July 21 2019 23:45:14
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Cosmon har varit på asyl-prövning...
malare
Var på

reg.bes. med Cosmon idag.
Får väl säga att

jag var förberedd på krångel...

Gick ganska skapligt ändå, trevlig bes.man och givande diskussioner.
Men det var inte många lampor han

godkände. Den

är importerad som "eget bruk" och det ändrar förutsättningen något vad jag fattar. Men då dom varken är E/SAE-märkta så vart det käppar i hjulen. Ljusbilden

har jag fått

till för högertrafik, men den är däremot difus. En orsak kan vara dåliga H4-lampor trodde han, det ska jag kolla upp.

Men jag funderar hur

era reggningar gått?
Halv/helljus lyktor vet jag

det varit problem med. Men har blinkers, baklyktor osv. blivit anmärkta för dom inte varit riktigt märkta?


Ni kanske får tag på riktiga lampor eller löser ni det på annat vis?
Cosmon såldes

ju bara i Japan, så många alternativ finns inte.

Antingen

bygga om eller överklaga/dispens var besiktningen ord...
Börjar med överklagan! Smile
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
 
Gullig
Du får byta alla lampor runt om och sätta dit skärm blinkers.



Allt skall vara E-märkt. Undantaget är SAE märkning och den hittar du ej på Japanska bilar.
har du org lampglas på framljusen kommer du ej få nån

ljusbild, då glaset styr ljusbilden.



Finns ingen genväg förbi detta bara besiktnings gubbar som blir irriterade för att många tror det bara är att dyka upp

och få godkänt.
Förstår inte varför folk inte kan läsa vad som krävs,

finns tydliga direktiv skrivna på transportstyrelsen. Inget ont mot dig men lite väl

vanligt nu för tiden tycker jag. Det var aldrig nån som försökte med japs ljus när jag började köpa bilar från

England för 10år sen.
Redigerat av Gullig den 15-07-2013 22:25
Casper Karlsson
Kalmar
JC Cosmo 20B -93
RX-4 13B projekt-76
Saab 9-5 -99
RX-7 -92
 
Janne
Grattis Johan, äntligen på G Smile
På Mats Cosmo tror jag han bytte ut fram

lyktorna bara, menar

det var från en 90-tals 929. Kolla med honom vad han gjorde.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
malare
Ja, det är härligt!
Skönt

att det gått från papperskrångel till

praktiskt arbete.

Jag pratade med Mats för ett par år sen, om just registreringen av Cosmon.
Det var några

saker han sa, och bland annat var det framlyktorna.
Precis som du säger Janne

bytte han dom, tror dock han sa 626 till mig. Mats fick lov att byta dom då

lyktorna var svartmålade på något sätt invändigt (något som var gjort innan Mats hade bilen, för att krångla den genom

reg.).

Efter ett tips från Janne

(Tackar!) har jag gjort om orginallyktorna så dom har en korrekt ljusbild för Sverige, men den är difus. Ska prova några saker till först innan jag går på




ombyggnad... som det är nu, utan E-märkning förstås.

Men blinkers/baklampor nämnde aldrig Mats, antagligen därför jag aldrig bemöda mig kolla hur läget låg

till med dessa lampor. Min

bristande kunskap mixat med förtroendet till en guru antagligen...

Men det går att söka dispens, och det gör jag genom

överklagan vad jag förstod. I nuläget är det enklaste vägen, folk har

fått dispens för betydligt konstigare saker tyckte bes.mannen.

Förr eller senare

kommer jag bygga om lyktorna oavsett, vill mest få den brukbar nu. Annars får den stå till nästa sommar, har

ju redan stått i några år så...Smile
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
 
Carlarne
Kul

att någon startar

en tråd om att regga en Cosmo, ska följas flitigt.

Jag äger själv en Cosmo -92 13B-RE som jag köpte 2010 men på grund av lite problem

hit och dit har jag inte fått den inreggad.

Jag

har monterat strålkastare från en 626 (från 92 och frammåt) och de ser "ganska" bra ut i

grillen.
Är det Jannes gamla Cosmo du har? Har den varit reggad i EU tidigare?

Jag vet

själv inte vad som gäller med alla lampor men då min har varit

reggad i England tidigare så borde det väl bara vara att byta framlyktorna.
Snart kommer jag själv starta en tråd då ni alla kan

följa min process Smile
 
Janne
carlarne skrev:
Kul att någon startar en tråd

om att regga en Cosmo, ska följas flitigt.



Jag äger själv en Cosmo -92 13B-RE som jag köpte 2010 men på grund av lite problem hit och dit har jag inte

fått den inreggad.

Jag har monterat strålkastare från en 626 (från 92 och

frammåt) och de ser "ganska" bra ut i grillen.
Är det Jannes

gamla Cosmo du har? Har den varit reggad i EU tidigare?

Jag vet själv inte vad som gäller med alla lampor men då min

har varit reggad i England tidigare

så borde det väl bara vara att byta framlyktorna.
Snart kommer jag själv starta en tråd då ni alla kan följa min process Smile


"Tror"




att det ska vara så att om bilen har varit reggad i EU tidigare så blir den automatiskt godkänd i Sverige, menar jag har läst/hört det.
Värt att kolla upp

kanske?

Jo, Johan har min gamla

Cosmo, fick aldrig skyltar på den i Norge då reglerna är helt idiotiska här Shock
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Carlarne
Janne skrev:
carlarne skrev:
Kul att någon startar en tråd om att regga en Cosmo, ska följas flitigt.



Jag äger själv en Cosmo

-92 13B-RE som jag köpte 2010 men på grund av lite problem hit och dit har jag inte fått den inreggad.

Jag har monterat

strålkastare från en 626 (från 92 och frammåt) och de ser

"ganska" bra ut i grillen.
Är det Jannes gamla Cosmo du har? Har den varit reggad i EU

tidigare?

Jag vet själv inte vad som gäller med alla lampor men då min har varit reggad i

England tidigare så borde det väl bara vara att byta

framlyktorna.
Snart kommer jag själv starta en tråd då ni alla kan följa min process Smile


"Tror" att det ska vara så

att om bilen har

varit reggad i EU tidigare så blir den automatiskt godkänd i Sverige, menar jag har läst/hört det.
Värt att kolla upp kanske?

Jo, Johan har min gamla Cosmo,

fick aldrig

skyltar på den i Norge då reglerna är helt idiotiska här Shock


Om den har varit reggad i ett annat EU land så borde det inte vara några

problem, dock så vet jag ju inte om lamporna är

utbytta i efterhand eller om man kanske får en tjurig besiktningsman.
Har dessutom sett att på vissa Cosmos

så finns det sidoblinkers på fronten, det saknar min.

Sen har jag ett annat

problem också: Det sitter en manuell låda på min Cosmo, framgår det nånstans

att det bara ska vara en automat i den eller går det att regga i alla fall?!
Hur noga är dom med att det är 100%

orginal? Jag har tyvärr ett taskigt

monterat sportluftfilter på min. :/
 
Janne
Om du behöver

automat låda och luftfilter så kan jag hjälpa dig med

det, har en kompis i Norge som har.
Sen vad de säger om manuell låda...Det beror väl på om bes mannen

har gjort sin hemläxa antar jag.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Gullig
Alla lampor runt om




måste vara e märkta. Så enkelt är det spelar ingen roll vart bilen varit innan den kom hit, detta är fakta. Vet ej vart du hört eller läst det men det stämmer ej.



Att ansöka om dispans för det

är bara slöseri kommer ej gå igenom ändå det lovar jag dig. Det är eu lag på e märkta Lysén och Sverige kan inte göra undantag

från detta. England är en annan femma de har undantag för imoprt bilar

pga det inte finns så många länder att köpa högerstyrt ifrån.
Så byt alla lampor

runt om, det är ett jobb och pill och tar tid men gör det rätt och bilen går igenom. Glöm ej heller

tankstrypningen.
Vet ej hur det blir med din bil som e

importerad från Norge var Jannes Englands import eller japan import?
att du hört om framljusen från mats och att det skulle räcka kan

jag förstå då mats

Cosmo är Lasses gammla och redan var inreggad, tipsade Lasse om 626s Lysén nämligen så det e nog där det kommer ifrån.
Om du bygger om framljusen måste du ha

klarglas inte

org glasen. Du kommer alltid få en diffus ljusbild med org vad du än gör innanför.

carlarne
svar nej, det är inte godkänt att regga

bilen med manuell låda när org är automat. Nu står det

troligtvis inte nånstans att det skall vara auto i bilen förvisso och reg gubbarna har nog inte koll på

detta.
Men jag kan tro att det är den vita 13b cosmon du köpte. jag har sett inredningen

i den och det kommer ej klara en reggning, skrattade åt det när

jag såg den första gången Wink . Skall du få igenom bilen med manuell måste bilen se org ut. Så du måste jobba hårt på det och göra det

perfekt både inne och

under och vid bromsservon så det ser org ut annars kommer du aldrig kunna regga bilen för då kräver de att Mazda ska intyga att bilen är återställd till org efter och

de gör

de inte.
Så antingen bygger du om till automat eller gör du det perfekt.
Redigerat av Gullig den 17-07-2013 06:23
Casper Karlsson
Kalmar
JC Cosmo 20B -93
RX-4 13B projekt-76
Saab 9-5 -99
RX-7 -92
 
Janne
Min bil kom från Japan till Norge och sen

till Sverige, då jag inte fick skyltar på den där.
Den första Cosmon i

Sverige blev reggad 2001-07-13, undrar hur han gjorde med ljusen?
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Gullig
Janne skrev:
Min bil kom från Japan till Norge och sen till Sverige, då jag inte fick skyltar på den där.
Den första Cosmon i Sverige blev

reggad 2001-07-13,

undrar hur han gjorde med ljusen?

Då är det väl import från tredje land då som gäller inte en EES land.
2001 var innan de

skrev om kraven så då gick det mesta igenom.
Casper Karlsson
Kalmar
JC Cosmo 20B -93
RX-4 13B projekt-76
Saab 9-5 -99
RX-7 -92
 
Janne
Gullig skrev:
Då är det väl

import från tredje land då som gäller inte en EES land.





Tänkte på Carlarnes bil när jag skrev det, inte min gamla.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Gullig
Janne skrev:
Gullig skrev:
Då är det väl import från tredje land då som gäller inte en EES land.


Tänkte på

Carlarnes bil när jag skrev det, inte

min gamla.

Nu hände jag inte riktigt med där
Casper Karlsson
Kalmar
JC Cosmo 20B -93
RX-4 13B projekt-76
Saab 9-5 -99
RX-7 -92
 
malare
Tjosan, här skrivs det i natten.
En vanlig dödlig behöver sin sömn...



Bes.mannen var lite förvånad att den

vart godkänd för eget bruk, då för att den är köpt i Sverige (kvitto) men stått i Norge och kommit från Japan.
Eget bruk, klara man sig med SAE-

märkning

då? Lamporna är inte märkta med det, det vet jag, vill bara få förstå det riktigt.

Förstår att Mats bil antagligen gick igenom på den tidigare registreringen...

kollade upp mail-

konversationen med honom, i hans papper har han släpvagnslampor bak och något helt okänt fram.

Överklagan kostar mig bara lite skriv-

tid, skickar in det ändå men har väl ingen stor

förhoppning. Det blir klarglas när dom byggs om...

Har du gått genom jobbet och registrerat din Cosmo,

Gullig?
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
 
neiphlim
Skulle också vilja veta om det är någon som har registrerat en ovanlig bil efter 2001 och hur det har gått

i det ärendet. Även om man kanske har haft liknande lampor och

dylikt.

Cosmon vad jag förstår är väl svår att få tag i E-märkta lyktor överlag?
Redigerat av neiphlim den 18-07-2013 16:31
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
 
Combat
Slaska dit vilka jäkla

strålkastare som helst som får

plats, skit i hur det ser ut, bara de är märkta på rätt sätt och lyser som de ska. Kan inte det vara en TILLFÄLLIG lösning?

På min förra RX-7 FB så var




strålkastarna utbytta mot Volvos, om jag inte minns fel så tyckte jag de lös bättre än de original som sitter på Vide KAJ.
Redigerat av Combat den 18-07-2013 17:20

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Tegheim
Vart är

bilderna? :-)
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Carlarne
Janne: Du har PM Smile

Gullig: Japp, jag

köpte den vita Cosmon som stod i Kumla.



Interiören ser ju inte allt för fräsh ut men det får jag fixa till. Funderar på vad jag kan tillverka själv för att

få ihop den samt vad som behöver köpas.
Vore ju roligast att få igenom den

med manuell låda.

Måste alla lampor verkligen vara E/SAE godkända för att

få igenom den?!
Framlyckor: Okej, man måste ju ändå ändra ljusbilden.
Men allt annat, det blir väl mer eller

mindre omöjligt att få till ett par e-

godkända baklysen utan att det ser för taskigt ut, eller så vet de ju direkt att det bara är en tillfällig lösning.
Men Sidoblinkers på framskärmen borde ju




inte vara så svårt att ordna.

Ska ordna bilder på hur min ser ut.

Malare: hoppas du inte tycker jag tar över din tråd, men vi har ju mer eller mindre

samma problem Wink
 
malare
Det är lugnt, det är sakliga frågor som hör

till tråden. Smile
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
 
malare
Hmm, hur var det där ordspråket

nu... någonting med en bild och tusen ord! Smile


[img]http://ladda-upp.se/files/2013/b69987.jpg[/img] is not a valid Image.


[img]http://ladda-

upp.se/files/2013/b69989.jpg[/img] is not a valid Image.


...dom hade inte tid för någon besiktning idag, men jag hittade en tid imorgon.
Då kommer nästa utlåtande. Men vi kan

lägga till en Cosmo i bilregistret!

Detta då MED orginal lyktor med en korrekt ljusbild...
Redigerat av malare den 18-09-2013 19:54
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

08-09-2017 09:22
Jag har ett par FB från 83 till salu om någon är sugen på lite vinterjobb...

04-05-2017 00:13
Gött!

29-03-2017 07:13
Då var Vide KAJ besiktigad med blankt papper och två år till på vägarna Smile

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.77 sekunder - 218 Förfrågningar 9,417,189 unika besök