December 05 2019 17:03:41
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Mazda Rx-3 Projekt
Pettersson
Då verkar vi vara många som varit sugen på denna! Denna borde (?) vara suckes gamla (var moddad för att åkas

utan

stötfångare bl.a.) som stod utanför Älvsbyn. Skulle ha köpt den om man bara hade haft plats i något garage för den dåSmile.

Trevligt projekt detta! Själv åker jag

budget med 140-bakaxel

med locker-diff i original bladfjädringsupphängning och Volvo-dämpare, medan det är justerbara Volvo 240 fjäderben fram moddade för att

passa Mazdagrejerna. Monterade 6mm skärmbreddare i glasfiber

runt om då det blev lite brett med nya bakaxeln och de BBS splitfälgar jag skulle åka med.




nrx, Åke hade väl 240 fram- och bakvagn på sin RX-3:a? Han hade ju dessutom fått bredda lite,

nästan identiska skärmbreddare som jag fick tag i.
 
http://skallerackers.se
Carlsson89
Pettersson skrev:
Då verkar vi

vara många som varit sugen på denna! Denna borde (?) vara suckes gamla (var moddad för att

åkas utan stötfångare bl.a.) som stod utanför Älvsbyn. Skulle ha

köpt den om man bara hade haft plats i något garage för den dåSmile.

Trevligt projekt detta! Själv åker jag budget med 140-

bakaxel med locker-diff i

original bladfjädringsupphängning och Volvo-dämpare, medan det är justerbara Volvo 240 fjäderben fram moddade för att passa Mazdagrejerna. Monterade 6mm skärmbreddare

i

glasfiber runt om då det blev lite brett med nya bakaxeln och de BBS splitfälgar jag skulle åka med.

nrx, Åke hade väl 240 fram- och bakvagn på sin

RX-3:a? Han hade ju dessutom fått bredda

lite, nästan identiska skärmbreddare som jag fick tag i.


Den Rx-3an som stog brevid den jag köpte var

moddad så hålen för stötfångarna var borta men min har hålen kvar Smile dock inte

stötfångarna Sad Btw, vart kan man få tag i sådan skärmbreddning? Antar att 140

och 240 har ungefär samma spårvidd?
Marcus Carlsson
Bengtsfors
Mazda Rx-3 Coupé -73 Såld
Mazda Rx-8 -04 Såld
 
garaget.org/carlsson_200sx
Janne
check this out.
[url]http://global.ebay.com/gbh/viItem?

ItemId=130268165707[/url]

Janne Lindgren
Åmål / Oslo
X Eunos Cosmo Type S 20B -90
X Eunos Cosmo Type SX 13B -95
X RX3 -73 (Herschel Orange OA)
X RX3 -73

(Phoenix Blue AM)
X RX3 Wagon -73 (Sunrise Red RH)
X FB -83, -83, -83, -85
 
Carlsson89
Janne skrev:



check this out.
http://global.eba...0268165707



Oj! nu blev jag

sugen Grin
Marcus Carlsson
Bengtsfors
Mazda Rx-3 Coupé -73 Såld
Mazda Rx-8 -04 Såld
 
garaget.org/carlsson_200sx
Pettersson
Mina breddare är universal-breddare som jag köpte av RP Glasfiber i Kalix.




Aha, så då finns det alltså 2st röd-

primade 3or som är gröna invändigtSmile. Den andra var iaf väldigt befriad från rost såvitt jag kunde se då den stod här

uppe.
 
http://skallerackers.se
Carlsson89


Pettersson

skrev:

Mina breddare är universal-breddare som jag köpte av RP Glasfiber i Kalix.

Aha, så då finns det alltså 2st röd-primade 3or som är gröna

invändigtSmile. Den andra var

iaf väldigt befriad från rost såvitt jag kunde se då den stod här uppe.


Japp det stämmer Smile
Marcus Carlsson
Bengtsfors
Mazda Rx-3 Coupé -73 Såld
Mazda Rx-8 -04 Såld
 
garaget.org/carlsson_200sx
Dille
Pettersson skrev:
Då verkar vi vara många som varit sugen på denna! Denna borde (?) vara suckes gamla (var moddad för att åkas utan stötfångare

bl.a.) som

stod utanför Älvsbyn. Skulle ha köpt den om man bara hade haft plats i något garage för den dåSmile.

Trevligt projekt detta! Själv åker jag

budget med 140-bakaxel med locker-diff i original

bladfjädringsupphängning och Volvo-dämpare, medan det är justerbara Volvo 240 fjäderben fram moddade för att

passa Mazdagrejerna. Monterade 6mm skärmbreddare i glasfiber runt om då det blev lite

brett med nya bakaxeln och de BBS splitfälgar jag skulle åka med.




nrx, Åke hade väl 240 fram- och bakvagn på sin RX-3:a? Han hade ju dessutom fått bredda lite, nästan identiska skärmbreddare

som jag fick tag i.




Det var den andra jag va nära att köpa då Smile
/Dick Petersson

RX-7 FD -96
 
www.verendus.se
nrx
Pettersson skrev:
nrx, Åke hade väl 240 fram- och bakvagn på

sin RX-3:a? Han hade ju dessutom fått bredda lite, nästan identiska skärmbreddare som jag fick tag i.



Det var en 240 framvagn, med golfdämpare

vill jag minnas. Bakvagnen också 240, med koni fjäderben. Tror att www.snowboll.se säljer/sålde någe liknade. Det var i alla fall

en enkel variant

på Koni med linjär fjäder, fanns ingen gängad fjäderjustering. Utan det satt en "stege" på bakaxeln för höjdjustering. På din fråga om breddningen tror att

det är samma

som du har. Då RP även plastade hans front. (Den hade även jag på rallycrossarn, lätt och bra.) Vill minnas att väghållningen var hyfsat bra.

Raktfram till 100km/h gick omkring 3,5sek. 402m kommer

jag inte ihåg, men omkring 10..., den var snabb. Hade nog kunnat vara ännu snabbare, med en ännu mer

utvecklad bakvagn och kraftigare wastegate fjäder då den tjuvöppnade på höga varv. Arodynamiken

på bilen funkade upp till 260km/h sen ville den bli ett

flygplan, i alla fall fick bilen mycket effektiv stryservo i dessa farter Wink Omkring 900kg med fullbur var vikten, 6p bälten, racestolar mm.

All respekt för

den bilen.Grin

/nr
 
Carlsson89
nrx skrev:


Pettersson skrev:
nrx, Åke hade väl 240 fram-

och bakvagn på sin RX-3:a? Han hade ju dessutom fått bredda lite, nästan identiska skärmbreddare

som jag fick tag i.


Det var en 240 framvagn, med golfdämpare vill jag minnas.

Bakvagnen också 240, med koni fjäderben. Tror att

www.snowboll.se säljer/sålde någe liknade. Det var i alla fall en enkel variant på Koni med linjär fjäder, fanns ingen gängad

fjäderjustering. Utan

det satt en "stege" på bakaxeln för höjdjustering. På din fråga om breddningen tror att det är samma som du har. Då RP även plastade hans front. (Den hade

även jag

på rallycrossarn, lätt och bra.) Vill minnas att väghållningen var hyfsat bra. Raktfram till 100km/h gick omkring 3,5sek. 402m kommer jag inte ihåg,

men omkring 10..., den var snabb. Hade nog

kunnat vara ännu snabbare, med en ännu mer utvecklad bakvagn och kraftigare wastegate fjäder då den tjuvöppnade på

höga varv. Arodynamiken på bilen funkade upp till 260km/h sen ville den bli ett

flygplan, i alla fall fick bilen mycket effektiv stryservo i dessa farter Wink

Omkring 900kg med fullbur var vikten, 6p bälten, racestolar mm. All respekt för den bilen.Grin


/nr





Sjukt brutalt Smile
Marcus Carlsson
Bengtsfors
Mazda Rx-3 Coupé -73 Såld
Mazda Rx-8 -04 Såld
 
garaget.org/carlsson_200sx
Hackman
Du tänker registeringsbesikta bilen eller hur?
I så fall föreslår jag att du använder

Volvoaxelns handbroms i alla fall. Sen kan

du komplettera med hydraulisk handbroms i efterhand när besiktningen väl är löst.
SFRO och Bilprovningen tillåter hydraulisk handbroms ibland de har

blivit

mycket hårdare på det på senare tid. Använder man dessutom en Volvoaxel där det finns en mycket bra lösning (ur deras synvinkel) redan från början så lär det bli

mycket svårt att övertyga

dem om att du ska få godkänt.
I vilket fall så bör du kolla först med just din SFRO besiktningsman så inte han har invändningar.
Göran

Hackman, Kungälv
Har haft RX-7 1984 och 85.
 
Carlsson89
Hackman skrev:
Du tänker registeringsbesikta bilen

eller hur?
I så fall föreslår jag att du använder Volvoaxelns

handbroms i alla fall. Sen kan du komplettera med hydraulisk handbroms i efterhand när besiktningen väl är löst.
SFRO och

Bilprovningen tillåter hydraulisk

handbroms ibland de har blivit mycket hårdare på det på senare tid. Använder man dessutom en Volvoaxel där det finns en mycket bra lösning (ur deras synvinkel)




redan från början så lär det bli mycket svårt att övertyga dem om att du ska få godkänt.
I vilket fall så bör du kolla först med just din SFRO besiktningsman så

inte han har invändningar.



Japp det är tänkt så. Jo det är sant, besiktar ju bara varannat år med så då är det ju bättre att modifiera efter

besiktningen. Tack för tipset! behöver alla jag kan få Grin
Marcus Carlsson
Bengtsfors
Mazda Rx-3 Coupé -73 Såld
Mazda Rx-8 -04 Såld
 
garaget.org/carlsson_200sx
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

10-09-2017 16:25
Jag söker info om Sachs km3 motorerna. Vet nån vart man får tag i reservdelar? Sprängskiss?

08-09-2017 09:22
Jag har ett par FB från 83 till salu om någon är sugen på lite vinterjobb...

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.19 sekunder - 135 Förfrågningar 10,077,491 unika besök