May 04 2024 19:46:11
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Bilen går in i "Limp-mode"
Traver
Köpte min bil i höstas o den fungerade hur bra som helst, men sen fick den stå ute hela vintern i väntan på att garage skulle bli ledigt, o

den har alltid

ståt i garage innan vad jag hört. men men, en dag när jag körde på motorvägen o skulle dra på lite så ströp motorn precis när turbon ska börja

ladda, o sen har den gjort så efter ca 20 min varje

gång jag kör, den stryper o det bara hackar till. Det räcker att jag stänger av motorn när jag kör o

startar den igen så fungerar det.

Då har jag alltså fått höra att bilen gåtg in i ett så

kallat limp-mode för att något är fel o man inte ska kunna

skada motorn genom att dra på, så stryps motorn.
Och jag fick veta att d kunde vara slangar till turbon som e dåliga, nu har jag nyss

bytat alla luft OCH

vattenslangar till turbon, och den gör fortfarande så här.. Sad

Vad kan det vara som gör att bilen går in i ett sådant här läge? och bryter den alltid när turbon

ska börja

ladda? eller är det bara när det är något fel på turbon??

Tack för svar på detta jobbiga problem.

MVH// Markus
 
Traver
Det

är alltså bilens "felsäkra läge" om ingen nu visste det..

Pfft
Väldigt tacksam för svar.. :/
 
Janne
Har du kollat igenom alla kontakter,




skarvdosor (eller vad det nu heter), jordpunkter osv..
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
wankelmats
Från Rx7 S5 (1989)

går det att elektroniskt läsa ut en ganska detaljerad felkod,
det sparar mycket tid för felsökningen, hitta en

verkstad med utrustningen
ifall du inte fixar det själv med hjälp av

verkstadsmanualen.

www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
wankelmats
Lite mer info om felkoder:
http://www.rx7cit...ucodes.htm



Där står det i den nedre halvan av sidan hur du kan läsa ut felkoderna på en S5 självGrin



Sedan finns mer information i kapitel F2, omkring sidan F2-19, i

verkstadsmanualen:
http://www.rx7cit..._turbo.pdf
Redigerat av wankelmats den 23-06-2008 01:19
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Traver
ja okej, men för att läsa ut

felkoderna själv så måste jag

ju fortfarande ha instrument till det väll? Pfft
måste man ha instrument för just rx-7.an eller vilken verkstad som helst kan

kolla sånt? Smile

//Markus
 
wankelmats
Som det står i beskrivningen kan det utöver den nödvändiga kabelstumpen vara bra att ha papper och penna ifall det är flera fel som loggats,

men

att kalla det för instrument är väl att ta i lite grand ?Cool


How To pull ECU CODES for your 1988 -1991 RX7

If your check engine light is

coming on at idle you need to find out what

it is telling you.

To do so for RX-7's from 1988 on, (with the engine off but fully warmed up) find the

single green wire in the wiring harness just in front of the left front suspension

tower, near the front ignition coil.

Ground the connector on this

wire (the wire will be hanging free, without its connector hooked to another wire) on the chassis, using a jumper wire,

etc.

Sit in the car and turn the

ignition switch on WITHOUT STARTING THE CAR. Immediately watch the check engine light. If everything is OK, it will not light. If it starts flashing, count

the

flashes. It may stop flashing for a couple of seconds, then start again. Each of those series of flashes is for a separate engine fault code. Multiple codes will

display in order from low

number to high.

Have a paper and pen handy, and write them all down. To check again, turn the ignition off and then back on.

It will repeat the cycle.

Identify the first (tens) and

second (ones) digits of each code as follows: The first (tens) digit will display (flash) for

about one second for each count, with a one-half second pause between counts. For example, if the first

(tens) digit is three, there will be three separate one

second long flashes, separated between by one-half second pauses.

There is then a 1.6 second pause between the last flash of the first

digit and the

beginning of the second (ones) digit.

The second (ones) digit counts flash for only one-half second each, with pauses of one-half second between them. For

example, if the

second (ones) digit is seven, then there will be seven flashes of one-half second, separated by pauses of one-half second.

In this

example, the displayed code will thus be "37".




The system will then pause for four seconds before proceeding to the next code, if any.




To clear the stored codes from memory, disconnect the negative battery cable, then wait for 5

seconds. It is useful to do so even when you have just

retrieved the codes, but not fixed anything yet, to be certain the codes (problems) persist. Stored codes could represent several different

problems that have

arisen at different times. Just drive the car a bit, and see which codes persist.

Obviously, once things are fixed, you need to clear the codes a final time to

be certain

it is in fact fixed, and to know that any new stored codes have occured after the fix.

Mazda RX-7 codes (from Haynes Computer Codes Manual

#10205) are as follows:

1 Ignition coil

(trailing side)
2 Crank position NE sensor
3 Crank position G sensor
5 Knock sensor
8 Airflow meter

(AFM)
9 Water thermosensor
10 Intake air thermosensor (AFM)
11 Intake air

thermosensor (engine)
12 Throttle sensor - full range
13 Pressure

sensor - intake manifold
14 Atmospheric pressure sensor (built in ECU)
15 oxygen sensor
17 Feedback system for O2

sensor
18 Throttle sensor -

narrow range
20 Metering oil pump position sensor
23 Fuel thermosensor
25 Solenoid valve - pressure regulator control
26 metering oil pump stepper motor





27 Metering oil pump
28 Solenoid valve - EGR
29 Solenoid valve - EGR vent
30 Solenoid valve - split air bypass
31 solenoid valve - relief 1
32

Solenoid valve - switching
33

Solenoid valve - port air bypass
34 Solenoid valve -idle speed control (BAC)
37 Metering oil pump
38 Solenoid valve -

accelerated warmup system and air supply valve
39 Solenoid valve -

relief 2
40 Solenoid valve - purge control (auxilary port valve)
41 Solenoid valve

- variable dynamic effect intake (VDI)
42 Solenoid valve - turbo precontrol
43 Solenoid valve -

wastegate control
44 Solenoid valve - turbo control



45 Solenoid valve - charge control
46 Solenoid valve - charge relief control
50 Solenoid valve - double throttle control
51 Fuel

pump relay
54

Air pump relay
65 Air conditioning signal
71 Injector - front secondary
73 Injector - rear secondary
76 Slip lockup signal
77 Torque reduced signal




Use

the codes to direct you in fixing the car. Also remember that disconnected hoses, misrouted vacuum lines, or internal engine problems can be

present without causing a code.
Redigerat av wankelmats den 23-06-2008 00:22
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Traver
Ahhh, jag fattar, ska genast sätta mig o kolla detta, men eftersom mitt problem uppstår efter 20-30 min körning, blir det då

ett felmeddelande direkt när jag startar då tror ni? :S




Tack för hjälpen annars. Smile

//Markus
 
Traver
Har inte lyckats hitta




mitt problem än, har inte riktigt haft tid o kolla på det. men idag när ja skulle köra så sprang laddtrycksmätaren upp i topp, o ja startade om flera ggr men den går

upp i topp bara.. o den laddar

inte när ja kör.. d hör jag..
Någon som vet vad det kan bero på?? att den springer upp sådär? :S
 
Bo_H
Lite gissningar...

Om laddtrycksmätaren går i topp utan att du gör någonting med gasen tyder på ett givar-/kablagefel mellan

laddtrycksgivaren och nån styrenhet.




Detta i sin tur borde rimligen få styenheten att gå till Limp-home eftersom den då tror att laddtrycket är för

högt. Det styrenheten gör är att den vidtar åtgärder som gör att laddtrycket

omöjligen kan bli högt och låter dig glida hem i sakta mak för att avhjälpa

felet.

det är inte omöjligt att värmen påverkar laddtryckgivraren, men kolla även efter kabelbrott eller korrosion

i kontaktstycket till den samma.
 
Mr Wankeltrim
Fuel cut............
Kolla map sensorn.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Traver
Mr Wankeltrim skrev:
Fuel cut............
Kolla map

sensorn.


haha förlåt.. men Map sensorn?? va e d? haha
 
Bo_H
Manifold Air Pressure kanske....
 
Traver
Jaha,

haha asså förlåt, men jag är verkligen ingen höjdare på bilar..
jag lär mig hela

tiden.. haha Pfft
tycker verkligen bilar e skitkul.. när dom funkar.. sen

e ja helt väck... ;P
Men tack för hjälpen, ja ska kolla detta.. Pfft
 
Traver
Jag har kollat igenom min verkstadshandbok o ja hittar INGET om

en MAP-sensor..



däremot har ja en boost-sensor, är det samma sak? vad jag har läst mig till på nätet så verkar iaf funktionen vara detsamma..
eller är

jag helt ute o cyklar? Pfft
 
Mr Wankeltrim
Traver

skrev:

Jag har kollat igenom min verkstadshandbok o

ja hittar INGET om en MAP-sensor..
däremot har ja en boost-sensor, är det samma sak? vad jag har

läst mig till på nätet så verkar iaf funktionen vara detsamma..
eller är jag helt ute o

cyklar? Pfft

Den sitter på höger framsidan av ditt högra

fjäderbens torn och kallas Pressure sensor och Atmospheric sensor.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Traver
Ja det är den svarta lilla "boxen" som det går in en vakumslang till,

och lite kablage?
Sitter iofs

till vänster framifrånsett, och sitter vid det vänstra fjäderbens tornet på min bil.
 
wankelmats
Vänster och höger på en bil ska alltid utgå från körriktningen.
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Traver
Jaha okej då, men det är isåfall den som det står boost-sensor på.
Finns det något bra sätt för att kolla

om den fungerar som den ska?
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.64 sekunder - 171 Förfrågningar 18,982,312 unika besök