Vakuumläckage, funderingar.
|
Tom |
Publicerat 03-08-2014 15:18
|
Användare
Inlägg: 76
Registrerad: 13.04.10
|
Hoy!
Detta gäller bil som är original i maskin förutom en lättare non-seq konvertering. Original ECU. Det har
tidigare fungerat fint efter non-seq.
Har problem med ett läckage. Detta orsakar ett ladd på max 0.5 och en något höjd tomgång. Den dör även ibland om man
frikopplar ute vid körning.
Hade loss UIM och en massa annat igår för att se över råttbot och kollade även allt som ändrades på vid non-seq operationen. Jag
hittar ingenting felaktigt.
Läste mig fram till att man kan kolla efter läckage genom bromsservo-slangen, förutsatt att man blockerar kalluftssidan och vrir motorn
till ett läge där inget överlapp existerar.
Här spökar det lite. Pluggade "elbowen" vid IC anslutningen, blåste i slangen samtidigt som jag drog runt
motorn. Jag känner när jag får överlapp och luften rusar fritt, men även när detta överlapp inte finns så kan jag utan större ansträngning blåsa mycket luft genom
slangen, som jag hör och känner kommer ut i Y-pipan. Finns det en öppen ledning mellan LIM och denna? Eller vilken väg tar luften ifrån UIM till Y-pipan då IC-vägen är
stängd?
Funderingar?
Redigerat av Tom den 03-08-2014 15:19
/Tom Johansson, Borås
/RX-7 FD3S Chaste White -95
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 03-08-2014 20:59
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
jag pluggade
turbons inlopp sedan blåste jag i 2bars tryck genom bromsservoslangen in i insuget med en kompressor och "däckpumpare" sedan kolla och lyssna efter
läckor...även läcksprej då det bildas bubblor av den vid läckor om det sipprar luft
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Tom |
Publicerat 03-08-2014 21:16
|
Användare
Inlägg: 76
Registrerad: 13.04.10
|
Ska göra detta i dagarna, men blev nyfiken på vilken väg luften tar ifrån UIM till Y-pipan :/
/Tom Johansson, Borås
/RX-7 FD3S Chaste White -95
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 03-08-2014 21:42
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
genom spjälhuset? det är inte 100% tätt ens vid stängt spjäll.
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Tom |
Publicerat 03-08-2014 21:59
|
Användare
Inlägg: 76
Registrerad: 13.04.10
|
Det vet jag, jag hade pluggat vid första slangkopplingen efter elbow. Det var alltså helt stopp mellan spjällhus och y-
pipan, kretsen via tryckrören var bruten.
Redigerat av Tom den 03-08-2014 22:05
/Tom Johansson, Borås
/RX-7 FD3S Chaste White -95
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 03-08-2014 22:08
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
finns ett par
möjliga vägar enligt detta diagram verkar det som.
jocket2 bifogade följande bild:bild:
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Tom |
Publicerat 03-08-2014 23:00
|
Användare
Inlägg: 76
Registrerad: 13.04.10
|
Gul, vinröd och
ljusgrön finns inte längre. Den vita är jag nyfiken på dock.
/Tom Johansson, Borås
/RX-7 FD3S Chaste White -95
|
|
|