May 01 2024 11:08:10
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
 Skriv ut ämne
Sitter här och funderar...
Bellstam
Jag sitter här

vid mitt skrivbord, på mitt kontor, och

funderar efter att jag tittat runt lite.

Går det att turbo-konvertera en RX7 1990 NA, 13B? Finns det Bolt-On Turbo Kits för det? Finns




möjligheten?
Någon här på SWR måste ha konverterat 13B till 13B Turbo version!? Skulle älska att få höra av lite erfaret folk i svängen.

Vad skiljer en

turbomatad 13B mot en icke

turbomatad 13B? Mer än turbon? Isåfall vad?

OM det skulle gå, OM jag petar i en turbo alt. kompressor, behöver jag byta

koppling osv... ?

Beror förstås på krämen i teknologin jag

petar dit, men hur bör man tänka kring det?

Kompressor-konvertera en 13B? Vad

krävs?
Lite sugen, nästan mera sugen, på det!?
Jag vet, jag är frågvis, men som sagt, vill se vad det

finns för kompetens och erfarenhet i den här

frågan, här på SWR.

Evigt tacksam för kloka ord, tips och tricks!
Redigerat av Bellstam den 03-12-2008 17:56
Med vänlig hälsning!
Richard Bellstam
 
www.RichardBellstam.com
GL
Allt går att turbokonvertera, det handlar bara om det är värt det?




slänger du på en turbo kommer du för det första inte kunna besiktiga bilen, för det andra har du rotorer med hög

kompression vilket inte gynnar

konverteringen då du förmodligen inte kommer kunna ladda särskilt i vilket fall, du behöver även ett programmerbart sprut för att kontrollera bränsle/tändning.






Det är ett ganska stort ingrepp, kommer ta mycket tid och kosta mycket pengar.

Mitt tips är att istället köpa en FC med turbo orginal då dessa finns

att få tag i relativt billigt, ett

mycket bättre projekt att utgå ifrån om du är ute efter mer pulver.
Redigerat av GL den 03-12-2008 21:36
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Bellstam
Okeys, tack så mycket för att du delar med dig käre wankelvän.


Ska se över hur jag ska gå till väga med det hela.

Användbar information!
Med vänlig hälsning!
Richard Bellstam
 
www.RichardBellstam.com
Levinsson
Bellstam skrev:


Jag sitter här vid mitt skrivbord, på mitt kontor, och funderar efter att jag tittat runt

lite.

Går det att turbo-konvertera en RX7 1990 NA,

13B?
Finns det Bolt-On Turbo Kits för det? Finns möjligheten?
Någon här på SWR måste ha konverterat 13B till 13B Turbo version!?

Skulle älska att få

höra av lite erfaret folk i svängen.

Vad skiljer en turbomatad 13B mot en icke turbomatad 13B? Mer än turbon? Isåfall vad?

OM det skulle gå, OM jag

petar i en

turbo alt. kompressor, behöver jag byta koppling osv... ?

Beror förstås på krämen i teknologin jag petar dit, men hur bör man tänka kring

det?

Kompressor-konvertera en 13B? Vad

krävs?
Lite sugen, nästan mera sugen, på det!?
Jag vet, jag är frågvis, men som sagt, vill se vad det

finns för kompetens och erfarenhet i den här frågan, här på SWR.



Evigt tacksam för kloka ord, tips och tricks!






Håller med GL, köp en T2:a eller en komplett motor och byt -med risk för att det ska bli strul på besiktningen... T2

är juh ruggit prisvärda nu!



En helt annan grej när det gäller att turbokonvertera, jag har endel polare som på sina (kolv)motorer har konverterat och gått över till e85 som en slags




kompensation när det gäller kompressionen. Detta med e85 har varit uppe tidigare men aldrig i denna aspekt... Skulle det funka bättre, om man säger så...?
Redigerat av Levinsson den 11-12-2008 15:24
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.35 sekunder - 84 Förfrågningar 18,961,751 unika besök