March 28 2024 19:53:03
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Går att köra tills turbon ska ladda.
xxhaglundxx
Tjenare!

Jag har ett problem nu att bilen går jättebra och man kan



Smyga upp den i fart, men gasar man så att turbon börjar ladda alltså över 0psi så vill inte bilen, den börjar bara hacka. Men släpper man gasen så går det köra

vidare under 0psi.

Någon som har förslag på var problemet kan sitta?Frown
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
 
Marcus
Mapsensorn, kanske? Sitter på torpedväggen vid insuget. En liten svart enhet på 2-3cm.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
xxhaglundxx
Marcus skrev:
Mapsensorn, kanske? Sitter på torpedväggen vid insuget. En liten svart enhet

på 2-3cm.


Jag har mätt upp den och den verkar fungera.
Bilen ändrar även varvtal när man drar ur den.
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
 
christoffer
ECUn kan ha gått i "limp home" av någon anledning. Prova att lossa batteripolen, vrid tändning-

till och håll inne bromspedalen i 30 sekunder och sen på med batteripolen igen och provkör.
Christoffer Brorsson



Kungsbacka
FD3S type-R -93
farm3.static.flickr.com/2768/4371484692_ac8216c46b.jpg
 
JOlofsson
En kompis hade liknande fel på sin FD, Det var en av trigger sensorerna som fästet
var sprucket på. Så den satt snett och

kunde inte läsa triggerskivan.

Mvh//Jesper
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
 
http://www.garaget.org/?car=96819
xxhaglundxx


christoffer skrev:
ECUn kan ha gått i "limp home" av någon anledning. Prova att lossa batteripolen, vrid tändning-till och håll inne bromspedalen i

30 sekunder och sen på med batteripolen igen och provkör.

Har testat det med utan framgång.
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
 
xxhaglundxx
JOlofsson skrev:
En kompis hade liknande fel på sin FD, Det var en av trigger sensorerna som fästet
var

sprucket på. Så den satt snett och kunde inte läsa triggerskivan.

Mvh//Jesper


Borde inte bilen misstända ifall dom satt fel?
dom styr väl

tändningen ocå?
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
 
Tom
Det var jag som hade problemet. Tändningen ballade ur fullständigt vid ca 4800rpm. Kan du varva mer än så så är detta nog

inte problemet Smile
Redigerat av Tom den 18-08-2014 18:20
/Tom Johansson, Borås
/RX-7 FD3S Chaste White -95
 
xxhaglundxx
Tom skrev:
Det

var jag som hade problemet. Tändningen ballade ur fullständigt vid ca 4800rpm. Kan du varva mer än så så är detta nog inte problemet Smile

Jag kan varva tills

rött på mätaren bara man gör det lugnt så den inte laddar.
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
 
Marcus
Originalturbos? Hör du att turbona producerar laddtryck?
Kan vara wastegaten som är hängd i öppet läge. Kolla solenoiden och klockan och armen till wastegaten.
Marcus "Mäcen" Svensson
Varberg
Efini RX-7 -95
 
http://macen.nullnet.com
pawel
Inte så enkelt att ett tryckrör, silikonslang eller en klämma hoppat av? Då

har motorerna en tendens till att funka kanon på tomgång samt moderat belastning men minsta lilla positiva tryck blir galet då det "blåser" uppmätt syre rakt

ut i atmosfären.

Samma händer om läckan är vid dumpen eller om den fastnat/inte fjädrar tillbaka. Med andra ord leta efter en läcka på trycksidan.
Redigerat av pawel den 18-08-2014 22:44
A redline per day keeps the carbon away!
 
Janne
Kan vara tändspolarna som inte orkar..
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
xxhaglundxx
pawel skrev:



Inte så enkelt att ett tryckrör, silikonslang eller en klämma hoppat av? Då har motorerna en tendens till att funka kanon på tomgång samt moderat belastning men

minsta lilla positiva tryck blir galet då det "blåser" uppmätt syre rakt ut i atmosfären.

Samma händer om läckan är vid dumpen eller om den

fastnat/inte fjädrar tillbaka. Med andra ord leta efter en läcka på trycksidan.


Alla slangar sitter på det har jag kollat.
Ska ta o kika på

wastegaten när jag kommer hem. Den dumpar mycket när man släpper gasen även fast mätaren inte går över 0psi.
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
 
xxhaglundxx
Janne skrev:
Kan vara tändspolarna som inte orkar..


Kan man kolla det på

något sätt?

Har ohm mätt dom och värdena stämmer med det som står i verkstadshandboken
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
 
Nisse
Vi hade en med likadant fel, Efter massa felsökning så visade sig att bränsle filtret var igensatt, Byte den men problem

kvarstod, Men så upptäckte att bränsle tanken var rostig inuti " Serie 8 4000mil" Så de blev ny bränsletank, ny bränslefilter samt nytt bränslepump,




Sen har vi haft några kund bilar med samma fel som du beskriver men då hade de tankat i för mycket e85!
Nisse A
Norje
 
xxhaglundxx
Nisse skrev:
Vi hade en med likadant fel, Efter massa felsökning så visade sig att bränsle filtret var igensatt, Byte den men problem

kvarstod, Men så upptäckte att bränsle tanken var rostig inuti " Serie 8 4000mil" Så de blev ny bränsletank, ny bränslefilter samt nytt bränslepump,




Sen har vi haft några kund bilar med samma fel som du beskriver men då hade de tankat i för mycket e85!


Men bilen går ju bra på höga varv sålänge den

inte laddar.
Kan det orsakas av att brenslefiltret är fullt med skit?
Bilen har ju vart stilla stående i 1år om det kan ha något med saken att göra.
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
 
gzon
Det låter som limp-home.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
 
http://www.gzontuning.se
xxhaglundxx
gzon skrev:
Det låter som limp-home.


Vad jag

läst så kan man väl inte varva mer är 3500Rpm om bilen är i limp mode?
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
 
christoffer
Limp-home är begränsat till laddtryck vad jag vet. Tror 0,5bar

Christoffer Brorsson



Kungsbacka
FD3S type-R -93
farm3.static.flickr.com/2768/4371484692_ac8216c46b.jpg
 
xxhaglundxx
christoffer skrev:
Limp-home är begränsat till laddtryck vad jag vet. Tror 0,5bar

Vad är det som kan orsaka limp mode

isåfall?
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 2.07 sekunder - 228 Förfrågningar 18,735,020 unika besök