Cosmon har varit på asyl-prövning...
|
malare |
Publicerat 15-07-2013 19:04
|
Användare
Inlägg: 305
Registrerad: 31.10.07
|
Var på
reg.bes. med Cosmon idag.
Får väl säga att
jag var förberedd på krångel...
Gick ganska skapligt ändå, trevlig bes.man och givande diskussioner.
Men det var inte många lampor han
godkände. Den
är importerad som "eget bruk" och det ändrar förutsättningen något vad jag fattar. Men då dom varken är E/SAE-märkta så vart det käppar i hjulen. Ljusbilden
har jag fått
till för högertrafik, men den är däremot difus. En orsak kan vara dåliga H4-lampor trodde han, det ska jag kolla upp.
Men jag funderar hur
era reggningar gått?
Halv/helljus lyktor vet jag
det varit problem med. Men har blinkers, baklyktor osv. blivit anmärkta för dom inte varit riktigt märkta?
Ni kanske får tag på riktiga lampor eller löser ni det på annat vis?
Cosmon såldes
ju bara i Japan, så många alternativ finns inte.
Antingen
bygga om eller överklaga/dispens var besiktningen ord...
Börjar med överklagan!
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
|
|
|
|
Gullig |
Publicerat 15-07-2013 22:05
|
Användare
Inlägg: 188
Registrerad: 06.05.08
|
Du får byta alla lampor runt om och sätta dit skärm blinkers.
Allt skall vara E-märkt. Undantaget är SAE märkning och den hittar du ej på Japanska bilar.
har du org lampglas på framljusen kommer du ej få nån
ljusbild, då glaset styr ljusbilden.
Finns ingen genväg förbi detta bara besiktnings gubbar som blir irriterade för att många tror det bara är att dyka upp
och få godkänt.
Förstår inte varför folk inte kan läsa vad som krävs,
finns tydliga direktiv skrivna på transportstyrelsen. Inget ont mot dig men lite väl
vanligt nu för tiden tycker jag. Det var aldrig nån som försökte med japs ljus när jag började köpa bilar från
England för 10år sen.
Redigerat av Gullig den 15-07-2013 22:25
Casper Karlsson
Kalmar
JC Cosmo 20B -93
RX-4 13B projekt-76
Saab 9-5 -99
RX-7 -92
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 16-07-2013 11:23
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Grattis Johan, äntligen på G
På Mats Cosmo tror jag han bytte ut fram
lyktorna bara, menar
det var från en 90-tals 929. Kolla med honom vad han gjorde.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
malare |
Publicerat 16-07-2013 15:42
|
Användare
Inlägg: 305
Registrerad: 31.10.07
|
Ja, det är härligt!
Skönt
att det gått från papperskrångel till
praktiskt arbete.
Jag pratade med Mats för ett par år sen, om just registreringen av Cosmon.
Det var några
saker han sa, och bland annat var det framlyktorna.
Precis som du säger Janne
bytte han dom, tror dock han sa 626 till mig. Mats fick lov att byta dom då
lyktorna var svartmålade på något sätt invändigt (något som var gjort innan Mats hade bilen, för att krångla den genom
reg.).
Efter ett tips från Janne
(Tackar!) har jag gjort om orginallyktorna så dom har en korrekt ljusbild för Sverige, men den är difus. Ska prova några saker till först innan jag går på
ombyggnad... som det är nu, utan E-märkning förstås.
Men blinkers/baklampor nämnde aldrig Mats, antagligen därför jag aldrig bemöda mig kolla hur läget låg
till med dessa lampor. Min
bristande kunskap mixat med förtroendet till en guru antagligen...
Men det går att söka dispens, och det gör jag genom
överklagan vad jag förstod. I nuläget är det enklaste vägen, folk har
fått dispens för betydligt konstigare saker tyckte bes.mannen.
Förr eller senare
kommer jag bygga om lyktorna oavsett, vill mest få den brukbar nu. Annars får den stå till nästa sommar, har
ju redan stått i några år så...
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
|
|
|
|
Carlarne |
Publicerat 16-07-2013 19:51
|
Användare
Inlägg: 49
Registrerad: 14.10.10
|
Kul
att någon startar
en tråd om att regga en Cosmo, ska följas flitigt.
Jag äger själv en Cosmo -92 13B-RE som jag köpte 2010 men på grund av lite problem
hit och dit har jag inte fått den inreggad.
Jag
har monterat strålkastare från en 626 (från 92 och frammåt) och de ser "ganska" bra ut i
grillen.
Är det Jannes gamla Cosmo du har? Har den varit reggad i EU tidigare?
Jag vet
själv inte vad som gäller med alla lampor men då min har varit
reggad i England tidigare så borde det väl bara vara att byta framlyktorna.
Snart kommer jag själv starta en tråd då ni alla kan
följa min process |
|
|
|
Janne |
Publicerat 16-07-2013 21:12
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
carlarne skrev:
Kul att någon startar en tråd
om att regga en Cosmo, ska följas flitigt.
Jag äger själv en Cosmo -92 13B-RE som jag köpte 2010 men på grund av lite problem hit och dit har jag inte
fått den inreggad.
Jag har monterat strålkastare från en 626 (från 92 och
frammåt) och de ser "ganska" bra ut i grillen.
Är det Jannes
gamla Cosmo du har? Har den varit reggad i EU tidigare?
Jag vet själv inte vad som gäller med alla lampor men då min
har varit reggad i England tidigare
så borde det väl bara vara att byta framlyktorna.
Snart kommer jag själv starta en tråd då ni alla kan följa min process
"Tror"
att det ska vara så att om bilen har varit reggad i EU tidigare så blir den automatiskt godkänd i Sverige, menar jag har läst/hört det.
Värt att kolla upp
kanske?
Jo, Johan har min gamla
Cosmo, fick aldrig skyltar på den i Norge då reglerna är helt idiotiska här
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Carlarne |
Publicerat 16-07-2013 23:06
|
Användare
Inlägg: 49
Registrerad: 14.10.10
|
Janne skrev:
carlarne skrev:
Kul att någon startar en tråd om att regga en Cosmo, ska följas flitigt.
Jag äger själv en Cosmo
-92 13B-RE som jag köpte 2010 men på grund av lite problem hit och dit har jag inte fått den inreggad.
Jag har monterat
strålkastare från en 626 (från 92 och frammåt) och de ser
"ganska" bra ut i grillen.
Är det Jannes gamla Cosmo du har? Har den varit reggad i EU
tidigare?
Jag vet själv inte vad som gäller med alla lampor men då min har varit reggad i
England tidigare så borde det väl bara vara att byta
framlyktorna.
Snart kommer jag själv starta en tråd då ni alla kan följa min process
"Tror" att det ska vara så
att om bilen har
varit reggad i EU tidigare så blir den automatiskt godkänd i Sverige, menar jag har läst/hört det.
Värt att kolla upp kanske?
Jo, Johan har min gamla Cosmo,
fick aldrig
skyltar på den i Norge då reglerna är helt idiotiska här
Om den har varit reggad i ett annat EU land så borde det inte vara några
problem, dock så vet jag ju inte om lamporna är
utbytta i efterhand eller om man kanske får en tjurig besiktningsman.
Har dessutom sett att på vissa Cosmos
så finns det sidoblinkers på fronten, det saknar min.
Sen har jag ett annat
problem också: Det sitter en manuell låda på min Cosmo, framgår det nånstans
att det bara ska vara en automat i den eller går det att regga i alla fall?!
Hur noga är dom med att det är 100%
orginal? Jag har tyvärr ett taskigt
monterat sportluftfilter på min. :/ |
|
|
|
Janne |
Publicerat 17-07-2013 00:50
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Om du behöver
automat låda och luftfilter så kan jag hjälpa dig med
det, har en kompis i Norge som har.
Sen vad de säger om manuell låda...Det beror väl på om bes mannen
har gjort sin hemläxa antar jag.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Gullig |
Publicerat 17-07-2013 02:35
|
Användare
Inlägg: 188
Registrerad: 06.05.08
|
Alla lampor runt om
måste vara e märkta. Så enkelt är det spelar ingen roll vart bilen varit innan den kom hit, detta är fakta. Vet ej vart du hört eller läst det men det stämmer ej.
Att ansöka om dispans för det
är bara slöseri kommer ej gå igenom ändå det lovar jag dig. Det är eu lag på e märkta Lysén och Sverige kan inte göra undantag
från detta. England är en annan femma de har undantag för imoprt bilar
pga det inte finns så många länder att köpa högerstyrt ifrån.
Så byt alla lampor
runt om, det är ett jobb och pill och tar tid men gör det rätt och bilen går igenom. Glöm ej heller
tankstrypningen.
Vet ej hur det blir med din bil som e
importerad från Norge var Jannes Englands import eller japan import?
att du hört om framljusen från mats och att det skulle räcka kan
jag förstå då mats
Cosmo är Lasses gammla och redan var inreggad, tipsade Lasse om 626s Lysén nämligen så det e nog där det kommer ifrån.
Om du bygger om framljusen måste du ha
klarglas inte
org glasen. Du kommer alltid få en diffus ljusbild med org vad du än gör innanför.
carlarne
svar nej, det är inte godkänt att regga
bilen med manuell låda när org är automat. Nu står det
troligtvis inte nånstans att det skall vara auto i bilen förvisso och reg gubbarna har nog inte koll på
detta.
Men jag kan tro att det är den vita 13b cosmon du köpte. jag har sett inredningen
i den och det kommer ej klara en reggning, skrattade åt det när
jag såg den första gången . Skall du få igenom bilen med manuell måste bilen se org ut. Så du måste jobba hårt på det och göra det
perfekt både inne och
under och vid bromsservon så det ser org ut annars kommer du aldrig kunna regga bilen för då kräver de att Mazda ska intyga att bilen är återställd till org efter och
de gör
de inte.
Så antingen bygger du om till automat eller gör du det perfekt.
Redigerat av Gullig den 17-07-2013 06:23
Casper Karlsson
Kalmar
JC Cosmo 20B -93
RX-4 13B projekt-76
Saab 9-5 -99
RX-7 -92
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 17-07-2013 03:55
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Min bil kom från Japan till Norge och sen
till Sverige, då jag inte fick skyltar på den där.
Den första Cosmon i
Sverige blev reggad 2001-07-13, undrar hur han gjorde med ljusen?
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Gullig |
Publicerat 17-07-2013 04:05
|
Användare
Inlägg: 188
Registrerad: 06.05.08
|
Janne skrev:
Min bil kom från Japan till Norge och sen till Sverige, då jag inte fick skyltar på den där.
Den första Cosmon i Sverige blev
reggad 2001-07-13,
undrar hur han gjorde med ljusen?
Då är det väl import från tredje land då som gäller inte en EES land.
2001 var innan de
skrev om kraven så då gick det mesta igenom.
Casper Karlsson
Kalmar
JC Cosmo 20B -93
RX-4 13B projekt-76
Saab 9-5 -99
RX-7 -92
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 17-07-2013 04:19
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Gullig skrev:
Då är det väl
import från tredje land då som gäller inte en EES land.
Tänkte på Carlarnes bil när jag skrev det, inte min gamla.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Gullig |
Publicerat 17-07-2013 06:25
|
Användare
Inlägg: 188
Registrerad: 06.05.08
|
Janne skrev:
Gullig skrev:
Då är det väl import från tredje land då som gäller inte en EES land.
Tänkte på
Carlarnes bil när jag skrev det, inte
min gamla.
Nu hände jag inte riktigt med där
Casper Karlsson
Kalmar
JC Cosmo 20B -93
RX-4 13B projekt-76
Saab 9-5 -99
RX-7 -92
|
|
|
|
malare |
Publicerat 17-07-2013 08:21
|
Användare
Inlägg: 305
Registrerad: 31.10.07
|
Tjosan, här skrivs det i natten.
En vanlig dödlig behöver sin sömn...
Bes.mannen var lite förvånad att den
vart godkänd för eget bruk, då för att den är köpt i Sverige (kvitto) men stått i Norge och kommit från Japan.
Eget bruk, klara man sig med SAE-
märkning
då? Lamporna är inte märkta med det, det vet jag, vill bara få förstå det riktigt.
Förstår att Mats bil antagligen gick igenom på den tidigare registreringen...
kollade upp mail-
konversationen med honom, i hans papper har han släpvagnslampor bak och något helt okänt fram.
Överklagan kostar mig bara lite skriv-
tid, skickar in det ändå men har väl ingen stor
förhoppning. Det blir klarglas när dom byggs om...
Har du gått genom jobbet och registrerat din Cosmo,
Gullig?
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
|
|
|
|
neiphlim |
Publicerat 18-07-2013 15:49
|
Användare
Inlägg: 390
Registrerad: 23.01.08
|
Skulle också vilja veta om det är någon som har registrerat en ovanlig bil efter 2001 och hur det har gått
i det ärendet. Även om man kanske har haft liknande lampor och
dylikt.
Cosmon vad jag förstår är väl svår att få tag i E-märkta lyktor överlag?
Redigerat av neiphlim den 18-07-2013 16:31
Mazda RX7 FC -86 STD, Molekylstatus
Mazda RX7 FB - 83, T2 S5
Tobias Andersson, Gagnef, Dalarna
|
|
|
|
Combat |
Publicerat 18-07-2013 17:17
|
Superadministratör
Inlägg: 1722
Registrerad: 17.10.07
|
Slaska dit vilka jäkla
strålkastare som helst som får
plats, skit i hur det ser ut, bara de är märkta på rätt sätt och lyser som de ska. Kan inte det vara en TILLFÄLLIG lösning?
På min förra RX-7 FB så var
strålkastarna utbytta mot Volvos, om jag inte minns fel så tyckte jag de lös bättre än de original som sitter på Vide KAJ.
Redigerat av Combat den 18-07-2013 17:20
Bert-Åke
"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nu avställd.
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 18-07-2013 19:32
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Vart är
bilderna? :-)
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
Carlarne |
Publicerat 18-07-2013 21:07
|
Användare
Inlägg: 49
Registrerad: 14.10.10
|
Janne: Du har PM
Gullig: Japp, jag
köpte den vita Cosmon som stod i Kumla.
Interiören ser ju inte allt för fräsh ut men det får jag fixa till. Funderar på vad jag kan tillverka själv för att
få ihop den samt vad som behöver köpas.
Vore ju roligast att få igenom den
med manuell låda.
Måste alla lampor verkligen vara E/SAE godkända för att
få igenom den?!
Framlyckor: Okej, man måste ju ändå ändra ljusbilden.
Men allt annat, det blir väl mer eller
mindre omöjligt att få till ett par e-
godkända baklysen utan att det ser för taskigt ut, eller så vet de ju direkt att det bara är en tillfällig lösning.
Men Sidoblinkers på framskärmen borde ju
inte vara så svårt att ordna.
Ska ordna bilder på hur min ser ut.
Malare: hoppas du inte tycker jag tar över din tråd, men vi har ju mer eller mindre
samma problem |
|
|
|
malare |
Publicerat 18-07-2013 22:46
|
Användare
Inlägg: 305
Registrerad: 31.10.07
|
Det är lugnt, det är sakliga frågor som hör
till tråden.
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
|
|
|
|
malare |
Publicerat 18-09-2013 19:32
|
Användare
Inlägg: 305
Registrerad: 31.10.07
|
Hmm, hur var det där ordspråket
nu... någonting med en bild och tusen ord!
[img]http://ladda-upp.se/files/2013/b69987.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]http://ladda-
upp.se/files/2013/b69989.jpg[/img] is not a valid Image.
...dom hade inte tid för någon besiktning idag, men jag hittade en tid imorgon.
Då kommer nästa utlåtande. Men vi kan
lägga till en Cosmo i bilregistret!
Detta då MED orginal lyktor med en korrekt ljusbild...
Redigerat av malare den 18-09-2013 19:54
Johan Målare ::: Gagnef, Dalarna
S124A - SA22C - JCESE - FB - FE
|
|
|