bilen. Helt otroligt vad lättstartad den är trots att det kan gå flera månader mellan uppstarterna. Motorn blev inte varmkörd och trots några kalla uppstarter så
vägrar den sura ned sig.
Något som andra verkar ha stora problem med men ännu inte drabbat mig, kan det vara förgasarens förtjänst?
I tisdags var det
för övrigt snö på marken, i kombination med sommardäck så var det
svårt att få bilen dithän man ville även i maklig hastighet, att den har diffad bakaxel
hjälpte inte. Men nu står den rättvänd i garaget för OPERATION.
Ska snart åter till garaget och
demontera insuget för att byta packning och o-ringar
mellan insug och motorblock. Båda sjuorna jag haft/har börjar läcka just där.
Batteriet har för övrigt blivit underhållsladdat under hela
garagevistelsen, något att tänka på för alla här inne. Ett fräscht batteri underlättar alltid uppstarter.
Nu fattas bara ljuddämparen som fortfarande är kvar
i skåne. Nästa punkt på att göra
listan är att byta en bussning som smält bort i hjälpstyrarmen. Av någon outgrundlig anledning saknas värmeskölden som borde
sitta där. Wankelns varma avgaser är minst sagt varma.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Då var Vide KAJ åter i trafik efter att ha stått och vilat till sig i garaget i
drygt ett och ett halvt år.
Lyckades boka en besiktning i slutet av april men kände att det inte var
snabbat nog, lyckades hitta en ännu snabbare nere
i Kungsbacka nu i fredags. Enda nackdelen med så snabb besiktning var att jag inte hann fixa med ljuddämpare och nya bakdäck.
Hemma i skåne
ligger den
ljuddämpare som jag köpte ny kort efter att jag köpt bilen. Dessvärre så var kvalitén inte den bästa då det någonstans gått hål på den och avgaspuffarna blivit allt
högre. Den ska
förhoppningsvis vara lagad till onsdag/torsdag då jag ska köra ner med en instrumentbräda till farsans gamla raggarbil. Tyvärr en resa som görs
i min Primera
Hade några dagar tidigare även
bytt den bussning som sitter i hjälpstyrarmen (eller vad den kallas) Den hade smält av värmen från
termoreaktorn och av någon okänd anledning så saknas det en värmesköld över den bussningen och
det klonkade lite väl mycket när man vred på ratten. Blir till
att mäta lite och tillverka en ny när jag nu i dagarna åker ner till skåne.
Men för att kunna besiktiga Vide KAJ så fick jag
chansa på en nödlösning.
Jag är en HAMSTER och har svårt för att slänga saker även om de är trasiga och denna gång belönade det sig. Den ljuddämpare som satt på bilen vid inköp rotades fram
och
monterades. Den yttre skyddsplåten avlägsnades så att jag skulle kunna hitta läckaget.
Efter nattens arbete så styrde jag mot Kungsbacka, stanande
till vid en OKQ8 mack i Göteborg och köpte
nå´n gegga som jag smetade på dämparen medan den fortfarande inte uppnått full temperatur. Nere i Kungsbacka
upprepade jag proceduren och fick den 100% tät.
Avgasvärdet blev respektabla CO:
1,4, gränsvärdet är 3,5 så jag är mycket nöjd.
Bromsvärden:
VF
1,9 HF 1,9
VB 1,4 HB 1,5
Att det skulle bli nedslag på bakdäcken var något jag fick räkna med, besiktningsgubben nöjde
sig med att underkänna ett
däck, fast de har ju inte ett smack att göra med bilens skick. Så nu är det jakt på däck som gäller.
Vid besiktning så var mätarställningen 92966 km. Härligt en
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Av en händelse så råkade jag sitta i Vide KAJ i tisdags kväll på jobbet. Synd eller kanske likaså bra vid närmare eftertanke att det inte var så mycket
bensin i tanken. Det gick larm nere i Billdal, en kollega var precis i närheten och kom på 4 maskerade tjyvar som hoppade in i en Volvo 855, alternativt V70 TURBO
som de sista årsmodellerna av den
karossen hette. De stack norrut mot Göteborg på 158: an. Jag och en kollega ställde oss vid sista avfarten innan
Järnbrottsmotet och väntade på bilen.
Kollegan som kommit på dom följde
efter och sa att det gick fort som fan. Mycket riktigt de kom i en jäkla fart
och vi satte efter för att ta reda på vart de körde så att Polisen skulle kunna möta upp.
Kollegan i en vrål(o)
trimmad Toyota Yaris blev direkt på
efterkälken, jag fick upp fart ganska snabbt och svängde ut på Söderleden, normalt brukar jag kunna ta den kurvan i hög fart med den Auris jag kör i jobbet. Med
KAJ så var den kurvan förvisso lätt men den är lite ojämn och gissa om jag fick bredsladd högst oväntat. Jag Höll i komradion med vänster hand och fick styra upp
eländet med en hand på ratten. Det
blev lite spaghettiben av det
Ute på Söderleden maxade jag KAJ fullt ut för första gången, sist jag kollade
hastighetsmätaren så var jag uppe i 200, oklart hur fort det sedan gick. När jag
senare passerade över en tunnel som gör vägen ojämn var det dags för
spaghettiben omgång nummer två. Bilen är uppenbart mer känslig för ojämnheter än andra bilar man är van att köra. Bilen lättade
över guppet och kom ner på
vägen igen lite på snedden. Lyckades rätta upp bilen och fortsatte mot Åbro men då började motorn tappa kraft för att det började bli tomt i tanken. Hann med svårighet
se
att tjuvarna stack ut på E6 norrut mot Göteborg och då var det dags att ge upp och ta sig till närmaste mack innan bensinstoppet var ett faktum.
Jag
bedömde hastigheten på tjuvarnas Volvo
till minst 260, de bara försvann som kryssningsmissil ute på Söderleden, förmodligen gick den snabbare ändå, det var nog
en jäkla heffaturbo instoppad i den kärran.
Ett lite annorlunda sätt
att använda bilen, jaga efter tjuvar
Skoj, att kunna jaga någorlunda seriöst
och inte behöva vara rädd för polisen.
Skoj att sätta myror i huvudet på tjuvarna och ligga bakom dom med
helljuset för att distrahera.
Skoj att KAJ går
bra
Mindre skoj att KAJ känns så lätt i baken, jag har hört att FB-modellen tydligen har en tendens att studsa med rumpan och att väggreppet
går förlorat
en kort stund. Då gäller det verkligen att vara med i matchen och inte få panik.
En annorlunda körredovisning var det
Redigerat av Combat den 22-04-2011 00:13
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Hackman skrev:
Stötdämparna och däcken är kanske inte precis i skick för högfartsövningar....
Att den släpper i kurvan beror nog
även delvis på att innerhjulet lyfter. Uppmjukade
bussningar i övre bärarmarna och riktiga lager i wattlänken biter på det.
Du hamnar som vanligt i
händelsernas centrum Plus att du drar in KAJ i det också. Nåväl, han hade ju tryggt
sällskap.
Jag var nog lite otydlig i skrivandet, i kurvan
var det också en ojämnhet som fick bilen att studsa till.
Förmodligen har du rätt om att bilen inte är riktigt i det
skick som den var när den lämnade
fabriken och jag har varit inne på att tighta till den igen, har ju lite goa bussningar.
Fast jag vet att detta har hänt förut med andra FB: s när de var
förhållandevis nya så lite rätt vill jag hävda att jag har
Har du kvar några av de originalfälgar som stals i ditt garage för några år sedan?
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
fastlane skrev:
Dags för lite aero och chassie sen kan du köra
8or runt bovarna
Haha, nä det var en engångsgrej lovar jag dig.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
originalfälgar som stals i ditt garage för några år sedan?
Det är ju
svårt att ha kvar något som stulits... Fast jag hittade en av dem några månader efteråt, märkligt nog. De tre
andra var puts väck.
Har dock inte
kvar något mer än lite bromsbelägg och så motorn förstås.
Hehe, jag vet ju att de stals, men vet också att fälgarna plötsligt dök upp. Dock
mindes jag inte antalet som kom åter.
Motorn, den är så fin och borde användas, vad den kosta kompis? Seriöst intresserad av motorn ser du, synd att den ska
stå och torka ihop.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Åkte ner till Skurup i fredags och hem sedan på lördagskvällen. Min dotter var
med som barlast (träffade farföräldrarna).
Det huvudsakliga syftet med resan var att montera nya bakdäck då de förmodligen skitgamla som satt på när bilen
köptes mest liknade slicks nu.
Fick besked att originaldimensionen tydligen
är ganska ovanlig och det fanns inte mycket att välja på. Men nu sitter det
nya däck på.
Bilen fick en omgång med polermaskinen i all hast, nu glänser lacken och regndropparna pärlar sig
fint.
Bränsleförbrukning vid lugn
körning, (förhållandevis) 1 liter/mil. Positivt nu när bensinen kostar svinpäls.
Fixade även en strömbrytare så att jag kan välja om varselljuset ska
vara på eller ej, polisen är lite känsliga med den detaljen. Innan har jag fått plocka ut säkringen vid batteriet för att släcka varselljuset men det lockar inte.
Att öppna motorhuven, hmm det gör
man inte på en wankel, folk kan ju tro att det krånglar då.
Jag undrar om det är Mazda som monterat dessa varselljus,
för även på den svarta var allt exakt likadant monterat?
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
rädsla för att det skulle vara en toktjock klarlack på dom så har jag låtit de vara.
I går vid byte av
däck så tog jag mod till mig och kunde enkelt konstatera att det inte var något tjockt segt
lager på dom.
Snart är det semester och då får vi se vad jag
hittar på med dom, slipning med påföljande polering eller endast lackering. Jaja, vi får se vad som kommer att ske..
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Bilen den bara går och går och går. Jag kör hårt men ändå inom ramarna för vad som är snällt. Tror Mazda tänkt sig att man ska gasa på ungefär
som jag gör och det utan att övervarva den. Hård och bestämd men ändå snäll mot bilen, den verkar gilla att tuktas
Lite service med bistånd av brorsan på
Rotary Performance som bidrog med lite delar och verktyg och öh maskiner. Nu känns det gött om det inte varit för den där attans NRX som upptäckte att hans bil gick
snålt på högre varv. Mina tändstift lät meddela att motorn gärna skulle vilja ha mer soppa, får nog börja fundera på alternativ som ger mer och kanske får bilen att gå
lite goare.
Fälgarna har jag skämts för alltsedan jag köpte bilen men nu har jag lånat lite maskiner av brorsan och slipat som en tok och sedan stått vid
polermaskin och svettats för att få fram lite glans. Tyvärr räcker inte tiden till och mina fingrar säger oavsett stopp för sånt här arbete men resultatet blev absolut
godtagbart. Dock dröjer det innan fälgarna åker på. Två återstår därtill som jag får ta vid annat tillfälle.
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
går och går och går. Jag kör hårt men ändå inom ramarna för vad som är snällt. Tror Mazda tänkt sig att man ska gasa på ungefär som jag gör och det utan att övervarva
den. Hård och bestämd men ändå snäll mot bilen, den verkar gilla att tuktas
Lite service med bistånd av brorsan på Rotary Performance som bidrog med lite
delar och verktyg och öh maskiner. Nu känns det gött om det inte varit för den där attans NRX som upptäckte att hans bil gick snålt på högre varv. Mina tändstift lät
meddela att motorn gärna skulle vilja ha mer soppa, får nog börja fundera på alternativ som ger mer och kanske får bilen att gå lite goare.
Fälgarna har jag
skämts för alltsedan jag köpte bilen men nu har jag lånat lite maskiner av brorsan och slipat som en tok och sedan stått vid polermaskin och svettats för att få fram
lite glans. Tyvärr räcker inte tiden till och mina fingrar säger oavsett stopp för sånt här arbete men resultatet blev absolut godtagbart. Dock dröjer det innan
fälgarna åker på. Två återstår därtill som jag får ta vid annat tillfälle.
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,