Mazda Rx-3 Projekt
|
Pettersson |
Publicerat 15-11-2008 18:19
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
Då verkar vi vara många som varit sugen på denna! Denna borde (?) vara suckes gamla (var moddad för att åkas
utan
stötfångare bl.a.) som stod utanför Älvsbyn. Skulle ha köpt den om man bara hade haft plats i något garage för den då.
Trevligt projekt detta! Själv åker jag
budget med 140-bakaxel
med locker-diff i original bladfjädringsupphängning och Volvo-dämpare, medan det är justerbara Volvo 240 fjäderben fram moddade för att
passa Mazdagrejerna. Monterade 6mm skärmbreddare i glasfiber
runt om då det blev lite brett med nya bakaxeln och de BBS splitfälgar jag skulle åka med.
nrx, Åke hade väl 240 fram- och bakvagn på sin RX-3:a? Han hade ju dessutom fått bredda lite,
nästan identiska skärmbreddare som jag fick tag i. |
|
|
|
Carlsson89 |
Publicerat 15-11-2008 18:56
|
Användare
Inlägg: 60
Registrerad: 10.11.08
|
Pettersson skrev:
Då verkar vi
vara många som varit sugen på denna! Denna borde (?) vara suckes gamla (var moddad för att
åkas utan stötfångare bl.a.) som stod utanför Älvsbyn. Skulle ha
köpt den om man bara hade haft plats i något garage för den då .
Trevligt projekt detta! Själv åker jag budget med 140-
bakaxel med locker-diff i
original bladfjädringsupphängning och Volvo-dämpare, medan det är justerbara Volvo 240 fjäderben fram moddade för att passa Mazdagrejerna. Monterade 6mm skärmbreddare
i
glasfiber runt om då det blev lite brett med nya bakaxeln och de BBS splitfälgar jag skulle åka med.
nrx, Åke hade väl 240 fram- och bakvagn på sin
RX-3:a? Han hade ju dessutom fått bredda
lite, nästan identiska skärmbreddare som jag fick tag i.
Den Rx-3an som stog brevid den jag köpte var
moddad så hålen för stötfångarna var borta men min har hålen kvar dock inte
stötfångarna Btw, vart kan man få tag i sådan skärmbreddning? Antar att 140
och 240 har ungefär samma spårvidd?
Marcus Carlsson
Bengtsfors
Mazda Rx-3 Coupé -73 Såld
Mazda Rx-8 -04 Såld
|
|
|
|
Janne |
Publicerat 15-11-2008 20:35
|
Administratör
Inlägg: 1403
Registrerad: 17.10.07
|
check this out.
[url]http://global.ebay.com/gbh/viItem?
ItemId=130268165707[/url]
Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73
(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
|
|
|
|
Carlsson89 |
Publicerat 15-11-2008 20:37
|
Användare
Inlägg: 60
Registrerad: 10.11.08
|
Oj! nu blev jag
sugen
Marcus Carlsson
Bengtsfors
Mazda Rx-3 Coupé -73 Såld
Mazda Rx-8 -04 Såld
|
|
|
|
Pettersson |
Publicerat 15-11-2008 20:43
|
Användare
Inlägg: 417
Registrerad: 16.10.07
|
Mina breddare är universal-breddare som jag köpte av RP Glasfiber i Kalix.
Aha, så då finns det alltså 2st röd-
primade 3or som är gröna invändigt. Den andra var iaf väldigt befriad från rost såvitt jag kunde se då den stod här
uppe. |
|
|
|
Carlsson89 |
Publicerat 15-11-2008 20:52
|
Användare
Inlägg: 60
Registrerad: 10.11.08
|
Pettersson
skrev:
Mina breddare är universal-breddare som jag köpte av RP Glasfiber i Kalix.
Aha, så då finns det alltså 2st röd-primade 3or som är gröna
invändigt . Den andra var
iaf väldigt befriad från rost såvitt jag kunde se då den stod här uppe.
Japp det stämmer
Marcus Carlsson
Bengtsfors
Mazda Rx-3 Coupé -73 Såld
Mazda Rx-8 -04 Såld
|
|
|
|
Dille |
Publicerat 15-11-2008 23:34
|
Användare
Inlägg: 496
Registrerad: 17.10.07
|
Pettersson skrev:
Då verkar vi vara många som varit sugen på denna! Denna borde (?) vara suckes gamla (var moddad för att åkas utan stötfångare
bl.a.) som
stod utanför Älvsbyn. Skulle ha köpt den om man bara hade haft plats i något garage för den då .
Trevligt projekt detta! Själv åker jag
budget med 140-bakaxel med locker-diff i original
bladfjädringsupphängning och Volvo-dämpare, medan det är justerbara Volvo 240 fjäderben fram moddade för att
passa Mazdagrejerna. Monterade 6mm skärmbreddare i glasfiber runt om då det blev lite
brett med nya bakaxeln och de BBS splitfälgar jag skulle åka med.
nrx, Åke hade väl 240 fram- och bakvagn på sin RX-3:a? Han hade ju dessutom fått bredda lite, nästan identiska skärmbreddare
som jag fick tag i.
Det var den andra jag va nära att köpa då
/Dick Petersson
RX-7 FD -96
|
|
|
|
nrx |
Publicerat 16-11-2008 16:26
|
Användare
Inlägg: 625
Registrerad: 16.10.07
|
Pettersson skrev:
nrx, Åke hade väl 240 fram- och bakvagn på
sin RX-3:a? Han hade ju dessutom fått bredda lite, nästan identiska skärmbreddare som jag fick tag i.
Det var en 240 framvagn, med golfdämpare
vill jag minnas. Bakvagnen också 240, med koni fjäderben. Tror att www.snowboll.se säljer/sålde någe liknade. Det var i alla fall
en enkel variant
på Koni med linjär fjäder, fanns ingen gängad fjäderjustering. Utan det satt en "stege" på bakaxeln för höjdjustering. På din fråga om breddningen tror att
det är samma
som du har. Då RP även plastade hans front. (Den hade även jag på rallycrossarn, lätt och bra.) Vill minnas att väghållningen var hyfsat bra.
Raktfram till 100km/h gick omkring 3,5sek. 402m kommer
jag inte ihåg, men omkring 10..., den var snabb. Hade nog kunnat vara ännu snabbare, med en ännu mer
utvecklad bakvagn och kraftigare wastegate fjäder då den tjuvöppnade på höga varv. Arodynamiken
på bilen funkade upp till 260km/h sen ville den bli ett
flygplan, i alla fall fick bilen mycket effektiv stryservo i dessa farter Omkring 900kg med fullbur var vikten, 6p bälten, racestolar mm.
All respekt för
den bilen.
/nr |
|
|
|
Carlsson89 |
Publicerat 16-11-2008 16:35
|
Användare
Inlägg: 60
Registrerad: 10.11.08
|
nrx skrev:
Pettersson skrev:
nrx, Åke hade väl 240 fram-
och bakvagn på sin RX-3:a? Han hade ju dessutom fått bredda lite, nästan identiska skärmbreddare
som jag fick tag i.
Det var en 240 framvagn, med golfdämpare vill jag minnas.
Bakvagnen också 240, med koni fjäderben. Tror att
www.snowboll.se säljer/sålde någe liknade. Det var i alla fall en enkel variant på Koni med linjär fjäder, fanns ingen gängad
fjäderjustering. Utan
det satt en "stege" på bakaxeln för höjdjustering. På din fråga om breddningen tror att det är samma som du har. Då RP även plastade hans front. (Den hade
även jag
på rallycrossarn, lätt och bra.) Vill minnas att väghållningen var hyfsat bra. Raktfram till 100km/h gick omkring 3,5sek. 402m kommer jag inte ihåg,
men omkring 10..., den var snabb. Hade nog
kunnat vara ännu snabbare, med en ännu mer utvecklad bakvagn och kraftigare wastegate fjäder då den tjuvöppnade på
höga varv. Arodynamiken på bilen funkade upp till 260km/h sen ville den bli ett
flygplan, i alla fall fick bilen mycket effektiv stryservo i dessa farter
Omkring 900kg med fullbur var vikten, 6p bälten, racestolar mm. All respekt för den bilen.
/nr
Sjukt brutalt
Marcus Carlsson
Bengtsfors
Mazda Rx-3 Coupé -73 Såld
Mazda Rx-8 -04 Såld
|
|
|
|
Hackman |
Publicerat 17-11-2008 10:48
|
Användare
Inlägg: 292
Registrerad: 02.11.07
|
Du tänker registeringsbesikta bilen eller hur?
I så fall föreslår jag att du använder
Volvoaxelns handbroms i alla fall. Sen kan
du komplettera med hydraulisk handbroms i efterhand när besiktningen väl är löst.
SFRO och Bilprovningen tillåter hydraulisk handbroms ibland de har
blivit
mycket hårdare på det på senare tid. Använder man dessutom en Volvoaxel där det finns en mycket bra lösning (ur deras synvinkel) redan från början så lär det bli
mycket svårt att övertyga
dem om att du ska få godkänt.
I vilket fall så bör du kolla först med just din SFRO besiktningsman så inte han har invändningar.
Göran
Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
|
|
|
|
Carlsson89 |
Publicerat 17-11-2008 16:49
|
Användare
Inlägg: 60
Registrerad: 10.11.08
|
Hackman skrev:
Du tänker registeringsbesikta bilen
eller hur?
I så fall föreslår jag att du använder Volvoaxelns
handbroms i alla fall. Sen kan du komplettera med hydraulisk handbroms i efterhand när besiktningen väl är löst.
SFRO och
Bilprovningen tillåter hydraulisk
handbroms ibland de har blivit mycket hårdare på det på senare tid. Använder man dessutom en Volvoaxel där det finns en mycket bra lösning (ur deras synvinkel)
redan från början så lär det bli mycket svårt att övertyga dem om att du ska få godkänt.
I vilket fall så bör du kolla först med just din SFRO besiktningsman så
inte han har invändningar.
Japp det är tänkt så. Jo det är sant, besiktar ju bara varannat år med så då är det ju bättre att modifiera efter
besiktningen. Tack för tipset! behöver alla jag kan få
Marcus Carlsson
Bengtsfors
Mazda Rx-3 Coupé -73 Såld
Mazda Rx-8 -04 Såld
|
|
|