April 28 2024 13:39:02
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Pelles TII gatlegal banleksak
Chefen
Jaha då har man

gjort första bantestet efter ombyggnation.
De regnade hela första dagen och eftersom jag hade fuskat lite och kopplat laddtrycksstyrningen på insuget (innaför

gasspjället) så

fick man en rejäl turbokick varje gång man försökte smyga på gasen ut ur böjarna - efter 10-15varv med ofrivilliga ställ ut ur alla

högfartskrokar så började de va fullt lass i kalsongerna kan ja

lova...

Dessutom fick jag en väldigt otrevlig överraskning när jag körde in i depån och

kände att bromsarna började mjukna, inte normalt efter att ha rullat runt sista varvet.... Började

dessutom ryka och lukta bränt om bilen så ja fick för mig

att det var något bromsrör eller ledning som gått sönder och sprutat ut lite vätska på någon varm del.
När ja så stannat och fick upp

huven möts jag av

ÖPPEN LÅGA!!!!! De var mitt lilla luftfilter som satt direkt på tomgångsmotorn som gått av och ramlat ner på skarven mellan turbo / downpipe och tagit eld.
Som

tur va so hade

jag en ramlösa i dragbilen så ja hällde dit den och fick tillfälligt stopp på branden så ja hann kasta ut filtret på backen Cool

Efter

dessa kalsongförstörade upplevelser blev de hotellet och

lite mat och öl.
Vaknade riktigt laddad på lördagmorgon och tänkte att här ska sättas tider! åkte

ut på banan och började känna på bilen på riktigt, funkade riktigt bra trots nerställt

laddtryck och ojusterad bakvagn men innan jag hann få köra några varv

utan trafik i vägen så sa ena framhjulslagret upp sig... Sad

Jaja, man får väl vara rätt nöjd ändå. Lite saker som ska

fixas och sen är det väl bara att

fara på nån annan banträff och prova igen.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Bo_H
Osis, man brukar hitta många svaga länkar första gångerna på bana.

Tur att det gick bra, bara att bryta ihop och komma igen..
 
Chefen
Har varit dåligt med uppdateringar här på slutet, beror väl mest på att man

börjar fungera som människa igen och börjat jobba mm.
Har dock hänt en del igaraget. Inga större spännande

saker men idag tänkte jag att de minsann va dags

för byte av hjullager:
Köpte nya lager av Wankelmats och hade berett mig på att måsta göra om naven. Dom om min förvåning när jag inte kan förstå

vad

problemet skulle vara, bara att skruva lös mutten och dra ut navet, inga som hälst konstigheter, verkar vara rätt lager som ja fått också Smile

Tappen
[img]




http://img129.imageshack.us/img129/5030/dsc03536p.jpg[/img]

Navet:
[img]http://img129.imageshack.us/img129/8417/dsc03540.jpg[/img] is not a valid Image.
[img]




http://img44.imageshack.us/img44/6602/dsc03541l.jpg[/img]

Och lagren, ser ut att ha gått varmt Smile



[img]http://img40.imageshack.us/img40/963/dsc03544llh.jpg[/img] is not a valid Image.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
wankelmats
Allt detta är faktiskt väldigt enkelt, möjligtvis undantaget att få loss de utvändiga

lagerbanorna utan svets.
Men det ser

väldigt torrt ut, fanns det nästan inget fett alls i naven ?
Redigerat av wankelmats den 04-09-2009 10:34
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Chefen
Jodå de fanns fett därinne, såg fint ut vid yttre lagret men vid de inre lagret va de svart och bränt...


Lagerbanorna tar man ut

med svetsen! Kommer bilder på de sen...

Förstår bara inte varför dom säger att man måste byta hela navet???
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
wankelmats
Plutten skrev:
Förstår bara inte varför dom säger att man måste byta hela navet???


Mazda vill självklart ha så mycket betalt som möjligt för

reservdelarnaSad
eller allra helst säjla en ny bil, men de har ju inga nya

sjuor!

www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Chefen
Nä å de suger ju att dom inte

har de, iof är ja ju alldeles för snål för att köpa nya bilar men de måste ju

säljas nya för att dom ska kunna bli begade...

Här kommer iaf lite bilder

på hur ja svetsade ut lagerbanorna.

Först fäste ja en plåtbit att jorda i
[img]

http://img127.imageshack.us/img127/6230/dsc03546s.jpg[/img]

sen

va de bara att bränna på
[img]http://img127.imageshack.us/img127/9582/dsc03547.jpg[/img] is not a valid Image.

sen plockar man bara ut

banan genom att dra i plåtbiten


[img]http://img127.imageshack.us/img127/2928/dsc03548.jpg[/img] is not a valid Image.


Nu ska ja bara hitta några bra soppafilter och kanske en tystare ljuddämpare innan




Gotland till helgen Smile
Synd bara att mazdatrix hade slut på camberstagen bak, blir till att åka me lite glapp. Men de kanske behövs så inte kolvbilarna blir så

långt efter Pfft
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
fc3s
Snyggt bygge!

Vad händer med bilen?

Vad är gjort med motorn och

vem är det som byggt den?
Sen vad har du för avgassystem på?

Vore kul att se diagram på bromsningen!




/P
Redigerat av fc3s den 18-09-2009 15:08
FC3S S4 1988
 
Tha_MaazA
Om lagerbanorna sitter fast på navtappen så kan

man även köra ett snitt med rondellen i dom och sedan plocka bort dom på så vis också Smile

Bra gjort!
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
wankelmats
Jag har bara

loppat fast en stump plattjärn tvärs över,
sedan var det inga problem alls att

knacka ut lagerbanan,
aluminiumnavet blev inte ens riktigt varmt.




Funkade bilen bra på GR ?
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Chefen


wankelmats skrev:
Jag har bara loppat fast en stump

plattjärn tvärs över,
sedan var det inga problem alls att knacka ut lagerbanan,



aluminiumnavet blev inte ens riktigt varmt.

Funkade bilen bra på GR ?


Mjao, gick hyfsat

fort men värmeproblem satte stopp för några

riktiga varvtider, körde 1.35 men hade då bara 0,5 i ladd och knappt lärt mig banan.
Övergick till att drifta istället (gasa 4 krokar rulla resten)

Har

aldrig testat de förut men efter några varv började de flyta. Fullt på 3an mot styrstoppen, hoppas nån har filmat och lägger ut sen.

Ska uppdatera lite senare

med bilder å så, ha just

kommit hem från Holland.

Mats: ja skulle väl ha skickat lite slantar till dig me, återkommer senare om de. Framstaget sitter då

iaf monterat.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Chefen
Har varit

dåligt med uppdateringar här men nu ska ja iaf komma med lite info:

Förra helgen följde ja

me STACC till Gotland för att få bantesta blen på riktigt.



Gick väl sådär får ja väl säga, vi börjar från början, hann inte få hem mina camberstag till bakvagnen (glappar ca 2mm) och tyckde

därför att de va lite lönt

att göra hjulinställning.
Har fortfarande inte fått hem mina fälgar och därför inte fått på slicksen.
Köpte för lite slang till bromskylningen så de blev till

att

åka utan.
Nu visade det sig att bromsarna fungerade förträffligt ändå (som alltid på en mazda?) kanske för att slicksen inte kommit dit än...
Även

väghållningsmässigt fungerade bilen riktigt

bra men tyvärr så verkar kylningen inte räcka till på denna bana då den är bra mycke krokigare och långsammare än

ACR. Gick som bäst att köra för fullt 2-3varv innan man fick slå av på tempot Sad





Här den enda bilden ja lyckades ta under hela bankörningen:


[img]http://img24.imageshack.us/img24/634/dsc03564f.jpg[/img] is not a valid Image.

Resultat då? Ja har inte riktigt klurat ut hur min

driftbox fungerar men lyckades se

1.35.8 efter ett av dom snabbare varven men om ja tittar i loggfilerna så ska ja ha kört ett varv på 1.30 nånting och ett på 1.29.5 men de tror ja knappast




stämmer.
Gick iaf stadiga varv på 1.40 utan att varva över 5500 Cool

Efter att ha tröttnat på att bara titta på tempmätarn så la ja på gatdäck bak å körde å

driftade istället, va riktigt

kul när man hade kört ett tag så man började få kläm på de hela. Fullt på 3an mot styrstoppen genom dom långa böjarna... Wink



Nu har ja snart kliat bort dom få stråna man har på huvet för att

komma på av ja ska hitta på med kylningen man ja har inga bra ideer så ja hoppas nån har

nåt förslag.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Chefen
fc3s skrev:


Snyggt

bygge!

Vad händer med bilen?

Vad är gjort med motorn och vem är det som byggt den?
Sen vad har du för avgassystem på?

Vore kul att se diagram



bromsningen!

/P


Motorn har Mr wankeltrim byggt, vet inte exakt vad som är gjort men streetport och 3mm apex är de iaf. Ja köpte motorn

i en bil som inte va färdigbyggd och

flyttade över den till denna bilen.

Sitter ett 3" fullflödes system som ja köpte på ebay, men de är inen av

bitarna som inte är omgjord vid de här laget - passade som skit! HAr fått hem

en racekat som ska dit vid tillfälle också.

Kan scanna in bromsdiagrammet

nån da men de stämmer inte hundra längre, kör me mera ladd på mellanregistret nu. Smile

Glad att du gillar den,

har du vägarna förbi Bjurholm nån da kan du

få en åktur!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
fc3s
Plutten skrev:

Motorn har Mr wankeltrim byggt, vet inte

exakt vad som är gjort men streetport och 3mm apex är de iaf. Ja köpte motorn i en bil som inte va färdigbyggd och

flyttade över den till denna bilen.




Sitter ett 3" fullflödes system som ja köpte på ebay, men de är inen av bitarna som inte är omgjord vid de här laget - passade som skit! HAr fått hem

en

racekat som ska dit vid tillfälle också.

Kan scanna in bromsdiagrammet nån da men de stämmer inte hundra längre, kör me mera ladd på mellanregistret nu. Smile



Glad att du gillar den,

har du vägarna förbi Bjurholm nån da kan du få en åktur!


Är det delat dubbelpipigt, eller en pipa?
Vilket

laddtryck kör du på? Vilken fjäder i wg?
Inga problem att hålla

laddtryck på högre varv?

Håller själv på med en s4 och trimmar, men kunde inte hålla

ladd på högre varv, funderar på mottryck??
laddar 1,16 vid 5000 för att sjunka under 1 bar vid 7500.



Har 3" hemmabyggt avgas delat till 2

2" pipor, + en race-cat på 3" (Bönez), ska prova att ersätta den med ett rakt rör eller en ljuddämpare.

WG har fjäder på 0,7 bar




återcirkulerat, laddar 0,5 utan hjälp med inkopplad laddtrycksstyrning. (profec B spec II)

Uppnådde inte mitt effektmål, men jag siktar på 400 på hjulen Smile






Lovar att hälsa på

om jag har vägarna förbi!

Posta gärna upp diagrammet ändå!

Ska redovisa mina siffror senare.

Mvh
FC3S S4 1988
 
GL
Har du någon koll på avgastemp?
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Chefen
GL skrev:
Har du någon koll på avgastemp?


Jag eller FC3S??
Ja har iaf

inte speciellt hög temp, har inte loggat den men om

man tittar på mätarn nån gång när man kör så ligger den runt 750grader som mest...
Har enkelt 3"

hela vägen ca 0.5 i med bara fjädern i wastegaten har kört som mest ca 1bar sen hänger inte

pumpen med längre..
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Chefen
Inga problem med ladd på höga varv men min turbo är rätt överdimensionerad för 400hk
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
GL
750gr låter väldigt lågt, sitter den i downpipe eller i grenrör?

har

du kollat så att termostaten öppnar ordentligt?

att pumpen tar slut

övergår mitt förstånd då jänkarna tar ut över 500hp på hjulen med en walbro 255?

kopplar du den direkt eller är den kopplad på orginalmatning?
Redigerat av GL den 21-09-2009 20:45
Gustav L, Järfälla
FD 1993 13b-REW 770hk@2bar

9.95@235km/h
 
Chefen
Ja de är lågt!

sensorn sitter i grenröret. man borde väl

egentligen logga för att veta värdet under fullt tryck.

Ska nog prova köra utan termostat för att kolla..



Kör bara med orginalmatningen men gabi sa redan innan vi börja bromsningen

att han aldrig fått ur mer än 425hk med en wahlbro 255... Visade sig stämma rätt

bra för vi bänkade 410hk på 0.9 bar och vid ca 1bar kan ja inte ge mer soppa.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
wankelmats
Kör ALDRIG en

wankelmotor utan termostat !!!!
Då cirkulerar det mesta av

vattnet bara runt inuti motorn, och passerar inte kylaren.

Stoppa termostaten i en

kastrull med vatten och termometer och kolla att den öppnar vid rätt temperatur, och att den öppnar helt.
www.sloganizer.net/bild,Wankel,weiss,schwarz.png
/Mats Olofsson, Stockholm
Spider, Ro80, Rx4wagon, FB, TII-cab, Cosmo, motorsågar, gräsklippare, snöskoter, diverse MC-, marin-, flyg-& andra motorer, även wankellösa Ro80 & M2
 
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 4.00 sekunder - 229 Förfrågningar 18,925,332 unika besök