rördel som har rostst sönder och har helt knäckts av. Enligt förre ägaren var det något luftrör i avgasreningssyfte.
Ljudet/avgasröret låter OK/helt och har
inte påverkats av att denna biten saknas.
Vad tror ni de säger på besiktningen, med röret i avrostat skick?
gången visste jag att den inte skulle gå igenom, jag ville besiktiga för att se vilka andra saker bilprovningen hade att slå ned på. Ville med detta få en liten pejl
på bilens skick och svar
på vad jag skulle lägga energi på inför nästa RIKTIGA besiktning. De fann lite dolda problem som jag inte kände till, handbromsen var
kass enligt dem bland annat.
Den första
besiktningsgubben var väldigt kritisk till mitt läckande avgassystem och när han såg att luftröret var trasigt
så blev han inte mindre kritisk. Jag påpekade att det är för att evakuera luft ifrån
avgasreningen, det brydde han sig inte om det minsta.
Det gäller
nog att diverse stjärnor på himlen står i rätt läge och att den som ska besiktiga din bil vaknat på rätt sida.
Har du
en termoreaktor på din bil? Den är
lite för ny för mig
Sedan är ju frågan om det är ren luft som kommer ut ur det trasiga luftröret. En trasig termoreaktor kanske gör att avgaser hittar en ny
väg ut ur motorn via luftröret?
Så frågan är om det STINKER ifrån röret eller om det är frisk alpluft som du kan dra rakt ner i lungorna?
Är det ren
luft så kanske det blir lättare att
övertyga bilprovaren om att röret trots sin ringa längd gör sitt jobb.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
har besiktat min FB åtskilliga gånger med luftröret bortkapat
så att mynningen inte syns alls om man inte kollar noga, och det har gått bra.
Om däremot
halva röret finns kvar så reagerar de nästan alltid på det,
eftersom det finns en risk att man har
sprickor i reaktorn som läcker ut i reaktorns kylluft,
som i sin tur är det som leds vidare bakåt i det smala röret.
Om din 86a är europasåld så har den termoreaktor istället för katt, i
princip samma system
som på både våra FB och tidigare modeller såsom Rx4.
Om man inte byter ut reaktorn mot headers så är det bra att veta att man inte bör ta bort luftpumpen, eftersom
den
behövs även för att kyla reaktorn, utan pumpens luftflöde kommer reaktorn garanterat att få sprickor av värmen.
/Mats Olofsson, Stockholm Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2