Går att köra tills turbon ska ladda.
|
xxhaglundxx |
Publicerat 17-08-2014 18:38
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 08.08.14
|
Tjenare!
Jag har ett problem nu att bilen går jättebra och man kan
Smyga upp den i fart, men gasar man så att turbon börjar ladda alltså över 0psi så vill inte bilen, den börjar bara hacka. Men släpper man gasen så går det köra
vidare under 0psi.
Någon som har förslag på var problemet kan sitta?
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 17-08-2014 19:20
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Mapsensorn, kanske? Sitter på torpedväggen vid insuget. En liten svart enhet på 2-3cm.
|
|
|
|
xxhaglundxx |
Publicerat 17-08-2014 19:36
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 08.08.14
|
Marcus skrev:
Mapsensorn, kanske? Sitter på torpedväggen vid insuget. En liten svart enhet
på 2-3cm.
Jag har mätt upp den och den verkar fungera.
Bilen ändrar även varvtal när man drar ur den.
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
|
|
|
|
christoffer |
Publicerat 17-08-2014 20:06
|
Användare
Inlägg: 340
Registrerad: 02.04.08
|
ECUn kan ha gått i "limp home" av någon anledning. Prova att lossa batteripolen, vrid tändning-
till och håll inne bromspedalen i 30 sekunder och sen på med batteripolen igen och provkör.
Christoffer Brorsson
Kungsbacka
FD3S type-R -93
|
|
|
|
JOlofsson |
Publicerat 17-08-2014 20:12
|
Användare
Inlägg: 498
Registrerad: 24.01.08
|
En kompis hade liknande fel på sin FD, Det var en av trigger sensorerna som fästet
var sprucket på. Så den satt snett och
kunde inte läsa triggerskivan.
Mvh//Jesper
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
|
|
|
|
xxhaglundxx |
Publicerat 17-08-2014 20:27
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 08.08.14
|
christoffer skrev:
ECUn kan ha gått i "limp home" av någon anledning. Prova att lossa batteripolen, vrid tändning-till och håll inne bromspedalen i
30 sekunder och sen på med batteripolen igen och provkör.
Har testat det med utan framgång.
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
|
|
|
|
xxhaglundxx |
Publicerat 17-08-2014 22:11
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 08.08.14
|
JOlofsson skrev:
En kompis hade liknande fel på sin FD, Det var en av trigger sensorerna som fästet
var
sprucket på. Så den satt snett och kunde inte läsa triggerskivan.
Mvh//Jesper
Borde inte bilen misstända ifall dom satt fel?
dom styr väl
tändningen ocå?
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
|
|
|
|
Tom |
Publicerat 18-08-2014 18:19
|
Användare
Inlägg: 76
Registrerad: 13.04.10
|
Det var jag som hade problemet. Tändningen ballade ur fullständigt vid ca 4800rpm. Kan du varva mer än så så är detta nog
inte problemet
Redigerat av Tom den 18-08-2014 18:20
/Tom Johansson, Borås
/RX-7 FD3S Chaste White -95
|
|
|
|
xxhaglundxx |
Publicerat 18-08-2014 18:40
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 08.08.14
|
Tom skrev:
Det
var jag som hade problemet. Tändningen ballade ur fullständigt vid ca 4800rpm. Kan du varva mer än så så är detta nog inte problemet
Jag kan varva tills
rött på mätaren bara man gör det lugnt så den inte laddar.
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
|
|
|
|
Marcus |
Publicerat 18-08-2014 21:53
|
Användare
Inlägg: 1096
Registrerad: 29.01.08
|
Originalturbos? Hör du att turbona producerar laddtryck?
Kan vara wastegaten som är hängd i öppet läge. Kolla solenoiden och klockan och armen till wastegaten.
|
|
|
|
pawel |
Publicerat 18-08-2014 22:41
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 24.05.12
|
Inte så enkelt att ett tryckrör, silikonslang eller en klämma hoppat av? Då
har motorerna en tendens till att funka kanon på tomgång samt moderat belastning men minsta lilla positiva tryck blir galet då det "blåser" uppmätt syre rakt
ut i atmosfären.
Samma händer om läckan är vid dumpen eller om den fastnat/inte fjädrar tillbaka. Med andra ord leta efter en läcka på trycksidan.
Redigerat av pawel den 18-08-2014 22:44
A redline per day keeps the carbon away!
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 18-08-2014 23:21
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Kan vara tändspolarna som inte orkar..
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
xxhaglundxx |
Publicerat 19-08-2014 07:22
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 08.08.14
|
pawel skrev:
Inte så enkelt att ett tryckrör, silikonslang eller en klämma hoppat av? Då har motorerna en tendens till att funka kanon på tomgång samt moderat belastning men
minsta lilla positiva tryck blir galet då det "blåser" uppmätt syre rakt ut i atmosfären.
Samma händer om läckan är vid dumpen eller om den
fastnat/inte fjädrar tillbaka. Med andra ord leta efter en läcka på trycksidan.
Alla slangar sitter på det har jag kollat.
Ska ta o kika på
wastegaten när jag kommer hem. Den dumpar mycket när man släpper gasen även fast mätaren inte går över 0psi.
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
|
|
|
|
xxhaglundxx |
Publicerat 19-08-2014 07:23
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 08.08.14
|
Janne skrev:
Kan vara tändspolarna som inte orkar..
Kan man kolla det på
något sätt?
Har ohm mätt dom och värdena stämmer med det som står i verkstadshandboken
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
|
|
|
|
Nisse |
Publicerat 19-08-2014 08:03
|
Användare
Inlägg: 31
Registrerad: 18.04.11
|
Vi hade en med likadant fel, Efter massa felsökning så visade sig att bränsle filtret var igensatt, Byte den men problem
kvarstod, Men så upptäckte att bränsle tanken var rostig inuti " Serie 8 4000mil" Så de blev ny bränsletank, ny bränslefilter samt nytt bränslepump,
Sen har vi haft några kund bilar med samma fel som du beskriver men då hade de tankat i för mycket e85!
Nisse A
Norje
|
|
|
|
xxhaglundxx |
Publicerat 19-08-2014 09:18
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 08.08.14
|
Nisse skrev:
Vi hade en med likadant fel, Efter massa felsökning så visade sig att bränsle filtret var igensatt, Byte den men problem
kvarstod, Men så upptäckte att bränsle tanken var rostig inuti " Serie 8 4000mil" Så de blev ny bränsletank, ny bränslefilter samt nytt bränslepump,
Sen har vi haft några kund bilar med samma fel som du beskriver men då hade de tankat i för mycket e85!
Men bilen går ju bra på höga varv sålänge den
inte laddar.
Kan det orsakas av att brenslefiltret är fullt med skit?
Bilen har ju vart stilla stående i 1år om det kan ha något med saken att göra.
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 19-08-2014 09:19
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Det låter som limp-home.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
xxhaglundxx |
Publicerat 19-08-2014 09:26
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 08.08.14
|
gzon skrev:
Det låter som limp-home.
Vad jag
läst så kan man väl inte varva mer är 3500Rpm om bilen är i limp mode?
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
|
|
|
|
christoffer |
Publicerat 19-08-2014 10:04
|
Användare
Inlägg: 340
Registrerad: 02.04.08
|
Limp-home är begränsat till laddtryck vad jag vet. Tror 0,5bar
Christoffer Brorsson
Kungsbacka
FD3S type-R -93
|
|
|
|
xxhaglundxx |
Publicerat 19-08-2014 11:01
|
Användare
Inlägg: 28
Registrerad: 08.08.14
|
christoffer skrev:
Limp-home är begränsat till laddtryck vad jag vet. Tror 0,5bar
Vad är det som kan orsaka limp mode
isåfall?
Mats Haglund
Vänersborg
// RX7 // FD3S // -96 //
|
|
|