Montering av 20b i
FC, några funderingar.
|
jocket2 |
Publicerat 14-01-2015 18:31
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Håller på att
måtta in 20b i motorutrymmet nu lite snabbt innan den åker på massage :-)
Kommer flytta bak motorn bakom framvagnsbryggan och styrsnäckan/styrracket för att kunna
sänka motorn lite och även ha mer utrymme för kylare och IC samt bättre viktfördelning.
Flyttar man bak motorn 12cm (ish) så hamnar de 2 gängade hålen i den tjocka
mittgaveln mitt för hålet i framvagnsbalken som orginal motorfästen sitter i vilket gör en montering snuskigt enkel.....dvs om man nu kan göra så med tanke på om
gaveln/motorn håller för det.
Alternativt kan man ju bulta ett plattjärn ifrån dessa 2 hål i tjocka gaveln och bak till bakre gaveln (till de hålen där 20b
motorfästet sitter skruvat) och sedan bygga vidare från det plattjärnet sedan, Detta för att slippa bygga om framvagnsbalken.
Vad tror ni om detta?
Eller är det
bara att bita i det sura äpplet och börja svetsa om framvagnsbalken?
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
JOlofsson |
Publicerat 14-01-2015 19:44
|
Användare
Inlägg: 498
Registrerad: 24.01.08
|
definedautoworks.com/prod12.html
Dom är lite smådyra men det underlättar
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 14-01-2015 19:51
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
tyvärr placerar dom motorn på ett skitdåligt ställe, för långt fram och för högt upp
:-(
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 17-01-2015 17:06
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Beroende på ork och kunskap
hade jag byggt om framvagnsbalken. Det är väl bara styrväxeln och motorfästen i den? Eller sitter nedre bärarmar också i den? minns inte...
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 17-01-2015 17:07
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Om inte annat så hade en ny säkert blivit lättare kanske om man bygger i rör,
och j*vligt stadig, plus att du kan sätta motorn vart du vill. Viktigt bara att styrväxeln får bo kvar om du inte vill förändra styrgeometri.
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 17-01-2015 17:45
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
bärarmarna sitter i den.... enklast verkar att använda så många
infästningspunkter som möjligt på motorn att bygga fästena i och använda orginal i framvagnen, blir som en "vagga" till motorn. blir 5 punkter på förarsidan
och 3 på passagerarsidan.... borde räcka
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Tegheim |
Publicerat 17-01-2015 20:11
|
Användare
Inlägg: 707
Registrerad: 10.11.07
|
Det går ju att
kapa ur mitten på framvagnsbalken (skaffa sig en extra) och bygga in det man vill ha, men ändå behålla bärarmarnas fästen.
Tony Tegheim -
Nässjö
Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 17-01-2015 22:11
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
det var min tanke från början, men jag flyttar inte motorn av dennprimära anledningen att den inte får
plats, utan att jag vill få bak vikten minst lika mycket som med orginal 13b gärna lite till, nåja lösningen är nära mu :-)
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|