May 17 2024 07:38:49
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Etanolkonvertera en RX-8?
Galaxy_Grey
Från och med den

1:a juli i år får man enligt svensk lag etanolkonvertera bensinmotorer. Går det bra att konvertera en Renesis wankelmotor

på 231 hk? Om svaret är ja på den

frågan undrar jag om någon vet vad det handlar om i pengar och effektökning? Cool
Jag är bara lite nyfiken, har inga planer på att själv genomföra någon




konvertering, om det inte visar sig vara mycket enkelt, svinbilligt och ger en massa extra hästkrafter(omöjlig kombination). Wink

Edit:
Hittade lite mer info

här (dock inget om

wankelmotorer):
http://www.automo...nvertering
Redigerat av Galaxy_Grey den 04-07-2008 22:39
 
http://www.mazda.se
GL
Hör med Lasse, han håller på att ta fram saker

så att man skall kunna köra e85!
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
lasse wankel
Ja under de närmaste

veckorna kommer jag prova E85 på

Rototesten med mitt nya Unichip Q plus. Har gått en 2 dagars kurs för att kunna installera och mappa med detta Piggyback. Tror att det finns goda möjligheter till




att få framförallt mer vrid, något som Renesis motorn saknar samt lite mer toppeffekt. Jag är inte helt på det klara om spridarna räcker p.g.a den större mängden

bränsle som måste adderas. Om

testerna slår väl ut så kommer jag göra en längre utvärdering både i bromsbänk samt på väg. Återkommer med mer fakta när jag vet

merWink

/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
 
Levinsson


Galaxy_Grey skrev:

Från och med den 1:a juli i år får man enligt svensk lag etanolkonvertera bensinmotorer. Går det

bra att konvertera en Renesis wankelmotor på 231 hk? Om svaret är ja på

den frågan undrar jag om någon vet vad det handlar om i pengar och effektökning? Cool



Jag är bara lite nyfiken, har inga planer på att själv genomföra någon konvertering, om det inte visar sig

vara mycket enkelt, svinbilligt och ger en massa

extra hästkrafter(omöjlig kombination). Wink



Har juh svårt att tänka mig att det skulle vara svinbilligt. Bör juh vara mer jobb

på N/A

känns det som.

Detta är juh annars en ganska intressant fråga, den har juh varit uppe tidigare fast på REW motorerna:


[url]http://www.wankelregistret.se/forum/viewthread.php?

forum_id=13&thread_id=336[/url]
Dock med (i nuläget) tråkig utgång.

Men hur beter sig

Renesis?
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
iZE
Levinsson skrev:
Har juh svårt att

tänka mig att det

skulle vara svinbilligt. Bör juh vara mer jobb på N/A känns det som.


Varför borde det vara mer jobb på en N/A? En turbo trycker ju bara in mer luft

vilket

sätter ännu mer krav på spridarna för att kunna trycka in större mängder E85. I en N/A motor har du en mer begränsad mängd luft och därmed tycker jag

att man kan klara sig med mindre spridare.



Notera att jag inte säger emot dig, jag förstår bara inte varför det skulle vara så.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
Levinsson
iZE skrev:


Levinsson

skrev:

Har juh svårt att tänka mig att det skulle vara svinbilligt. Bör juh vara mer jobb på N/A känns det som.





Varför borde det vara mer jobb på en N/A? En turbo trycker

ju bara in mer luft vilket sätter ännu mer krav på spridarna för att kunna trycka in större

mängder E85. I en N/A motor har du en mer begränsad mängd luft och därmed tycker jag att man kan klara

sig med mindre spridare.

Notera att jag inte

säger emot dig, jag förstår bara inte varför det skulle vara så.


Problemet med N/A är att höja kompressionen. Vet inte vilka sätt

man kan öka

detta på en wankel, det jag kan komma på är att byta rotor till en med högre komp. Eller räcker det med den som är? Fördelen om man bygger på turbo eller mappar om den

man har kan man

kompenserade detta med högre ladd, eller är jag helt ute o cyklar?
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
lasse wankel
Har tyvärr inte hunnit med att mappa min RX-8

med Unichip ,på E85 än. Renesis motorn med sin 10:0 i kompression samt minus overlap gör att motorn

är lämplig både ur effekt samt mijlösynpunkr d.v.s låga

emissioner. Höga krav ställs på motorstyrningen vilket i detta fall,Unichip som är ett av de mest avancerade Piggyback systemen på marknaden

med 15 års

erfarenhet av Piggyback motorstyrning på moderna bilar. Vad jag sett spridarmässigt så ska original spridarna samt bränslepumpen räcka till att levera bränsle till att

justera rätt

blandningför E85. Återkommer när jag får lite siffror från RotoTestenCool

/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
 
iZE
Hej Lasse

Har du hunnit titta

något på Cobb AP som det snackas om en del på RX8club? Fördelen

med den är ju att man inte behöver någon piggyback alls utan kan köra med orginal ECU med modifierade tabeller.

Jag vet att

flera personer i USA kör med

den både på N/A och Turbo bilar utan att behöva något piggyback alls. (N/A bilarna är mer optimering för att få några små ponnier till ur motorn samt anpassning till



eftermarknads- insug och avgassystem)

Personligen tycker jag det verkar trevligare att försöka lösa uppgiften med den redan existerande datorn.
Per Smitt - Malmö - [ Velocity Red RX-8 ]
 
lasse wankel
Har tittat lite på Cobb men

väljer Unichip då jag

är återförsäljare och kan installera mappa andra bilar än wankel ocksåWink Väntar med spänning när Hymee' släpper sitt Scan Pro Tool så

man kan mappa in i boxen direkt för att ändra Mazdas chip

live. Finns ett antal förinstallationer ute i Världen, b.l.a en RX-8 med turbo i Tyskland.




/Lasse
Lars Bergström
Sundbyberg
Wankelkonsult
076 8069880
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.28 sekunder - 124 Förfrågningar 19,022,067 unika besök