Camberjustering.
|
Hackman |
Publicerat 14-11-2012 10:23
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Det är bara Tokico BZ1086 som passar i ground controls topplagningar. De är dessutom betydligt "hårdare" än
BZ1069.
Alternativt ska man kunna använda FC dämpare men då måste fjäderbenet byggas om (kortas och förses med ett annat fäste för dämparen).
Eller så
får man svarva om kolvstången på såna dämpare
som passar i standard topplagring (original eller t ex BZ1069).
Tror inte man fick med mallen på hur man
ska fila upp tornen. Fast den finns att hämta någonstans på nätet, minns tyvärr inte
riktigt var. Dock är det inget problem att mäta upp det själv. Det är inte
raketforskning utan handlar bara om att få frigång för justeringen.
Klart att det kan gå med GAZ topplagringar
eller något annat (Sellholm har ju t
ex massor av olika varianter). Fast frågan är väl om de passar på dämparens kolvstång. Blir inte precis bolt on i tornet heller. Men viss lär det gå att
anpassa!
Jag känner mig dock tveksam till att justerbara topplagringar är lösningen på ditt problem. Som sagt innan måste bilen vara väldigt
"vriden" i nosen för att det ska bli
bekymmer. Det handlar ju om flera centimeter det ska diffa. Undrar om det inte är något annat fel i grunden.
Sitter t ec framvagnsbalken assymetriskt monterad i bilen?
Syftet med de justerbara
topplagringarna är primärt att öka camber/caster på en racebil för att
slita däcken jämnare vid mycket hård kurvtagning (och får mer camber gain när man svänger).
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
sa22 |
Publicerat 14-11-2012 21:08
|
Användare
Inlägg: 30
Registrerad: 03.11.07
|
Jag är
hyggligt händig så ombyggnaden som skulle krävas är inget problem, men det är skönt att slippa så långt man kan.
Men jag är ingen expert när det gäller
hjulvinklar.
Jag lägger upp
protokollet från mätningen och en bild på hur min topplagring står så kanske någon kunnig kan ge sin åsikt.
Vad jag kan tyda
från protokollet, och det är ju svårt att missa, är ju att cambern
vänster fram samt kurvtagningsvinkeln är heltokig och, som sagt, intällningskillen sa att
han troligen kunde lösa det om jag kunde flytta topplagringen en bit till.
https://www.dropb...okoll.jpeg
sa22 bifogade följande bild:bild:
Johan Andersson
Onsala
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 14-11-2012 21:26
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Är du säker
på att dina bärarmar är raka och bussningarna hela??
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
sa22 |
Publicerat 14-11-2012 21:56
|
Användare
Inlägg: 30
Registrerad: 03.11.07
|
Bussningarna är hela, om än något torra. Om bärarmarna är krokiga så är det i
allafall inte så mycket att det är helt uppenbart. Jag har inte kollat jättenoga på dem, det
känns som om de borde vara mycket krokiga om det ska bli så mycket
fel. Men det är klart, hjulvinklar är känsligt.
Johan Andersson
Onsala
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 14-11-2012 22:05
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Är
kurvtagningsvinkel ett annat ord för Ackerman eller vad förväntas det vara? Är det Ackerman skulle inte jag oroa mig för det.
Kolla om topplagringarna sitter
monterade rätt. De är inte
symmetriska så att lagret sitter mitt i. Det ska finnas en markering (som förhoppningsvis syns), tror dock den bara syns från inuti
fjädertornet (såvida inte man tar ur hela benet förstås). När jag
körde RX-7 vred jag mina så att jag maximerade camber/caster och om jag minns rätt så var det
inte så de satt i original. Det kan ju vara så att dina topplagringar sitter vridna åt olika håll så
att ena hjulet helt enkelt inte går att justera rätt.
Försök kolla så att inte fjäderbenet är krokigt. Inte ovanligt att McPehrson ben kan krökas vid närkontakt med kanter, hål eller
liknande. I så fall är det
troligen längst ner där röret ansluter till spindeln.
Galaxi, hade inte du ett krokigt fjäderben på din bil, eller var det någon annan? Minns inte...
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
sa22 |
Publicerat 14-11-2012 22:27
|
Användare
Inlägg: 30
Registrerad: 03.11.07
|
Jag känner att mina ben är mycket köttigare nu. Eftersom bilen står avställd i
en lada över vintern så blir det att skruva ner allt så fort
den kommer ut till våren. Stötdämpare och fjädrar ska jag byta i vilket fall som helst.
Jag ska
också ta och korsmäta hela bilen så kanske jag kommer på vad den har varit ute för.
Men,
Hackman, du tycker alltså att jag kan vänta med camberplattor ett
tag då?
Johan Andersson
Onsala
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 15-11-2012 00:12
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Japp en av mina fjäderben var krockiga... Det märkte jag när
jag byte däck och på ena sidan tog däcket emot tallriken
till fjädern.
Kunde inte använda mina nya däck och fälgar tills jag köpte ett nytt fjäderben...
Ska du köra mycke banan? Om inte då finns det ingen anledning att köpa camberplattor...
Försök felsöka som Hackman säger, känns dumt om du måste ha
camberplattor för att fixa problemmet.
Iaf jag skulle då hellre vilja veta exakt varför mina vinklar var fel innan man köper en
massa extra saker
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 15-11-2012 09:33
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Jag håller med Galaxi. Ska du bara köra gata så ska
inga camberplates behövas. Jag hade börjat med att försöka hitta vad som
egentligen är fel. Om det skulle vara så att ena fjädertornet (karossen) faktiskt är "skevt" så kanske
camberplates är en vettig lösning men inte
annars. Eftersom camberplates inte har någon ivulkad gummidämpare så som original har så kommer dessutom komforten att försämras med högre ljud och lite
extra
stötighet
Hur mycket lutar egentligen fjäderbenet inåt i bilen på en FB/SA och hur långt är det mellan spindelled och topplagring. Gjorde ett litet överslag
där jag räknade med 75 cm
långt ben och ca 10 grader lutning. I så fall skulle man behöva flytta in topplagringen ca 1 cm inåt i bilen för varje grad man vill
öka camber. I ditt protokoll skiljer det 1.35º mellan
höger/vänster. Om felet ligger i karossen så bör i så fall topplagringens position i sidled skilja mer än
1 cm. Ett så stort fel måste synas tydligt i hur huv, skärmar och dörrar passar mot
varandra och mot karossen i övrigt.
Gör så att du plockar
ner fjäderbenen och kollar över dem först. Givetvis passar du på att kolla bärarmar, styrleder, hjälpstyrarm mm samtidigt.
Om du har möjlighet så passa på att
byta bussingar i bärarmar och casterstag, de är garanterat dåliga efter så här lång tid.
Tittar man på ditt mätprotokoll så skiljer det ju en del även
i caster. Även den vinkeln påverkas ju av topplagringens position. Fast också hur casterstaget är inställt. Att Ackerman skiljer är ju lite konstigare om det
skulle vara topplagringen.... Den borde
ju bara påverkas av parallellstagets position i bilens längsled (eller tänker jag fel) alternativt krokiga styrarmar. I
så fall är det troligare att något av casterstagen är helt feljusterat så att
bärarmen sitter för långt fram/bak i bilen.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 15-11-2012 09:43
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Förresten, glöm inte att mäta hjulbasen på bägge sidor innan du
plockar ner något. Då ser du om casterstagen är olika justerade.
Min gissning är att problemet är antingen krokigt fjäderben eller felvända topplagringar. Eller en kombination av dem.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
sa22 |
Publicerat 15-11-2012 10:52
|
Användare
Inlägg: 30
Registrerad: 03.11.07
|
Underbart. Tack så mycket, nu har jag mycket att gå på.
Johan Andersson
Onsala
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 15-11-2012 14:41
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Om du nu trots
allt bestämmer dig...
http://www.rhdjap...mount-9365
Jag har ju
inte det problemet på min, flyttar bara ut ett bulthål och samma med
casterstaget!
[img]https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-
snc7/577740_3704464420970_218788729_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
sa22 |
Publicerat 15-11-2012 18:06
|
Användare
Inlägg: 30
Registrerad: 03.11.07
|
Verkar finnas massa
spännande saker på den sidan. Det står att
plattorna är "universal", hur fungerar det med bulthålen i fjäderbenstornet? De går ju inte att flytta på plattorna på bilden. Behöver man ta
upp nya
hål?
Jag har ju inte det problemet på min, flyttar bara ut ett bulthål och samma med casterstaget!
Haha, det är inte
mycket som stämmer
överens mellan våra framvagnar ser jag.
Johan Andersson
Onsala
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 15-11-2012 20:49
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
sa22 skrev:
Verkar finnas massa spännande
saker på den sidan. Det står att plattorna är "universal", hur fungerar det med bulthålen i fjäderbenstornet? De går ju inte
att flytta på plattorna
på bilden. Behöver man ta upp nya hål?
Jag har ju inte det problemet på min, flyttar bara ut ett bulthål och samma med casterstaget!
Haha, det är inte mycket som stämmer överens mellan våra framvagnar ser jag.
Nej, min framvagn är inte riktig original längre.
Ska bli spännande att höra vad dom
säger på bilprovningen i vår!
Dom där plattorna jag länkade till passar direkt på sa22c!
Men om du
lugnar dig lite så har jag lite annat på gång...
Porscheplattor anpassade
till våra bilar!
När du ändå är igång och surfar, bilden ligger på ett forum
bara för oss med fina bilar.
Gå med där... http://www.rx7fb.com
[img]
http://i1267.photobucket.com/albums/jj552/Rexi84/Photo0177.jpg
[/img]
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
sa22 |
Publicerat 15-11-2012 21:38
|
Användare
Inlägg: 30
Registrerad: 03.11.07
|
Nej, min framvagn är inte riktig original längre.
Ska
bli spännande att höra vad dom säger på bilprovningen i vår!
Det är framförallt vid registreringar som Bilprovningen bryr sig om sådant. De
flesta besiktningsmän bryr sig inte särskilt mycket så länge bilen är trafiksäker. Sedan finns det ju alltid de där
som bara är ute för att jävlas. Hade du
bott i Göteborgsområdet skulle du besikta i Mölndal. Där är vi bara normala människor.
Dom där plattorna jag länkade till passar direkt på
sa22c!
Ser ju riktigt fint ut. Jag får ju se om jag verkligen är i behov av camberplattor, isåfall verkar dessa inte dumma alls.
Johan Andersson
Onsala
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 11-05-2013 19:13
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Har för första gången haft min sjua uppe i fyrhjulsmätaren.
Inte alls roligt...
Bak har jag lite minus camber, och väldigt
nära varandra om man jämför sidorna.
Toe däremot var inte så kul. Plus på ena sidan, och minus på andra.
Fram är det plus camber, ligger dock nära noll nu.
Toe fram har jag också fått
ordning på.
Däremot så går det inte att få rätt caster på höger sida.
Bärarmen är ju så mjuk, så den vrider sig vid
lite tryck från catsterstaget.
Ska jag ha minus camber, som är
att föredra om man ska åka riktigt fort.
Då är det camperplattor som gäller.
Castern måste bero på att höger fjäderben är krokigt!
Nej, fanns det pengar skulle det bli coilovers och
camber plattor.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 11-05-2013 19:32
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Arvika skrev:
Har för första gången haft min sjua uppe i fyrhjulsmätaren.
Inte alls roligt...
Bak har jag lite minus camber,
och väldigt nära varandra om man jämför sidorna.
Toe däremot var inte så kul. Plus på ena sidan, och minus på andra.
Fram är det plus camber, ligger dock
nära noll nu.
Toe fram har jag
också fått ordning på.
Däremot så går det inte att få rätt caster på höger sida.
Bärarmen är ju så mjuk, så den
vrider sig vid lite tryck från catsterstaget.
Ska jag ha minus
camber, som är att föredra om man ska åka riktigt fort.
Då är det camperplattor som
gäller.
Castern måste bero på att höger fjäderben är krokigt!
Nej, fanns det pengar skulle det bli
coilovers och camber plattor.
Trist
att höra...
Och jo pengar är en bristvara
Nåt jag inte fattar är hur man lyckas med att göra fjäderben krokiga.
Känns som det
måste till en
jäkla massa kraft!
|
|
|