May 04 2024 14:18:37
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
6- port & 4-port
Chefen
Sitter det 6-port i alla FC?
Har för övrigt en 4-port i en RX-4, hur vet man vad den kommer ifrån för bil?
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Janne
6 portarn sitter väl bara i FC N/A.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Hackman
4-port 13B i en

RX-4 kommer med mycket stor

sannolikhet från just en RX-4! Skulle jag tro i alla fall...
Stämmer Janne, 6-port i FC är bara sugmotorer. Turbon är 4-ports.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Galaxi
Varför är det så? Nån som vet...
Alltså bara n/a som har 6

portar och inte turbon?
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Chefen
Hackman skrev:
4-port 13B i en

RX-4 kommer med mycket stor sannolikhet från just en RX-4! Skulle jag

tro i alla fall...
Stämmer Janne, 6-port i FC är bara sugmotorer. Turbon är 4-ports.



Det är inte orginalmotorn, tror inte heller att det är en motsvarande motor, hade inte dom

dubbla fördelare?
Dessutom följde en FC v-låda

med bilen och motorn har lågkompa rotorer (enligt förra ägaren)
Anledningen till frågan är att jag hade funderat på att stoppa ner motorn från

rx-4:an i min

TII eftersom rx-4 ska orginalrenoveras.
Bör kanske tilläggas att motorn i fråga är streetportad och går bra utan turbo och med skrämmande dåligt

grenrörskonstruktion. Smile
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Hackman
RX-4

motorerna har inte dubbla fördelare. Det är RX-3 12A och tidigare

som har dubbla fördelare.
Vad står det på rotorhusen. Är de bara märkta med Mazda, står det även Toyo-kogo eller vad står det.

Finns det fäste för

knacksensor någonstans?
Hur ser oljepåfyllningsröret ut, långt, kort, rakt, vinklat, skarvat?
Rotorerna kan ju vara plockade från en TII eller så är det

bearbetade

originalrotorer. De passar oavsett vilka rotorhus/gavlar det är. Så det är ingen ledtråd tyvärr
Vattenpumpen är väl i aluminium på TII har jag

för mig. Gjutjärn på RX-4/RX-5. Vad har du?




En bild säger mer än tusen ord...
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
wankelmats
Galaxi skrev:
Varför är det så? Nån som vet...
Alltså bara n/a

som har 6 portar och inte turbon?

Har att göra med optimering av

gasflöde och fyllnadsgrad på högre varvtal för en sugmotor, samtidigt som karaktären vid lägre varvtal kan bibehållas,

detta behövs inte i motorer med

stressfläkt, men jag orkar tyvärr inte beskriva det här.
Redigerat av wankelmats den 18-06-2008 11:37
 
wankelmats
För att identifiera motorn finns

lite beskrivning här:
[url]http://bertakeblennow.scorpionshops.com/forum/viewthread.php?

forum_id=21&thread_id=7286&pid=51884[/url]

Edit: Jag klipper in det viktigaste med ett par

tillägg:

Vikterna på rotorerna har

med årsmodellen att göra och 86-88 väger runt 4553 gram medans 89-91 väger runt 4328 gram.
På motorer med manuel låda så tittar man på

baksidan av sv-hjulet

och där står ett ingjutit nummer och om det står 326 så är det en 86-88 och står det 350 så är det en 89-91.
Nu har du en automatare så det går inte att hitta nåt

nummer

där men har du några komponenter som suttit på motorn så brukar det stå ett nummer på dessa och hittar du någon komponent med nummer på så kan man

härleda till vilken motor du har.
Har du inga

komponenter så får man mäta på balansvikten vilken det är och det får du reda på här

http://www.mazdat...eights.htm


Jag har ett par motvikter

liggande som inte stämmer med någon av de som beskrivs

av mazdatrix, har ännu inte kollat vilken version de hör till.

Det fanns tre generationer av 6 portade 13B med

periferiavgasport, och

åtminstone en av dessa har olika insug (slid/butterfly) beroende på var i världen de sålts.

Första generationen fanns 1982-85 i Japan och 1984-85 i USA.



Generellt har många delar på dessa artikelnummer som börjar på N304, fast mycket är gemensamt med de äldre 4-portarna med artikelnummer på exempelvis 1757. De

första japanska 6-portarna har även

andra nummerserier, men jag har ingte koll på dessa, tror dock att N301-N303 hör dit.
Dessa motorer har motorfästet

placerat på främre kåpan.

Andra generationen satt huvudsakligen

i Rx7 S4 1986-88, och generellt har den många delar med artikelnummer som börjar

med N326 och N327, (turbomotorerna av samma generation har delar med numren N317, N318, samt serierna N330-N347).

Dessa motorer finns med flera olika ventiler

på sekundära insugsportarna och olika tändsystem beroende på vilken marknad de sålts på, och jag tror att en del prylar på sugmotorer också har nummer i




intervallet N330-N339.
Motorns knacksensor är monterad i ett M10x1-hål placerat i mittgaveln i närheten av oljepåfyllningen.
Motorfästet på dessa sitter i

mittgaveln, det högra mitt under i

oljetråget.

Tredje generarionen satt huvudsakligen i Rx7 S5 1989-92, och generellt har den många nya delar med

artikelnummer som börjar med intervallet N350-N353 (turbomotorerna av

samma generation har delar med numren N380 samt serierna N385-N387 och N370-N378). Jag

tror att alla versioner av dessa hade roterande slidventiler på sekundärportarna.
Motorfästet på dessa

sitter i mittgaveln, det högra mitt under i

oljetråget.
Rotorhusen på S5 NA har precis som turbomotorn ett M10x1 monteringshål för knacksensor placerat ovanför övre tändstiften.




Självklart är

många delar återanvända på senare generationer, men kan du identifiera några av dessa nummer så vet du att den inte bör vara äldre än så, stämmer detta sedan med

motorfästenas

placering och knacksensorhålen så vet du ganska säkert vad du har.


En annan tydlig skillnad när motorn är isärtagen är att de

stora o-ringarna mellan rotorhus och gavlar har

frästa spår i gavlarna 1986-2002, medan spåren är i rotorhusen före och efter den tidsperioden.

10A och

12A fram till 1973 hade dubbla fördelare, därefter och i samband med att 13B

introducerades, så är det en fördelare på alla motorer fram till 1991, sedan

avskaffades fördelaren även till marknaderna utan avgaskrav, och vevaxelgivaren ser inte längre ut som en fördelare utan

lock i resten av världen.
Redigerat av wankelmats den 18-06-2008 13:53
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Chefen
Gjutjärnshus till vattenpump,

inga knacksensorhål,

motorfästen i framgaveln.
Verkar vara en RX-4 då?
Är väl ingen vidare ide att stoppa den TII:an då.


[img]http://img73.imageshack.us/img73/7639/dsc02621oq5.jpg[/img] is not a valid Image.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Chefen
Har

jag förstått det rätt att man måste ha motorn lös/isärplockad för att hitta några nummer?

Tack för alla snabba svar förövrigt! Smile
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
wankelmats
Plutten skrev:
Gjutjärnshus till vattenpump, inga

knacksensorhål, motorfästen i framgaveln.
Verkar vara en RX-4 då?



Är väl ingen vidare ide att stoppa den TII:an då.

Rx4 eller Rx5, ser ju i

princip likadana ut.
Jag ser inte vitsen med att stoppa den i en FC, inte heller att överladda den utan att

först åtminstone byta rotorer och eventuellt

förstärka blocket. (Men du kanske redan har turborotorer i den ?)
Helt klart blir det onödigt mycket jobb att bygga om motorfästena, fast fram till




årsmodell 88 skulle det åtminstone inte förhindra att den passerar bilprovningen.
Redigerat av wankelmats den 18-06-2008 13:45
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
wankelmats
Plutten skrev:
Har jag

förstått det rätt att man måste ha motorn lös/isärplockad för att hitta några

nummer?

Tack för alla snabba svar förövrigt! Smile

Första punkterna att kolla:

Kolla om det är 4

eller 6 insugsportar.

Kolla var

motorfästen och knacksensorer sitter eller kan sitta (det går att sätta en gammal frontkåpa på en FC-motor, så en nyare motor kan ganska enkelt användas i




SA/FB, Rx4 och Rx5) dvs kolla om det finns bultar eller bulthål i mittgaveln mellan/nedanför de nedre tändstiften.

Vattenpumpen är i gjutjärn på alla S4 och

S5, normalt även på alla 74-85

fast det finns eftermarknadspumpar i alu till dessa från GMB. Före 74 och efter 91 så är pumparna i alu.
Pumphuset är i

gjutjärn på alla äldre och alu från och med S4.
Dessutom ändrar sig

hålbilden på vattenpumpen vid årsmodellsgränserna 85-86 och 88-89 (fast man kan växla

hela pumphuset mellan S4, S5 och S6), men man behöver nog ett par bilder för att tydliggöra skillnaden.




Läs vad som står på svänghjulet om motorn inte

är från en automat.
Redigerat av wankelmats den 18-06-2008 13:45
 
Mr Wankeltrim
Annars kan du kolla på främre

gavlens framsida

ungefär bakom fördelarn om de står en bokstav eller bokstav/nummer kombination.
Kan stå lite olika men R5, N, 3B är några vanliga

kombinationer.
Ser inget fäste till motorfäste på mittgaveln

så de är säkert ingen 86 eller nyare.
Då återstår lite ihop plock från 12A och 13B.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Hackman
Menade vattenpumphuset när jag skrev

att vattenpumpen var i aluminum. Lite slarvigt av mig.

Oljepåfyllningsröret ser ochså ut

att vara 12A/13B-RX-4 modell. På TII är det ju annorlunda.

Förgasaren är ju en Holley och de

insugen finns väl bara till "gamla" 13B 4-portare

vill jag minnas? Fast insuget från en gammal motor kan väl i och för sig portas så det passar även en S4/S5 13B om man bara vill.




Som både Mats och

Jörgen skrivit så ser du ganska lätt om det finns rester av motorfästen i mittgaveln. Gör det inte det är nog saken klar, RX-4 eller RX-5
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
wankelmats
Vattenpumpen 1974-85, i detta fall alu-

utförande, men hålbilden är densamma som i orginalpumparna.
Redigerat av wankelmats den 18-06-2008 14:38
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
wankelmats
Vattenpumpen i S4, 86-88
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
wankelmats
Vattenpumpen S5, 89-91
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Mr Wankeltrim
Man kan blanda friskt mellan vattenpumpar och block.
Är inga

problem att sätta en nyare pump på ett äldre block eller äldre pump på nyare block så de är inget man kan gå på.



Enklast o se på gavlarna vad det är för

nåt.


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Chefen
wankelmats skrev:


Plutten skrev:
Gjutjärnshus till vattenpump, inga knacksensorhål,

motorfästen i framgaveln.
Verkar vara en RX-4 då?
Är väl ingen vidare ide att

stoppa den TII:an då.

Rx4 eller Rx5, ser ju i princip likadana ut.
Jag ser inte vitsen med att

stoppa den i en FC, inte heller att överladda den

utan att först åtminstone byta rotorer och eventuellt förstärka blocket. (Men du kanske redan har turborotorer i den ?)
Helt klart blir det

onödigt mycket

jobb att bygga om motorfästena, fast fram till årsmodell 88 skulle det åtminstone inte förhindra att den passerar bilprovningen.


Motorn är nyligt (flera

år sen men få

mil) renoverad med turbo rotorer och portad. Ska vara gjort av lasse wankel. Iaf om man tror han jag köpte av och han verkade reko.
Vitsen

var att få mera snurr på 7an utan att lägga ut så

mycke pengar. vill ändå inte ha den portade motorn i 4:an.

RB insuget och Holley:n har jag monterat

och det är helt klart en 4port.

Man får nog hoppas att 7an håller ihop i sommar och

sen renovera/trimma till vintern istället. Frown
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Galaxi
Är det hos dig motorn hamnade Smile
Såg den på annons... Var lite sugen själv

på den men la pengarna på väghållning

istället.
Erik's mazda RX-7 FB -84 med nyrenoverad RP 13B med weber 48 dcoe
Nya:

http://www.wankel...ead_id=481
Gamla:

http://bertakeble...rowstart=0
 
http://nosc.worlddisease.net
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 1.52 sekunder - 221 Förfrågningar 18,981,755 unika besök