June 25 2024 09:10:31
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Tegheims hembyggda 26B 4rotor-vev
fastlane
Ja, ha dem ett snäpp större än rören så kan du

trä över Smile

Ha ett mindre pvc i ett större så kan du även motta in längder med silvertejp fixering.

Kanske är bonnlösning men

fogar och längder

blir spot on.
Redigerat av fastlane den 24-11-2012 11:35
Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Tegheim
Pvc i innerdia 45mm? Vart

hittar man det:-)
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Vin Vendel
Vet inte exakt innerdiameter men VP-rör som vi

elektriker använder finns i 50mm och ett gäng dimensioner under.

Blir väl lite mer lättarbetat om du tar VP-rör 16mm +

20mm och böjfjäder för båda

storlekarna. 16 och 20mm rören går att trä i varandra och mäter in mellanskillnaden för den riktiga storleken.

3M med flera tillverkar dessa.

http://storelshop...ch.raction
Redigerat av Vin Vendel den 24-11-2012 14:17
/Mattias Vendel, Bollebygd (Borås) ll

Styrelsen SWR Försäljning ll [url=http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

thread_id=3644]Kläder[/url] ll Dekaler
 
http://www.garaget.org/Mork
fastlane
VP-rör

var eg. det jag tänkte på.


Ingemar Olsson
Rätt sida av Sverige
Västra Götaland
Uddevalla
RX-8 Racecar med S54b32 motor, Sellholm MPG Låda
VW Passat

Kombi 170TDI 4motion DSG
Alpina B8 4,6L V8
 
http://www.fastlaneracing.se
Tegheim
Nu har jag helsvetsat buren så långt, och även svetsat fast den i ramen.
Har även svetsat 4-länken på

bakaxeln.

[IMG]

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20121124_144214.jpg[/IMG]


i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20121124_180437.jpg
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
nrx
Snyggt!

Det här har du säkert kollat men om inte... såhär efter svets, kolla hjulvinklarna på axeln. Enklare att

rikta nu när den

är lös. Tillför lite värme på rören invid klumpen. Samtidigt brukar jag passa på och sätta fast banjo-rören mot klumpen. Har man hyfsat med

vrid, och duktigt fäste kan man vrida lös dem Sad vilket

inte är så kul.

mvh/Rikard
Rikard Niva Luleå
Rx7

FB SILVER RS-Budget
Rx7 FC BLÅ, RC-budget
 
Arvika
Ser rätt så bra ut i stort Tony!
Men som gammal burbyggare så slår jag ner på huvudbågen...



Gillar inte varken

passform eller placering Sad
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Tegheim
Har inte kollat axeln, var dock

ganska noga med att svetsa i ordning.




Förklara närmare Arvika.
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Arvika
De huvudbågar jag bockar till, de ligger mot b-stolpen så mycket det går. Helst ska man kunna svetsa någon sträng mellan båge och stolpe på ett par ställen.



Det skapar om inte

annat bra stabilitet i karossen...

Jo jag vet att det inte alltid fungerar, speciellt inte på fyrdörrarsbilar. Eller om det är lågt

i tak och man har problem med plats för hjälmar och annat.

Men man ska sträva efter det!
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Tegheim
Bågen är köpt av rolfstorp/finess så det är såhär dom har sina bågar. Har inte förändrat den något

alls. Den ligger

ca 5-10mm från tak. Och B-stolpen är ju som du ser långt framför huvudbågen.
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Arvika
Det var avståndet till B-stolpe jag

reagerade mest på...
Jaha, den kommer från smeden!

Jag hade ju Rallyprodukter som hovleverantör på

huvudbågar.
Klarade inte att bocka dom grova rören, så jag åkte kilometern upp till

dom och fick hjälp.
Alla andra rör gick bra att fixa själv.
Sedan

jag flyttade till Stockholm har det inte blivit några bågbyggen...

Så här vill jag att det ska se ut!
[img]




http://www.rallyprodukter.se/arbete/IMG_0472.JPG[/img]
Redigerat av Arvika den 24-11-2012 21:55
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Tegheim
Anledningen till avståndet till B-stolpen är att jag kommer sitta

mycket längre bak än original. Hade jag haft bågen mitt för B-stolpen hade jag haft

bågen rakt över huvudet. Ska ta ett kort i rätt vy så får du se att det är bättre än du beskriver det.
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Arvika
Det problemet är ju inte så ovanligt. Jag råkade ut för det på en 323 för många år sedan! Men jag trodde Volvons hytttak var

tillräckligt

högt ändå...

[img]https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/599901_4893011813912_671225577_n.jpg[/img] is not a valid Image.
Redigerat av Arvika den 24-11-2012 23:51
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Tegheim
nrx skrev:
Snyggt!

Det här har du

säkert kollat men om inte... såhär efter svets, kolla hjulvinklarna på

axeln. Enklare att rikta nu när den är lös. Tillför lite värme på rören invid klumpen. Samtidigt brukar jag passa på och sätta

fast banjo-rören mot klumpen.

Har man hyfsat med vrid, och duktigt fäste kan man vrida lös dem Sad vilket inte är så kul.

mvh/Rikard


Hur kollar man enklast vinklarna på axeln



egentligen? :-)
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Tegheim
Lite skurna flänsar är alltid kul Smile
Men dom ska få smaka på CNCn innan dom är

klara!



i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20121126_173913.jpg
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
nrx
Tegheim skrev:
nrx skrev:
Snyggt!

Det

här har du säkert kollat men om

inte... såhär efter svets, kolla hjulvinklarna på axeln. Enklare att rikta nu när den är lös. Tillför lite värme på rören invid

klumpen. Samtidigt brukar jag passa på och sätta fast banjo-rören mot

klumpen. Har man hyfsat med vrid, och duktigt fäste kan man vrida lös dem Sad vilket inte

är så kul.

mvh/Rikard


Hur kollar man enklast vinklarna på axeln egentligen? :-)


Grovkoll kan du göra med vattenpass

(gradskiva) mot banjorörets planyta. Vrid axel och mät i lod, cambern/tån. Yes, axel vilar på pallbockar, i watt.

För lite mer exakt och koll

mot

kärvning i splines mm. Montera i diffen, axlarna och fälgar. Mät mellan fälgar och på varje banjosida (ett rör kan vara krokigare än det andra). Fäster du linor mellan

fälgarna, ser du ganska

omgående vad som händer när du ska rikta/tillför värme. -1grad brukar spelet i splines klara, men men försiktighet Cool
/
Rikard
Rikard Niva Luleå
Rx7

FB SILVER RS-Budget
Rx7 FC BLÅ, RC-budget
 
Tegheim
Färdigportat emot motorns form, och förberett att

"bara" ställa i röret för att svetsa.



i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/My%204rotor-build/20121127_192459.jpg
Redigerat av Tegheim den 27-11-2012 19:37
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Tegheim
[IMG]

http://i815.photobucket.com/albums/zz71/Tegheim/My%20Wolvo%20142/20121127_205556.jpg[/IMG]
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Arvika
Snyggt!
Satans snyggt...
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
Tegheim
Arvika skrev:
Snyggt!
Satans snyggt...


Ser rätt så bra ut i stort? Grin
Tony Tegheim -

Nässjö

Audi A4 2.0TDI Quattro -08
Volkswagen Caddy 1.9TDI -09
Wolvo 142 -72 Amatörbygge
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 1.97 sekunder - 231 Förfrågningar 19,412,572 unika besök