"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Uppenbarligen finns det fler som är som mig eftersom produkterna finns, annars skulle ingen tagit
fram dom om inget behov fanns.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
nrx skrev:
[
och ännu billigare... korta styrarmen
/nr
Om man kortar styrarmen så kommer styrgeometrin ändras. Kommer inte ihåg
hur och vad som
ändrades men vi testade det på min rallycrossbil.
Nu har jag inte framvagnens utseende på bildskärmen innanför pannbenet men en
vild gissning är att hjulen kommer toe-out. Förmodar
att kortad styrarm gör att stagen dras mot torpeden och därmed toe-out eller?
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
fel nu?
Toe out/in är ju bara att justera bort med styrstagen så det är inget problem. Dock lär bilprovningen bli ännu mindre imponerade av kortade styrarmar än vad
de blir av planetväxlar på rattstången
Fast ska du ha mindre ratt och dessutom "snabbstyrning" via en planetväxel på styrstången så måste du nog
ha servo för att det ska funka. Lär bli
väldigt trögt annars.
Kuggstångstyrning hade varit fint. Man får ju inte direkt någon exakt känsla i ratten
som de är i original. Fin lösning med att byta hela balken och då dessutom få
den utgående armen ifrån styrsnäckan, därav antagandet att övriga stag förvisso marginellt men ändå kommer
närmare torpeden och skapar toe-out.
F*n,
får gå ut och kolla hur framvagnen faktiskt är uppbyggd
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
skrev:
Med kortad styrarm så tänkte jag den utgående armen ifrån styrsnäckan, därav antagandet att övriga stag förvisso marginellt men ändå kommer närmare
torpeden och
skapar toe-out.
F*n, får gå ut och kolla hur framvagnen faktiskt är uppbyggd
Combat skrev:
Med kortad styrarm så tänkte jag den utgående armen ifrån styrsnäckan, därav antagandet
att övriga stag förvisso
marginellt men ändå kommer närmare torpeden och skapar toe-out.
F*n, får gå ut och kolla hur framvagnen faktiskt är uppbyggd
Kortar du den
armen så
lär du få ratta mer för då blir slaget mindre.
Du har rätt, vad i h-e tänkte jag på.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
jänkare har ju byggt om till kuggstång och använt en Golf styrväxel. Fast det syns ganska tydligt att det är moddat så då slår bilprovningen
bakut. Har för mig
att styrutslaget blir lite mindre också med Golfväxeln och det är i så fall inget vidare.
Vill man bara ha snabbstyrning så är nog planetväxlarna smidigast.
Nu är ju
det här "finbilen" så jag antar att du inte vill modda för mycket. Annars hade man kunnat tänka sig att du kunde regga den som ombyggt
fordon. Det ställer vissa krav på hur mycket man
byter men det bör gå utmärkt om man t ex byter till kuggstång, ändrar rattstången samt byter hela
bromssystemet. Man hade kunnat ändra om bakvagnsupphängningen också, till 3-länk i samma veva.
Fast det ska ju inte du göra ändå...
Ta väck
krängningshämmaren bak så slipper du sladda så mycket. Enkelt och billigt sätt att minska problemet med binding! Jag gorde det på min
svarta och plötsligt
kunde man hålla jämnt i kruvorna med Miatorna. Såg i en annan tråd att även Niva hade provat det också med gott resultat.
Kränghämmare väck, tror jag ska testa det. Då kanske styrproblemet blir mindre frekvent.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
min vita bil för en Miata-Nisse som funderar på skrota kolvåkat i roadsport till förmån för en RX-7 gen1 mit dem
kresskolbenmotoren.
Han verkade imponerad av min bil som helhet och även på
detaljnivå, han trodde att det inte skulle vara omöjligt att bygga en
vinnare i roadsport av en RX-7 (Ps, inte min bil).
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
måndagskvällen fick en Miataägare på detta forumet förmånen att testa min bil då han har lite lösa
funderingar på att bygga en roadsportare. Undrar om han efter provturen skrinlade de planerna
eller blev mer taggad i sina funderingar.
Har under en
tid kunnat höra antydningar till skrapljud vid inbromsning.
Under Miataägarens lilla provtur skrapade det förfärligt ifrån
bakbromsarna och nya
bromsklossar inhandlades igår. Planen var att jag skulle köra på Rejsaträffen i helgen men då duger det inte med kassa hejdare.
Ledvärk har dock effektivt satt
stopp
för mina planer att leka/testa bilen på Sturup, oavsett värk ska jag besöka träffen. Så när kvinnan somnat smög jag ut i garaget fullproppad med
värktabletter och började skruva.
Är väldigt
glad över det faktum att bilen är i bra skick och lättskruvad. Mindre nöjd var jag med Mazdas lösning
apropå kolvar i bromsoken bak. Kolvarna måste skruvas in i botten och givetvis har mazda ett
verktyg för detta ändamål. Lite MacGywer-attityd då jag kollade i
verktygslådan gav mig ett alternativt verktyg som fungerade utmärkt.
Nu har jag full broms på bilen igen.
Eftersom
den lilla rumpan på bilen
var upphissad så passade jag på att kika på krängningshämmaren, dess infästningar verkade förhållandevis fräscha så jag kröp under bilen och skruvade loss
krängningshämaren och nu ligger den på garagehyllan.
Nu väntar jag bara på torrt väglag och tajta kurvor så att jag kan testa om det skett någon märkbar
förbättring. Jag litar på vad
Wankelsport och de andra grabbarna säger så det ska nog bli mindre hjulspinn framöver.
Allt arbete skedde efter midnatt
och fram till sex på morgonen, det gäller att kunna konsten att mecka
tyst då jag vill slippa sura grannar
Då arbetet avslutats gick jag upp till
lägenheten för att sova, fast först funderade jag på om jag skulle tejpa fast mina armar i axlarna. Kändes som
de ville lämna min kropp en gång för alla. Gläds
över mitt bilintresse och att det kan motivera mig att stålsätta mig inför en syssla som jag vet kommer plåga min arma kropp.
Nu är det dags
att göra
ett rattbyte, den mindre och tjockare ratten i den svarta sjuan ska flyttas över till den vita diton.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
eftertanke så har jag ju nu faktiskt förvisso i liten skala tagit ett par steg in på trimmets bana.
Dekal på bakluckan
Bortplockad kränghämmare bak
Fräscha klossar, ok de är inga
märkvärdiga men väl nya.
Hjälp var ska detta sluta
Redigerat av Combat den 20-08-2008 16:26
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
börja igen. Nu står den utanför bostaden besiktigad och försäkrad i NYTT bolag, FUCK OFF
Länsförsäkringar!!!!!!!!!!!!
Redigerat av Combat den 27-04-2010 10:26
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Startade bilen igår eftermiddag och vände den ett halvt varv i
det trånga garaget.
Den nya ljuddämparen som
jag monterade direkt efter köp av bilen demonterades. Den läcker någonstans och det är svårt att lokalisera läckan eftersom den är klädd med en
extra plåt som
nu måste plockas av.
Ska hem till skåne denna helgen och då ska ljuddämparen medtagas.
För övrigt startade bilen utan protester, ingen rök att snacka om
där.
Prognosen för mitt wanklande i år ser dyster ut men det är självvalt. Jag klämde åt helsicke för många mil med bilen förra året i väntan på att min
vinterbil skulle bli färdig. Tänkte helt enkelt
låta bilen få vila i år och ge den lite mer kärlek och kanske lite uppgraderingar
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,