April 19 2024 07:16:52
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Combats vita, RX-7 FB -85.
Mr Wankeltrim
Combat skrev:
Den billiga då och hur billig?

Vet inte om den är populär hos bilprovning Wink




http://www.abrmot...uctId=2004


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Combat
En finurlig pryl!

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
nrx
http://www.abrmot...uctId=1577
denna å, tror dock inte att det är några problem med bilprov. då du




kan montera den dolt.

och ännu billigare... korta styrarmen Cool
/nr
 
Combat
Blir bara härligare att läsa för var post.




Uppenbarligen finns det fler som är som mig eftersom produkterna finns, annars skulle ingen tagit

fram dom om inget behov fanns.

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Mr Wankeltrim
nrx

skrev:

[
och ännu billigare... korta styrarmen Cool
/nr


Om man kortar styrarmen så kommer styrgeometrin ändras. Kommer inte ihåg hur och

vad som ändrades men vi testade det på min rallycrossbil.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Combat
Mr Wankeltrim

skrev:



nrx skrev:
[
och ännu billigare... korta styrarmen Cool
/nr

Om man kortar styrarmen så kommer styrgeometrin ändras. Kommer inte ihåg

hur och vad som

ändrades men vi testade det på min rallycrossbil.


Nu har jag inte framvagnens utseende på bildskärmen innanför pannbenet men en

vild gissning är att hjulen kommer toe-out. Förmodar

att kortad styrarm gör att stagen dras mot torpeden och därmed toe-out eller?

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Hackman
Ackerman måste väl ändras om man kortar

styrarmarna, eller tänker jag

fel nu?
Toe out/in är ju bara att justera bort med styrstagen så det är inget problem. Dock lär bilprovningen bli ännu mindre imponerade av kortade styrarmar än vad



de blir av planetväxlar på rattstången
Fast ska du ha mindre ratt och dessutom "snabbstyrning" via en planetväxel på styrstången så måste du nog

ha servo för att det ska funka. Lär bli

väldigt trögt annars.


Kuggstångstyrning hade varit fint. Man får ju inte direkt någon exakt känsla i ratten

som de är i original. Fin lösning med att byta hela balken och då dessutom få

flyttbara infästningar för bärarmarna också
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Combat
Med kortad styrarm så tänkte jag

den utgående armen ifrån styrsnäckan, därav antagandet att övriga stag förvisso marginellt men ändå kommer

närmare torpeden och skapar toe-out.


F*n,

får gå ut och kolla hur framvagnen faktiskt är uppbyggdWink

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Mr Wankeltrim
Combat

skrev:

Med kortad styrarm så tänkte jag den utgående armen ifrån styrsnäckan, därav antagandet att övriga stag förvisso marginellt men ändå kommer närmare

torpeden och

skapar toe-out.


F*n, får gå ut och kolla hur framvagnen faktiskt är uppbyggdWink

Kortar du den armen så lär du få ratta mer

för då blir slaget mindre.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Combat
Mr Wankeltrim skrev:


Combat skrev:
Med kortad styrarm så tänkte jag den utgående armen ifrån styrsnäckan, därav antagandet

att övriga stag förvisso

marginellt men ändå kommer närmare torpeden och skapar toe-out.


F*n, får gå ut och kolla hur framvagnen faktiskt är uppbyggdWink

Kortar du den

armen så

lär du få ratta mer för då blir slaget mindre.


Du har rätt, vad i h-e tänkte jag på.

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Hackman
Då hade man fått korta "hjälpstyrarmen" också".

Pitmanarm, kärt barn har många namn.

En del

jänkare har ju byggt om till kuggstång och använt en Golf styrväxel. Fast det syns ganska tydligt att det är moddat så då slår bilprovningen

bakut. Har för mig

att styrutslaget blir lite mindre också med Golfväxeln och det är i så fall inget vidare.
Vill man bara ha snabbstyrning så är nog planetväxlarna smidigast.




Nu är ju

det här "finbilen" så jag antar att du inte vill modda för mycket. Annars hade man kunnat tänka sig att du kunde regga den som ombyggt

fordon. Det ställer vissa krav på hur mycket man

byter men det bör gå utmärkt om man t ex byter till kuggstång, ändrar rattstången samt byter hela

bromssystemet. Man hade kunnat ändra om bakvagnsupphängningen också, till 3-länk i samma veva.



Fast det ska ju inte du göra ändå...


Ta väck

krängningshämmaren bak så slipper du sladda så mycket. Enkelt och billigt sätt att minska problemet med binding! Jag gorde det på min

svarta och plötsligt

kunde man hålla jämnt i kruvorna med Miatorna. Såg i en annan tråd att även Niva hade provat det också med gott resultat.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Combat
Kränghämmare väck, tror jag ska testa det. Då kanske styrproblemet blir mindre frekvent.

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Galaxi
Combat

skrev:

Kränghämmare väck, tror jag ska testa det. Då kanske styrproblemet blir mindre

frekvent.


Med bakre kränghämmare borta på min så kan jag inte minnas att min bakvagn

släppte nån gång...
Eller jo en gång... Men åt det så

hjälper inga kränghämmarstag eller...
Hade det inte varit för kopplingen så gick bilen grymt bra med r-däcken och allt som är gjort på

mantorp...
Första

gången jag åkte ifatt motorstarkare bilar i kurvorna, skit kul Smile
Men man saknar effekten på rakan dock Sad
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Combat
Så där ja. Då har jag förevisat

min vita bil för en Miata-Nisse som funderar på skrota kolvåkat i roadsport till förmån för en RX-7 gen1 mit dem

kresskolbenmotoren.

Han verkade imponerad av min bil som helhet och även på

detaljnivå, han trodde att det inte skulle vara omöjligt att bygga en

vinnare i roadsport av en RX-7 (Ps, inte min bil).



Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Combat
Lite nytt här asså.



måndagskvällen fick en Miataägare på detta forumet förmånen att testa min bil då han har lite lösa

funderingar på att bygga en roadsportare. Undrar om han efter provturen skrinlade de planerna

eller blev mer taggad i sina funderingar.

Har under en

tid kunnat höra antydningar till skrapljud vid inbromsning.
Under Miataägarens lilla provtur skrapade det förfärligt ifrån

bakbromsarna och nya

bromsklossar inhandlades igår. Planen var att jag skulle köra på Rejsaträffen i helgen men då duger det inte med kassa hejdare.

Ledvärk har dock effektivt satt

stopp

för mina planer att leka/testa bilen på Sturup, oavsett värk ska jag besöka träffen. Så när kvinnan somnat smög jag ut i garaget fullproppad med

värktabletter och började skruva.

Är väldigt

glad över det faktum att bilen är i bra skick och lättskruvad. Mindre nöjd var jag med Mazdas lösning

apropå kolvar i bromsoken bak. Kolvarna måste skruvas in i botten och givetvis har mazda ett

verktyg för detta ändamål. Lite MacGywer-attityd då jag kollade i

verktygslådan gav mig ett alternativt verktyg som fungerade utmärkt.

Nu har jag full broms på bilen igen.

Eftersom

den lilla rumpan på bilen

var upphissad så passade jag på att kika på krängningshämmaren, dess infästningar verkade förhållandevis fräscha så jag kröp under bilen och skruvade loss




krängningshämaren och nu ligger den på garagehyllan.

Nu väntar jag bara på torrt väglag och tajta kurvor så att jag kan testa om det skett någon märkbar

förbättring. Jag litar på vad

Wankelsport och de andra grabbarna säger så det ska nog bli mindre hjulspinn framöver.

Allt arbete skedde efter midnatt

och fram till sex på morgonen, det gäller att kunna konsten att mecka

tyst då jag vill slippa sura grannarWink

Då arbetet avslutats gick jag upp till

lägenheten för att sova, fast först funderade jag på om jag skulle tejpa fast mina armar i axlarna. Kändes som

de ville lämna min kropp en gång för alla. Gläds

över mitt bilintresse och att det kan motivera mig att stålsätta mig inför en syssla som jag vet kommer plåga min arma kropp.

Nu är det dags

att göra

ett rattbyte, den mindre och tjockare ratten i den svarta sjuan ska flyttas över till den vita diton.

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Combat
Haha. Vid närmare

eftertanke så har jag ju nu faktiskt förvisso i liten skala tagit ett par steg in på trimmets bana.


Dekal på bakluckanWink
Bortplockad kränghämmare bak
Fräscha klossar, ok de är inga

märkvärdiga men väl nya.

Hjälp var ska detta slutaWinkShock
Redigerat av Combat den 20-08-2008 16:26

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
FB
Combat skrev:
Haha. Vid närmare eftertanke så har jag ju nu faktiskt förvisso i liten skala tagit ett par steg in på trimmets

bana.
Dekal

på bakluckanWink
Bortplockad kränghämmare bak
Fräscha klossar, ok de är inga märkvärdiga men väl nya.

Hjälp var ska detta slutaWinkShock


Ha, ha...

innan du vet

ordet av så ska du se att du står där med en galet preppad motor från bror din, turbokonvertering och allt man kan tänka sig däremellan! Wink Grin
Fredrik Bodin, Aneby
Mazda RX-7 1984

"Black Edition"
 
Combat
Så, nu kan livet

börja igen. Nu står den utanför bostaden besiktigad och försäkrad i NYTT bolag, FUCK OFF

Länsförsäkringar!!!!!!!!!!!!
Redigerat av Combat den 27-04-2010 10:26

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Lennart
Combat skrev:
Haha. Vid närmare

eftertanke så har

jag ju nu faktiskt förvisso i liten skala tagit ett par steg in på trimmets bana.
Dekal på bakluckanWink
Bortplockad kränghämmare bak



Fräscha klossar, ok de är inga märkvärdiga men väl

nya.

Hjälp var ska detta slutaWinkShock


Med en dekal på framrutan också

naturligtvis.Wink
Grattis till ny förs. och rent papper ifrån transportstyrelsen.Smile
Vad dom hittar på,

"Transportstyrelsen"
Redigerat av Lennart den 20-03-2009 23:58
Lennart Pettersson



Stockholm
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
 
Combat
Startade bilen igår eftermiddag och vände den ett halvt varv i

det trånga garaget.

Den nya ljuddämparen som

jag monterade direkt efter köp av bilen demonterades. Den läcker någonstans och det är svårt att lokalisera läckan eftersom den är klädd med en

extra plåt som

nu måste plockas av.

Ska hem till skåne denna helgen och då ska ljuddämparen medtagas.

För övrigt startade bilen utan protester, ingen rök att snacka om

där.




Prognosen för mitt wanklande i år ser dyster ut men det är självvalt. Jag klämde åt helsicke för många mil med bilen förra året i väntan på att min

vinterbil skulle bli färdig. Tänkte helt enkelt

låta bilen få vila i år och ge den lite mer kärlek och kanske lite uppgraderingarSmileGrin

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.31 sekunder - 224 Förfrågningar 18,863,966 unika besök