July 21 2019 23:47:34
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Combats vita, RX-7 FB -85.
Combat
I tisdags var det åter dags att

vända på

bilen. Helt otroligt vad lättstartad den är trots att det kan gå flera månader mellan uppstarterna. Motorn blev inte varmkörd och trots några kalla uppstarter så

vägrar den sura ned sig.

Något som andra verkar ha stora problem med men ännu inte drabbat mig, kan det vara förgasarens förtjänst?

I tisdags var det

för övrigt snö på marken, i kombination med sommardäck så var det

svårt att få bilen dithän man ville även i maklig hastighet, att den har diffad bakaxel

hjälpte inte. Men nu står den rättvänd i garaget för OPERATION.

Ska snart åter till garaget och

demontera insuget för att byta packning och o-ringar

mellan insug och motorblock. Båda sjuorna jag haft/har börjar läcka just där.

Batteriet har för övrigt blivit underhållsladdat under hela




garagevistelsen, något att tänka på för alla här inne. Ett fräscht batteri underlättar alltid uppstarter.

Nu fattas bara ljuddämparen som fortfarande är kvar

i skåne. Nästa punkt på att göra

listan är att byta en bussning som smält bort i hjälpstyrarmen. Av någon outgrundlig anledning saknas värmeskölden som borde

sitta där. Wankelns varma avgaser är minst sagt varma.

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Combat
Då var Vide KAJ åter i trafik efter att ha stått och vilat till sig i garaget i

drygt ett och ett halvt år.

Lyckades boka en besiktning i slutet av april men kände att det inte var

snabbat nog, lyckades hitta en ännu snabbare nere

i Kungsbacka nu i fredags. Enda nackdelen med så snabb besiktning var att jag inte hann fixa med ljuddämpare och nya bakdäck.

Hemma i skåne

ligger den

ljuddämpare som jag köpte ny kort efter att jag köpt bilen. Dessvärre så var kvalitén inte den bästa då det någonstans gått hål på den och avgaspuffarna blivit allt

högre. Den ska

förhoppningsvis vara lagad till onsdag/torsdag då jag ska köra ner med en instrumentbräda till farsans gamla raggarbil. Tyvärr en resa som görs

i min PrimeraSad

Hade några dagar tidigare även

bytt den bussning som sitter i hjälpstyrarmen (eller vad den kallas) Den hade smält av värmen från

termoreaktorn och av någon okänd anledning så saknas det en värmesköld över den bussningen och

det klonkade lite väl mycket när man vred på ratten. Blir till

att mäta lite och tillverka en ny när jag nu i dagarna åker ner till skåne.

Men för att kunna besiktiga Vide KAJ så fick jag

chansa på en nödlösning.

Jag är en HAMSTER och har svårt för att slänga saker även om de är trasiga och denna gång belönade det sig. Den ljuddämpare som satt på bilen vid inköp rotades fram

och

monterades. Den yttre skyddsplåten avlägsnades så att jag skulle kunna hitta läckaget.

Efter nattens arbete så styrde jag mot Kungsbacka, stanande

till vid en OKQ8 mack i Göteborg och köpte

nå´n gegga som jag smetade på dämparen medan den fortfarande inte uppnått full temperatur. Nere i Kungsbacka

upprepade jag proceduren och fick den 100% tät.

Avgasvärdet blev respektabla CO:

1,4, gränsvärdet är 3,5 så jag är mycket nöjd.
Bromsvärden:
VF

1,9 HF 1,9
VB 1,4 HB 1,5

Att det skulle bli nedslag på bakdäcken var något jag fick räkna med, besiktningsgubben nöjde

sig med att underkänna ett

däck, fast de har ju inte ett smack att göra med bilens skick. Så nu är det jakt på däck som gäller.

Vid besiktning så var mätarställningen 92966 km. Härligt en



bit kvar till tiotusen mil alltsåSmile
Combat bifogade följande bild:bild:
imag0915.jpg

Redigerat av Combat den 18-04-2011 14:10

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Pettersson
Härligt att du är på gång

igenSmile
Linus Pettersson - Uppsala
 
http://skallerackers.se
Levinsson
Jag

tror du kommer vara över 10k mil när säsongen är över Wink
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
Janne
Göttigöttgött Wink
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Combat
Av en händelse så råkade jag sitta i Vide KAJ i tisdags kväll på jobbet. Synd eller kanske likaså bra vid närmare eftertanke att det inte var så mycket




bensin i tanken. Det gick larm nere i Billdal, en kollega var precis i närheten och kom på 4 maskerade tjyvar som hoppade in i en Volvo 855, alternativt V70 TURBO

som de sista årsmodellerna av den

karossen hette. De stack norrut mot Göteborg på 158: an. Jag och en kollega ställde oss vid sista avfarten innan

Järnbrottsmotet och väntade på bilen.

Kollegan som kommit på dom följde

efter och sa att det gick fort som fan. Mycket riktigt de kom i en jäkla fart

och vi satte efter för att ta reda på vart de körde så att Polisen skulle kunna möta upp.

Kollegan i en vrål(o)

trimmad Toyota Yaris blev direkt på

efterkälken, jag fick upp fart ganska snabbt och svängde ut på Söderleden, normalt brukar jag kunna ta den kurvan i hög fart med den Auris jag kör i jobbet. Med



KAJ så var den kurvan förvisso lätt men den är lite ojämn och gissa om jag fick bredsladd högst oväntat. Jag Höll i komradion med vänster hand och fick styra upp

eländet med en hand på ratten. Det

blev lite spaghettiben av detWink

Ute på Söderleden maxade jag KAJ fullt ut för första gången, sist jag kollade

hastighetsmätaren så var jag uppe i 200, oklart hur fort det sedan gick. När jag

senare passerade över en tunnel som gör vägen ojämn var det dags för

spaghettiben omgång nummer två. Bilen är uppenbart mer känslig för ojämnheter än andra bilar man är van att köra. Bilen lättade

över guppet och kom ner på

vägen igen lite på snedden. Lyckades rätta upp bilen och fortsatte mot Åbro men då började motorn tappa kraft för att det började bli tomt i tanken. Hann med svårighet

se

att tjuvarna stack ut på E6 norrut mot Göteborg och då var det dags att ge upp och ta sig till närmaste mack innan bensinstoppet var ett faktum.

Jag

bedömde hastigheten på tjuvarnas Volvo

till minst 260, de bara försvann som kryssningsmissil ute på Söderleden, förmodligen gick den snabbare ändå, det var nog

en jäkla heffaturbo instoppad i den kärran.

Ett lite annorlunda sätt

att använda bilen, jaga efter tjuvarSmile
Skoj, att kunna jaga någorlunda seriöst

och inte behöva vara rädd för polisen.
Skoj att sätta myror i huvudet på tjuvarna och ligga bakom dom med

helljuset för att distrahera.
Skoj att KAJ går

braSmile
Mindre skoj att KAJ känns så lätt i baken, jag har hört att FB-modellen tydligen har en tendens att studsa med rumpan och att väggreppet

går förlorat

en kort stund. Då gäller det verkligen att vara med i matchen och inte få panik.

En annorlunda körredovisning var detWink
Redigerat av Combat den 22-04-2011 00:13

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Levinsson
Vide KAJ, bovarnas skräck!
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
Hackman
Stötdämparna och däcken är kanske inte precis i skick för

högfartsövningar....
Att den släpper i kurvan beror nog även delvis på att innerhjulet lyfter. Uppmjukade bussningar i övre bärarmarna

och riktiga lager i

wattlänken biter på det.

Du hamnar som vanligt i händelsernas centrum Smile Plus att du drar in KAJ i det också. Nåväl, han hade ju tryggt sällskap.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Galaxi
Ingen vila för KAJ inte... Direkt ut i bus väder

Smile
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Combat


Hackman skrev:

Stötdämparna och däcken är kanske inte precis i skick för högfartsövningar....
Att den släpper i kurvan beror nog

även delvis på att innerhjulet lyfter. Uppmjukade

bussningar i övre bärarmarna och riktiga lager i wattlänken biter på det.

Du hamnar som vanligt i

händelsernas centrum Smile Plus att du drar in KAJ i det också. Nåväl, han hade ju tryggt

sällskap.


Jag var nog lite otydlig i skrivandet, i kurvan

var det också en ojämnhet som fick bilen att studsa till.

Förmodligen har du rätt om att bilen inte är riktigt i det

skick som den var när den lämnade

fabriken och jag har varit inne på att tighta till den igen, har ju lite goa bussningar.

Fast jag vet att detta har hänt förut med andra FB: s när de var



förhållandevis nya så lite rätt vill jag hävda att jag harWink

Har du kvar några av de originalfälgar som stals i ditt garage för några år sedan?

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
fastlane
Dags

för lite aero och chassie sen

kan du köra 8or runt bovarna Smile
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Combat
fastlane skrev:
Dags för lite aero och chassie sen kan du köra

8or runt bovarna Smile


Haha, nä det var en engångsgrej lovar jag dig.

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
fastlane
Säger de alltid, kolla på Persbrandt

Wink
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Hackman
Combat skrev:
Har du kvar några av de originalfälgar som stals i ditt garage för några år sedan?

Det är ju svårt att ha kvar



något som stulits... Wink Fast jag hittade en av dem några månader efteråt, märkligt nog. De tre andra var puts väck.

Har dock inte kvar något mer än lite

bromsbelägg och så motorn förstås.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Combat


Hackman skrev:
Combat skrev:
Har du kvar några av de

originalfälgar som stals i ditt garage för några år sedan?

Det är ju

svårt att ha kvar något som stulits... Wink Fast jag hittade en av dem några månader efteråt, märkligt nog. De tre

andra var puts väck.

Har dock inte

kvar något mer än lite bromsbelägg och så motorn förstås.


Hehe, jag vet ju att de stals, men vet också att fälgarna plötsligt dök upp. Dock




mindes jag inte antalet som kom åter.

Motorn, den är så fin och borde användas, vad den kosta kompis? Seriöst intresserad av motorn ser du, synd att den ska

stå och torka ihop.

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Combat
Åkte ner till Skurup i fredags och hem sedan på lördagskvällen. Min dotter var

med som barlast (träffade farföräldrarna).

Det huvudsakliga syftet med resan var att montera nya bakdäck då de förmodligen skitgamla som satt på när bilen

köptes mest liknade slicks nu.

Fick besked att originaldimensionen tydligen

är ganska ovanlig och det fanns inte mycket att välja på. Men nu sitter det

nya däck på.

Bilen fick en omgång med polermaskinen i all hast, nu glänser lacken och regndropparna pärlar sig

fint.

Bränsleförbrukning vid lugn

körning, (förhållandevis) 1 liter/mil. Positivt nu när bensinen kostar svinpäls.

Fixade även en strömbrytare så att jag kan välja om varselljuset ska




vara på eller ej, polisen är lite känsliga med den detaljen. Innan har jag fått plocka ut säkringen vid batteriet för att släcka varselljuset men det lockar inte.

Att öppna motorhuven, hmm det gör

man inte på en wankel, folk kan ju tro att det krånglar då.

Jag undrar om det är Mazda som monterat dessa varselljus,

för även på den svarta var allt exakt likadant monterat?

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Combat
Fälgarna ser minst sagt bedrövliga ut och av

rädsla för att det skulle vara en toktjock klarlack på dom så har jag låtit de vara.
I går vid byte av

däck så tog jag mod till mig och kunde enkelt konstatera att det inte var något tjockt segt

lager på dom.

Snart är det semester och då får vi se vad jag

hittar på med dom, slipning med påföljande polering eller endast lackering. Jaja, vi får se vad som kommer att ske..

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Combat
Bilen den bara går och går och går. Jag kör hårt men ändå inom ramarna för vad som är snällt. Tror Mazda tänkt sig att man ska gasa på ungefär

som jag gör och det utan att övervarva den. Hård och bestämd men ändå snäll mot bilen, den verkar gilla att tuktas Wink

Lite service med bistånd av brorsan på

Rotary Performance som bidrog med lite delar och verktyg och öh maskiner. Nu känns det gött om det inte varit för den där attans NRX som upptäckte att hans bil gick

snålt på högre varv. Mina tändstift lät meddela att motorn gärna skulle vilja ha mer soppa, får nog börja fundera på alternativ som ger mer och kanske får bilen att gå

lite goare.

Fälgarna har jag skämts för alltsedan jag köpte bilen men nu har jag lånat lite maskiner av brorsan och slipat som en tok och sedan stått vid

polermaskin och svettats för att få fram lite glans. Tyvärr räcker inte tiden till och mina fingrar säger oavsett stopp för sånt här arbete men resultatet blev absolut

godtagbart. Dock dröjer det innan fälgarna åker på. Två återstår därtill som jag får ta vid annat tillfälle.

En liten teaser på dagens resultat Smile
Combat bifogade följande bild:bild:
polish.jpg


Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
pirrepop
Combat skrev:
Bilen den bara

går och går och går. Jag kör hårt men ändå inom ramarna för vad som är snällt. Tror Mazda tänkt sig att man ska gasa på ungefär som jag gör och det utan att övervarva

den. Hård och bestämd men ändå snäll mot bilen, den verkar gilla att tuktas Wink

Lite service med bistånd av brorsan på Rotary Performance som bidrog med lite

delar och verktyg och öh maskiner. Nu känns det gött om det inte varit för den där attans NRX som upptäckte att hans bil gick snålt på högre varv. Mina tändstift lät

meddela att motorn gärna skulle vilja ha mer soppa, får nog börja fundera på alternativ som ger mer och kanske får bilen att gå lite goare.

Fälgarna har jag

skämts för alltsedan jag köpte bilen men nu har jag lånat lite maskiner av brorsan och slipat som en tok och sedan stått vid polermaskin och svettats för att få fram

lite glans. Tyvärr räcker inte tiden till och mina fingrar säger oavsett stopp för sånt här arbete men resultatet blev absolut godtagbart. Dock dröjer det innan

fälgarna åker på. Två återstår därtill som jag får ta vid annat tillfälle.

En liten teaser på dagens resultat Smile


Gött att höra! Smile
Du varvar

aldrig upp tills varningspipet kommer då?
Per Andersson
Karlstad

Mazda RX4 - 75
Lexus LS430 - 04
Mazda RX7 TII -89 SÅLD
 
Combat
Jo, det gör jag

också ibland, vill ju kolla så pipet fungerarWink

Bert-Åke

"Combat" Blennow
Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé

grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,

nu avställd.
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

08-09-2017 09:22
Jag har ett par FB från 83 till salu om någon är sugen på lite vinterjobb...

04-05-2017 00:13
Gött!

29-03-2017 07:13
Då var Vide KAJ besiktigad med blankt papper och två år till på vägarna Smile

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.32 sekunder - 228 Förfrågningar 9,417,214 unika besök