Hög tomgång efter spridarbyte
|
supratjejen |
Publicerat 02-03-2009 00:30
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Har just startat bilen efter spridarbyte till
720cc
sekundära, och tomgången ligger på 1500 varv!!..
Har Rtek stage 1,7 som ska funka med 720cc.. Och Walbro-pump är monterad. Dock original
regulator.
Körde bilen till lack förra veckan
med Rtek och original spridare mycket lugnt, tomgången då var mycket låg 500-600 rpm.. Men efter
spridarbytet blev det istället högt.. Trodde inte sekundära spridarna skulle påverka förrän på högre
varv..
Har försökt justera BAC ventilen som det
står i manualen att man kan göra, men det händer inte ett jota när man skruvar på den..
Tomgången är mycket stabil på 1500 och hackar
inget.. Har även
provkört och bilen går mycket bra..
Har kollat slangar och kontakter och tror inte jag glömt nån.
Nån som har några tips på vad som kan va fel/hur jag
kan ställa
tomgången??
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 02-03-2009 07:56
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Kollat så den inte får
tjuvluft.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 03-03-2009 00:41
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Mr Wankeltrim skrev:
Kollat så
den inte får tjuvluft.
Trodde tomgången skulle va orolig då.. Men jag har säkert fel Kollar det med startgas i helgen, tack för tipset!
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 03-03-2009 09:31
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
supratjejen skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Kollat så den inte får tjuvluft.
Trodde tomgången skulle va orolig då.. Men jag har säkert fel Kollar det med
startgas i helgen, tack för tipset!
Jag får nog
gå på din linje också att den blir orolig när den tar tjuvluft och den får högre tomgång vid mera soppa !
Finns en skruv på
spjället som man kan skruva på
när man har tagit bort allt eltrams... Prova att på den. Detta var det enda jag hade att justera tomgången med och hur mycket soppa den ska ha så klart... Fick det
NÄSTAN bra om den hade stått länge och det var kalt fick man ge lite gas... !
Lycka till Mvh Johan
Johan_K bifogade följande bild:bild:
Redigerat av Johan_K den 03-03-2009 09:34
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 03-03-2009 09:33
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Bättre bil på
var du ska skruva
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 03-03-2009 10:33
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Johan_K skrev:
supratjejen skrev:
Mr Wankeltrim
skrev:
Kollat så den inte får tjuvluft.
Trodde tomgången skulle va orolig då.. Men jag har säkert fel Kollar det med startgas i helgen, tack för
tipset!
Jag
får nog gå på din linje också att den blir orolig när den tar tjuvluft och den får högre tomgång vid mera soppa !
Finns en skruv
på spjället som man kan skruva på när man har tagit bort allt
eltrams... Prova att på den. Detta var det enda jag hade att justera tomgången med och hur mycket
soppa den ska ha så klart... Fick det NÄSTAN bra om den hade stått länge och det var kalt fick man
ge lite gas... !
Lycka till Mvh Johan
Inte
så säkert...
Tar motorn tjuvluft frånn exempelvis en brusten slang så är det ungefär desamma som att du har skruvat ut
tomgångsskruven som är en ren luft
bypass skruv.
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Mr Wankeltrim |
Publicerat 03-03-2009 10:39
|
Användare
Inlägg: 1948
Registrerad: 16.10.07
|
Johan_K skrev:
Bättre bil på
var du ska skruva
Om man
har original tomgångssytem kvar så SKALL man inte röra denna skruv för då blir det mesta fel. Ändrar man på denna skruv så
måste man ställa om TPS:en och kallstarten kan bli koko så rör den inte om
det inte är tvunget..
[img][/img]
Your No:1 Rotary Tuner
Portning Balansering Förstärkning av motorblock kompletta motorbyggen för
gata och tävling
Jörgen Blennow
0708-145580
Skurup/Skåne
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 03-03-2009 11:11
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Mr Wankeltrim skrev:
Johan_K skrev:
Bättre bil på var du ska skruva
Om
man har original tomgångssytem kvar så SKALL man inte röra denna skruv för då blir det mesta fel. Ändrar man på denna skruv så måste man ställa om TPS:en och
kallstarten kan bli koko
så rör den inte om det inte är tvunget..
Hmm har ju så klart ingen sånt trams på min... Jag var precis ute och testade
att få min att ta lite tjuvluft... Så fort min får tjuvluft
skiter sig AF-värdet och den blir orolig? Dock vet jag att min RE box inte hade samma tomgångsmapp
utan jag justerade den med denna skruv och safc:en...
Men gör som MR WT säger han brukar
inte ha fel!!!
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 03-03-2009 13:16
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Johan_K skrev:
Mr
Wankeltrim skrev:
Johan_K skrev:
Bättre bil på var du ska skruva
Om man har original tomgångssytem kvar så SKALL man inte röra denna skruv för då blir det
mesta
fel. Ändrar man på denna skruv så måste man ställa om TPS:en och kallstarten kan bli koko så rör den inte om det inte är tvunget..
Hmm har
ju så klart ingen sånt trams på min... Jag
var precis ute och testade att få min att ta lite tjuvluft... Så fort min får tjuvluft skiter sig AF-värdet och den
blir orolig? Dock vet jag att min RE box inte hade samma tomgångsmapp utan jag
justerade den med denna skruv och safc:en...
Men gör som MR WT säger han
brukar inte ha fel!!!
Ok, kollar först med startgas sen får jag fortsätta felsökningen efter det..
Precis när jag startade bilen varvade den upp
som fan och då var det gasspjället som kärvade.. Kan ju hända att det hänt nåt där också..
Får bilen egentligen nån soppa från de sekundära
spridarna på
tomgång? Trodde dom gick in vid högre varv bara och inte påverkade tomgången nåt..??
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 03-03-2009 14:01
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
supratjejen skrev:
Johan_K skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Johan_K skrev:
Bättre bil på var du ska skruva
Om man har original tomgångssytem kvar så
SKALL man inte röra denna skruv för då blir det mesta fel. Ändrar
man på denna skruv så måste man ställa om TPS:en och kallstarten kan bli koko så rör den inte om det inte är tvunget..
Hmm har ju så klart ingen
sånt trams på min... Jag var precis ute och testade att få min att ta lite tjuvluft... Så fort min får tjuvluft skiter sig AF-värdet och den blir orolig? Dock vet jag
att min RE box inte hade samma tomgångsmapp utan jag justerade den med denna skruv och safc:en...
Men gör som MR WT säger han brukar inte ha fel!!!
Ok, kollar först med
startgas sen får jag fortsätta felsökningen efter det.. Precis när jag startade bilen varvade den upp som fan och då var
det gasspjället som kärvade.. Kan ju hända att det hänt nåt där också..
Får bilen egentligen nån soppa från de sekundära spridarna på tomgång? Trodde
dom gick in vid högre varv bara och inte påverkade tomgången nåt..??
Sek spridarna ska ej vara
aktiva under tomgång... Men om problemet uppstod
när du satte i dem så kanske något har gått galet?
O-ringen mot insuget ? Glömt någon vakumslang till OIM.. Bara att riva och se efter...
Går
ju fort
att titta efter !
// Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 04-03-2009 01:20
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Johan_K skrev:
supratjejen skrev:
Johan_K skrev:
Mr Wankeltrim skrev:
Johan_K skrev:
Bättre bil på var du ska skruva
Om man har original tomgångssytem kvar så SKALL man inte röra denna skruv för då blir det
mesta fel. Ändrar man på denna skruv så måste man ställa om TPS:en och kallstarten kan bli koko
så rör den inte om det inte är tvunget..
Hmm har
ju så klart ingen sånt trams på min... Jag var precis ute och testade att få min att ta lite tjuvluft... Så fort min får tjuvluft
skiter sig AF-värdet och den
blir orolig? Dock vet jag att min RE box inte hade samma tomgångsmapp utan jag justerade den med denna skruv och safc:en...
Men gör som MR WT säger han brukar
inte ha fel!!!
Ok, kollar först med startgas sen får jag fortsätta felsökningen efter det.. Precis när jag startade bilen varvade den upp som
fan och då var det gasspjället som
kärvade.. Kan ju hända att det hänt nåt där också..
Får bilen egentligen nån soppa från de sekundära spridarna på
tomgång? Trodde dom gick in vid högre varv bara och inte påverkade tomgången
nåt..??
Sek spridarna ska ej vara aktiva under tomgång... Men om
problemet uppstod när du satte i dem så kanske något har gått galet?
O-ringen mot insuget ? Glömt någon vakumslang
till OIM.. Bara att riva och se efter...
Går ju fort att titta efter !
// Johan
O-ring mot insuget? Kommer inte ihåg nån o-ring... Menar du att det ska sitta en o-ring
utöver
tätningarna på spridaren?
Så här ser spridarna jag satte dit ut:
[img]
http://www1.garaget.org/archive/53/52471/108319/108319-1159735.jpg[/img]
Den nedersta delen går att pilla bort och jag antod att det var tätningen..
Sitter inget mer kvar på dom gamla
heller..
Om det ska sitta nåt mer så är nog det felet iaf..
Jo går snabbt att riva faktiskt, mycket smidigare än
supran
Men jag måste plocka ihop bilen efter lack i helgen, ta bort
abs-en och fixa ny lack under för det är plåtrent efter läckaget + massor annat
småfix så tid är det ont om!!
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
Johan_K |
Publicerat 04-03-2009 10:03
|
Användare
Inlägg: 1160
Registrerad: 17.10.07
|
Det var den svarta tätningen
som jag tänkte på och den är ju så klart ingen O-ring
Hoppas du hittar felet !
// Johan
Johan Karlsson
RX-7 TII S5 grå med gul motor
RX-7 TII S5 Projektet
BMW 525 E60
http://www.wankel...rowstart=0
Blata Mini Quad 39cc
Göteborg / LA-holm på "rätt"
sida om åsen
|
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 06-03-2009 22:50
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Det var ingen tjuvluft, den
reagerade inte alls på startgas. Spjällen stod lite öppna, nåt på den sidan vajrarna inte sitter hade böjt sig/kärvade. Det
gick att trycka tillbaka på den sidan så tomgången gick ner..
Så
då har jag oroat mig hela veckan i onödan
Nu ska bilen bara ihop efter
nylacken och sen är det bara att tuta och köra Tur att jag besiktigade innan avställning så hela året är klart
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|
|
bo |
Publicerat 07-03-2009 16:47
|
Användare
Inlägg: 21
Registrerad: 30.10.07
|
Finns en grej som gör att den
startar med förhöjt varvtal om motorn är
kall... kan det inte vara den som du känner av?
Har för mig att om man startar med foten på bromsen så ska ECU inte köra den ... (om den inte är
borta i
rtek)
/Bo |
|
|
|
supratjejen |
Publicerat 08-03-2009 17:43
|
Användare
Inlägg: 212
Registrerad: 09.09.08
|
Förhöjt varvtal är borttaget på Rtek ECUn.. Och
tomgången är nästan nere på
normalt nu. Ska fixa spjället bättre när jag får tid.
Fick ihop bilen efter lack igår.. Blev så jävla nöjd Blev precis i
min smak!!
Här är en bild på den:
[img]http://www1.garaget.org/archive/53/52471/108319/108319-1270922.jpg[/img] is not a valid Image.
Emely - Norrköping
RX7 Turbo II -88
Corolla T sport -05
Supra mkIII smälld R.I.P
www.garaget.org/s...
|
|
|