Rx 7 FB NrX budget racing
|
nrx |
Publicerat 16-08-2009 23:44
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Med 17" har bilen markfrigång på 10.5cm och en höjd på 116cm till taket.
nrx bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 16-08-2009 23:46
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Om man har ett et på kring 45-47
(7,5" fälgbredd) funkar
frigången utan problem.
Vad tycks? |
|
|
|
Janne |
Publicerat 17-08-2009 01:07
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
Den var LÅG
Hur fick du
det till?
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 16-05-2010 23:55
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Var tvungen att få bruksen på lyften. Vilket
gjorde att jag satte ihop racern
En bild med ny axlarna på plats med 17" blingare skodda med 215 fram och 225 bak. Overkill? Jepp det ska vara
lätta 15"are och R-däck. Men tycker det ser coolt ut och blingarna ger
tillsammans med diffen massor med fäste för 12A.n G-mätaren gav 0-100km/h 6
½sek. Inte så dumt på en original.
nrx bifogade följande bild:bild:
Redigerat av nrx den 17-05-2010 00:05
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 03-01-2011 17:21
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Rotor-fortsättning på
allesammans!
Här lyser flitens-lampa med sin...frånvaro.
Hittade
några gamla s40 fälgar med vinterdäck som jag monterade på. Tog en tur på fjolårets slsta dag (31/12). Gjorde en repris
dagen efter på årets första dag (1/1).
Den (2/1) hittade på ärenden till affärer, passerade några sladdningsbara industriområden (feltemas parkering är ruskigt bra).
Hur det kändes
och
det går att åka riktigt fort & brett, drifting kanske man ska slå sig på
Tog t.o.m bilen till jobbet idag (3/1), det är ju en "busis-bil". När
jag kom hem grävde jag
vidare i däckhögen och hittade en uppsättning rallydäck...och ringde en polare som brukar ploga isbana... det var bara att komma och
köra....så sular nog på bättre "vinterdäck" till
helgen
Kanske någon annan är sugen på att åka isbana? Den har SM-status och ligger i ansl.
till Luleå. PM.a så fixar vi/jag en "IS-racing/banträff"
/Rikard |
|
|
|
nrx |
Publicerat 02-06-2011 23:45
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Var och besiktigade idag, som vanligt utan anm, och Silver har
därmed gått in i en ny fas. Besiktning
vartannat år. Hoppas att den inte får något ålderskomplex För att fylla "gubbe" tycker jag att Silver
känns riktigt spänstig. Tror att hon ska få ytterligare viktminskning och
sänkning. Det kan inte vara fel i alla fall
Redigerat av nrx den 02-06-2011 23:45
|
|
|
|
dezo |
Publicerat 03-06-2011 00:09
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Grattis till besiktnings-lyckan =)
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 16-08-2011 19:16
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Hmm,,, att det
det inte uppdateras kan var tecken på att det inte händer något eller att det jobbas utav...
Och, nä inte direkt något
Plockade fram
"Silver" för lek på Fällforsbanan tillsammans med http://www.raceinorr.se/ helgen som var. Silver är oerhört tacksam, måsta jag tillskriva henne. Hon har
stått ute i det
närmsta sedan årskiftet. Då jag tog en tur på nyårsafton och en tur på nyårsdagen för att finköra och sladda lite. Besiktigade utan anmärkning
(som vanligt ) i början av sommaren.
Nu i
söndags fylldes hon på med 95 och skvättade i lite olja. Fyllde även på med luft i däcken. Sen på med
solbrillorna, testa bromsarna... funkade och och iväg...
Tror att Silver tyckte att det
var skönt att få sträcka på sig efter långtids ofrivillig vila.
Hon behöver definitivt inte skämmas för sig på banan. Tiderna hon gjorde var allt annat än långsamma. Diffbromsen ville inte riktigt
fungera i högerkurvor så
greppet "fluktuerade" som mr Spok skulle ha uttryckt det. Hittade en fullvuxen kille på 150kg+ att stoppa in på högerstolen och problemet med fästet var löst
Tyvärr är 100 hk, 100hk! Och acc blir en "aning" långsammare med +150kg. Körsättet blir lite som att köra en gammal dieselbil. När man väl har fått
upp farten vill man inte gärna släppa
den Alltså inget gassläpp i kurvor, det straffar
Tänk vad sån här lek kan vara beroendeframkallande. Fick på
nytt en massa "onda" tankar om vad jag skulle vilja göra med
Silver. Så som att man kanske skulle byte ut hennes 30år gamla bussningar, stötdämpare
och fjädrar. Kanske montera de nya Hawk beläggen som ligger mm mm
För denna gång...
Redigerat av nrx den 17-08-2011 12:32
|
|
|
|
Galaxi |
Publicerat 16-08-2011 23:14
|
Användare
Inlägg: 629
Registrerad: 16.10.07
|
Bara handla en massa go saker nu!!!
|
|
|
|
dezo |
Publicerat 16-08-2011 23:53
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Säg till om du ska skruva nått så kommer jag över på studiebesök.
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 17-08-2011 14:57
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
dezo skrev:
Säg till om du ska skruva nått så kommer
jag över på studiebesök.
Kom när du vill. Kaffe och snacka Wankel är alltid på!
Har ju små, så jag är hemma nästan varje
kväll!
070-3582507/Niva |
|
|
|
nrx |
Publicerat 18-08-2011 18:10
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Mulle mek idag. VXL ur - lite mod
på
tunneln - VXLL in igen
Teser på "FC" bakvagn
nrx bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 18-08-2011 18:13
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
En till
nrx bifogade följande bild:bild:
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 18-08-2011 18:37
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Galaxi skrev:
Bara handla en massa go saker nu!!!
Hmm vill vill... men fikar gärna på dina hyllvärmare... men så de blir anv... humm lovar att köra bana
med dem |
|
|
|
nrx |
Publicerat 18-08-2011 19:02
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Och en sidobild. Höjden är inte justerad. "BLÅ" ska ner en dec
SM vikten är 1080kg och nu är
den viktad för DM 980kg vilket gör ca 0.2 sec snabbare till 100.
nrx bifogade följande bild:bild:
Redigerat av nrx den 18-08-2011 19:05
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 25-08-2011 10:55
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Kom igen!
Nu på söndag
(28/8) är det dags för att åka och leka på Fällforsbanan.
http://www.racein...php?t=7473
Vädret ska vara ok, varmt och fuktigt.
Max 0,3mm nederbörd under em/kv enl. YR/SMHI
Silver, fulltankad med 95 och med mig
inknölad, kommer att åka från COOP ARENA via Bergnäset kl.11.00
Någon fler som vill hänga me eller möta upp där? |
|
|
|
dezo |
Publicerat 25-08-2011 11:09
|
Användare
Inlägg: 252
Registrerad: 21.01.11
|
Trist nog är inte min evulest fd3s klar ännu,
annars skulle jag hängt med utan att tveka!
Rx-7 FD3S '95, Luleå, Johan Hedlund.
|
|
|
|
Pettersson |
Publicerat 25-08-2011 11:23
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
Jobbar tyvärr på en mässa under söndagen,
annars hade jag vart på och vridit ur det sista ur däcken.
Linus Pettersson - Uppsala
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 25-08-2011 13:00
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
nrx skrev:
Mulle mek idag. VXL ur - lite mod på tunneln - VXLL in igen
Teser på "FC" bakvagn
Ser mycket Trevligt ut,
Ren banåka
eller ? !
Var har du gömt tanken ?
Skulle vara kul att jämföra en IRS mot Stel bakaxel någon gång !
Vad är det för tändsystem tycker
mig se en triggerskiva
Vill se mer
bilder på FCn !
Mvh JK
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 25-08-2011 14:06
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Johan_K skrev:
nrx
skrev:
Mulle
mek idag. VXL ur - lite mod på tunneln - VXLL in igen
Teser på "FC" bakvagn
Ser mycket Trevligt ut, Ren
banåka eller ? !
Var har du gömt tanken ?
Skulle vara
kul att jämföra en IRS mot Stel bakaxel någon gång !
Vad är det för tändsystem tycker mig
se en triggerskiva
Vill se mer bilder på FCn !
Mvh JK
FC.n är en byggd
för att ha kul på lite olika underlag och sammanhang.
Backtävlingar, Rally Specialer, Rallycross. IS-RACING. För 100% asfaltsbana, typ Mantorp, måste utväxlingen bytas. Toppfarten med nuvarande
utvxl. ca 170km/h.
Med det som utgångspunkt blir det lite kompromisser i konstruktionerna. Det mesta är ställbart så att förändra från en rallycrossbil till banracer ska kunna gå rel.
enkelt. Men
men som sagt kompromisser och kanske inte det mest optimala.
Tror nog att individuell bakvagn är att föredra... i de flesta fall. Att jag
byggde om till stel var för att testa konstruktioner
jag funderade på för 10år sedan, och jag hade grejerna liggandes. Vilket plånboken gillade
Bakvagnen har möjlighet att ha tre olika infästningar i chassit. 4 länk, momentarm och nuvarande
fastsättning 3 länk. Alla tre konfig. är fullt justerbara.
Bakaxelns infästning i sida har även den tre olika fästen. Diagonalt panardstag, stående Wattlänk och liggande Wattlänk. Nuvarande är
stående Wattlänk fastsatt
i chassit. Alla är även de justerbara så att rollcentra i bakvagnen kan förändras beroende på behov mm. För att kontrollera roll finns knivkrängare med droplink och
för
fjädring sitter det på fjäderlösa ASA dämpare.
Tanken sitter på axeln inne i "kofferten" och tändsys Prospark
nrx bifogade följande bild:bild:
|
|
|