Fd Torsen diff i fc3s t2 diff hus?
|
bo |
Publicerat 29-12-2008 17:50
|
Användare
Inlägg: 21
Registrerad: 30.10.07
|
Funkar det fint?
Kan en Torsen diff vara "sliten" ?
Den ser ju sjukt skum ut .... är det smeten som
ger diff effekten i den?
mot wikipedia!
/Bo |
|
|
|
Bounter |
Publicerat 29-12-2008 18:18
|
Användare
Inlägg: 240
Registrerad: 30.10.07
|
En
FD Torsen diff i ett T2 diffhus funkar hur bra som helst.
Den kan inte slitas ut som en lamelldiff, det enda som kan hända är väl att
den går sönder helt
och hållet.
Den är helt mekanisk så det behövs inte något speciel olja.
Kör själv med en FD Torsen diff i min T2. |
|
|
|
exlex |
Publicerat 21-01-2009 00:30
|
Användare
Inlägg: 46
Registrerad: 08.01.08
|
En torsen kan förstås gå sönder men den slits inte på samma sätt. Som bounter säger är den helt mekanisk.
Jag har
en i min också men den rör sig ju inte och har inte gjort på ett tag. |
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 21-01-2009 18:44
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
En Torsen är ju klart bäst om du inte ska åka
med en massa effekt !
Och ett bakhjul i luften i kurvorna
Undrar hur mycket effekt eller rättare sagt vrid som den fixar
// Johan
Redigerat av Johan_K den 21-01-2009 18:52
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 21-01-2009 20:25
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Johan_K skrev:
En Torsen är ju klart bäst om du inte ska
åka med en massa effekt !
Och ett bakhjul i luften i kurvorna
Undrar hur mycket effekt eller rättare sagt vrid som den fixar
// Johan
Den fungerar sjukt bra iaf! Går att sladda som en tok med den iaf
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 21-01-2009 20:35
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Tha_MaazA skrev:
Johan_K
skrev:
En Torsen är ju klart bäst om du inte ska åka med en massa effekt !
Och ett bakhjul i luften i kurvorna
Undrar
hur mycket effekt eller rättare sagt vrid som den fixar
// Johan
Den
fungerar sjukt bra iaf! Går att sladda som en tok med den iaf
Ända tills du får en massa
hjulhopp och dreven smular sig
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 21-01-2009 20:37
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Mr Wankeltrim skrev:
Tha_MaazA skrev:
Johan_K skrev:
En Torsen är ju klart bäst om du inte ska åka med en massa effekt !
Och ett bakhjul i luften i kurvorna
Undrar hur
mycket effekt eller rättare sagt vrid som den fixar
[img]
http://fc3spro.com/TECH/MODS/DT/lsd.jpg[/img]
// Johan
Den fungerar
sjukt bra iaf! Går att sladda som en tok med den iaf
Ända tills du får en massa hjulhopp
och dreven smular sig
Man får se till
att åka fort och hög vxl! ;D
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 21-01-2009 21:14
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Här står det lite om Kaaz vs
Torsen
[url]
http://images.google.se/imgres?
imgurl=http://www.magnusmotorsports.com/images/torsen.jpg&imgrefurl=http://www.magnusmotorsports.com/tech/kaaztorsen.htm&usg=__k00r4kaj899vuxMuhH4beleSAU4=&a
mp;h=192&w=200&sz=13&
;hl=sv&start=79&um=1&tbnid=1Ga8h0sZa-JJGM:&tbnh=100&tbnw=104&prev=/images%3Fq%3DTorsen-type%2BLSD
%26start%3D63%26ndsp%3D21%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DN[/url]
Det
tråkiga måste vara att när den går sånder då går den f..n sönder och smådelar flyggggger
runt i diffhusset
Visst man måste nog upp i 500 Nm innan det börjar bli farligt osv men man kan ju ha
otur...
Måste ju finnas någon som har kört sönder
sin diff som kan dela med sig
// Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
gzon |
Publicerat 21-01-2009 21:39
|
Användare
Inlägg: 811
Registrerad: 16.10.07
|
Jag klöv alla
sex
torsendrev mitt i tu på mantorp för några år sedan. Gjorde en start med R däck och efter ca 5 meter fick jag studs på ca 6000rpm och fullt laddtryck=500Nm
+
/Martin Gustavsson
Katrineholm
RX-7 FD 20B LHD
RX-7 FC 20B Time Attack
Trimmat RX-7 sedan 2002, erbjuder b�de delar och Mappning i b�nk.
www.gzontuning.se
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 22-01-2009 01:11
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Tur man ligger på
"säkra"
420Nm
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
Dan T |
Publicerat 22-01-2009 11:10
|
Användare
Inlägg: 101
Registrerad: 16.10.07
|
Wolf skrev:
Tur man ligger på "säkra" 420Nm
Ja men sen måste du räkna med moment topparna son
uppstår när ett
hjul spinner med X antal rpm, sen kommer fästet.
momentet kommer att peeka som fan..
Tex SAAB´s lådor är kända för att rasa på löpande band pga att för
mycket hjul
studs..
400Nm kan bli det dubbla i dessa samanhang. |
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 22-01-2009 11:25
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
då får man ge fan i att få studs då
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Wolf |
Publicerat 22-01-2009 12:17
|
Användare
Inlägg: 1129
Registrerad: 16.10.07
|
Precis.. studs? ja kör bana med min bil... med R-däck bytta
bussnigar o coliovers... ska nog inte generera så mkt hjulstuds direkt
förvisso
är ju planen o köra lite rakt på med.. men sen ja bytte bussningarna o dämparna har inget hjulhopp märkts
av...
Niklas Rydh
Västerås
1994 FD3S
|
|
|
|
exlex |
Publicerat 22-01-2009 13:31
|
Användare
Inlägg: 46
Registrerad: 08.01.08
|
studset kommer
över curbsen eller när du lyfter hjulet i
kurvorna. Där har vi högsta farorna när det gäller torsendiff. |
|
|