledning att köpa camberplattor...



Försök felsöka som Hackman säger, känns dumt om du måste ha

camberplattor för att fixa problemmet.
Iaf jag skulle då hellre vilja veta exakt varför mina vinklar var fel innan man köper en

massa extra saker Smile
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Hackman
Jag håller med Galaxi. Ska du bara köra gata så ska

inga camberplates behövas. Jag hade börjat med att försöka hitta vad som

egentligen är fel. Om det skulle vara så att ena fjädertornet (karossen) faktiskt är "skevt" så kanske

camberplates är en vettig lösning men inte

annars. Eftersom camberplates inte har någon ivulkad gummidämpare så som original har så kommer dessutom komforten att försämras med högre ljud och lite

extra

stötighet

Hur mycket lutar egentligen fjäderbenet inåt i bilen på en FB/SA och hur långt är det mellan spindelled och topplagring. Gjorde ett litet överslag

där jag räknade med 75 cm

långt ben och ca 10 grader lutning. I så fall skulle man behöva flytta in topplagringen ca 1 cm inåt i bilen för varje grad man vill

öka camber. I ditt protokoll skiljer det 1.35º mellan

höger/vänster. Om felet ligger i karossen så bör i så fall topplagringens position i sidled skilja mer än

1 cm. Ett så stort fel måste synas tydligt i hur huv, skärmar och dörrar passar mot

varandra och mot karossen i övrigt.


Gör så att du plockar

ner fjäderbenen och kollar över dem först. Givetvis passar du på att kolla bärarmar, styrleder, hjälpstyrarm mm samtidigt.

Om du har möjlighet så passa på att

byta bussingar i bärarmar och casterstag, de är garanterat dåliga efter så här lång tid.


Tittar man på ditt mätprotokoll så skiljer det ju en del även



i caster. Även den vinkeln påverkas ju av topplagringens position. Fast också hur casterstaget är inställt. Att Ackerman skiljer är ju lite konstigare om det

skulle vara topplagringen.... Den borde

ju bara påverkas av parallellstagets position i bilens längsled (eller tänker jag fel) alternativt krokiga styrarmar. I

så fall är det troligare att något av casterstagen är helt feljusterat så att

bärarmen sitter för långt fram/bak i bilen.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Hackman
Förresten, glöm inte att mäta hjulbasen på bägge sidor innan du

plockar ner något. Då ser du om casterstagen är olika justerade.




Min gissning är att problemet är antingen krokigt fjäderben eller felvända topplagringar. Eller en kombination av dem.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
sa22
Underbart. Tack så mycket, nu har jag mycket att gå på.
Johan Andersson
Onsala
 
http://www.garaget.org/?car=14407
Arvika
Om du nu trots

allt bestämmer dig...
http://www.rhdjap...mount-9365

Jag har ju

inte det problemet på min, flyttar bara ut ett bulthål och samma med

casterstaget!
Smile
[img]https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-

snc7/577740_3704464420970_218788729_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
sa22
Verkar finnas massa

spännande saker på den sidan. Det står att

plattorna är "universal", hur fungerar det med bulthålen i fjäderbenstornet? De går ju inte att flytta på plattorna på bilden. Behöver man ta

upp nya

hål?


Jag har ju inte det problemet på min, flyttar bara ut ett bulthål och samma med casterstaget! Smile


Haha, det är inte

mycket som stämmer

överens mellan våra framvagnar ser jag.
Johan Andersson
Onsala
 
http://www.garaget.org/?car=14407
Arvika
sa22 skrev:
Verkar finnas massa spännande

saker på den sidan. Det står att plattorna är "universal", hur fungerar det med bulthålen i fjäderbenstornet? De går ju inte

att flytta på plattorna

på bilden. Behöver man ta upp nya hål?


Jag har ju inte det problemet på min, flyttar bara ut ett bulthål och samma med casterstaget! Smile






Haha, det är inte mycket som stämmer överens mellan våra framvagnar ser jag.


Nej, min framvagn är inte riktig original längre.


Ska bli spännande att höra vad dom

säger på bilprovningen i vår! Sad

Dom där plattorna jag länkade till passar direkt på sa22c! Grin
Men om du

lugnar dig lite så har jag lite annat på gång...
Porscheplattor anpassade

till våra bilar!
När du ändå är igång och surfar, bilden ligger på ett forum

bara för oss med fina bilar.
Gå med där... http://www.rx7fb.com

[img]

http://i1267.photobucket.com/albums/jj552/Rexi84/Photo0177.jpg

[/img]
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
sa22
Nej, min framvagn är inte riktig original längre.
Ska

bli spännande att höra vad dom säger på bilprovningen i vår! Sad





Det är framförallt vid registreringar som Bilprovningen bryr sig om sådant. De

flesta besiktningsmän bryr sig inte särskilt mycket så länge bilen är trafiksäker. Sedan finns det ju alltid de där

som bara är ute för att jävlas. Hade du

bott i Göteborgsområdet skulle du besikta i Mölndal. Där är vi bara normala människor. Wink

Dom där plattorna jag länkade till passar direkt på




sa22c! Grin


Ser ju riktigt fint ut. Jag får ju se om jag verkligen är i behov av camberplattor, isåfall verkar dessa inte dumma alls.
Johan Andersson
Onsala
 
http://www.garaget.org/?car=14407
Arvika
Har för första gången haft min sjua uppe i fyrhjulsmätaren.
Inte alls roligt... Sad
Bak har jag lite minus camber, och väldigt




nära varandra om man jämför sidorna.
Toe däremot var inte så kul. Plus på ena sidan, och minus på andra.
Fram är det plus camber, ligger dock nära noll nu.


Toe fram har jag också fått

ordning på.
Däremot så går det inte att få rätt caster på höger sida.
Bärarmen är ju så mjuk, så den vrider sig vid

lite tryck från catsterstaget.

Ska jag ha minus camber, som är

att föredra om man ska åka riktigt fort.
Då är det camperplattor som gäller.



Castern måste bero på att höger fjäderben är krokigt!

Nej, fanns det pengar skulle det bli coilovers och

camber plattor.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Galaxi
Arvika skrev:
Har för första gången haft min sjua uppe i fyrhjulsmätaren.
Inte alls roligt... Sad
Bak har jag lite minus camber,




och väldigt nära varandra om man jämför sidorna.
Toe däremot var inte så kul. Plus på ena sidan, och minus på andra.
Fram är det plus camber, ligger dock

nära noll nu.
Toe fram har jag

också fått ordning på.
Däremot så går det inte att få rätt caster på höger sida.
Bärarmen är ju så mjuk, så den

vrider sig vid lite tryck från catsterstaget.

Ska jag ha minus

camber, som är att föredra om man ska åka riktigt fort.
Då är det camperplattor som

gäller.
Castern måste bero på att höger fjäderben är krokigt!

Nej, fanns det pengar skulle det bli

coilovers och camber plattor.


Trist

att höra...
Och jo pengar är en bristvara Sad

Nåt jag inte fattar är hur man lyckas med att göra fjäderben krokiga.
Känns som det

måste till en

jäkla massa kraft!
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.74 sekunder - 194 Förfrågningar 18,864,603 unika besök