"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Denna tråden är ju inte så aktiv, jag bara kör och kör och framförallt kör med min problemfria bil så jag ahr ju aldrig något att skriva
Klart vi kan ta ett
litet wankelkaffe i Göteborgstrakten med eller utan körning.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
ash3/1116024_10151791698163817_504521386_o.jpg[/img] is not a valid Image.
Framfälgarna blästrade och har fått första omgången sandpapper. Den uppmärksamma noterar ventilkåpan, farsans
öh V8
[img]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1094062_10151791698588817_1899819033_o.jpg[/img] is not a valid Image.
Höger bakhjul skäms i sällskapet.
[img]https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1091114_10151791698618817_849350486_o.jpg[/img] is not a valid Image.
Nu vill höger bakhjul bara gå och dö i det fina
sällskapet av färdigpolerade framfälgar som ligger och glänser lite nonchalant i solen.
ash4/1146398_10151791698608817_216501445_o.jpg[/img] is not a valid Image.
Innan jag åkte hem till Göteborg hann jag skruva av bakhjulen och blästra av dem den värsta skabben.
[img]https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1097926_10151791698703817_1777353407_o.jpg[/img] is not a valid Image.
Ingen tejp, en bit kartong kanske kan vara till nytta
för att inte få för mycket färg på däcken.
[img]https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1175255_10151791698733817_2098659555_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Ah,
köpte frystejp på Ica och fläska på grundfärg och vanlig fälgfärg, ljusgråmetallic.
prn2/1094013_10151791698778817_503319243_o.jpg[/img] is not a valid Image.
Ser ju betydligt trevligare ut i väntan på högglanspoleringen
[img]https://fbcdn-sphotos-a-
a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/1009507_10151791698823817_1154433073_o.jpg[/img] is not a valid Image.
Det tar sig, så småningom om ska det skina både fram och bak och framfälgarna på
bilden monteras tillbaka på vinterbilen.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
Dags för en liten update här, något måste jag ju bidra med.
Så vad har hänt sedan senast?
På samtliga hjul sitter nu fräscha däck, två fälgar fortfarande lackade och två polerade.
Sålde bilen i höstas till grannen, sonen som är 17 år har suktat efter bilen i många år liksom hans far. Men de tyckte nog den var lite svårkörd och köpte en Miata med servostyrning
Under deras korta ägande så fick de med alla prylar och reparationskit för slavcylinder till kopplingen som de brotschade och de bytte radioantennen.
Samtidigt som jag fick veta att de tyckte bilen var lite läskig hände en hemsk olycka där en kvinnlig bekant till mig förlorade sin dotter som brann inne i en bil, kan väl säga att det var fel person som överlevde och de som räddade honom såg inte tjejen i passagerarsätet på grund av rökutvecklingen. Jag fick ett erbjudande om att köpa tillbaka Vide KAJ i samma veva och med denna hemska olycka i bakhuvudet så var valet lätt. Ungdomar och sportiga bilar är ingen bra kombination och vad andra gör med min före detta bil angår ju inte mig, men skulle olyckan vara framme så skulle jag inte kunna se mina grannar i ögonen så nu är Vide KAJ tillbaka i min ägo.
KAJ ställdes in i garaget över vintern och togs fram för en månad sedan. Besiktning gjordes och nu är KAJ så gammal att han är skattebefriad och har passerat 12-tusen mil. Dags att börja behandla honom som en klassiker och minska på bilkörningen.
Var nere i Skåne förra helgen, KAJ rullade på som han alltid gjort men jag kommit inte långt söder om Kungsbacka innan jag märkte att något var fel, punktering på vänster bakdäck, däcket var skrot. Bilen riktningsstabil men lite bullrigare, så jag kunde nog kört ner på fälgen till slut om jag inte börjat fundera på vad som var fel.
Letade upp öppen däckfirma hemma i byn och de hade lyckligtvis ett däck kvar i samma dimension och fabrikat/modell.
Resten av lördagen stod jag nere på vår verkstad och kämpade med avgassystemet som blivit alltmer bullrigt. Bytte packning mot termoreaktorn och luftröret som löper parallellt med avgassystemet hade rostat itu och släppt uppe vid trekanten och fullt med hål lite varstans. Fick bli lite paniklagning av luftröret, punktade fast plåt och vred knackade på plats som ett bandage, blev ganska bra. Men bilen fortsatt bullrig så riva avgassystemet igen. Rören som ansluter mot termoreaktorn är inklätt i skyddsplåt som jag slet bort och där hittades ett stort fel, ena röret sprucket runt om. Jag och farsan svetsade som galningar och resultatet blev genast mycket bättre. Finns förmodligen ytterligare sprickor och eventuellt en trasig termoreaktor men tid fanns inte att göra mer.
Bilen gick under provtur på lördagskvällen härligt tyst och på söndagen var det att åka in till Ystad på brunch och när jag skulle åka tillbaka till Skurup så märker jag att det är punktering på det alldeles nya vänstra bakdäcket. Fy så sur jag blev, 500 spänn rakt ut i Östersjön. Brorsan kom och såg att jag höll på byta däck, kollade det punkterade och tyckte det såg ut att gått lite för långt utan luft och säkert var kasst. Jag slängde in däck och domkraft i bagagen och var jävligt bitter just då, missade i ilskan över oturen att handtag till domkraft stack upp. Bakluckan i miljoner bitar.
Hem till Skurup, lite mer än två mil, var som att köra nercabbat
Tur att det finns fler bakluckor i gömmorna. Brorsan pumpade upp och sprayade läckagetest på hjulet medan vi bytte bakluckan. Däcket höll trycket och brorsan spånade lite om det kunde röra sig om en por i fälgen, den tesen kullkastades när han vickade på ventilen. Där mot fälgen var felet, ventilen håller tätt i låga hastigheter men i landsvägsfart så slungade centrifugalkraften ventilen ut mot däcket och luften läckte ut. Brorsan åkte ner till verkstaden och krängde av däcket från fälgen, kollade om det var skadat och satte i ny ventil i fälgen medan jag samlade ihop glasrester.
Lyckligtvis hade punkteringen inte skadat däcket. Så färden hem till Göteborg gick galant men oj vilken punkteringsnoja jag hade på vägen
Nu ska jag ut och ge bilen lite kärlek, finns ett och annat att göra. Startmotorn fixade vi med en bra tid innan försäljningen men den har återigen börjat krångla.
Over and out for now.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,