May 04 2024 16:25:33
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Renovering av motor samt. lite effektök.
Dille
Gött med ett facit för hur man bygger bur i Sjua Smile

Man behöver alltså inte ha något stag mellan framåtsträvorna

under instrumentbrädan?

Hur har du tänkt göra

med dörrsidorna, för jag antar dem inte passar nu när du har fullbur?

Gött bygge, kul å följa o att

du uppdaterar med mkt bilder!
/Dick Petersson

RX-7 FD -96
 
www.verendus.se
Tha_MaazA


Olle_L skrev:
Sen tog jag av turbo och grenrör för att plana flänsarna mot motorn samt kolla efter sprickor. Inga sprickor! TACK brorsan

för ett bra

grenrör! =) Inte snyggt på utsidan men riktigt bra på insidan!

Planade flänsarna lite och lindade på ett nytt avgasbandage.


Shysst burbygge

brorsan! BLir svinbra

det där! Smile

Ja där ser ni allihopa som sa att mitt grenrör inte skulle hålla! Inga problem med det, inte så snyggt kanske, men

funktion! Smile
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
Blackseven
Fan va nice

det ser ut.
Gillar bur bygget!=)




Du har inte bilder på hur du löste det med fäste till stolarna i golvet?
(PS, Ses på mantorp!)
Alexander Bellander
Helsingborg



FD3S -93, Singel, 400HK

_Wankelfrälst_
 
Olle_L
Dille skrev:
Gött med ett facit för hur man bygger bur i Sjua Smile




Man behöver alltså inte ha

något stag mellan framåtsträvorna under instrumentbrädan?

Hur har du tänkt göra med dörrsidorna, för jag antar dem inte passar nu när du har fullbur?




Gött

bygge, kul å följa o att du uppdaterar med mkt bilder!


Ja det är alltid bra att kunna titta lite på hur andra gjort när man håller på

själv. Dock tycker jag det är viktigt att man

bygger sin egen bur efter hur man själv vill ha den. Till exempel ville jag ha "toyotastaget" men

slopade det i sista sekunden då det skulle bli tajt som fan vid ratten. Och jag vet av

erfarenhet att man sitter och rattar som satan med händerna när man

sladdar. Då vill man inte slå i toyotastaget med ena handen vilket resulterar att man sätter bilen, stadigt, i väggen på start-

och målrakan på Mantorp ;-)




Det där med sträva bakom instrumentpanelen kanske går om man tar bort den befintliga "strävan" som går där original och sedan på något sätt gör nya




fästen för instrumentpanelen. Eller om man slopar värmepaketet. Enligt SBF:s regler för drifting behöver man inte ha den strävan. Antar att man måste det i vissa

racingklasser. Men som sagt, inte i

driftingen. Men visst, jag skulle vilja ha både den strävan och toyotastagen samt mcphersonstagen =) Men allt är en fråga

om jobb. Däremot tycker jag att man bör lägga mycket energi på lådorna som

buren står på.

Dörrsidor blir inga alternativt bara en aluplåt som man skär

till.
Mazda Rx7 FD -95

Turbobanditen.se
BMW 528iM -00. 193hk/290?nm.
 
Olle_L
Tha_MaazA skrev:




Olle_L skrev:
Sen tog jag av turbo och grenrör för att plana flänsarna mot motorn samt kolla efter sprickor. Inga sprickor! TACK brorsan för ett bra

grenrör! =) Inte snyggt på

utsidan men riktigt bra på insidan!

Planade flänsarna lite och lindade på ett nytt avgasbandage.


Shysst

burbygge brorsan! BLir svinbra det där! Smile

Ja där ser ni

allihopa som sa att mitt grenrör inte skulle hålla! Inga problem med det, inte så snyggt

kanske, men funktion! Smile


Ja det där grenröret är ju både matchportat mot turbon och slipat

invändigt i kollektorn för bästa flöde =)
Mazda Rx7 FD -95

Turbobanditen.se
BMW 528iM -00. 193hk/290?nm.
 
Olle_L
Blackseven skrev:
Fan va nice det ser ut.



Gillar bur bygget!=)



Du har inte bilder på hur du löste det med fäste till stolarna i golvet?
(PS, Ses på mantorp!)


Tjena! Så du

kommer till Mantorp i år igen? Ska du köra något denna gång?




Ja, jag kan säga att det är trångt som fan när man bygger stolsfästen. Jag byggde en ram

runt stolarna. på så sätt kommer stolen ned på golvet i bakkant. Sen fick jag banka lite med släggan i

kardantunneln för att stolen skulle kunna komma in så

långt mot mitten som möjligt. Detta för att den annars hade hamnat "offcenter" annars. Jag har tyvärr inga bilder nu. Annars får du

kolla på dom på

Mantorp =)
Mazda Rx7 FD -95

Turbobanditen.se
BMW 528iM -00. 193hk/290?nm.
 
Blackseven
I år

ska den få bekänna färg! Smile

Jag har nu lyckats klämma

ner stolen med nöd & näppe..
Fick ju med fäste till stolen som jag satte på fint från

början.
Men när jag satte mig i bilen så hamna jag uppe i taket...
(är rätt så lång) så jag skippa

det och montera den utan fäste ända nere i golvet och

nu sitter jag bättre=)

Alexander Bellander
Helsingborg



FD3S -93, Singel, 400HK

_Wankelfrälst_
 
Blackseven
Härlig körning i helgen!



Riktigt kul när det är fler wanklar på banan.=)

Vad låg din vattentemp på som mest?
Alexander Bellander
Helsingborg



FD3S -93, Singel, 400HK

_Wankelfrälst_
 
Olle_L
Blackseven skrev:



Härlig körning i helgen!
Riktigt kul när det är fler wanklar

på banan.=)

Vad låg din vattentemp på som mest?


Ja visst var det kul!

Jag skippade fronten efter

första rundan för den ville bli

varm direkt. Jag kommer kanske ett halvt varv och sen är den på 100 grader. Men utan fronten håller den sig ganska bra faktiskt. Jag tror att jag behöver en mer



öppen front och en huv med hål i. Och självklart en tunnel som leder luften in i kylaren.

Däremot på Rudskogen, där fick man inte köra utan front =( Så det

var ju konstant 105 grader...

Hehe, fick kyla ett helt varv och sen gasa 3 kurvor ;-)

Kul att din bil går så bra i år! Dom verkar väldigt jämnsnabba!

Däremot så ska jag investera lite pengar i lite kringutrustning till

nästa år. Tanken är att vrida upp laddet till 1,6 bar. Vad var det för turbo du snackade

om att du skulle byta till?
Mazda Rx7 FD -95

Turbobanditen.se
BMW 528iM -00. 193hk/290?nm.
 
Blackseven
Hur går det här?
Blir nog nått kul från Turbobanditen faktiskt, har dock inte bestämt mig för vilken än..
Vad heter

din?
Alexander Bellander
Helsingborg



FD3S -93, Singel, 400HK

_Wankelfrälst_
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.24 sekunder - 138 Förfrågningar 18,981,885 unika besök