Tips på hur skruva av grenröret på FC
N/A! ÄNTLIGEN AV!!!
|
Goran |
Publicerat 21-06-2008 16:47
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Jag har kommit till det sista steget för att plocka av hela
avgassystemet; grenröret.
En
mutter har jag fått av, nedre bak, men resten sätter myror i huvet på mig.
Hur katten är det tänkt att man ska nå till dem
och lyckas skruva av dem?
Den övre bak ser man inte ens.
Kort och
tunn hylsa 14mm (idiotisk storlek) som är ledad strax efter hylsan för där finns inte
plats till några förlängare...finns det?
Jag tänker tunnväggig hylsa 14mm med ledad universalknut i storlek
3/8" alternativt ledad 12 kantnyckel 14mm,
för 6 kant funkar inte. Jag har försökt.
Saknar tyvärr de verktygskombinationer jag behöver, och allt är stängt idag..., men jag ska till
Biltema imorgon
och shoppa.
Någon som har något bra tips och som har gjort detta själv?
Tack för hjälpen
Goran
Redigerat av Goran den 26-06-2008 21:50
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 23-06-2008 20:44
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Uppdatering!
Nu är den undre av med hjälp av två fasta nycklar som inte hade samma vridning
på 12-kantsmönstret så jag fick alternera nycklarna vart 5'te -10'e grad. Det tog sin tid men den är av.
Nu har jag har lyckats dra sönder en
1/4" "universalkoppling" från Biltema på den främre övre muttern, utan att få den att rubbas.
Det är trångt som f-n att få in en 14mm
hylsa
med "universalkoppling" för man måste komma åt den i vinkel. Jag har slipat ner hylsan för att göra "paketet" kortare och lättare att komma åt
genom att göra mer plats,
och det blev bättre grepp då. När jag sen la på lite mer moment (usch vad stark man kan vara då) så gick kopplingen i bitar.
Idag har jag sprutat på någon snabbrostlösare, också från BILTEMA,
men jag tror inte problemet är så mycket rost som att man inte kommer åt ordentligt med
verktyg.
Andra alternativ är att värma på muttern och försöka dra loss den igen, annars återstår
bara att demontera hela insugsgrenröret och det ska
väl ändå inte vara nödvändigt????
Ingen som kan bistå med tips eller erfarenheter?
mvh
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 24-06-2008 10:17
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hej
Stefan
Visst finns det kylkanaler i insuget, så man måste tömma kylsystemet innan man plockar bort insuget?
Räcker det att lossa de fyra (eller fler)
skruvarna som håller insuget i blocket eller måste man demontera isär rubbet?
Jag lutar åt att kraftigt deformera grenröret för att komma åt
skruvarna.
Borra sönder eländet helt enkelt. Någon som vet om det är värt något innan man börjar?
mvh
Goran
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 24-06-2008 14:16
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
På 84-85 års 13B cirkulerar inte kylvattnet i insuget
såsom det gör på 12A av samma årsmodeller.
Minns inte hur det är på FC...
Fast är det så
krångligt att få loss reaktorn så kan det väl vara läge att tappa ur kylvattnet och la loss
insuget. Det skadar säkert inte att byta ut kylvätskan ändå, den
lär väl inte vara bytt på länge.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 24-06-2008 14:56
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Hackman skrev:
På 84-85 års 13B cirkulerar inte kylvattnet i insuget såsom det gör på
12A av samma årsmodeller.
Minns inte hur det är på FC...
Fast är det så krångligt att få loss reaktorn så kan det väl vara läge att tappa ur kylvattnet och la loss insuget. Det skadar
säkert inte att byta ut
kylvätskan ändå, den lär väl inte vara bytt på länge.
Hej och tack Göran och Stefan
Jag har en bromsrörsnyckel, men har svårt att se hur jag ska
kunna
dra i den utan att den tar i, då mellanrummet mellan reaktorn och insuget bara rymmer en nyckel men inte mycket till vridmån.
Byta kylvätskan gör
jag gärna, men plocka av insuget är inget
litet jobb med allt som hänger, sitter fast och drar...
Jag har skaffat en ny 1/4" universalknut, denna
gången en Kamasa med livstidsgaranti, så jag får en ny om jag sliter loss
fler.
Försöker igen ikväll, sen får jag överväga att riva insuget.
Tack för tipsen. Jag visste att kunskapen fanns på forumet.
Goran
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 24-06-2008 22:05
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Bara för att klargöra problemet med bilder.
Så här ser det ut när man tittar på det rakt från högersidan
på
bilen.
Funderar på att "go Medieval" på den med liten vinkelslip.
Jag har redan en bil i garaget som står med toppen av och väntar på nya
kolvringar.
Goran bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Goran den 24-06-2008 22:08
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 26-06-2008 21:49
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
YIPEE-KAI-YEAH!
Äntligen av!
Med en
hel del 5-56, tålamod och rätt kombination
verktyg så gick det vägen.
Här är det borta...
Goran bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Goran den 26-06-2008 21:50
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 26-06-2008 21:51
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
...och här
ligger det och skäms...
Goran bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 26-06-2008 21:52
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
...och
här är den
lyckade verktygs/nyckelkombinationen...
OBS! glöm inte "5-56" och tåååålamod för att låta det verka.
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 26-06-2008 21:54
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Om
någon ska göra om samma sak, är det bara att höra av sig till mig så bistår jag med min nyfunna expertis.
Tack för mig. Nu ska jag gasa på och
få ihop
bilen till helgen.
Goran
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 26-06-2008 21:59
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Nu i efterhand så kanske du inser att de hade varit enklare att lossa 4 bultar och 2 muttrar så
hade
du kunnat lyfta upp insuget den lilla bit som krävs för att de skall gå enkelt att lossa muttrarna
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Goran |
Publicerat 26-06-2008 22:12
|
Användare
Inlägg: 342
Registrerad: 28.04.08
|
Mr Wankeltrim skrev:
Nu i efterhand så
kanske du inser att de hade varit enklare att lossa 4 bultar och 2 muttrar så hade du kunnat
lyfta upp insuget den lilla bit som krävs för att de skall gå enkelt att lossa muttrarna
Så här i efterhand är jag glad att jag INTE gjorde
det. Faktiskt.
Motorn är orörd från fabrik så alla rör, slangar, kablar sitter väl fastsatt och jag bävade för vad jag skulle behöva
lossa för att få loss
insuget.
4 bultar och två muttrar fick jag reda på nu. Det hade varit användbart för några dagar sedan. Men å andra sidan var det lika bra för det gick med 5-
56 och
vanliga verktyg i ovanliga kombinationer. Man får vara uppfinningsrik och ta sig en funderare eller två.
Fast det är klart att jobbar man i
verkstad och får betalt per timme så kan man
inte vänta i flera dagar på att 5-56 ska verka och på att man ska prova sig fram till någon som kan fungera. Då
gäller det att jobba på och ta den snabbaste lösningen, för kunden väntar. Då hade
det säkert varit bäst att lossa insuget.
Jag ringde faktiskt till
Hedbergs bil i Malmö där Per-Olof, deras Mazda och Wankel expert, hade böjt till ett eget verktyg för att utföra samma sak.
Tyvärr gick Scanauto, där han
jobbade förut, i konkurs så alla verktygen försvann i utförsäljningen. Annars hade jag fått lånat det.
Men rätt nöjd att det gick ändå.
mvh
Goran
|
|
|