Pelles TII gatlegal banleksak
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 22-09-2009 11:06
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Vad har du för kylare ?
Har
du byggt in så att all luft paserara
igenom kylarna ?
Fontmonterad ic ?
Växlat om vattenpumpen ?
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 22-09-2009 15:13
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
De sitter en godspeed alukylare
och resterande frågor
-
Jajjemensan
Mats: Då ska ja inte köra utan, tack för tipset!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 22-09-2009 15:37
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Finns en lösning som fungerar men då får du skicka ner motorn så bygger jag
om den
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 22-09-2009 15:41
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
What! Blire svetsade kulflänsar på utsidan då eller?
Skämt åsido vad ska då göras? och till vilket pris? Ja börjar
skruva ut den ikväll!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 22-09-2009 15:42
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Finns en lösning som fungerar men då får du skicka ner motorn så
bygger jag om
den
Hoppas du gör detta (vad det kan vara) på min motor så jag inte får samma problem
Plutten vilken vattenpump har du =? Och hur har du
ductat ?
//
Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
fc3s |
Publicerat 22-09-2009 16:10
|
Användare
Inlägg: 58
Registrerad: 16.10.07
|
Har du kvar plastkåpan och
aluminiumkåpan under bilen?
Mvh
FC3S S4 1988
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 22-09-2009 16:29
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
standard vattenpump. Ductat?
menar du tätat kanalen för kylluftenkanske?? den har ja iaf tätat med plast skummgummi och silvertejp.
Har plasten kvar därunder men inte alubiten just nu
men den sitter ju bakom kylaren så den borde inte ha någon större betydelse.
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 22-09-2009 17:02
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Plutten skrev:
standard vattenpump. Ductat? menar du tätat kanalen för kylluftenkanske?? den har ja iaf tätat med plast skummgummi och silvertejp.
Har plasten
kvar därunder men inte alubiten just nu men den sitter ju bakom kylaren så den borde inte ha någon större betydelse.
Ursäkta min
svensk engelska slang.... Duct = Gång
Gjorde en
snabb bild så kanske du är med på vad jag menar PAINT is da SHIT
Det är ju viktigt att luften
tar den vägen du vill att den ska ta... Vad har du för oljekylare, Elfläkt ? Täcker du för
hela kylare (ska man inte göra utan att ha "luckor" som
öppnar när fartvinden ger mer tryck än vad fläkten kan ge i undertryck) vad har du för front ? orginal ? kanske dax att göra lite
mer luftintag i den ? vad har
du för temp på vatten in och ur kylaren ?
Finns mycket att tänka på
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 22-09-2009 17:58
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
När jag ställde min
kylare upp så blev kylförmågan sämre!? Förut hade jag den fortfarande liggandes näsan som orginal fast lite
längre ner och då hade jag 5-10grader kallare temp!?
Kommer att sätta tillbaka kylaren
så om jag inte får ordning på det på någe annat sätt..
Jag har
också provat med att ta bort plasten under motorn.. men ingen skillnad alls.
Man kanske ska prova styra luften mer mot
kylaren samt skaffa någe scoop eller
typ "lyfta" upp huven i bakkant så värmen kan försvinna från motorrummet också.
Nu vet jag inte om det berodde på min orginaldownpipe heller..
för hela downpipen glödde ända ner till där katten sitter när jag åkte på mantorp i somras.
Kanske löser sig nu med singelkonvertering...?
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 22-09-2009 21:03
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Johan_K skrev:
Mr
Wankeltrim skrev:
Finns en lösning som fungerar men då får du skicka ner motorn så
bygger jag om den
Hoppas du gör detta (vad det kan
vara) på min motor så jag inte får samma problem
// Johan
Om du är snäll så kanske
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 22-09-2009 21:08
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Plutten skrev:
What! Blire svetsade kulflänsar på utsidan då eller?
Skämt åsido vad ska då göras?
och till vilket pris?
Ja börjar skruva ut den ikväll!
Äh nix.....
Lite modifieringar så den inte går varm vet ej får fundera ut nåt bra gör
du så......
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Levinsson |
Publicerat 23-09-2009 06:12
|
Moderator
Inlägg: 1547
Registrerad: 19.10.07
|
Tha_MaazA skrev:
Man kanske ska prova styra luften
mer mot kylaren samt skaffa någe scoop eller typ "lyfta" upp huven i
bakkant så värmen kan försvinna från motorrummet också.
Jag vet att JonasGBG här på SWR höjde sin
huv i bakkant så luften kunde gå den
vägen, vet dock inte om det gjorde jätte skillnad eller ej... Han kör FD
Redigerat av Levinsson den 23-09-2009 06:23
|
|
|
|
Arvika |
Publicerat 23-09-2009 14:44
|
Administratör
Inlägg: 983
Registrerad: 25.03.08
|
Finns
lite olika varianter på hur du ska få ner tempen.
Har du testat med att göra ren kylsystemet ordentligt och sedan fyllt på
50/50 med avjoniserat vatten och glykol?
Plus kanske det som jag
gillar bäst, Red Lines Water Wetter. Den sänker garanterat tempen med 5-10 grader bara
genom att ta bort vattnets ytspänning. Ibland ännu mer...
Man kan också montera en termostat som öppnar
lite tidigare, det ger ibland lite bättre flöden
till kylaren.
Nu är ju termostaterna för det mesta vidöppna vid de temperaturer du pratar om, men ändå...
Det Jörgen pratar om, gissar jag att
man
behöver riva motorn för!
En "modifikation" i rotorhusen som jag bland annat gjort på mina N/A-hus som jag har liggande.
Oerhört tidskrävande arbete,
men sänker tempen en hel del
om det görs på rätt sätt.
Lars Bodin
Bor i Örsundsbro, mellan Enköping & Uppsala.
Rx7 -1985 + 2st 83 r & Mazda 1300 under konverting till wankelbil.
Renoverar också lite motorer.
|
|
|
|
fc3s |
Publicerat 23-09-2009 15:06
|
Användare
Inlägg: 58
Registrerad: 16.10.07
|
http://www.racing...mber=11488
Det här de snackar om?
Redigerat av fc3s den 23-09-2009 15:07
FC3S S4 1988
|
|
|
|
Tha_MaazA |
Publicerat 23-09-2009 18:07
|
Användare
Inlägg: 2197
Registrerad: 18.08.08
|
Jo, verkar ju finnas lite saker att
testa!
Men min temp var ju sämst på bana, höll järnet 1/3
varv så var tempen uppe i 110 grader.. det är inte bra.
Men nu har jag ju fått lite tips
Föredetta ägare till en singelturbo
FD. 400hk+
Nissan Skyline R33 Gts-t, 350hk, 400nm.
Volvo V70 T5, 265hk, 360nm.
Chevrolet Trans Sport AWD, 188hk, 300nm.
Wankelintresserad!
Pär
Lindén
Stockholm
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 24-09-2009 08:47
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Va å körde på Mitttsverige igår
och hade givetvis problem med varmgång även där, men kom att tänka på att de inte va
något problem när ja körde på ACR. Det går ju fortare där så de verkar ju som de är för dåligt luftflöde genom
kylaren när de inte går så superfort...
För övrigt så lossnade vbands klamman mellan wastegaten och downpipen så de blev inte nåt våldsamt kört igår heller
Men de va en del fina
wanklar som
va å gasa där iaf, mycke roligt att se
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
EDC |
Publicerat 24-09-2009 13:00
|
Användare
Inlägg: 303
Registrerad: 28.12.07
|
Hade du kylfläkten på full
fart konstant? Det är ju en av de saker som gäller med FD'n i alla
fall? Många fixar så den går att köra på full fart utan att köra AC/eller dra någon säkring.
Då du har täppt igen alla
sätt för luften att smita från
kylaren och annan vattenpump/ och eller annat remhjul för att bromsa pumpen så borde det fungera.
Själv har jag inte bytt remhjul till andra än så när jag
varvar högt så står kylarvätskan stilla (kaviterar) o då blir vattnet tokhett lite väl snabbt. Över 6k rpm....
Jag som körde röda FD3S'en för den
delen
Redigerat av EDC den 24-09-2009 13:02
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 24-09-2009 15:50
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
EDC skrev:
Hade du kylfläkten
på full fart konstant? Det är ju en av de saker som gäller med FD'n i alla fall? Många
fixar så den går att köra på full fart utan att köra AC/eller dra
någon säkring.
Då du har täppt igen alla sätt för luften att smita från kylaren och annan vattenpump/ och eller annat
remhjul för att bromsa pumpen så
borde det fungera.
Själv har jag inte bytt remhjul till andra än så när jag varvar högt så står kylarvätskan stilla (kaviterar) o då blir vattnet tokhett
lite väl snabbt. Över 6k rpm....
Jag som körde röda FD3S'en för den delen
FD orginalvattenpump = Sämsta mazda gjort i princip.
S5 pumpen är bättre ! Fd orginal
kylare är ju inte den bästa...
Plutten har inte du AC kvar ? kanske dax att ta en titt på kondesorn on du inte redan
har gjort det... Min var jävligt mycket mög i...
Hur ser din motering
av kyl och kanaler ut ? Hur stor är ic:n ? Ta lite bilder kanske det är lättare att
hjälpa dig...
Det MR WT gör är inte fräsning av rotorhusen om jag får gissa
MaaZa om du har kyken
rak kan ju luften gå rakt upppp och över kylen
eller flyttar du fram hela ?
Redigerat av Johan_K den 24-09-2009 15:51
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 24-09-2009 17:45
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
EDC
skrev:
Hade du kylfläkten på full fart konstant? Det är ju en av de saker som gäller med FD'n i alla fall? Många fixar så den går
att köra på full
fart utan att köra AC/eller dra någon säkring.
Då du har täppt igen alla sätt för luften att smita från kylaren och annan vattenpump/ och eller annat remhjul
för att bromsa
pumpen så borde det fungera.
Själv har jag inte bytt remhjul till andra än så när jag varvar högt så står kylarvätskan stilla
(kaviterar) o då blir vattnet tokhett lite väl snabbt. Över
6k rpm....
Jag som körde röda FD3S'en för den delen
Har bara en fart
på fläkten och den går på vid 80grader.
Kanske är som johan säger att AC kondensorn stör flödet
till kylaren men ja har iaf rengjort den så de är inge skit
som bromsar så.
EDC: fin din 7a!
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|
|
Chefen |
Publicerat 06-06-2010 01:59
|
Användare
Inlägg: 1012
Registrerad: 05.12.07
|
Länge sen man
hade ork att uppdatera här...
iaf så har en nu koppling med tillhörande svänghjul "ramlat på plats"
Slicks är monterade på fälgar och om de går som
jag tänkt
så har jag halvbur i bilen innan morgondagen är slut!
Bankörning till helgen!
[img][/img]
Pelle Lindqvist, Bjurholm
RX-4 HT -76: orginalrenov pågår
RX-7 -81 Isbil
RX-7 -86 N/A skrotas
RX-7 TII -90 & -89 Timeattack / Banbilar
Ockelbo 300 Wankel & Arctic Panther Wankel
|
|
|