Throttle Position Sensor?
|
Calder |
Publicerat 22-05-2008 21:31
|
Användare
Inlägg: 10
Registrerad: 18.03.08
|
Tjénare. Har fått ett skumt problem nu när jag startade bilen igen efter
vintervilan... Motorn startar,
men varvar direkt upp till 8000 varv - och står kvar där! Har inte haft igång den några längre stunder med tanke på varvtalet.
Har kollat gaswiren, men inga problem där. Samma med
farthållaren... Vad tusan kan detta bero på?
Kanske relaterat - sitter där två stycken
TPS?
[img]http://calder.hobby-site.com/images/DSC00853.JPG[/img] is not a valid Image.
(Främre syns i bild)
Den inre ändrar läge när jag drar i gaswiren, men den
främre har inte kontakt med nått. Sitter dock en tapp som man verkar kunna skruva och ändra läge på, men hittar ingen info i varken Haynes
eller
verkstadsmanualerna.
Bilen är en -89 TII Cab! |
|
|
|
rexib |
Publicerat 22-05-2008 21:48
|
Användare
Inlägg: 6
Registrerad: 06.05.08
|
Der sidder 2 sensorer, en
kort forrest og en lang bagerst. De bevæger sig begge udad når du drar i wiren. Deres
funktion er at give ECU´en besked om gasspjældets stilling. Hvis du mistænker fel på TPS´en så kobl den fra. Du
må først afmontere intercooleren (enkelt) for
at komme til TPS´en. Kør då en tur og se om der er nogen ændring. |
|
|
|
Calder |
Publicerat 22-05-2008 23:09
|
Användare
Inlägg: 10
Registrerad: 18.03.08
|
Där är nog inget fel på TPS'erna, däremot så har den främre ingen fysisk kontakt med dom rörliga delarna...
[img]http://calder.hobby-
site.com/DSC00853.jpg[/img] is not a valid Image.
Förhoppningsvis funkar bilden nu...
Hur ska tappen stå när motorn är av och gaspedalen i viloläge? |
|
|
|
Calder |
Publicerat 22-05-2008 23:16
|
Användare
Inlägg: 10
Registrerad: 18.03.08
|
Nu när jag tänker efter lite... Är det inte skumt att motorn varvar upp till 8000, oavsett TPS'ens läge.
Eller kan ECU'n
sköta spjällen? |
|
|
|
GL |
Publicerat 23-05-2008 07:09
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
TPS'en mäter egentligen bara
spjälläget så att bilen får rätt mängd soppa i förhållande till spjällöppning och reglerar inte ngn lufttilförsel, för att komma upp i det varvet krävs ganska mkt
luft, har du provat att vicka på spjället för hand så den inte låst sig i öppet läge?
Redigerat av GL den 23-05-2008 07:11
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
fc3s |
Publicerat 23-05-2008 07:34
|
Användare
Inlägg: 58
Registrerad: 16.10.07
|
Spjället måste vara öppet, annars skulle den inte varva på det viset.
/P
FC3S S4 1988
|
|
|
|
Calder |
Publicerat 23-05-2008 10:28
|
Användare
Inlägg: 10
Registrerad: 18.03.08
|
Har dragit i
gaswiren, och allt rör sig som det bör. har dock inte skruvat av spjället och kollat det. Motorn går ju utan belastning, så det kanske inte krävs så mycket för att
varva upp...
Någon som vill ta en bild på hur den främre sensorn ska se ut när motorn är avstängd?
Speciellt hur tappen ska stå... |
|
|
|
Calder |
Publicerat 24-05-2008 13:36
|
Användare
Inlägg: 10
Registrerad: 18.03.08
|
Någon
som vill gå ut och ta en bild likande min, så man vet hur allt ska stå?
Behöver nog mobilkamera för att komma in bakom generatorn och ändå få hyffsad skärpa!
|
|
|
|
Calder |
Publicerat 24-05-2008 16:45
|
Användare
Inlägg: 10
Registrerad: 18.03.08
|
Jahapps... Då har man skruvat av IC'n och hittat felet! Nästan synd att man inte tog en bild.
Det var
ett bokollon som hade lagt sig under
spjällreglaget, sen gick inte spjället helt tillbaka!
;-)
Dags att besiktiga! |
|
|