Renovering av motor
samt. lite effektök.
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 02-12-2008 21:32
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Tha_MaazA skrev:
Mr
Wankeltrim skrev:
Tha_MaazA skrev:
Sådär, nu är lådan borta, kabelhärvan och andra diverse delar och slangar!
Nu skall motorn
bara plockas isär och se över vad felet är. Säkerligen en av O-ringarna som har gått.
Iom att den inte gått varm och att motorn inte har så mycket mil på
sig så tror jag att felet beror
på att packningsspåret i en gavel är sönder och då ramlar packningen ut.
Det är ett ganska vanligt fel på FD motorerna att
dom har för lite material mellan packningsspår och vatten kanal och när
motorn rör på sig så knäcks kanten och packningen trycks ut i vatten kanalen.
Borde det inte vara närst intill omöjligt att kunna köra med bilen då?
Går en tid sen pissar
det in vatten.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 02-12-2008 21:35
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Tha_MaazA skrev:
Gick några pinnbultar till grenröret igår
också.. får byta ut dom, bultarna nyper
hyffsat lätt när dom suttit i värmen ett tag..
Ingen som har 5st till övers?
Hur lyckas du dra av
så många
Tror inte jag dragit sönder mer än ett par stycken på alla
motorer jag delat
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
GL |
Publicerat 02-12-2008 21:37
|
Användare
Inlägg: 831
Registrerad: 16.10.07
|
det sitter väl bara 4st?
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar
9.95@235km/h
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 02-12-2008 22:00
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Mr
Wankeltrim skrev:
Tha_MaazA skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Tha_MaazA skrev:
Sådär,
nu är lådan borta, kabelhärvan och andra diverse delar och
slangar!
Nu skall motorn bara plockas isär och se över vad felet är. Säkerligen en av O-
ringarna som har gått.
Iom att den inte gått varm och att motorn inte har så mycket mil
på sig så tror jag att felet beror på att packningsspåret i
en gavel är sönder och då ramlar packningen ut.
Det är ett ganska vanligt fel på FD motorerna att dom har för lite material mellan
packningsspår och vatten
kanal och när motorn rör på sig så knäcks kanten och packningen trycks ut i vatten kanalen.
Borde det inte vara närst intill omöjligt att kunna köra med
bilen då?
Går en tid sen pissar det in vatten.
Asså det går att köra med den, typ 5 mil/gång, bara man fyller på vatten när man ska
köra igen. Kortare sträckor funkar.
Inte så bra antar jag.
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 02-12-2008 22:02
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Mr Wankeltrim skrev:
Tha_MaazA skrev:
Gick några pinnbultar till
grenröret igår också.. får byta ut dom, bultarna
nyper hyffsat lätt när dom suttit i värmen ett tag..
Ingen som har 5st till övers?
Hur lyckas du dra av så många
Tror
inte jag
dragit sönder mer än ett par stycken på alla motorer jag delat
Jadu säg det, det är det ENDA som har strulat på hela arbetet.
Första började
gå trögt efter typ 3
varv. Drog tillbaka enda in igen, sen tillbaka då efter typ 2,5 varv.. osv.. sen gick den första åt skogen.. sen på 4 TILL.. helt sjukt..
sitter ju flummiga muttrar på dom, ser ut som dom låser på
utvägen?
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 02-12-2008 22:03
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
GL skrev:
det sitter väl bara 4st?
Jo 4.. tror jag.. men det var någon
på "turbo" delen
också. men det e bara å byta ut
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 02-12-2008 22:12
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Var förbi Lasse igår också och handlade lite prydnader
Dom ska putsas lite mer och
sen får vi se vad jag ska hitta på med dom
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 02-12-2008 22:35
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Sen påvägen till Lasse så vart jag påkörd i SAMMA KORSNING som jag blev påkörd
med
min volvo!?!
Blir galen asså.. nu vart skadan inte alls lika stor, men en intryckt bakdörr!
på nya vinterbilen, så typiskt
Redigerat av Tha_MaazA den 02-12-2008 22:35
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 03-12-2008 12:22
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Tha_MaazA skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Tha_MaazA skrev:
Gick några pinnbultar till grenröret igår också.. får byta ut dom,
bultarna nyper hyffsat lätt när
dom suttit i värmen ett tag..
Ingen som har 5st till övers?
Hur lyckas du dra av så många
Tror inte
jag dragit sönder mer än ett par stycken på alla motorer jag delat
Jadu säg det, det är det ENDA som har strulat på hela arbetet.
Första började gå trögt efter typ 3 varv. Drog tillbaka enda in igen, sen tillbaka då efter typ 2,5 varv..
osv.. sen gick den första åt skogen.. sen på 4
TILL.. helt sjukt.. sitter ju flummiga muttrar på dom, ser ut som dom låser på utvägen? Går inte att skruva muttern fram och tillbaks för då
skär den.
Sprutar man på krypsmörjande vätska innan man börjar skruva så är det inga problem.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
AndersE |
Publicerat 03-12-2008 12:50
|
Användare
Inlägg: 1548
Registrerad: 12.04.08
|
Och håller muttern på o
fastna är det väl smartast att spräcka muttern..?
Jag kör i dagsläget:
MB CLK320-02
Mazda RX7FD-92
VW1302-71 speedster
Ford Mustang II-75 302 V8
International 200 pickup 345 -74
Anders Erlandsson
Eldsberga/Halmstad
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 03-12-2008 13:27
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Mr Wankeltrim skrev:
Tha_MaazA skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Tha_MaazA skrev:
Gick några
pinnbultar till grenröret igår också.. får byta ut dom, bultarna nyper hyffsat lätt när dom suttit i värmen ett tag..
Ingen som har 5st till övers?
Hur lyckas du dra av så
många
Tror inte jag dragit sönder mer än ett par stycken på alla motorer jag
delat
Jadu säg det, det är det ENDA som har strulat på hela arbetet.
Första började gå
trögt efter typ 3 varv. Drog tillbaka enda in
igen, sen tillbaka då efter typ 2,5 varv.. osv.. sen gick den första åt skogen.. sen på 4 TILL.. helt sjukt.. sitter ju flummiga muttrar på dom, ser ut
som dom
låser på utvägen? Går inte att skruva muttern fram och tillbaks för då skär den. Sprutar man på krypsmörjande vätska innan man börjar skruva så är det inga
problem.
Jag brukar skruva dem fram och tillbaka, brukar funka rätt bra. Men dessa muttrar var det någe fel på typ!?
Sen kan jag säga att jag
inte hade någe krypsprayolja typ.. hehe.. aja, bara att
byta och se glad ut
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 03-12-2008 14:08
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Tha_MaazA skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Tha_MaazA
skrev:
Mr Wankeltrim
skrev:
Tha_MaazA skrev:
Gick några pinnbultar till grenröret igår också.. får byta ut dom, bultarna nyper hyffsat lätt när dom suttit i
värmen ett tag..
Ingen som har 5st till övers?
Hur lyckas du dra av så många
Tror inte jag dragit sönder mer än ett par stycken på alla
motorer jag delat
Jadu säg det, det är det ENDA som har strulat på hela arbetet.
Första började gå trögt efter typ 3 varv. Drog
tillbaka enda in igen, sen tillbaka då efter typ 2,5 varv.. osv.. sen gick
den första åt skogen.. sen på 4 TILL.. helt sjukt.. sitter ju flummiga muttrar på
dom, ser ut som dom låser på utvägen? Går inte att skruva muttern fram och tillbaks för då skär den. Sprutar
man på krypsmörjande vätska innan man
börjar skruva så är det inga problem.
Jag brukar skruva dem fram och tillbaka, brukar funka rätt bra. Men dessa muttrar var det någe fel på
typ!?
Sen kan jag säga att jag inte hade någe krypsprayolja typ.. hehe.. aja, bara att byta och se glad ut
Normalt så brukar de hjälpa om man kan
skruvar en bult/mutter in och ut
men de går inte med dessa av någon konstig anledning. Troligen så är det för att materialet i muttern är hårt och om det är
någon skada på gängerna så drar de somder pinnbulten.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 03-12-2008 14:16
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Mr
Wankeltrim skrev:
Tha_MaazA skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Tha_MaazA skrev:
Mr Wankeltrim
skrev:
Tha_MaazA skrev:
Gick några pinnbultar till grenröret igår också.. får byta ut dom, bultarna nyper hyffsat lätt när dom suttit i värmen
ett
tag..
Ingen som har 5st till övers?
Hur lyckas du dra av så många
Tror inte jag dragit sönder mer än ett par stycken på alla
motorer jag delat
Jadu säg
det, det är det ENDA som har strulat på hela arbetet.
Första började gå trögt efter typ 3 varv. Drog
tillbaka enda in igen, sen tillbaka då efter typ 2,5 varv.. osv.. sen gick den första åt
skogen.. sen på 4 TILL.. helt sjukt.. sitter ju flummiga muttrar på
dom, ser ut som dom låser på utvägen? Går inte att skruva muttern fram och tillbaks för då skär den. Sprutar man på
krypsmörjande vätska innan man
börjar skruva så är det inga problem.
Jag brukar skruva dem fram och tillbaka, brukar funka rätt bra. Men dessa muttrar var det någe fel på typ!?
Sen kan jag säga att jag inte hade någe krypsprayolja typ.. hehe.. aja, bara att byta och se glad ut
Normalt så brukar de hjälpa om man kan skruvar
en bult/mutter in och ut men de
går inte med dessa av någon konstig anledning. Troligen så är det för att materialet i muttern är hårt och om det är någon
skada på gängerna så drar de somder pinnbulten.
Jo för någe
skumt var det..
Ingen som vet vart man kan få tag i nya pinnbultar? 5-6 st
behöver jag typ.
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 03-12-2008 19:54
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Nu har jag fått hem 2st 850cc spridare också Tack erganoth!
Jag antar att det är dom
spridarna som sitter på "blocket" som ska bytas och inte dom som sitter på insugets nedre del?
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 03-12-2008 20:00
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Här är ett par fälgar jag
är riktigt sugen på också.. vad tycker ni?
Redigerat av Tha_MaazA den 03-12-2008 20:00
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Parabellum |
Publicerat 03-12-2008 20:48
|
Användare
Inlägg: 1395
Registrerad: 16.10.07
|
ser ut som P45R fälgar
[img]http://85.227.247.146/ocart/image/data/logo1.png[/img] is not a valid Image.
Robin Eriksson
Stockholm
Mazda RX-7 FD3S 840Whp sveriges starkaste
wankel
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 03-12-2008 20:54
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Vet att Tim hade just dessa fälgar på sina Vita
och de såg tyvärr lite tråkiga ut i och
med att framfälgarna blir helt platta pga smalare fälg fram.
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 03-12-2008 21:04
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Hmm. Ok, inget är bestämt ännu så tyck på! Kanske inte ens
blir ett par andra fälgar i vinter, vi får se.
Imorrn ska jag
plocka isär motorn och se vad felet är, just nu ligger den i bilen i bagageluckan hoho
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Bounter |
Publicerat 03-12-2008 21:40
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
Rota GTR (P45R)
är helt klart
snygga, har dem själv på min FC, det tråkiga är att dem börjar bli så jädra vanliga på alla bilar så jag skall själv skaffa någon ny modell när
jag får pengar till det.
Tycker du också kan kolla
runt på lite fler modeller på fälgar |
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 04-12-2008 07:11
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Bounter skrev:
Rota GTR (P45R) är helt klart
snygga, har dem själv på min FC, det tråkiga är att dem börjar bli så jädra vanliga
på alla bilar så jag skall själv skaffa någon ny modell när jag får pengar
till det.
Tycker du också kan kolla runt på lite fler modeller på fälgar
Har tittat som en galning på
fälgar nu, men dessa var riktigt
snygga! Så är dom breda också! 9", finns även som 9,5"!
Hur breda får man in i fram resp. bak?
Har du någon bild på din FC med dom på?
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|