Bilen går in i "Limp-mode"
|
Traver |
Publicerat 11-06-2008 21:19
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 14.04.08
|
Köpte min bil i höstas o den fungerade hur bra som helst, men sen fick den stå ute hela vintern i väntan på att garage skulle bli ledigt, o
den har alltid
ståt i garage innan vad jag hört. men men, en dag när jag körde på motorvägen o skulle dra på lite så ströp motorn precis när turbon ska börja
ladda, o sen har den gjort så efter ca 20 min varje
gång jag kör, den stryper o det bara hackar till. Det räcker att jag stänger av motorn när jag kör o
startar den igen så fungerar det.
Då har jag alltså fått höra att bilen gåtg in i ett så
kallat limp-mode för att något är fel o man inte ska kunna
skada motorn genom att dra på, så stryps motorn.
Och jag fick veta att d kunde vara slangar till turbon som e dåliga, nu har jag nyss
bytat alla luft OCH
vattenslangar till turbon, och den gör fortfarande så här..
Vad kan det vara som gör att bilen går in i ett sådant här läge? och bryter den alltid när turbon
ska börja
ladda? eller är det bara när det är något fel på turbon??
Tack för svar på detta jobbiga problem.
MVH// Markus |
|
|
|
Traver |
Publicerat 16-06-2008 16:23
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 14.04.08
|
Det
är alltså bilens "felsäkra läge" om ingen nu visste det..
Väldigt tacksam för svar.. :/ |
|
|
|
Janne |
Publicerat 16-06-2008 16:37
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Har du kollat igenom alla kontakter,
skarvdosor (eller vad det nu heter), jordpunkter osv..
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 16-06-2008 17:13
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Från Rx7 S5 (1989)
går det att elektroniskt läsa ut en ganska detaljerad felkod,
det sparar mycket tid för felsökningen, hitta en
verkstad med utrustningen
ifall du inte fixar det själv med hjälp av
verkstadsmanualen.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 17-06-2008 15:03
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Lite mer info om felkoder:
http://www.rx7cit...ucodes.htm
Där står det i den nedre halvan av sidan hur du kan läsa ut felkoderna på en S5 själv
Sedan finns mer information i kapitel F2, omkring sidan F2-19, i
verkstadsmanualen:
http://www.rx7cit..._turbo.pdf
Redigerat av wankelmats den 23-06-2008 01:19
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Traver |
Publicerat 22-06-2008 20:07
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 14.04.08
|
ja okej, men för att läsa ut
felkoderna själv så måste jag
ju fortfarande ha instrument till det väll?
måste man ha instrument för just rx-7.an eller vilken verkstad som helst kan
kolla sånt?
//Markus |
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 23-06-2008 00:02
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Som det står i beskrivningen kan det utöver den nödvändiga kabelstumpen vara bra att ha papper och penna ifall det är flera fel som loggats,
men
att kalla det för instrument är väl att ta i lite grand ?
How To pull ECU CODES for your 1988 -1991 RX7
If your check engine light is
coming on at idle you need to find out what
it is telling you.
To do so for RX-7's from 1988 on, (with the engine off but fully warmed up) find the
single green wire in the wiring harness just in front of the left front suspension
tower, near the front ignition coil.
Ground the connector on this
wire (the wire will be hanging free, without its connector hooked to another wire) on the chassis, using a jumper wire,
etc.
Sit in the car and turn the
ignition switch on WITHOUT STARTING THE CAR. Immediately watch the check engine light. If everything is OK, it will not light. If it starts flashing, count
the
flashes. It may stop flashing for a couple of seconds, then start again. Each of those series of flashes is for a separate engine fault code. Multiple codes will
display in order from low
number to high.
Have a paper and pen handy, and write them all down. To check again, turn the ignition off and then back on.
It will repeat the cycle.
Identify the first (tens) and
second (ones) digits of each code as follows: The first (tens) digit will display (flash) for
about one second for each count, with a one-half second pause between counts. For example, if the first
(tens) digit is three, there will be three separate one
second long flashes, separated between by one-half second pauses.
There is then a 1.6 second pause between the last flash of the first
digit and the
beginning of the second (ones) digit.
The second (ones) digit counts flash for only one-half second each, with pauses of one-half second between them. For
example, if the
second (ones) digit is seven, then there will be seven flashes of one-half second, separated by pauses of one-half second.
In this
example, the displayed code will thus be "37".
The system will then pause for four seconds before proceeding to the next code, if any.
To clear the stored codes from memory, disconnect the negative battery cable, then wait for 5
seconds. It is useful to do so even when you have just
retrieved the codes, but not fixed anything yet, to be certain the codes (problems) persist. Stored codes could represent several different
problems that have
arisen at different times. Just drive the car a bit, and see which codes persist.
Obviously, once things are fixed, you need to clear the codes a final time to
be certain
it is in fact fixed, and to know that any new stored codes have occured after the fix.
Mazda RX-7 codes (from Haynes Computer Codes Manual
#10205) are as follows:
1 Ignition coil
(trailing side)
2 Crank position NE sensor
3 Crank position G sensor
5 Knock sensor
8 Airflow meter
(AFM)
9 Water thermosensor
10 Intake air thermosensor (AFM)
11 Intake air
thermosensor (engine)
12 Throttle sensor - full range
13 Pressure
sensor - intake manifold
14 Atmospheric pressure sensor (built in ECU)
15 oxygen sensor
17 Feedback system for O2
sensor
18 Throttle sensor -
narrow range
20 Metering oil pump position sensor
23 Fuel thermosensor
25 Solenoid valve - pressure regulator control
26 metering oil pump stepper motor
27 Metering oil pump
28 Solenoid valve - EGR
29 Solenoid valve - EGR vent
30 Solenoid valve - split air bypass
31 solenoid valve - relief 1
32
Solenoid valve - switching
33
Solenoid valve - port air bypass
34 Solenoid valve -idle speed control (BAC)
37 Metering oil pump
38 Solenoid valve -
accelerated warmup system and air supply valve
39 Solenoid valve -
relief 2
40 Solenoid valve - purge control (auxilary port valve)
41 Solenoid valve
- variable dynamic effect intake (VDI)
42 Solenoid valve - turbo precontrol
43 Solenoid valve -
wastegate control
44 Solenoid valve - turbo control
45 Solenoid valve - charge control
46 Solenoid valve - charge relief control
50 Solenoid valve - double throttle control
51 Fuel
pump relay
54
Air pump relay
65 Air conditioning signal
71 Injector - front secondary
73 Injector - rear secondary
76 Slip lockup signal
77 Torque reduced signal
Use
the codes to direct you in fixing the car. Also remember that disconnected hoses, misrouted vacuum lines, or internal engine problems can be
present without causing a code.
Redigerat av wankelmats den 23-06-2008 00:22
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Traver |
Publicerat 23-06-2008 13:05
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 14.04.08
|
Ahhh, jag fattar, ska genast sätta mig o kolla detta, men eftersom mitt problem uppstår efter 20-30 min körning, blir det då
ett felmeddelande direkt när jag startar då tror ni? :S
Tack för hjälpen annars.
//Markus |
|
|
|
Traver |
Publicerat 07-07-2008 00:02
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 14.04.08
|
Har inte lyckats hitta
mitt problem än, har inte riktigt haft tid o kolla på det. men idag när ja skulle köra så sprang laddtrycksmätaren upp i topp, o ja startade om flera ggr men den går
upp i topp bara.. o den laddar
inte när ja kör.. d hör jag..
Någon som vet vad det kan bero på?? att den springer upp sådär? :S |
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 07-07-2008 19:15
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Lite gissningar...
Om laddtrycksmätaren går i topp utan att du gör någonting med gasen tyder på ett givar-/kablagefel mellan
laddtrycksgivaren och nån styrenhet.
Detta i sin tur borde rimligen få styenheten att gå till Limp-home eftersom den då tror att laddtrycket är för
högt. Det styrenheten gör är att den vidtar åtgärder som gör att laddtrycket
omöjligen kan bli högt och låter dig glida hem i sakta mak för att avhjälpa
felet.
det är inte omöjligt att värmen påverkar laddtryckgivraren, men kolla även efter kabelbrott eller korrosion
i kontaktstycket till den samma. |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 07-07-2008 19:26
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Fuel cut............
Kolla map sensorn.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Traver |
Publicerat 07-07-2008 21:07
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 14.04.08
|
Mr Wankeltrim skrev:
Fuel cut............
Kolla map
sensorn.
haha förlåt.. men Map sensorn?? va e d? haha |
|
|
|
Bo_H |
Publicerat 07-07-2008 21:25
|
Användare
Inlägg: 566
Registrerad: 13.12.07
|
Manifold Air Pressure kanske.... |
|
|
|
Traver |
Publicerat 08-07-2008 16:30
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 14.04.08
|
Jaha,
haha asså förlåt, men jag är verkligen ingen höjdare på bilar..
jag lär mig hela
tiden.. haha
tycker verkligen bilar e skitkul.. när dom funkar.. sen
e ja helt väck... ;P
Men tack för hjälpen, ja ska kolla detta.. |
|
|
|
Traver |
Publicerat 21-07-2008 11:54
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 14.04.08
|
Jag har kollat igenom min verkstadshandbok o ja hittar INGET om
en MAP-sensor..
däremot har ja en boost-sensor, är det samma sak? vad jag har läst mig till på nätet så verkar iaf funktionen vara detsamma..
eller är
jag helt ute o cyklar? |
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 21-07-2008 13:47
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Traver
skrev:
Jag har kollat igenom min verkstadshandbok o
ja hittar INGET om en MAP-sensor..
däremot har ja en boost-sensor, är det samma sak? vad jag har
läst mig till på nätet så verkar iaf funktionen vara detsamma..
eller är jag helt ute o
cyklar?
Den sitter på höger framsidan av ditt högra
fjäderbens torn och kallas Pressure sensor och Atmospheric sensor.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Traver |
Publicerat 21-07-2008 13:59
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 14.04.08
|
Ja det är den svarta lilla "boxen" som det går in en vakumslang till,
och lite kablage?
Sitter iofs
till vänster framifrånsett, och sitter vid det vänstra fjäderbens tornet på min bil. |
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 21-07-2008 15:01
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Vänster och höger på en bil ska alltid utgå från körriktningen.
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Traver |
Publicerat 21-07-2008 15:30
|
Användare
Inlägg: 18
Registrerad: 14.04.08
|
Jaha okej då, men det är isåfall den som det står boost-sensor på.
Finns det något bra sätt för att kolla
om den fungerar som den ska? |
|
|