Etanolkonvertera en RX-8?
|
Galaxy_Grey |
Publicerat 04-07-2008 18:28
|
Användare
Inlägg: 78
Registrerad: 16.02.08
|
Från och med den
1:a juli i år får man enligt svensk lag etanolkonvertera bensinmotorer. Går det bra att konvertera en Renesis wankelmotor
på 231 hk? Om svaret är ja på den
frågan undrar jag om någon vet vad det handlar om i pengar och effektökning?
Jag är bara lite nyfiken, har inga planer på att själv genomföra någon
konvertering, om det inte visar sig vara mycket enkelt, svinbilligt och ger en massa extra hästkrafter(omöjlig kombination).
Edit:
Hittade lite mer info
här (dock inget om
wankelmotorer):
http://www.automo...nvertering
Redigerat av Galaxy_Grey den 04-07-2008 22:39
|
|
|
|
GL |
Publicerat 05-07-2008 10:55
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
Hör med Lasse, han håller på att ta fram saker
så att man skall kunna köra e85!
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
lasse wankel |
Publicerat 05-07-2008 23:46
|
Användare
Inlägg: 270
Registrerad: 17.10.07
|
Ja under de närmaste
veckorna kommer jag prova E85 på
Rototesten med mitt nya Unichip Q plus. Har gått en 2 dagars kurs för att kunna installera och mappa med detta Piggyback. Tror att det finns goda möjligheter till
att få framförallt mer vrid, något som Renesis motorn saknar samt lite mer toppeffekt. Jag är inte helt på det klara om spridarna räcker p.g.a den större mängden
bränsle som måste adderas. Om
testerna slår väl ut så kommer jag göra en längre utvärdering både i bromsbänk samt på väg. Återkommer med mer fakta när jag vet
mer
/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 06-07-2008 21:25
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Galaxy_Grey skrev:
Från och med den 1:a juli i år får man enligt svensk lag etanolkonvertera bensinmotorer. Går det
bra att konvertera en Renesis wankelmotor på 231 hk? Om svaret är ja på
den frågan undrar jag om någon vet vad det handlar om i pengar och effektökning?
Jag är bara lite nyfiken, har inga planer på att själv genomföra någon konvertering, om det inte visar sig
vara mycket enkelt, svinbilligt och ger en massa
extra hästkrafter(omöjlig kombination).
Har juh svårt att tänka mig att det skulle vara svinbilligt. Bör juh vara mer jobb
på N/A
känns det som.
Detta är juh annars en ganska intressant fråga, den har juh varit uppe tidigare fast på REW motorerna:
[url]http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?
forum_id=13&thread_id=336[/url]
Dock med (i nuläget) tråkig utgång.
Men hur beter sig
Renesis?
|
|
|
|
iZE |
Publicerat 07-07-2008 09:40
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Levinsson skrev:
Har juh svårt att
tänka mig att det
skulle vara svinbilligt. Bör juh vara mer jobb på N/A känns det som.
Varför borde det vara mer jobb på en N/A? En turbo trycker ju bara in mer luft
vilket
sätter ännu mer krav på spridarna för att kunna trycka in större mängder E85. I en N/A motor har du en mer begränsad mängd luft och därmed tycker jag
att man kan klara sig med mindre spridare.
Notera att jag inte säger emot dig, jag förstår bara inte varför det skulle vara så.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 07-07-2008 18:47
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
iZE skrev:
Levinsson
skrev:
Har juh svårt att tänka mig att det skulle vara svinbilligt. Bör juh vara mer jobb på N/A känns det som.
Varför borde det vara mer jobb på en N/A? En turbo trycker
ju bara in mer luft vilket sätter ännu mer krav på spridarna för att kunna trycka in större
mängder E85. I en N/A motor har du en mer begränsad mängd luft och därmed tycker jag att man kan klara
sig med mindre spridare.
Notera att jag inte
säger emot dig, jag förstår bara inte varför det skulle vara så.
Problemet med N/A är att höja kompressionen. Vet inte vilka sätt
man kan öka
detta på en wankel, det jag kan komma på är att byta rotor till en med högre komp. Eller räcker det med den som är? Fördelen om man bygger på turbo eller mappar om den
man har kan man
kompenserade detta med högre ladd, eller är jag helt ute o cyklar?
|
|
|
|
lasse wankel |
Publicerat 28-07-2008 10:02
|
Användare
Inlägg: 270
Registrerad: 17.10.07
|
Har tyvärr inte hunnit med att mappa min RX-8
med Unichip ,på E85 än. Renesis motorn med sin 10:0 i kompression samt minus overlap gör att motorn
är lämplig både ur effekt samt mijlösynpunkr d.v.s låga
emissioner. Höga krav ställs på motorstyrningen vilket i detta fall,Unichip som är ett av de mest avancerade Piggyback systemen på marknaden
med 15 års
erfarenhet av Piggyback motorstyrning på moderna bilar. Vad jag sett spridarmässigt så ska original spridarna samt bränslepumpen räcka till att levera bränsle till att
justera rätt
blandningför E85. Återkommer när jag får lite siffror från RotoTesten
/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
|
|
|
|
iZE |
Publicerat 28-07-2008 11:54
|
Användare
Inlägg: 326
Registrerad: 31.10.07
|
Hej Lasse
Har du hunnit titta
något på Cobb AP som det snackas om en del på RX8club? Fördelen
med den är ju att man inte behöver någon piggyback alls utan kan köra med orginal ECU med modifierade tabeller.
Jag vet att
flera personer i USA kör med
den både på N/A och Turbo bilar utan att behöva något piggyback alls. (N/A bilarna är mer optimering för att få några små ponnier till ur motorn samt anpassning till
eftermarknads- insug och avgassystem)
Personligen tycker jag det verkar trevligare att försöka lösa uppgiften med den redan existerande datorn.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
|
|
|
|
lasse wankel |
Publicerat 29-07-2008 00:32
|
Användare
Inlägg: 270
Registrerad: 17.10.07
|
Har tittat lite på Cobb men
väljer Unichip då jag
är återförsäljare och kan installera mappa andra bilar än wankel också Väntar med spänning när Hymee' släpper sitt Scan Pro Tool så
man kan mappa in i boxen direkt för att ändra Mazdas chip
live. Finns ett antal förinstallationer ute i Världen, b.l.a en RX-8 med turbo i Tyskland.
/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
|
|
|