March 28 2024 10:17:33
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Behöver tips på bromsskivor fram och bak!
Jaderlund
Tjena,




Ska precis börja renovera bromsarna på FD'n. Har beställt stålomspunnet och köpte Project Mu HC+ belägg förra sommaren.

Kan ni rekommendera några

bromsskivor som finns för både fram och bak (många verkar bara ha fram)?
Är det värt att göra uppgraderingen som Marcus har till salu för vanligt gatuköra?




I huvudet vill man köra bana varje helg, men realistiskt kommer det säkert bli någon bandag per år.

Bra bromsoksfärg efterlyses också. Smile
Redigerat av Jaderlund den 19-02-2014 10:05
Vänlig hälsning Kent Jäderlund - Sollentuna


FD3S -93
Mazda 6 2.0 Takara -12
 
skorpan
bromsoks färg är foliatec bäst finns på jspec

tror jag, jag köpte bromsar av marcus :P så mer hjälp än så kan jag inte bidra med :(

mvh
John Andersson
Alingsås
RX-7 FD3S -94
 
Tegheim
Vill du byta storlek, eller letar du efter "snabba" eftermarknadsskivor i samma storlek?
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Marcus
För gata räcker vanliga släta Brembo-skivor runtom, och även om du ska köra

någon bankörning då och då.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
Mr Wankeltrim
http://www.wankel...ad_id=6852
Redigerat av Mr Wankeltrim den 20-02-2014 01:19


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Jaderlund
@ Tegheim - Byta storlek blir svårt nu eftersom Marcus kitt gick till Norge

hehe. Så det är "snabba" skivor i originalstorlek jag letar efter. De får gärna vara estetiskt tilltalande Smile

@ Jörgen - Det är bara skivor fram Frown

Vet du vart man får tag på matchande bak?

@ skorpan - Haha, din jävel Wink Men det behövs nog för att få stopp på den bilen! Får nog bli Foliatec. Nu är frågan

vilken färg bara. Smile
Redigerat av Jaderlund den 20-02-2014 06:35
Vänlig hälsning Kent Jäderlund - Sollentuna


FD3S -93
Mazda 6 2.0 Takara -12
 
Tegheim
Man ska ju egentligen ha så små bromsar som

möjligt för att hålla ner den ofjädrade vikten och även vid acc och broms blir det tyngre med stora prylar.
Du kan aldrig bromsa hårdare än att hjulen orkar hålla

gummit emot marken :-)
Däremot är ju kokande bromsvätska och överhettade belägg en dålig sak.

Byt bromsvätska och montera fräscha skivor ihop med dina belägg

så kommer du långt.
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Arvika
Och sätt aldrig dit hålborrade skivor...



Förr eller senare blir det sprickor runt hålet.
Slitsade är dock helt okay för att evakuera lite gas!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Jaderlund
Precis. Det är slitsade jag tänkte sätta dit. Estetiskt sett så

är ju Endless E-slit, AP och Alcon slitsen klart snyggast med C formade slits istället för längsgående/kurvade. Men alla de tre alternativen är de ganska mycket dyrare

än vanliga "standardskivor".

Såg att Autobacs i Japan hade rea på Endless skivorna, men de skickar ju inte hem hehe Cool De kostar ändå 2600 st (om

minnet inte sviker).

Har fortfarande svårt att hitta en tillverkare som har skivor till både fram och bak.
Vänlig hälsning Kent Jäderlund - Sollentuna


FD3S -93
Mazda 6 2.0 Takara -12
 
Tegheim
Köp skivor från någon känd tillverkare och skicka till Rolle-Slitz för att få det mönster du vill ha.



C-mönstret förstår jag inte hur det skulle fungera, tanken är att gasen som bildas mellan skiva och belägg ska transporteras ut via slitsarna.
Men Alcon vet nog

vad dom gör.

En brembo-framskiva får du för under 500kr tex.
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
gzon
tänk på att slitsade skivor

INTE ska slitsas hela vägen till kanten, har haft skivor hos rolle som spruckit efter att han slitsat hela vägen ut.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
Jaderlund
Jag kan inte annat än anta att det är för och nackdelar med olika metallblandningar i skivorna. Är det

någon här som märkt någon större skillnad gällande det eller är det beläggen som gör det tunga jobbet?

Det jag sett mest skillnad på är hur luftkanalerna är

innuti skivan.
Vänlig hälsning Kent Jäderlund - Sollentuna


FD3S -93
Mazda 6 2.0 Takara -12
 
Wolf
Sett fabriksgjutna med slitsningar från sellholms spricka just vid slitsningen oxå.
Även en annan polares evo som fick på svindyra endless

skivor o bromsok sprack vid slits o hålborrningarna... O den va maxlättad o bara 300hk i...

Själv håller ja mig ifrån slitsningar trots att teorin bakom gaser

osv är glasklar för mig hehe
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
 
Mr Wankeltrim
Jaderlund skrev:


@ Jörgen - Det är bara skivor fram Frown Vet du vart man får tag på

matchande bak?


Har tyvärr bara framskivorna men skaffar du skivor så kan jag slitsa dem på samma sätt.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Tegheim
Dessa gjorde jag till min Audi. Inga sprickor eller bekymmer alls :-)
Slitsarna har även som funktion

att "slipa" av skit från beläggen.
Har också sett fabriksskivor varit slitsade ända ut, och porche tex har en del hålborrade original-skivor.



[img]http://www1.garaget.org/archive/2/1524/61944/large_61944-1193645.jpg[/img] is not a valid Image.
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Durasell
Ring Per Stacke på Peansweden.se
Slitsen på skivan har även funktionen att släppa ut varm gas som bildas mellan skiva och

belägg så att de inte "glider" på den varma gasen.
Fredrich Tranås
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.91 sekunder - 195 Förfrågningar 18,733,577 unika besök