6-
port & 4-port
|
Chefen |
Publicerat 17-06-2008 19:15
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Sitter det 6-port i alla FC?
Har för övrigt en 4-port i en RX-4, hur vet man vad den kommer ifrån för bil?
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 17-06-2008 20:04
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
6 portarn sitter väl bara i FC N/A.
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 17-06-2008 20:06
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
4-port 13B i en
RX-4 kommer med mycket stor
sannolikhet från just en RX-4! Skulle jag tro i alla fall...
Stämmer Janne, 6-port i FC är bara sugmotorer. Turbon är 4-ports.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 17-06-2008 20:23
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Varför är det så? Nån som vet...
Alltså bara n/a som har 6
portar och inte turbon?
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 18-06-2008 00:46
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Hackman skrev:
4-port 13B i en
RX-4 kommer med mycket stor sannolikhet från just en RX-4! Skulle jag
tro i alla fall...
Stämmer Janne, 6-port i FC är bara sugmotorer. Turbon är 4-ports.
Det är inte orginalmotorn, tror inte heller att det är en motsvarande motor, hade inte dom
dubbla fördelare?
Dessutom följde en FC v-låda
med bilen och motorn har lågkompa rotorer (enligt förra ägaren)
Anledningen till frågan är att jag hade funderat på att stoppa ner motorn från
rx-4:an i min
TII eftersom rx-4 ska orginalrenoveras.
Bör kanske tilläggas att motorn i fråga är streetportad och går bra utan turbo och med skrämmande dåligt
grenrörskonstruktion.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 18-06-2008 07:08
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
RX-4
motorerna har inte dubbla fördelare. Det är RX-3 12A och tidigare
som har dubbla fördelare.
Vad står det på rotorhusen. Är de bara märkta med Mazda, står det även Toyo-kogo eller vad står det.
Finns det fäste för
knacksensor någonstans?
Hur ser oljepåfyllningsröret ut, långt, kort, rakt, vinklat, skarvat?
Rotorerna kan ju vara plockade från en TII eller så är det
bearbetade
originalrotorer. De passar oavsett vilka rotorhus/gavlar det är. Så det är ingen ledtråd tyvärr
Vattenpumpen är väl i aluminium på TII har jag
för mig. Gjutjärn på RX-4/RX-5. Vad har du?
En bild säger mer än tusen ord...
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 18-06-2008 11:24
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi skrev:
Varför är det så? Nån som vet...
Alltså bara n/a
som har 6 portar och inte turbon?
Har att göra med optimering av
gasflöde och fyllnadsgrad på högre varvtal för en sugmotor, samtidigt som karaktären vid lägre varvtal kan bibehållas,
detta behövs inte i motorer med
stressfläkt, men jag orkar tyvärr inte beskriva det här.
Redigerat av wankelmats den 18-06-2008 11:37
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 18-06-2008 11:27
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
För att identifiera motorn finns
lite beskrivning här:
[url]http://bertakeblennow.scorpionshops.com/forum/viewthread.php?
forum_id=21&thread_id=7286&pid=51884[/url]
Edit: Jag klipper in det viktigaste med ett par
tillägg:
Vikterna på rotorerna har
med årsmodellen att göra och 86-88 väger runt 4553 gram medans 89-91 väger runt 4328 gram.
På motorer med manuel låda så tittar man på
baksidan av sv-hjulet
och där står ett ingjutit nummer och om det står 326 så är det en 86-88 och står det 350 så är det en 89-91.
Nu har du en automatare så det går inte att hitta nåt
nummer
där men har du några komponenter som suttit på motorn så brukar det stå ett nummer på dessa och hittar du någon komponent med nummer på så kan man
härleda till vilken motor du har.
Har du inga
komponenter så får man mäta på balansvikten vilken det är och det får du reda på här
http://www.mazdat...eights.htm
Jag har ett par motvikter
liggande som inte stämmer med någon av de som beskrivs
av mazdatrix, har ännu inte kollat vilken version de hör till.
Det fanns tre generationer av 6 portade 13B med
periferiavgasport, och
åtminstone en av dessa har olika insug (slid/butterfly) beroende på var i världen de sålts.
Första generationen fanns 1982-85 i Japan och 1984-85 i USA.
Generellt har många delar på dessa artikelnummer som börjar på N304, fast mycket är gemensamt med de äldre 4-portarna med artikelnummer på exempelvis 1757. De
första japanska 6-portarna har även
andra nummerserier, men jag har ingte koll på dessa, tror dock att N301-N303 hör dit.
Dessa motorer har motorfästet
placerat på främre kåpan.
Andra generationen satt huvudsakligen
i Rx7 S4 1986-88, och generellt har den många delar med artikelnummer som börjar
med N326 och N327, (turbomotorerna av samma generation har delar med numren N317, N318, samt serierna N330-N347).
Dessa motorer finns med flera olika ventiler
på sekundära insugsportarna och olika tändsystem beroende på vilken marknad de sålts på, och jag tror att en del prylar på sugmotorer också har nummer i
intervallet N330-N339.
Motorns knacksensor är monterad i ett M10x1-hål placerat i mittgaveln i närheten av oljepåfyllningen.
Motorfästet på dessa sitter i
mittgaveln, det högra mitt under i
oljetråget.
Tredje generarionen satt huvudsakligen i Rx7 S5 1989-92, och generellt har den många nya delar med
artikelnummer som börjar med intervallet N350-N353 (turbomotorerna av
samma generation har delar med numren N380 samt serierna N385-N387 och N370-N378). Jag
tror att alla versioner av dessa hade roterande slidventiler på sekundärportarna.
Motorfästet på dessa
sitter i mittgaveln, det högra mitt under i
oljetråget.
Rotorhusen på S5 NA har precis som turbomotorn ett M10x1 monteringshål för knacksensor placerat ovanför övre tändstiften.
Självklart är
många delar återanvända på senare generationer, men kan du identifiera några av dessa nummer så vet du att den inte bör vara äldre än så, stämmer detta sedan med
motorfästenas
placering och knacksensorhålen så vet du ganska säkert vad du har.
En annan tydlig skillnad när motorn är isärtagen är att de
stora o-ringarna mellan rotorhus och gavlar har
frästa spår i gavlarna 1986-2002, medan spåren är i rotorhusen före och efter den tidsperioden.
10A och
12A fram till 1973 hade dubbla fördelare, därefter och i samband med att 13B
introducerades, så är det en fördelare på alla motorer fram till 1991, sedan
avskaffades fördelaren även till marknaderna utan avgaskrav, och vevaxelgivaren ser inte längre ut som en fördelare utan
lock i resten av världen.
Redigerat av wankelmats den 18-06-2008 13:53
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 18-06-2008 12:15
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Gjutjärnshus till vattenpump,
inga knacksensorhål,
motorfästen i framgaveln.
Verkar vara en RX-4 då?
Är väl ingen vidare ide att stoppa den TII:an då.
[img]http://img73.imageshack.us/img73/7639/dsc02621oq5.jpg[/img] is not a valid Image.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 18-06-2008 12:19
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Har
jag förstått det rätt att man måste ha motorn lös/isärplockad för att hitta några nummer?
Tack för alla snabba svar förövrigt!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 18-06-2008 13:25
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Plutten skrev:
Gjutjärnshus till vattenpump, inga
knacksensorhål, motorfästen i framgaveln.
Verkar vara en RX-4 då?
Är väl ingen vidare ide att stoppa den TII:an då.
Rx4 eller Rx5, ser ju i
princip likadana ut.
Jag ser inte vitsen med att stoppa den i en FC, inte heller att överladda den utan att
först åtminstone byta rotorer och eventuellt
förstärka blocket. (Men du kanske redan har turborotorer i den ?)
Helt klart blir det onödigt mycket jobb att bygga om motorfästena, fast fram till
årsmodell 88 skulle det åtminstone inte förhindra att den passerar bilprovningen.
Redigerat av wankelmats den 18-06-2008 13:45
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 18-06-2008 13:38
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Plutten skrev:
Har jag
förstått det rätt att man måste ha motorn lös/isärplockad för att hitta några
nummer?
Tack för alla snabba svar förövrigt!
Första punkterna att kolla:
Kolla om det är 4
eller 6 insugsportar.
Kolla var
motorfästen och knacksensorer sitter eller kan sitta (det går att sätta en gammal frontkåpa på en FC-motor, så en nyare motor kan ganska enkelt användas i
SA/FB, Rx4 och Rx5) dvs kolla om det finns bultar eller bulthål i mittgaveln mellan/nedanför de nedre tändstiften.
Vattenpumpen är i gjutjärn på alla S4 och
S5, normalt även på alla 74-85
fast det finns eftermarknadspumpar i alu till dessa från GMB. Före 74 och efter 91 så är pumparna i alu.
Pumphuset är i
gjutjärn på alla äldre och alu från och med S4.
Dessutom ändrar sig
hålbilden på vattenpumpen vid årsmodellsgränserna 85-86 och 88-89 (fast man kan växla
hela pumphuset mellan S4, S5 och S6), men man behöver nog ett par bilder för att tydliggöra skillnaden.
Läs vad som står på svänghjulet om motorn inte
är från en automat.
Redigerat av wankelmats den 18-06-2008 13:45
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 18-06-2008 13:48
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Annars kan du kolla på främre
gavlens framsida
ungefär bakom fördelarn om de står en bokstav eller bokstav/nummer kombination.
Kan stå lite olika men R5, N, 3B är några vanliga
kombinationer.
Ser inget fäste till motorfäste på mittgaveln
så de är säkert ingen 86 eller nyare.
Då återstår lite ihop plock från 12A och 13B.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 18-06-2008 14:19
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Menade vattenpumphuset när jag skrev
att vattenpumpen var i aluminum. Lite slarvigt av mig.
Oljepåfyllningsröret ser ochså ut
att vara 12A/13B-RX-4 modell. På TII är det ju annorlunda.
Förgasaren är ju en Holley och de
insugen finns väl bara till "gamla" 13B 4-portare
vill jag minnas? Fast insuget från en gammal motor kan väl i och för sig portas så det passar även en S4/S5 13B om man bara vill.
Som både Mats och
Jörgen skrivit så ser du ganska lätt om det finns rester av motorfästen i mittgaveln. Gör det inte det är nog saken klar, RX-4 eller RX-5
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 18-06-2008 14:36
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Vattenpumpen 1974-85, i detta fall alu-
utförande, men hålbilden är densamma som i orginalpumparna.
Redigerat av wankelmats den 18-06-2008 14:38
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 18-06-2008 14:37
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Vattenpumpen i S4, 86-88
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
wankelmats |
Publicerat 18-06-2008 14:37
|
Moderator
Inlägg: 983
Registrerad: 16.10.07
|
Vattenpumpen S5, 89-91
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 18-06-2008 15:51
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Man kan blanda friskt mellan vattenpumpar och block.
Är inga
problem att sätta en nyare pump på ett äldre block eller äldre pump på nyare block så de är inget man kan gå på.
Enklast o se på gavlarna vad det är för
nåt.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 18-06-2008 22:46
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
wankelmats skrev:
Plutten skrev:
Gjutjärnshus till vattenpump, inga knacksensorhål,
motorfästen i framgaveln.
Verkar vara en RX-4 då?
Är väl ingen vidare ide att
stoppa den TII:an då.
Rx4 eller Rx5, ser ju i princip likadana ut.
Jag ser inte vitsen med att
stoppa den i en FC, inte heller att överladda den
utan att först åtminstone byta rotorer och eventuellt förstärka blocket. (Men du kanske redan har turborotorer i den ?)
Helt klart blir det
onödigt mycket
jobb att bygga om motorfästena, fast fram till årsmodell 88 skulle det åtminstone inte förhindra att den passerar bilprovningen.
Motorn är nyligt (flera
år sen men få
mil) renoverad med turbo rotorer och portad. Ska vara gjort av lasse wankel. Iaf om man tror han jag köpte av och han verkade reko.
Vitsen
var att få mera snurr på 7an utan att lägga ut så
mycke pengar. vill ändå inte ha den portade motorn i 4:an.
RB insuget och Holley:n har jag monterat
och det är helt klart en 4port.
Man får nog hoppas att 7an håller ihop i sommar och
sen renovera/trimma till vintern istället.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 18-06-2008 23:25
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Är det hos dig motorn hamnade
Såg den på annons... Var lite sugen själv
på den men la pengarna på väghållning
istället.
|
|
|