May 13 2024 03:24:20
Navigation
· Hem
· Forum
· Gamla forumet
· Välkommen att registrera användarkonto.
· Wankelmotorn
· Bilar/MC med Wankel
· Medlemsbilar
· Tips och trix
· Läsvärt
· Klubbinfo
· English
· Kontakt
· Länkar
· Fotoalbum
· Artiklar
· Bra att veta
· Datorgodis
· Om cookies.
Logga in
Användarnamn

Lösenord



Inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?
Begär ett nytt här.
Visa ämne
Svenska Wankelregistret. » Övriga Wankel fordon. » Projektforum.
 Skriv ut ämne
Pelles TII gatlegal banleksak
Mr Wankeltrim
Vad har du för kylare ?
Har

du byggt in så att all luft paserara

igenom kylarna ?
Fontmonterad ic ?
Växlat om vattenpumpen ?



[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Chefen
De sitter en godspeed alukylare
och resterande frågor

-

Jajjemensan

Mats: Då ska ja inte köra utan, tack för tipset!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Mr Wankeltrim
Finns en lösning som fungerar men då får du skicka ner motorn så bygger jag

om den Wink


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Chefen
What! Blire svetsade kulflänsar på utsidan då eller? Wink



Skämt åsido vad ska då göras? och till vilket pris? Ja börjar

skruva ut den ikväll!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Johan_K
Mr Wankeltrim skrev:
Finns en lösning som fungerar men då får du skicka ner motorn så

bygger jag om

den Wink


Hoppas du gör detta (vad det kan vara) på min motor så jag inte får samma problemAngry

Plutten vilken vattenpump har du =? Och hur har du

ductat ?

//

Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
fc3s
Har du kvar plastkåpan och

aluminiumkåpan under bilen?

Mvh
FC3S S4 1988
 
Chefen
standard vattenpump. Ductat?

menar du tätat kanalen för kylluftenkanske?? den har ja iaf tätat med plast skummgummi och silvertejp.
Har plasten kvar därunder men inte alubiten just nu




men den sitter ju bakom kylaren så den borde inte ha någon större betydelse.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Johan_K
Plutten skrev:
standard vattenpump. Ductat? menar du tätat kanalen för kylluftenkanske?? den har ja iaf tätat med plast skummgummi och silvertejp.



Har plasten

kvar därunder men inte alubiten just nu men den sitter ju bakom kylaren så den borde inte ha någon större betydelse.


Ursäkta min

svensk engelska slang.... Duct = Gång
Gjorde en

snabb bild så kanske du är med på vad jag menar Grin PAINT is da SHIT Pfft

Det är ju viktigt att luften

tar den vägen du vill att den ska ta... Vad har du för oljekylare, Elfläkt ? Täcker du för

hela kylare (ska man inte göra utan att ha "luckor" som

öppnar när fartvinden ger mer tryck än vad fläkten kan ge i undertryck) vad har du för front ? orginal ? kanske dax att göra lite

mer luftintag i den ? vad har

du för temp på vatten in och ur kylaren ?

Finns mycket att tänka på Cool
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Tha_MaazA
När jag ställde min

kylare upp så blev kylförmågan sämre!? Förut hade jag den fortfarande liggandes näsan som orginal fast lite

längre ner och då hade jag 5-10grader kallare temp!?
Kommer att sätta tillbaka kylaren

så om jag inte får ordning på det på någe annat sätt..

Jag har

också provat med att ta bort plasten under motorn.. men ingen skillnad alls.
Man kanske ska prova styra luften mer mot

kylaren samt skaffa någe scoop eller

typ "lyfta" upp huven i bakkant så värmen kan försvinna från motorrummet också.

Nu vet jag inte om det berodde på min orginaldownpipe heller..




för hela downpipen glödde ända ner till där katten sitter när jag åkte på mantorp i somras.
Kanske löser sig nu med singelkonvertering...?
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
Mr Wankeltrim
Johan_K skrev:
Mr

Wankeltrim skrev:

Finns en lösning som fungerar men då får du skicka ner motorn så

bygger jag om den Wink


Hoppas du gör detta (vad det kan

vara) på min motor så jag inte får samma problemAngry

// Johan

Om du är snäll så kanske Wink


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Mr Wankeltrim
Plutten skrev:
What! Blire svetsade kulflänsar på utsidan då eller? Wink
Skämt åsido vad ska då göras?

och till vilket pris?

Ja börjar skruva ut den ikväll!

Äh nix.....
Lite modifieringar så den inte går varm Grin vet ej får fundera ut nåt bra Wink gör

du så......


[img][/img]

Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för

gata och tävling


Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
 
http://www.rotaryperformance.se
Levinsson
Tha_MaazA skrev:
Man kanske ska prova styra luften

mer mot kylaren samt skaffa någe scoop eller typ "lyfta" upp huven i

bakkant så värmen kan försvinna från motorrummet också.


Jag vet att JonasGBG här på SWR höjde sin

huv i bakkant så luften kunde gå den

vägen, vet dock inte om det gjorde jätte skillnad eller ej... Han kör FD
Redigerat av Levinsson den 23-09-2009 06:23
/Tobias Levinsson, Olsfors/Gesebol (Borås)
Svenska Wankelregistret.se_____________________________________________


RX-7 FD | RX-7 FC [7-HÄRADSGÄNGET] | S70 2.5T |
 
http://www.garaget.org/Levinsson
Arvika
Finns

lite olika varianter på hur du ska få ner tempen.
Har du testat med att göra ren kylsystemet ordentligt och sedan fyllt på

50/50 med avjoniserat vatten och glykol?
Plus kanske det som jag

gillar bäst, Red Lines Water Wetter. Den sänker garanterat tempen med 5-10 grader bara

genom att ta bort vattnets ytspänning. Ibland ännu mer...
Man kan också montera en termostat som öppnar

lite tidigare, det ger ibland lite bättre flöden

till kylaren.
Nu är ju termostaterna för det mesta vidöppna vid de temperaturer du pratar om, men ändå...
Det Jörgen pratar om, gissar jag att

man

behöver riva motorn för!
En "modifikation" i rotorhusen som jag bland annat gjort på mina N/A-hus som jag har liggande.
Oerhört tidskrävande arbete,

men sänker tempen en hel del

om det görs på rätt sätt.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83Shockr & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
 
fc3s
http://www.racing...mber=11488

Det här de snackar om?
Redigerat av fc3s den 23-09-2009 15:07
FC3S S4 1988
 
Tha_MaazA
Jo, verkar ju finnas lite saker att

testa!
Men min temp var ju sämst på bana, höll järnet 1/3

varv så var tempen uppe i 110 grader.. det är inte bra.
Men nu har jag ju fått lite tips Smile
Föredetta ägare till en singelturbo

FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär

Lindén
Stockholm
 
http://www.garaget.org/Tha_MaaazA
Chefen
Va å körde på Mitttsverige igår

och hade givetvis problem med varmgång även där, men kom att tänka på att de inte va

något problem när ja körde på ACR. Det går ju fortare där så de verkar ju som de är för dåligt luftflöde genom

kylaren när de inte går så superfort...




För övrigt så lossnade vbands klamman mellan wastegaten och downpipen så de blev inte nåt våldsamt kört igår heller Sad
Men de va en del fina

wanklar som

va å gasa där iaf, mycke roligt att se Smile
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
EDC
Hade du kylfläkten på full

fart konstant? Det är ju en av de saker som gäller med FD'n i alla

fall? Många fixar så den går att köra på full fart utan att köra AC/eller dra någon säkring.

Då du har täppt igen alla

sätt för luften att smita från

kylaren och annan vattenpump/ och eller annat remhjul för att bromsa pumpen så borde det fungera.

Själv har jag inte bytt remhjul till andra än så när jag




varvar högt så står kylarvätskan stillaSad (kaviterar) o då blir vattnet tokhett lite väl snabbt. Över 6k rpm....

Jag som körde röda FD3S'en för den

delen Smile
Redigerat av EDC den 24-09-2009 13:02
 
Johan_K
EDC skrev:
Hade du kylfläkten

på full fart konstant? Det är ju en av de saker som gäller med FD'n i alla fall? Många

fixar så den går att köra på full fart utan att köra AC/eller dra

någon säkring.

Då du har täppt igen alla sätt för luften att smita från kylaren och annan vattenpump/ och eller annat

remhjul för att bromsa pumpen så

borde det fungera.

Själv har jag inte bytt remhjul till andra än så när jag varvar högt så står kylarvätskan stillaSad (kaviterar) o då blir vattnet tokhett




lite väl snabbt. Över 6k rpm....

Jag som körde röda FD3S'en för den delen Smile



FD orginalvattenpump = Sämsta mazda gjort i princip.

S5 pumpen är bättre ! Fd orginal

kylare är ju inte den bästa...

Plutten har inte du AC kvar ? kanske dax att ta en titt på kondesorn on du inte redan

har gjort det... Min var jävligt mycket mög i...
Hur ser din motering

av kyl och kanaler ut ? Hur stor är ic:n ? Ta lite bilder kanske det är lättare att

hjälpa dig...
Det MR WT gör är inte fräsning av rotorhusen om jag får gissaCool

MaaZa om du har kyken

rak kan ju luften gå rakt upppp och över kylen

eller flyttar du fram hela ?
Redigerat av Johan_K den 24-09-2009 15:51
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60

http://www.wankel...rowstart=0

Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"

sida om åsen Pfft
 
http://www.ipbolaget.com/users/ce04304/
Chefen
EDC

skrev:

Hade du kylfläkten på full fart konstant? Det är ju en av de saker som gäller med FD'n i alla fall? Många fixar så den går

att köra på full

fart utan att köra AC/eller dra någon säkring.

Då du har täppt igen alla sätt för luften att smita från kylaren och annan vattenpump/ och eller annat remhjul

för att bromsa

pumpen så borde det fungera.

Själv har jag inte bytt remhjul till andra än så när jag varvar högt så står kylarvätskan stillaSad

(kaviterar) o då blir vattnet tokhett lite väl snabbt. Över

6k rpm....

Jag som körde röda FD3S'en för den delen Smile


Har bara en fart

på fläkten och den går på vid 80grader.
Kanske är som johan säger att AC kondensorn stör flödet

till kylaren men ja har iaf rengjort den så de är inge skit

som bromsar så.

EDC: fin din 7a!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Chefen
Länge sen man

hade ork att uppdatera här...
iaf så har en nu koppling med tillhörande svänghjul "ramlat på plats"
Slicks är monterade på fälgar och om de går som

jag tänkt

så har jag halvbur i bilen innan morgondagen är slut!

Bankörning till helgen! Grin

[img][/img]
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
 
http://www.vagteknik.nu
Gå direkt till forum:
Våra sponsorer!


Klotterplank
Du måste vara inloggad för att kunna Klottra.

11-04-2024 15:19
Här kan man klottra!

18-12-2019 11:09
Jag undrar om någon vet vilken typ av färg man bör använda för att måla om innertaket. Det ska vara vit färg.

28-10-2019 13:47
Snart Chefen. Smile

11-10-2019 11:11
äre jul snart Combat?

23-12-2018 18:47
Då önskar jag alla en riktigt GOD (H)JUL Smile

06-12-2018 12:25

12-03-2018 16:48
För de som besöker denna sidan och tycker det verkar dött. Mesta aktivitet sker på vår Facebooksida.

24-12-2017 16:39
God Jul på samtliga som har den goda smaken att gilla vår fina lilla motortyp. Brap brap Smile

19-12-2017 17:14
Är det någon aktivitet här inne? Tänkte riva ner och fixa lite med min nyinköpta FD och behöver kompetens-backup Grin

19-12-2017 16:44
Forumet finns här Wankeltero, men de flesta väljer att nyttja vår grupp på Facebook.

21-11-2017 08:38
hej alla wankel vi måste få till baka tillforumet? tero Grin

24-09-2017 08:07
Grattis, Gzon, till andraplatsen i klassen Pro Street i Time Attack. Smile

20-09-2017 15:07
Fyra aktiviteter i forumet och i vart inlägg smugit in länkar till casino på ett finurligt vis.

20-09-2017 15:06
Nu spärrar jag användare Matilda_J. http://www.wankel.
..ookup=1559

11-09-2017 21:30
Mats Olofsson aka Wankelmats har nog det mesta till Sachs

Våra sponsorer!


Sidan uppdaterad på 0.32 sekunder - 224 Förfrågningar 19,000,681 unika besök