länge sett fram emot denna och betalt de 700 kronorna för att vara säker på en plats.
För väldigt många
år sedan testkörde jag Sturup Raceway med min RX-4 då den blivit asfalterad motorbana
första gången. Det gick bra den gången bortsett ifrån att bilen käkade
fläktremmar. En numera kraftigt utbyggd bana och en RX-7 kändes oerhört lockande.
Förra helgen blev jag lite krasslig
och ledvärken kom som ett brev på
posten, jag avbokade min plats till förmån för brorsan under förutsättning att han fick ihop sin röda best.
På fredagens kväll styrde jag iväg mot skåne och
klev upp ur sängen sex på lördag morgon. Vädret var minst sagt blött så jag gjorde mig ingen brådska, åkte hem till brorsan och bistod med handräckning av
verktyg då han fixade de sista detaljerna
på sin bil. Regnet tilltog utanför garaget och hopplösheten ökade i samma takt.
Brodern sade att han under
inga omständigheter kunde tänka sig köra på Sturup om asfalten är det minsta blöt.
Effekten i bilen och en diff som låser både vid gaspådrag och gasuppsläpp
kombinerat med att han knappt kört bilen och följaktligen inte blivit vän med den kunde jag förstå.
Strax efter
lunch bestämde jag mig för att
åtminstone köra ut och fota samt filma, något måste jag ju göra efter att ha bränt 700:- på att delta. På Sturup var det blött och jag förhandlade med mig själv hela
tiden då jag var där. Ska jag ta ett par försiktiga varv på banan eller låta bli? Jag insåg att jag är kanske galen men absolut ingen idiot, förvisso har jag
fina mönster i däcken men jag upplever
dom som hala, förmodligen är de rejält gamla.
När jag såg iZE kraschade RX-8 insåg jag att beslutet var klokt,
en slaktad wankel fick räcka. istället sökte jag upp Bo_H som jag sett vara
ute på banan och nöta varv. Trevligt att träffa lite wankelfolk.
Vid halv
fyra hade jag fått nog och styrde hem, besviken över att jag inte tagit skepparexamen som vore det mest lämpliga för
att kunna testa bana
Åter hemma i
Göteborg vid 21-tiden på lördagen, idag är förmodar jag vädret fint i skåne men tyvärr finns det ett och anant att ta itu med hemma.
Ps. Min
tanke
var att tokfilma brorsans bil in action, antingen på Sturup eller på allmän väg då jag är övertygad om att det finns allt för lite film med denna bil som huvudaktör.
Sorry, allt föll på att
det regnade.
Bert-Åke
"Combat" Blennow Göteborg/Partille, kom och köss mig så kösser jag tebax <3
User no 55, en LeMansvinnare.
Mazda RX-4, 1976 coupé
grönmetallic, såld
Mazda RX-7 FB, 1983 svart, såld
Mazda RX-7 FB, 1985 vit, NJUTER AV DEN VARJE DAG
Nissan Primera 98, vinterbil, dailydriver, vinterhalvåret,
fint förutom vissa tendenser av kopplingslir när jag skickade i 4:an. Nu vet jag vad jag ska göra i vinter.....
Vi beslutade också att styra
kosan hemåt
redan i går kväll efter ca 12 mil banåka. Att resa tält i regn och kändes inte så lockande och om vädret skulle bli bättre på söndagen skulle kopplingen troligtvis
inte hålla för
körning och hemresa. Så jag och kompisen packade bilen full och vände hemåt.
Jag hade skitkul i vätan, måste säga att R-däcken funkade
jättebra. Men det är klart jag tog det nog ganska
långsamt på rakorna. Sedan är man inget racingproffs direkt. Bromsa växla och svänga samtidigt är inget bra
recept men ganska kul när det inte blir värre rejäla ställ.
Lider verkligen med
dig iZE riktigt tråkigt när sådant händer...
Tråkigt med
regnet, det blir ju inte att man går om kring och snackar med bilägarna på samma sätt som när solen skiner.
att DU åtminstone mår bra trots smällen! Trist med
bilen, men kul att höra att du inte ledsnat på wankelåkandet trots att bilen är kvaddad. Sånt kan ju alrdrig va roligt, men det är ju trots allt
fortfarande
enklare att fixa plåtskador än personskador, även om det må låta klyschigt. Klokt att du körde med nackskydd och grymt bra att du tipsar andra om dess förträfflighet!
Tror att dom
flesta får sig en tankeställare när sånt här händer.
Håller tummarna för att det löser sig med försäkringsbolaget så att vi får se dig