Slutväxel T2
|
JOlofsson |
Publicerat 11-08-2015 15:23
|
Användare
Inlägg: 498
Registrerad: 24.01.08
|
Tja!
Jag fick lite tid över på jobbet idag och kom att fundera över utväxling och topphastighet
FC T2 har följande utväxling
Differential Ratio: 4,100
1st Gear Ratio: 3,300
2nd Gear Ratio: 2,250
3rd Gear Ratio: 1,750
4th Gear Ratio: 1,00
5th Gear Ratio: 0,719
Med 255/35-18" och vid 9000rpm så är den teoretiska topphastigheten 365km/h Givetvis finns det andra faktorer som spelar in också men det känns som en onödigt "tung" utväxling. Jag räknade om lite och en lämplig slutväxel skulle vara runt 4,800.
Vad finns det för olika standard slutväxlar som FC:n hade orginal som jag skulle kunna använda mig av? Eller finns det några vettiga eftermarknads varianter? Tacksam för svar
Mvh//Jesper
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
|
|
|
|
Magnus |
Publicerat 11-08-2015 19:16
|
Administratör
Inlägg: 164
Registrerad: 16.10.07
|
FC turbo har väl 4.30 i utväxling.
Mazdatrix har en 4.77 utväxling. https://www.mazda...com/g7.htm
Magnus Ivarsson, Bålsta
Rx-7 FB -85, Rx-7 T2 -87, Rx-7 FB -84
Saab 9-3 SC -08, Saab 9-3 Aero -01
|
|
|
|
JOlofsson |
Publicerat 12-08-2015 00:15
|
Användare
Inlägg: 498
Registrerad: 24.01.08
|
I dom uppgifterna jag har hittat så står det 4.10, Jaja även om det skulle vara 4.30 så är den lite för högt växlad Tackar för tipset, Den var attans dyr tyvärr 1400$ + frakt
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 14-08-2015 10:29
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Håller just på montera en 4,44 till min bil!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
JOlofsson |
Publicerat 14-08-2015 21:59
|
Användare
Inlägg: 498
Registrerad: 24.01.08
|
Då vill jag ha en rapport när du fått ihop grejerna Är det en Mazda orginal slutväxel eller eftermarknads?
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 16-08-2015 02:26
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
JOlofsson skrev:
I dom uppgifterna jag har hittat så står det 4.10, Jaja även om det skulle vara 4.30 så är den lite för högt växlad Tackar för tipset, Den var attans dyr tyvärr 1400$ + frakt
Alla FC UTOM GTU och automat ska vara 4,1.
Jag läst i förbifarten i någon tråd om någon diff från KIA sportage som ska passa den ska vara kring 4,7-4.8...
Gissar dock på att den inte är bolt on så att säga... Men kanske samma typ av mod som för rx8 delarna?
Har för mig att de var framdiffen... Kanske någon som har koll?
FC utväxling...
86-88 5-spd All 4.10
86-88 Automatic 3.909
89-92 Turbo 4.10
89-92 non-turbo, non LSD 4.10
89-90 non-turbo, viscous LSD, "GTUs" only 4.30
Femte växeln...
86-88 RX7 Turbo 0.762
89-95 RX7 Turbo 0 .719
med 0.762 borde du få ner farten lite:-) Men hur ofta rejsar du i 5an?
Jag ska prova med 4.3 så får vi se om de känns rätt :-)
Mvh Johan
// JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
JOlofsson |
Publicerat 16-08-2015 07:15
|
Användare
Inlägg: 498
Registrerad: 24.01.08
|
Jag såg också något om Kia Sportage diffen skulle funka, Men som du säger är nog inget "bolt on" direkt. Det är väl inte bara topphastighet jag vill få ner, Vill ha kortare utväxling då jag kör mycker på räserbanan och vill ha bilen lite rappare!
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 16-08-2015 14:37
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
kortare utväxling så är det bara byta växellåda
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
JOlofsson |
Publicerat 16-08-2015 14:42
|
Användare
Inlägg: 498
Registrerad: 24.01.08
|
Efter lite Googlande så har jag kommit fram till att en gs653dz Bmw (530/330 Diesel) hade varit perfekt!
En sån får det nog bli! Betydligt mer tätstegad och det åks med 1000nm+ med dom.
1st 5.08
2nd 2.80
3rd 1.78
4th 1.26
5th 1.00
6th 0.84
Teoretisk topphastighet 295km/h
Redigerat av JOlofsson den 16-08-2015 15:38
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
|
|
|
|
jocket2 |
Publicerat 17-08-2015 08:37
|
Användare
Inlägg: 336
Registrerad: 12.11.11
|
Om några veckor vet jag hur det funkar ;-)
Kan dock dela min erfarenhet av att installera den lådan....motorn måste sänkas minst 3cm för att den ska få plats (2cm med stumma bussningar)
Då har du 5mm på varje sida i kardantunneln från att lådan skall ta i.
Det är snortajt att få dit ochjag valde ju att flytta bak motorn 20ch och fick således kapa lite i både torped och kardantunnel.
Sedan väger lådan som minst 2 rx7 lådor.....du kommer få köpa ett specialtillverkat hydrauliskt irtrampningslager som är extra tunt eller tillverka en distans för ingående axel i växellådan för att förlänga ingående axel med 20mm då den är jättekort orginal. Koppling blir typ av tilton modell med tillhörande svänghjul. Jag körde på en rallyclutch 2 skivig.
Kardanen kommer bli super special med cv knutar och adapterplattor (typ 15000kr) eller en volvo 740/940/mazda hybrid med ett stödlager som får svetsas eller bultas i karossen...detta pga att mazdan har slip yoke och bmw har hardyskiva in i lådan. Spakstället får göras om och du tappar möjlighet till hadtighetsmätare om du inte som jag kör racepack iq3 dash och hallsensor på en abs krans. Lådan får kapas sönder lite för att rymma en startmotor på ett "ok" sätt eller det bästa är en bakre gavel från en automatare och sprängkåpa från en automat då startmotorn då sitter i gaveln. Nya infästningar i karossen behövs oxå pga dom gammla måste kapas bort för att rymma lådan (kanske inte med 13b eftersom min motor hamnar längre bak). Bortsett från detta är den bolt on....Herregud va man ångrar att det ej blev OS giken tätstegad och förstärkt drevsats..hade sparat 20000kr på det och massor med tid. Dock klarar den nog inte 20b vridet så länge men det ska nog mycke till för att knäcka en OS drevsats med en 13b. Finns även ett polskt företag som har tätstegat till fc med andra förstärkta axlar och dog ringar om man vill. Då slipper man ju tull osv
Joachim Hällblad
Göteborg
Rx-7 TII -88 rääser edition
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 17-08-2015 08:43
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
jocket2 skrev:
Om några veckor vet jag hur det funkar ;-)
Kan dock dela min erfarenhet av att installera den lådan....motorn måste sänkas minst 3cm för att den ska få plats (2cm med stumma bussningar)
Då har du 5mm på varje sida i kardantunneln från att lådan skall ta i.
Det är snortajt att få dit ochjag valde ju att flytta bak motorn 20ch och fick således kapa lite i både torped och kardantunnel.
Sedan väger lådan som minst 2 rx7 lådor.....du kommer få köpa ett specialtillverkat hydrauliskt irtrampningslager som är extra tunt eller tillverka en distans för ingående axel i växellådan för att förlänga ingående axel med 20mm då den är jättekort orginal. Koppling blir typ av tilton modell med tillhörande svänghjul. Jag körde på en rallyclutch 2 skivig.
Kardanen kommer bli super special med cv knutar och adapterplattor (typ 15000kr) eller en volvo 740/940/mazda hybrid med ett stödlager som får svetsas eller bultas i karossen...detta pga att mazdan har slip yoke och bmw har hardyskiva in i lådan. Spakstället får göras om och du tappar möjlighet till hadtighetsmätare om du inte som jag kör racepack iq3 dash och hallsensor på en abs krans. Lådan får kapas sönder lite för att rymma en startmotor på ett "ok" sätt eller det bästa är en bakre gavel från en automatare och sprängkåpa från en automat då startmotorn då sitter i gaveln. Nya infästningar i karossen behövs oxå pga dom gammla måste kapas bort för att rymma lådan (kanske inte med 13b eftersom min motor hamnar längre bak). Bortsett från detta är den bolt on....
Ser ju fram emot lite bilder och förklaringar av dinna erfarenheter när du börjar blir klar! Det är ett rätt stort projet!
Finns ju endel boxar som kan göra om elektrisk signal till mekanisk "varv" som man kanske skulle kunna köra med om man vill slippa dash.
Frågan är ju när man räknar samman allt så blir det nog rätt dyrt att byta låda...
Mvh JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 19-08-2015 00:39
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Varför kör du inte original FD låda? 4e säsongen med min 20b nu.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
JOlofsson |
Publicerat 20-08-2015 14:02
|
Användare
Inlägg: 498
Registrerad: 24.01.08
|
gzon skrev:
Varför kör du inte original FD låda? 4e säsongen med min 20b nu.
Den stackars FD lådan måste gå på bristningsgränsen till vad den klarar av ?
Rx-7 FC TII
Jesper Olofsson
Borås
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 20-08-2015 18:53
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
JOlofsson skrev:
gzon skrev:
Varför kör du inte original FD låda? 4e säsongen med min 20b nu.
Den stackars FD lådan måste gå på bristningsgränsen till vad den klarar av ?
Det sitter mycket i hur man mappar bilen med men visst jag är med imponerad av vad originallådan klarar.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|