I fredags åkte jag till skåneland och köpte en billig ny lamell och en helt ny original
ljuddämpare till den vita. Jobbade
natten till fredag och tog en tupplur på två timmar innan resan. Efter lite turer så åkte jag till Skurup för att kolla in
läget på: Blennows Bil, Rotary Performance (där pågick ett
födelsedagskalas där lillmecken Hampus uppmärksammades).
Sen var det hem till morsan och
farsan, har inte träffat morsan sedan innan hennes hjärtoperation. Jag var ovanligt snäll mot deras
skafferi denna gång. Var helt enkelt för trött för att
rensa huset på allt ätbart, där tog jag en ny tvåtimmars tupplur och körde sedan tillbaka till Göteborg. Fick en elektrisk mutterdragare av
föräldrarna, den
uppskattades då den kan göra mitt meckande lättare med tanke på alla mina krämpor. Köpte även en ny domkraft på Jula, den gamla (lilla) orkade knappt lyfta sig själv.
De har
ikväll fått göra storslagen premiär då jag tog loss växellådan ifrån motorn.
[img]http://www.wankelregistret.se/images/combat/DSC00778.jpg
[/img]
Operation kopplingsbyte är nu 50% klart,
den gamla lamellen ligger på golvet och nu tar jag en paus i projekttråden. Den nya lamellen ska nu
plockas fram och monteras.
[img]http://www.wankelregistret.se/images/combat/DSC00784.jpg
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
köpt två olika grundfärger varav den ena var en sprayburk med zink. Sprayade först detta på hela ljuddämparen, det torkade
snabbt i solen som var obarmhärtig.
Därefter var det fram med
penseln och dränka ljuddämparen i den andra grundfärgen. Hur mycket längre livstid blev
det på ljuddämparen efter detta? Kanske två dagar Nog skämtat, tycker dämparen är tillräckligt dyr för att
testa om lite färg med zink kan öka på
livslängden.
Monterade kopplingspaketet och centrerade detta med en axel lånad ifrån brorsan, tackar
Jonas Bergqvist ifrån Bohus
som i morse tog emot den lilla axelbiten och lämnade den äter till brorsan.
Sedan var det dags för växellådan, att få loss
den var enkelt i förhållande. Att montera den var värre, var nästan
tvungen att be en bön om att luftröret skulle hålla för demontering. Bultar/muttrar var i
tillräckligt bra skick för att kunna återanvändas, framförallt valde de att samarbeta istället för att
smälla rakt av.
Det var riktigt bökigt att få
lådan på plats och jag svettades kopiöst under den uppallade. Så jag tog en paus i mekandet och gick för att kolla på teve istället. Senare när
det blivit natt
så gick jag ut igen för att fortsätta, aningen svalare men solen hade ersatts av små knott som festade på mig.
Nåja efter lite bökande så satt lådan på plats
och allt som
skruvats loss monterades igen. Såg när slavcylindern skulle monteras att innanför gummit var det gott om gegga, tydligt att den läcker.
Lyckligtvis har jag en annan kopplingshydraulik liggande som
först var tänkt till den svarta sjuan. När tid finnes så får jag byta paketet på den vita, men
först ska bilen besiktigas!
Sedan var det dags för att släppa ner bilen på marken, lite
krångligt när domkraften inte lyfter lika högt som bilen stod
uppallad. Fick sänka bilen i etapper ner till golvet.
Sedan var det dags för provkörning, ÄNTLIGEN!
Startade
motorn och tryckte ner
kopplingen, hjälp vad lätt det kändes. Började tvivla men la i ettans växel och det gick utan protest så det är tydligt att kopplingen funkade åt det hållet. Frågan
var nu om
bilen skulle rulla iväg när kopplingen släpptes upp. På den svarta tar kopplingen långt ner, i den vita tar betydligt högre upp så lite tvivel kom
över mig. Men när den började rulla iväg så sken
jag som en sol.
Givetvis blev det en provtur i den ljusa natten. Bilen går tystare i jämförelse med den
svarta. Fjädring och styrning känns svampigare också. Dörr och fönsterlister håller
betydligt mer tätt än på den svarta.
Tänkte lite oroligt att vad är
detta, bilen är nyare än den svarta och har bara gått hälften så långt men känns komfortablare/svampigare. Är
stötdämparna slut?
Fanns bara ett sätt att få
svar, gasa SATAN!
Började med att provbromsa bilen i hög hastighet, skivorna ser lite knaggliga ut efter att ha stått så länge men den bromsade
jämt och jag
vågade släppa ratten under inbromsning. Handbromsen verkade ta bra den också.
Lite attack i kurvor och rondeller var riktigt kul. Däcken hade tendenser till
att släppa precis
som på den svarta men istället för att börja spinna hejdlöst så drog den iväg i kurvorna. Känns riktigt bra att ha en bil med diffad bakaxel,
det gör verkligen skillnad.
På tisdag ska jag
besiktiga bilen och måste under måndagen gå igenom bilen och framförallt montera den nya ljuddämparen.
Bilder och
film från premiärturen kommer senare.
Redigerat av Combat den 10-06-2008 10:24
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
ljuddämparen, varit och snabbköpt torkarblad då de som sitter på är mer av typen reparutanblad. Ska upp
o ta en kopp kaffe och ut till garaget efter Criminal Minds på femman.
Var ute på en
provtur i samband med köp av torkarblad, tror det kommer gå bra
imorgon, bilen känns fast och fin i köttet.
Hehe, körkortsräddaren fungerar också, underförstått farthållaren. Med tanke på
fortkörningsböterna och
bensinens höga pris numera så kan den och lite dunka dunka ifrån CD-spelaren komma väl till pass när jag försöker vara karaktärsstark. Det är första bilen jag äger som
det
sitter en cd-spelare i, nu måste jag bränna en cd-skiva med ljud ifrån trimmade wanklar i olika konfigurationer
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
wankelförsedda är beachbuggyn i bakgrunden. Inte illa för den lilla hålan man
bor i.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Första dagen med godkänd bil avklarad. Det blev inte mycket sömn igår, en 15
minuter lång slummer innan bilprovningen. Sedan på eftermiddagen var det tänkt
att sova seriöst men jag var väl övertrött och när jag väl började slockna
ringde telefonerna, ett samtal ledde i vart fall till att Rotary fick komma och hämta ett membran till sin förgasare och
fick en åktur i den vita.
När
daman kom hem från jobbet så blev det STOR GALAPREMIÄR, hela familjen fick åka wankel. Jag och Jimmie i den vita, Lotta, Sarah och hunden Enzo i den svarta. På
så vis behövs ingen RX-4 eller RX-8 för familjetur
Färden gick till Burger King på Eriksberg, Hisingen för intag av hamburgare. På vägen gjorde vi en razzia
hos herr Hackman, trevligt att
råkas.
Efter hamburgartugget så blev det en tur till ett icke namngivet industriområde nära bostaden. Det framgår med all
tydlighet vad som sker på kvällarna när man kollar alla spår i
asfalten.
Eftersom jag lovat Jimmie att göra donuts med bilen som har diffad bakaxel så
var det lika bra att slå till. Det blev inte mycket av den varan, måste tänka på däckskontot plus att
pojken fort blev tillfredställd. Det gick långt mycket
lättare än väntat, fes iväg lugnt och fint och klev på gasen när jag vred på ratten. Trodde inte det skulle vara så lätt med en standardsjua.
En kort och kul
engångsgrej, nu är det gjort så jag slipper göra det fler gånger.
YouTube video Redigerat av Combat den 11-06-2008 12:38
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
har inte blivit speciellt mycket wanklande, det är ju fan att familjeliv
effektivt sätter stopp för wankelkörning. Ska man någonstans så ska det med mer packning än vad sjuan medger. Känns löjligt
att då man borde använda bilen som
allra mest, alltså på fritiden så är man bunden att köra laståsnan 626
Tur att jag i vart fall kan köra den till och från jobbet
Oavsett så har
det ändå blivit lite kört med bilen och mätaren har nu passerat åttatusen mil. Känner att det är dags att skruva av hjulen för att kontrollera bromsbeläggens
skick. Dessa hade jag ingen möjlighet
att kolla i samband med köp fast den bromsar bra så det dög för att jag skulle köpa den.
Tycker mig emellanåt
kunna höra lite skrapljud ifrån bakbromsarna så då är frågan om beläggen är slut
eller om det kommit in sten eller nå´t.
Bytte ljuddämpare på bilen och
den blev så tyst, riktigt härligt så länge man kör otrimmat. Besväras dock av att avgaspuffar börjar bli alltmer
högljudda så det blir till att krypa under
bilen och leta läckage.
Har för avsikt att STJÄLA den mindre och grövre ratten som sitter i kvinnans svarta sjua. Mina fingrar mår bäst av en grov
rattkrans och en mindre diameter kanske kan motverka svårigheterna att styra emot när bilen får sladd. Som det är nu får man ratta som en tok för att hämta hem bilen
när det släpper, däcken har
fina mönster men är väl lastgamla och hala av ålder.
Bilen är ju inte den mest lättrattade då den saknar servo men det är
klart hanterbart och gynnar muskeltillväxten i armarna
Vet att
det inte finns ekonomi för det men det hindrar mig inte ifrån att resonera om en styrning
med kortare slag. Förvisso blir bilen än tyngre att ratta men när väl hjulen rullar så borde en snabbare
styrning vara tacksam för att hämta hem bilen vid
sladd. Lite nyfiket undrar jag nu om någon känner till SNABBARE styrlösningar.
I övrigt så är jag mycket nöjd med bilen och har för avsikt
att fortsätta
vara så.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,