Jag tänkte att vi startar en egen tråd för oss som kört time attack 2015 eller som ska köra 2016.
Själv siktar jag på att vara med i Club Challenge med min dubbelturbo-FD.
Funderar lite på vilka däck jag ska satsa på. Hankook-däcken verkar ju vara de snabbaste, men jag vet inte om det går att få tag på 255/40R17 ännu. Går inte det att få tag på så blir det nog Toyo R888 igen.
Regndäck tänkte jag satsa på att köpa begagnade STCC. Finns en del till salu på Rejsa.
Bromsar kör jag med original 99-skivor och Carbotech XP10 fram och XP8. Eventuellt att jag kör XP10 bak också, då det är dags att byta inför nästa säsong.
Jag planerar att bygga en frontsplitter. Tar gärna emot förslag på detta. Jag har original 95-front med originalläpp.
jag hoppas kunna köra under 2016.
Blir nog prostreet hoppas jag du jag inte hittat något krav där som inte jag faller på.
Kör FC med 20b och så nära 600hk jag kan utan att gå över den gränsen.
Fullbur, sömsvetsad, kullager ist för bussningar,285or runt om,widebody skärmar, evo9 bromsar och lutar år groundcontrol/gula konis eller fortuneautos 510 dämpare.
Osäker på däckmärke men kuhmo v70 verkar ju bra..
Jag håller oxå på att snickra splitter just nu och är lite osäker på om man skall ha attackvinkel på den osv, även plywood vs alu eller kolfiber.
Oxå vingelement är intressant, en 2d vinge med gurneyflap verkar vara föredraget?
Stötdämpar setups både till FC samt FD (kasst utbud till fc)
Vilken turbo kommer du köra med jocket2?
Enligt reglemente får det vara en turbo som är klassad till 600hk (på en kolvstånkare)
Så vi som kör wankel borde kunna få någon form av dispens? Vad för turbo hade varit lagom på en 13b eller 20b (för er som har den förmånen) med ett mål på 600hk?
Och om den är specad till mer än vad reglmentet tilllåter kanske man kan ansöka om dispens för turbo spec på wanklarna.
Precis som Pelle skriver så behöver du söka dispans. Regeln som brukar användas är att wankel kräver 30% mer luft. 600Hk x 1,3 = turbo för 780Hk är ok. Dispansen får dock inte missbrukas och skulle effekten visa sig bli över 600Hk så finns goda chanser att man blir av med dispansen.
PT6266 har tidigare blivit godkänd, även GT4088R. EFR 8374 bör oxå gå bra att åka med.
Olofsson: Din T66a bör även den bli godkänd. Max effekt på Wankel på den är ca 550Hk.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk. www.gzontuning.se
efr 8374 eller gt4094 (den klarar typ 604hk på wankel men vafan...) kommer jag att köra med. godkänns ingen av dem blir det efr9180 och pro modified ist
Jag skulle tro att din motor skulle må bättre av en 9180 och PRO klassen istället. En 4088 klarar av att ge 1 bar vid 3200rpm på en 13b. Lite slarvigt räknat så bör du då kunna ha 1 bar vid 2100rpm på en 20B. Det innebär att turbon är aldeles för liten och du kommer få mycket mottryck och värme på toppen.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk. www.gzontuning.se
jag är helt med på vad du säger, och kommer antingen få hitta en väg runt det eller köra i pro....dock känner jag att varesig bil eller förare kommer att kunna konkurera där :-/
har precis börjat jobba på stötdämpargeometri och chassit och man märker fort att en FD hade varit att föredra men man är ju kär i FC och får jobba med vad man har.
Jag har följande problem:
Bakvagnen är skräp, skum camberkurva och omöjligt (galet svårt) att hitta bra dämpare, dock har jag hittat en lösning för camberkurva och camberjustering hos weinand racing som är grym! Tror ni det är tillåtet att göra en sådan ändring i street/pro? YouTube video
Framvagnen är svår att få till om man vill ha bilen låg, jag har ju pillowballs överallt och kommer köra knivkrängare så allt löper fritt men jag har problem med bumpsteer och positiv camber om jag skickar ner bilen till minimum tillåtna markfrigång, har dock beställt supernow tie rods med bumpsteer correction samt rollcenter kit från awr så att bärarmarna inte pekar uppåt utan rakt ut eller helst lite neråt, funkar inte detta får man väl höja bilen lite :-)
Scrub radien blir väl lite galen om det nu blir 305 däck men med 285 verkar det bli "ok".
Tydligen skall det även vara problem med sviktande nav och hjullager så att bromsbeläggen pressas isär och tar dåligt samt att hjullagrena går ner sig (detta vid breda klibbiga däck)
Jag kör ju med supernow nav och har beställt konisca spacers man sätter mellan yttre och inre hjullager för att förebygga detta.....hoppas det funkar :-/
Jag är ju dock glad amatör och kanske har mätt fel osv....
Hur har ni andra FC killar löst det? Man drägglar ju över TSMOTORS fina lösning med rörbärarmar och porchenav,bromsar och stötdämpare men då får man ju råna en bank :-D
Problemet med att göra bilen så låg som du har tänkt är att då rymmer du inga hjul...
Stötdämpare är inga större problem finns rätt många och vill man ha riktigt fina så är det bara beställa öhlinare!
Min FC sänkte jag så att 225/40-18" låg precis i linje medskärmkanten fram. När bilen sen fjädrade in under hård körning på bana så skavde hjulet i rambalken i vänster hjulhus. Vilket resulterade i att jag tappade grepp eftersom fjädringsvägen tog tvärt slut. Då satt det ändå Tein coilovers som var satta på hårdaste läget och 140 N/mm fjädrar. Ska du sänka så mycket du tänkt måste du bygga nya hjulhus.
Min bil är inte toklåg men tar ändå i rambenen ibland med framhjulen. Mindre hjul är nog att föredra. Jag kör 265/35-18 på min.
Det största problemet jag har haft i år är dock de där hjulnaven. Trots GT-1 stålnav så går det inte att få bort bromsbeläggsproblemet. Jag funderar på om det är själva spindeltappen som viker sig istället. Det uppkommer bara när jag kommer över 1.2G i kurvorna och över 1.5G så blir det katastrof med bromsarna. Tror det kan vara läge att hitta en bättre spindel och nav. Hade gärna provat Nissan 200 spindel. Den ser rätt så lik ut men har inte koniska lösa lager.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk. www.gzontuning.se
Problemet med hjulnaven kände jag inte till, Det måste lösas! Dels så måste man kunna lita på bilen till 100% för att kunna jaga tider på banan sen är det ju en säkerhetsrisk.
Vill ogärna köra in i en annan bil pga bromsar som inte funkar.
Vad jag har förstått är det så, Sitter ju en gammal typ av hjullager fram på FC med koniskt lager
Jag tänkte köra Hankook Z221 blir nog 265-30/18" runt om.
z221 finns inte lägre än 35profil om du ska ha 265.
bästa däcken jag provat på min är nog kumho 245/35x18 dom blir bara 610mm och då kan man ha den rätt låg
Har nog mina högsta uppmätta g-krafter med dessa 1,6g dessutom lätta och utväxlingen blir bättre med små hjul
FC o FD har olika lager fram. Jag har beställning på G med stödhylsor till lagren i FC. Min blev nästan bra med stålnaven så hylsan kan vara det sista som behövs för att få det att fungera. Ni som är intresserade får gärna hör av er. Min FC kommer bara gå som reserv nästa år då RX-8an ska byggas klar i vinter.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk. www.gzontuning.se
jag hoppas oxå på att stödhylsor plus smidda supernow nav räcker för minst 285 men gärna 305 däck...annars finns det en kille i gbg som fixar cnc frästa spindlar billigare än dom 2000 dollar som msf ville ha för "big bearing" lösningen. då kan man även välja att flytta infästningarna så man får rätt geometri vid sänkning och så att man får bolt on för stöddigare bromsar osv
edit: desto fler man blir på custom spindlar desto billigare, tror även materialet var 7075alu eller va han nu sa och med bra lager samt att man kan bestämma alla infästningar
Redigerat av jocket2 den 23-10-2015 14:32